Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שני ה-30 בדצמבר 2019

כותרות המהדורה ארה"ב הפציצה בסיסים של המיליציות האיראניות בעירק וסוריה; עשרות הרוגים מתוכם מפקדים בכירים; המיליציות האיראניות מאיימים בנקמה: "התגובה תהיה מוחצת"; בפנטגון מזהירים: "אם יהיה צורך – ארה"ב תערוך הפצצות נוספות" (חוץ) הפיגוע במונסי: שניים מהפצועים במצב קשה מאוד; "התוקף פרץ פנימה עם חרב גדולה – בגודל של מטאטא"; כשנתפס הבגדים שלו היו מוכתמים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

ארה"ב הפציצה בסיסים של המיליציות האיראניות בעירק וסוריה; עשרות הרוגים מתוכם מפקדים בכירים; המיליציות האיראניות מאיימים בנקמה: "התגובה תהיה מוחצת"; בפנטגון מזהירים: "אם יהיה צורך – ארה"ב תערוך הפצצות נוספות" (חוץ)

הפיגוע במונסי: שניים מהפצועים במצב קשה מאוד; "התוקף פרץ פנימה עם חרב גדולה – בגודל של מטאטא"; כשנתפס הבגדים שלו היו מוכתמים בדם ונדף ממנו ריח של חומר מלבין (בעולם היהודי)

חמאס: קצינים ברשות הפלשתינית העבירו לישראל מידע מודיעיני שסייעה לה לחסל את בכיר הג'יאהד האיסלאמי אל-עטא (בטחוני)

המגעים מול חמאס: הפסקת אש בלבד – לא הסדרה כוללת (מדיני)

מעצר אסיר עולם התורה | אלפים הפגינו אמש בירושלים נגד מעצרו של בן העלייה; הפגנה נוספת התקיימה בכביש מספר 1 (דת ומדינה)

"אני רוצה לפצוע אותו" | עדויות על אלימות קשה ואכזרית של המשטרה נגד המפגינים החרדים אמש בירושלים; מפגין נפצע ואושפז בבית החולים (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

הלילה: מעונן חלקית עד בהיר. לקראת בוקר בצפון הארץ יתכן גשם מקומי.

שלישי: מעונן חלקית עד מעונן. בצפון הארץ ירדו גשמים מקומיים וייתכנו סופות רעמים יחידות. במישור החוף יתכן גשם מקומי. הטמפרטורות יוסיפו לרדת במקצת.רביעי: מעונן חלקית עד מעונן. בצפון הארץ ולאורך מישור החוף עדיין צפויים גשמים מקומיים, ברובם קלים. הטמפרטורות ללא שינוי ניכר.

חמישי: מעונן בדרך כלל. גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יחידות בעיקר בצפון הארץ. בחרמון ירד שלג. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות ויהיה קר מהרגיל בעונה.שישי: מעונן חלקית. במישור החוף יתכן גשם מקומי. הרוחות יתחזקו. קר מהרגיל לעונה.

חדשות
מעצר חרדי הפלג הקיצוני | אנשי הפלג הקיצוני חרדי בירושלים הפגינו אמש נגד מעצרו של חרדי סרבן גיוס; הפגנה נוספת התקיימה בכביש מספר 1

ההפגנה התקיימה ברחוב בר אילן בירושלים שנחשב לציר מרכזי באזור, וכתוצאה מכך נפקקה התנועה גם בצירים הסמוכים בצפון ובמרכז העיר. -בניסיונות המשטרה לפזר את ההפגנה שגלשה אל הכביש וחסמה תנועה השתתפו יס"מ בשילוב שלשה מכתז"יות – מתוכם 2 בפעולה – במהלך ההפגנה נעצרו לפחות עשרה מפגינים, שקיבלו סיוע משפטי מטעם ארגוני ההצלה, שאף שכרו במיוחד את עו"ד רועי פוליטי.

הפיגוע במונסי: שניים מהפצועים במצב קשה מאוד; "התוקף פרץ פנימה עם חרב גדולה – בגודל של מטאטא"; כשנתפס הבגדים שלו היו מוכתמים בדם ונדף ממנו ריח של חומר מלבין

לפחות 15 בני אדם, כולם יהודים חרדים, פונו לבתי חולים בעקבות התקיפה האנטישמית שלשום בביתו של האדמו"ר מקוסו במונסי שבניו יורק, לבסוף חמישה נזקקו לאשפוז. הציבור נקראה להעתיר לרפואתם של הפצועים יוסף בן פרל, חיים בן ויטל, שלמה בן ויטל, נפתלי צבי בן גילה ונחמן בן אלקה. * עדי ראייה שהיו בבית סיפרו שהתוקף פרץ פנימה עם חרב גדולה. הוא כיסה את פניו בצעיף ולבש כפפות. לדבריהם "הוא שלף את החרב ואמר 'אף אחד לא הולך לשום מקום'", לפני שהחל לדקור את המתפללים. * הרב אהרון כהן, בן 65, תיאר את רגעי האימה – "התפללתי על חיי. הוא התחיל לתקוף אנשים מייד כשנכנס לבית. לא היה לנו זמן להגיב בכלל. ראינו אותו מוציא סכין מתוך נרתיק. הוא היה בגודל של מטאטא" * בכלי תקשורת דווח כי, תהלוכת הכנסת ספר תורה של קהילה אחרת בעיר החליטה לשנות את המסלול המתוכנן ולעבור בבית האדמו"ר ששלשה מבניו נפגעו בפיגוע, כדי לשלוח לו מסר מחזק ומאחד. האדמו"ר יצא לרקוד לכבודה של תורה עם ההמונים מחוץ לביתו.

– המחבל בן 37 מהכפר גרינווד לייק שבמדינת ניו יורק. נעצר בהארלם, מרחק כ-50 ק"מ ממונסי, והועבר לידי הרשויות במחוז רוקלנד, השוכן צפון־מערבית לניו יורק. כשהוא נתפס הבגדים שלו היו מוכתמים בדם ונדף ממנו ריח של חומר מלבין. * מפקד המשטרה מסר שהתוקף מואשם בחמישה סעיפים של ניסיון רצח ובסעיף אחד של ניסיון פריצה, וכי הוא כפר באשמה. * ה'ניו יורק פוסט' מדווח כי הרשויות בודקות אם המחבל שביצע את הפיגוע בבית האדמו"ר קשור לאירוע נוסף שבו הותקף אדם בן 30, אב ל-4 ליד מרכז יהודי נוסף במונסיי לפני עשרה ימים * הגבר היהודי נמצא מוכה קשות בשעת בוקר מוקדמת ליד "Mosdos Meharam Brisk Tashnad". השוטרים בתחילה חשבו כי נפגע מרכב מכיוון שפציעותיו היו קשות כל כך. החוקרים העריכו אז כי האיש הותקף מאחור "על ידי אדם אחד או יותר" ונדקר בחפץ לא מזוהה. כעת החוקרים מנסים לשפר את איכות התיעוד של מצלמות האבטחה מהאירוע הקודם.

– אחד המשתתפים בבית האדמו"ר סיפר לרשת CNN כי התוקף שפצע חמישה בני אדם בבית האדמו"ר ניסה להיכנס לבית הכנסת הסמוך, אך המקום היה סגור מבפנים, ומשכך החליט להיכנס לבית האדמו"ר הממוקם בסמוך. לדבריו, באותה שעה נכחו לפחות מאה בני אדם בבית האדמו"ר שקיים באותו הזמן את מצוות הדלקת הנר השביעי של חנוכה. לפי העדויות אם המחבל היה מגיע  דקות קצרות קודם לכן, היו כל משתתפי האירוע עדיין בבית, אבל המחבל איחר, ורוב האנשים מייד אחרי ההדלקה כבר עזבו.

– הרב יוסף גליק, אחד מהחסידים שנאבקו בתוקף סיפר "סיימנו להדליק נרות, רוב האנשים כבר יצאו מהבית או היו בדרך החוצה. ואז הבחור הגיע עם סכין גדולה, או מצ'טה, אני לא יודע מה זה היה. הוא נכנס לחדר האוכל, תקף כמה אנשים שם ואז רץ למטבח. כשהוא היה בחדר האוכל ברחנו מהדלת האחורית של המטבח. חזרתי מהדלת הקדמית, הוא עדיין היה במטבח", המשיך גליק. "ראיתי איש מבוגר בחדר האוכל, אמרתי לו לצאת החוצה, הוא אמר 'אני לא יכול, אני מדמם'. ואז הדוקר חזר". הוא סיפר שכשהדוקר נכנס לבית, "כולם זרקו עליו כיסאות". * גליק סיפר שניסה להוציא את הדוקר מהבית. "רצתי החוצה וחשבתי שהוא ירדוף אחריי. אבל הוא נשאר בפנים", הוא אמר. "חזרתי, לקחתי שולחן קטן מעץ וזרקתי על הראש שלו. הוא התחיל לרדוף אחריי. רצתי החוצה וצעקתי 'הוא בא, הוא בא'". לדבריו, רדף אחריו החוצה ולפני שנמלט מהמקום "הוא אמר לי 'היי אתה, אני אתפוס אותך'".

– בתוך כך, מושל ניו יורק אנדרו קואומו הודיע כי הורה להגביר את האבטחה סביב שכונות יהודיות דתיות במדינה. לדבריו, "המתקפה אמש במונסי הייתה פעולה של טרור, ששאף להצית שנאה ולייצר פחד. לא נקבל זאת".

– נשיא ארה"ב טראמפ התייחס לפיגוע וכתב: "המתקפה האנטישמית במונסי, ניו יורק, בערב השביעי של חנוכה אמש, היא מחרידה. על כולנו להתאחד כדי להילחם ולמגר את האנטישמיות המרושעת. מלאניה ואני מאחלים לקורבנות החלמה מהירה ומלאה"

– בכיר המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, כתב כי "העלייה המזעזעת של האנטישמיות קורעת את מרקם הקהילות שלנו ואת נשמת האומה שלנו. אנו חייבים לעמוד יחד ולהילחם בלהבות השנאה".

פוליטי

סקר: הפלונטר הפוליטי נמשך – בלוק הימין 56 מנדטים, השמאל 51. הערבים לשון מאזניים

סקר מנדטים שפורסם אמש (ראשון) בחדשות 12 לראשונה מאז הפריימריז בליכוד, בהן ניצח ראש הממשלה נתניהו, והודעת האיחוד בין הבית היהודי לעוצמה יהודית, מעלה כי אף גוש לא מצליח להשיג רוב של 61 מנדטים. * לפי הסקר הימין החדש מתחזקת ב-2 מנדטים, כחול לבן במנדט אחד. מפלגות ש"ס, העבודה והמחנה הדמוקרטי נחלשים במנדט אחד כל אחד. שאר המפלגות שומרות על כוחם.

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי הסקר, אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 32 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7);הימין החדש – 5 (3); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4); המחנה הדמוקרטי – 4 (5)

בטחוני

חמאס: קצינים ברשות הפלשתינית העבירו לישראל מידע מודיעיני שסייעה לה לחסל את בכיר הג'יאהד האיסלאמי אל-עטא

משרד הפנים של חמאס אמש (ראשון) כי "עצר קצינים ברשות הפלשתינית שעזרו לישראל בחיסולו של אל-עטא". כמו כן, מנגנוני הביטחון של חמאס החרימו ציוד שקיבלו אנשי החולייה מישראל ואשר סייע להם לרגל אחר מנגנוני הטרור ברצועה. * בהודעת חמאס נמסר כי נמצא מידע טכני הקושר בין קצין במודיעין של הרשות, לבין קציני שב"כ, שלפיו הועברו פרטים על יכולות הארגון, תכניותיה ופעילות אנשיה. משרד הפנים הפלסטיני חשף גם שיחת טלפון בין גרבאוי לבין קצינים במודיעין הישראלי, שבה נמסר כי אנשיו עוקבים אחר ביתו של אל-עטא ואף העבירו דוח בן 70 עמודים בנושא.

– מהפרטים שפרסם חמאס עולה שחוליה השייכת למודיעין הכללי הפלסטיני ברמאללה קיבלה הוראה מהאחראי על רצועת עזה במודיעין הכללי הפלסטיני לעקוב אחרי אבו אלעטא, להתחקות אחר פעילותו ולאסוף מידע שוטף על שגרת יומו. החוליה עקבה לכאורה אחר תנועותיו במשך כמה חודשים, עד שעה אחת בלבד לפני שחוסל. לטענת חמאס, מנגנוני הביטחון ברצועה הצליחו לשים את ידם על מכשירי קשר שדרכם תקשר הבכיר הפלסטיני, עם שב"כ, וכך למעשה הצליחו לחשוף את חברי התא.

– במקביל, בכלי תקשורת של חמאס שידרו "הודאות מצולמות של המשת"פים" שסייעו לישראל בחיסול. יצויין כי תצלומי החשודים ופרטיהם טושטשו  כך שלא ניתן לדעת אם מדובר בהודאה אותנטית.

– אחד הנאשמים אמר בהודאתו: "קיבלתי שיחה מע'רבאווי (מפקד מנגנון המודיעין ברשות הפלשתינית) שהתחיל לשאול איפה בהאא' גר, אם הוא גר בשג'אעיה או בעיר עזה. הוא מינה אותי להיות אחראי על מעקב על ביתו של בהאא' אבו אל-עטא". "עקבתי באופן יומי אחר ביתו של בהאא', בדקתי מי אצלו בבית, מי יוצא. אל-ע'רבאווי ביקש ממני תמונות של התמונות ממזרח וגם מצפון, הכניסה לבית. שלחתי לע'רבאווי את התמונות".

– חבר תא נוסף סיפר על ליל החיסול: "ביצעתי מעקב על הבית, בשעה 00:30 ראיתי שאין שומרים בכניסה לבית. עדכנתי את אל-ע'רבאווי והוא אמר לי להמשיך במעקב עד השעה 02:00. המשכתי את המעקב והלכתי לישון. בשעה ארבע לפנות בוקר התעוררתי מקול של פיצוץ. אמרו לי שפגעו בביתו של בהאא' אבו אל-עטא. הלכתי למקום והוא ביקש ממני לעקוב אחר החיסול מטעם המודיעין".

– בכיר פתח חוסיין א-שייח' אמר בתגובה להצהרת חמאס על תפיסת החולייה ואמר כי "מדובר בניסיון לבריחה מהעובדה שחמאס בגדה בדמו של אבו אל-עטא ומכרה אותו בשוק 'ההבנות' שמתנהל בין חמאס לישראל".

– יתרה מכך, גורמים בכירים בהנהגת הרשות הפלשתינית ברמאללה אף הפנו אצבע מאשימה כלפי חמאס. ברמאללה טוענים שאנשי חמאס הם אלו שהעבירו למודיעין הישראלי את המידע שהביא לחיסולו של אל עטא בעת שישן בחדר השינה בביתו, וזאת לאחר שזה סירב לבקשות חמאס לחדול מפעילותו הצבאית העצמאית במסגרת החטיבה הצפונית של הג’יהאד האסלאמי הפלשתיני.

מדיני

המגעים מול חמאס: הפסקת אש בלבד – לא הסדרה כוללת

העיתון "אל-קודס" הרואה אור במזרח ירושלים, דיווח הבוקר (שני) מפי מקורות יודעי דבר, כי ישראל החליטה לקיים שורה של הקלות כלכליות ברצועת עזה על מנת לעודד את המגעים לרגיעה בין ישראל לחמאס ולפלגים ברצועה. * ממחר תתיר ישראל להכניס לרצועה צמיגים חדשים, פריטים שהעברתם נאסרה לפני קרוב לשנתיים, עם תחילתן של ההפגנות ליד גדר המערכת. הסוחרים בעזה יוכלו לשוב ולקנות צמיגים באמצעות ישראל תמורת הזדכות על צמיגים ישנים. כמו כן, ישראל גם תאפשר להכניס לרצועה סירות דיג, אוטובוסים ודשן חקלאי, ותאפשר ייצוא של מאות טונות של תות שדה המיוצאת למדינות ערביות ואירופאיות שונות

– בכיר בחמאס אמר היום (ראשון) ל'כאן חדשות' כי מבחינתם אין התקדמות בהסדרה עם ישראל. לדבריו, אין הבנות או חילופי הצעות בין המצרים. הוא הוסיף שכל עוד אין הסכם כתוב, כל הסכמה תהיה שברירית ולא מחייבת. * גורם בכיר בחמאס בעזה אמר ל"ישראל היום" כי "הדיבורים שנשמעים מישראל כי יש התקדמות בהליך ההסדרה בעזה אינם נכונים. אין הסכם מחייב, וודאי שאין לוח זמנים לביצוע. יש הבנות כלליות שהועברו בעזרת המתווכים ולפיהם ישראל תאפשר שורה של הקלות לתקופה קצרת טווח כגון הכנסת דלקים, הרחבה של מוצרים בסיסיים שאפשר יהיה להכניס לרצועה תחת פיקוח מחמיר והגבלה כמותית". לדבריו, "המסר שישראל העבירה נחרץ, ולפיו לא יקודמו פרויקטים ארוכי טווח שהאו"ם וקטאר התחייבו לממן וחמאס הסכים לביצוע".

– אתמול (ראשון) קיים הקבינט דיון שנמשך שעות ארוכות במהלכי ההסדרה מול עזה. עם זאת, בשלב זה מדובר בהסדרה חלקית בלבד (ריסון הירי לעבר ישראל וצעדות השיבה, בתמורה להקלות הומניטריות), כשבמערכת הביטחון מבהירים כי בהסדרה הגדולה הכוללת אי ונמל תעופה לפלסטינים יותנו המהלכים בעניין השבויים והנעדרים והחזרת גופות החללים.

– בתוך כך, העיתון הכוויתי "אל-קבס" דיווח הבוקר (שני) כי בישראל שוקלים את האפשרות שמחבלים ואסירים ביטחוניים אשר שוחררו במסגרת העסקה להשבת החייל החטוף גלעד שליט, ונעצרו שוב בגין עבירות ביטחוניות לאחר שחרורם – ישוחררו בשנית, במסגרת העסקה המתגבשת.

– בתוך כך, אתמול פורסם ב"ישראל היום" כי מקורות פלשתיניים בכירים בעזה, וכן גורמים בכירים בארגוני הסיוע הבינלאומיים ברצועה, אישרו כי חמאס קיבל מסר באמצעות שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב ובכירי המודיעין המצרי שישראל לא תאפשר פרויקטים ארוכי טווח, כל עוד חמאס מחזיק בגופות חללי צבא ובשני האזרחים אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א־סייד. * לדברי הבכירים בחמאס ובארגוני הסיוע, חמאס דורש לקדם פרויקטים במימון האו"ם וקטאר לשיקום תשתיות ציבוריות ברצועה שנפגעו במהלך סבבי הלחימה. המקורות ציינו כי מדובר, בעיקר, בשיקום תשתיות מים, שיקום רשת הביוב שקרסה ברובה, שיקום תשתיות ומרכזיות של טלפונים נייחים שנפגעו, וכן הנחת תשתיות לקווי מתח חשמל במבנים ציבוריים.

חוץ

ארה"ב הפציצה בסיסים של המיליציות האיראניות בעירק וסוריה; עשרות הרוגים מתוכם מפקדים בכירים; המיליציות האיראניות מאיימים בנקמה: "התגובה תהיה מוחצת"; בפנטגון מזהירים: "אם יהיה צורך – ארה"ב תערוך הפצצות נוספות"

ארה"ב תקפה אמש (ראשון – בסביבות השעה 18:00 שעון ישראל) חמשה בסיסים של מיליציה הנתמכת בידי איראן בעיראק ובסוריה * את ההפצצות ערכו מטוסי קרב מסוג F-15E של חיל האוויר האמריקני. וזאת בתגובה לשיגור רקטות בסוף השבוע האחרון לעבר בסיס אמריקני בעיראק, מתקפה שבה נהרג אזרח אמריקני, ונפצעו ארבעה חיילים אמריקאים נוספים. בארה"ב מאשימים את "גדודי חיזבאללה" בתקיפה. * בכמה מהיעדים שהותקפו זוהו פיצוצי משנה – פיצוצים שמעידים על כך שאוחסנו בהם כלי נשק ותחמושת.

– לפי הפנטגון, שלושה מהבסיסים של המיליציה השיעית שהותקפו נמצאים במערב עיראק, ושניים במזרח סוריה. היעדים כללו מחסני נשק ואתרי פיקוד ושליטה שבהם תוכננו פיגועים נגד כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, שאותה מובילה ארה"ב. * אחד היעדים שהותקפו הוא מטה המיליציה של "גדודי חיזבאללה", באזור אל-קאים, סמוך לגבול עם סוריה.

– בתקיפות חוסלו לפחות 27 לוחמי מיליציות שיעיות ועוד 55 נפצעו. בין ההרוגים ארבעה מפקדים במיליציית "גדודי חיזבאללה" שממומנת על-ידי טהרן ופועלת בעיראק (למרות שמה, אין למיליציה קשר ישיר לחיזבאללה בלבנון). * על פי דיווחים בתקשורת הערבית, מפקד בכיר של חיזבאללה בעירק, מפקד פוג' 45, המקורב למפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני – חוסל בתקיפה.

– ארגון "גדודי חיזבאללה" העיראקי נמצא תחת מרות אירן, למרות ששמו דומה לארגון החיזבאללה הלבנוני. מי שהקים את הארגון הוא כוח קודס של משמרות המהפכה. תחת שרביטו של קאסים סולימאני, עברו אנשי הארגון אימונים והכשרה בלבנון. * האיש שעומד מאחורי הארגון, עיראקי בעל אזרחות איראנית ואיש כוח קודס, אבו מהאדי אל מוהנדיס, נחשב יועץ קרוב של קאסם סולימאני. * לפני כשש וחצי שנים הארגון הוכנס תחת המיטריה של ארגון "הגיוס העממי", חש'ד א-שאעבי, והחל לזכות לתמיכה מוגברת ונשק מתקדם מפטרוניו האיראניים. * לפני ארבע וחצי שנים התגאו בארגון בלא פחות מ-30 אלף לוחמים פעילים, חלקם נשלחו לסוריה על מנת לסייע למשטרו של בשאר אל אסד במלחמת האזרחים. לצד הגידול בכוחו החל הארגון להצטייד ברקטות לטווח ארוך.

– באיראן וגרורותיה הגיבו היום לתקיפה האמריקאית אמש על מטה "גדודי חיזבאללה". גדודי חיזבאללה העיראקיים, שאיבדו לפי דיווחים שונים כמה מנהיגים בכירים, אמרו איימו כי "התקיפה היא ביטוי טהור של טרוריזם, איראן מגנה אותה בתקיפות. אנחנו במערכה פתוחה עם ארצות הברית. אין מנוס מעימות. התגובה תהיה מוחצת" לדבריהם "כוחות הרשע האמריקניים התקיפו את בנינו שמגנים על הגבולות של עיראק. התקיפה האמריקנית מהווה תוקפנות על הריבונות של עיראק ועל כבוד העם העיראקי. קוראים לכוחות הביטחון במדינה לגרש את הכובש האמריקני". "אלה שקיבלו את ההחלטה לתקוף חייבים לגלות במהרה את טיפשותה של החלטה פלילית זו, את תוצאותיה ואת השלכותיה".

– מנהיג מיליציה שיעית-עיראקית בשם ג'מאל ג'עפר איברהימי, הידוע בעיקר בכינוייו "אבו מהדי" ו"המהנדס", הזהיר את ארצות הברית מתגובה חריפה נגדה, בעקבות הפצצת הכוחות האמריקניים הלילה בעיראק ובסוריה. "דם ההרוגים לא יישפך לחינם, והתגובה שלנו תכאיב מאוד לכוחות האמריקניים בעיראק", הזהיר אבו מהדי. "היכולות שלנו להכאיב לאמריקנים עוד יתגלו לעולם". * ארגון חיזבאללה הלבנוני איים כי "מדובר בהפרת ריבונותה של עיראק, ובפגיעה בביטחונה וביציבותה. מי שקיבל את ההחלטה על התקיפה הנפשעת יגלה בקרוב כמה טיפשית הייתה – ומה יהיו השלכותיה".

– משרד החוץ האירני מסר כי "התוקפנות הצבאית האמריקנית על אדמת עירק נגד הכוחות העירקיים – דוגמה מובהקת לטרור ואירן מגנה אותה בתוקף". דובר ארגון משמרות המהפכה, אמר היום בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", "אנחנו מגנים את התקיפה האמריקנית על עמדות חיזבאללה עיראק", והוסיף כי "זו זכותם הטבעית של אזרחי עיראק וכוחות הביטחון בעיראק לנקום במעשה טרור שכזה בהתאם. הוצאת הכוחות הכובשים של ארה"ב מעיראק היא הדרך להשגת הביטחון והיציבות במדינה".

– זמן קצר לאחר התקיפה אמש, דווח בסוכנויות הידיעות כי ארבעה טילים נורו לעבר בסיס א-תאג'י צפונית לבגדאד, שיש בו גם נוכחות אמריקנית. בנוסף, ערוץ אל-ערביה הפרו סעודי דיווח שצוות השגרירות האמריקנית בבגדאד התפנה ממבניו באזור הירוק שבבירה, בעקבות התראות מידיות על תקיפה

– נטילת האחריות האמריקנית מיד לאחר התקיפה היא אירוע לא שגרתי, שעשוי לאותת על מדיניות חדשה באזור. * דובר הפנטגון, תיאר את התקיפות שבוצעו אתמול כ"ממוקדות", ולדבריו הן "יפגעו" ביכולות של המיליציה הפרו-איראנית לתקוף מחדש את הכוחות האמריקניים. הוא איים כי אם התקיפות הללו לא יופסקו – ארה"ב תערוך הפצצות נוספות. הוא ציין כי על אף שארה"ב פועלת בעיראק לבקשת הממשלה בבגדד – הכוחות האמריקניים שומרים לעצמם את הזכות להגן על עצמם.

– ממשרד החוץ של בחריין נמסר אתמול כי המדינה תומכת בפעולות שנקטה ארצות הברית נגד מתקני חיזבאללה בעיראק ובסוריה.

מטוסי קרב אמריקנים הפציצו יעדים של ארגון הטרור אל-שבאב בסומליה המסונף לאל-קאעידה; לפחות ארבעה טרוריסטים חוסלו

יומיים לאחר מתקפת הטרור הרצחנית ביותר בסומליה מזה שנתיים: פיקוד אפריקה של צבא ארצות הברית ביצע אמש (ראשון) תקיפה אווירית נגד שלוחת אל-קאעידה במדינה, אל-שבאב. בתקיפה, שתואמה מבעוד מועד עם הממשלה הסומלית, התבצעו שלוש גיחות נגד שני יעדים במדינה וחוסלו בה ארבעה טרוריסטים. * ההתקפה בוצעה בתגובה לפיצוץ מכונית תופת בבירה מוגדישו לפני יומיים, שגבה את מותם של 78 ופציעתם של יותר מ-100 בני אדם, חלקם אזרחי טורקיה.  * באל-שבאב חברים נכון להיום כ-9,000-7,000 טרוריסטים.

חילופי אסירים בין אוקראינה לבדלנים הפרו-רוסים יצאה לדרך; כל העצורים שעדיין הוחזקו בשני הצדדים יצאו לחופשי

כוחות ממשל אוקראינים ובדלנים פרו-רוסיים במזרח אוקראינה השלימו אתמול (ראשון) עסקת חילופי אסירים ביניהם, כשאוטובוסים חלפו בנקודת חילופי האסירים במזרח אוקראינה. מלשכת הנשיאות בקייב נמסר שבמסגרת העסקה יחזרו הביתה כל אסירי המלחמה שעדיין מוחזקים בידי האויב. * חילופי האסירים החלו בשעות הבוקר המוקדמות,במחסום ליד העיירה הורליבקה באזור דונייצק, אזור שנשלט על ידי הבדלנים. סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה שקייב שחררה 87 בדלנים, ותקבל בתמורה 55 אסירים שלחמו בשורות הכוחות האוקראיניים. חיילים חמושים, משני הצדדים, ליוו את שיירות האסירים. גברים ונשים בלבוש אזרחי ירדו מאוטובוס של הכוחות הבדלניים, ופונו על ידי הצבא האוקראיני למאהל סמוך.

– שיפור ביחסי אוקראינה לרוסיה חל גם בנושאים אחרים, נושא הגז למשל. שתי המדינות מנהלות מגעים על הסכם חדש לאספקת גז. אוקראינה האשימה פעמים רבות את רוסיה בכך שהיא משתמשת באספקת הגז כאמצעי לחץ, אך בשבוע שעבר הצליחו שתי המדינות להגיע להבנות בסוגיות מרכזיות בהסכם החדש. עם זאת, נותרו עדיין חילוקי דעות רציניים והדרך ארוכה עד לנורמליזציה מלאה. חוקר וקצין בכיר לשעבר בצבא הרוסי טען אתמול "התנאים בקייב נותרו בעייתיים וזה לא ישתנה. יותר סביר שהסכסוך יישאר קפוא מאשר שיפתר".

תימן: עשרות הרוגים במצעד צבאי – בעקבות פגיעה ישירה של רקטה; ההערכות: הרקע לירי סכסוך פנימי בקואליציה הסעודית נגד החות'ים

עשרות הרוגים ופצועים בפיגוע בעקבות ירי רקטה לעבר מצעד צבאי שנערך אתמול (ראשון) בעיר א-דאלע שבדרום תימן. לפי הדיווחים, רוב הנפגעים הם משורות כוחות הצבא המקומי שנתמכים על ידי איחוד האמירויות.

– לאחרונה התגלעו חילוקי דעות בקואליציה שהובילה ערב הסעודית נגד המורדים החות'ים בתימן המזוהים עם אירן. בשל חילוקי הדעות התפרקה הקואליציה בהובלת הסעודים, ואיחוד האמירויות הכריזה על תמיכתה בבדלנים בדרום תימן. לפי חלק מההערכות, זו הקבוצה שאחראית לירי הטיל.

– בדלנים אלה כבשו לאחרונה שטחים נרחבים בדרום המדינה, והשתלטו על מבני ציבור וממשל שהיו בשליטת כוחות הממשלה החוקית בדרום תימן הנתמכים על ידי ערב הסעודית, ומתנגדים לבדלנים הנתמכים על ידי איחוד האמירויות. (ישראל היום)

משמרות המהפכה השתלטו על  מכלית עם יותר ממיליון ליטר נפט במצרי הורמוז

מלחמות הנפט: סוכנות הידיעות IRNA האיראנית מדווחת כי משמרות המהפכה עצרו הערב (שני) מכלית נפט ועליה 16 אנשי צוות ממוצא מלזי. לפי הדיווח, הספינה שנעצרה סמוך לאי אבו מוסא חשודה ב"הברחת נפט לכמה מדינות ערב" והיו בבטנה כמעט 1.5 מיליון ליטרים של נפט. *  בשלב זה לא ידוע תחת דגלה של איזו מדינה שטה מכלית הנפט

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן