Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שישי ה-03 בינואר 2020

ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני מפקד כח קודס של משמרות המהפכה; איראן מאיימת ב"נקמה אכזרית נגד הפושעים". חמאס הגביר את מאמצי ההברחה של אמצעי לחימה וחומרי נפץ מהים לעזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

רוחות מלחמה: ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני מפקד כח קודס של משמרות המהפכה; איראן מאיימת ב"נקמה אכזרית נגד הפושעים" (חוץ)

דקות אחרי שנחת בעירק: מל"טים אמריקנים חיסלו את מפקד כח קודס של אירן קאסם סולימאני ובכירים נוספים במיליציות השיעיות (חוץ)

המועצה העליונה לביטחון לאומי של אירן התכנסה לישיבת חירום; חמינאי מאיים ב"נקמה אכזרית נגד הפושעים" (חוץ)

כוחות לחימה בטרור של צבא עיראק נפרסו בפתח שגרירות ארצות הברית בבגדאד; אזרחי ארה"ב התבקשו "לעזוב את עיראק מיד" (חוץ)

דיווח: חמאס הגביר את מאמצי ההברחה של אמצעי לחימה וחומרי נפץ מהים לעזה (בטחוני)

מבצע טחינה | בתום מבצע מורכב בתוככי השטחים הפלסטיניים הצליחו במערכת הביטחון לרכוש צנצנת טחינה עבור המפקד; בסיום המבצע בוצע נוהל "זיכוי הטחינה" לוודות שהטחינה לא ממולכדת (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

היום: מעונן חלקית. בצפון הארץ יוסיפו לרדת גשמים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. ברוב האזורים ינשבו רוחות דרום מערביות ערות, בדרום הארץ ובמרכזה ייתכן אובך. ירידה בטמפרטורות והן תהיינה נמוכות מהרגיל

ליל שבת: מעונן חלקית עד מעונן. בצפון הארץ ובמישור החוף ירדו גשמים מקומיים המלווים בסופות רעמים יחידות. במהלך שעות הלילה הגשמים יתחזקו ויתפשטו בהדרגה. בחרמון ירד שלג. יוסיפו לנשב רוחות חזקות ברוב האזורים.

יום שבת: בצפון הארץ ובמרכזה ירדו גשמים לפרקים מלווים בסופות רעמים וברד. יוסיפו לנשב רוחות דרום מערביות ערות. שלג בחרמון. בדרום הארץ עדיין ייתכן אובך. בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח קיים חשש משיטפונות. במישור החוף ובשפלה חשש להצפות.

ראשון: מעונן. בצפון הארץ ובמרכזה יוסיף לרדת גשם לפרקים ויתכנו סופות רעמים יחידות. הגשם יתמעט בהדרגה משעות הצהריים. הטמפרטורות תשארנה נמוכות מהרגיל. הרוחות ייחלשו.

שני מעונן חלקית. תחול עליה בטמפרטורות והן יחזרו להיות רגילות לעונה. הרוחות ישובו ויתחזקו וייתכן אובך, בעיקר בדרום הארץ.

חדשות

מבצע טחינה | בתום מבצע מורכב בתוככי השטחים הפלסטיניים הצליחו במערכת הביטחון לרכוש צנצנת טחינה עבור המפקד; בסיום המבצע בוצע נוהל "זיכוי הטחינה" לוודות שהטחינה לא ממולכדת

קצין ותיק, מפעיל סוכנים, התבקש על ידי הפיקוד הבכיר להפעלת סוכנים – יחידה 504 – לשלוח סוכן בכיר שפועל בשטחים כדי לקנות מאחד הכפרים בשטחים צנצנות של טחינה מתוצרת עצמית. כך נחשף אמש (חמישי) בתוכנית "עובדה".

– מפקדי 504 טענו שהרכישה הזו התבצעה "על הדרך", במסגרת מבצע קיים, אבל מפעיל הסוכנים התעקש ואמר כי הפקודה הייתה להוציא את המבצע הזה לדרך למטרה אחת בלבד: להביא טחינה פלסטינית לקצין מודיעין ראשי. מפעיל הסוכנים אמר "זה נראה לי הזוי ולכן החלטתי לחכות כמה ימים כדי שאוכל לחבר למבצע גם מטרה שנחוצה ממש".

– הסוכן המקומי יצא לבסוף לדרך, מצויד בכסף שקיבל מהמפעיל שלו. בסיום המבצע, כך לפי הטענה, בוצע נוהל "זיכוי הטחינה", בסיוע של לוחמים של 504 וחבלן, שתפקידו לוודא שהחומר שמגיע מידיו של הסוכן הפלסטיני אינו ממולכד. גורם שמכיר את הפרטים צוטט בתוכנית באומרו כי "יחידה מבצעית אמורה להתעסק רק במבצעים. לא לערבב במבצעים האלה משימה שתכליתה להתחנף למפקד".

– כעבור כמה שבועות פנה אותו מפעיל סוכנים למשטרה הצבאית החוקרת והעביר לה את המידע על מה שכונה "מבצע טחינה". לאחר שהחקירה יצאה לדרך אחד המפקדים ב-504 הציע לתא"ל שמעוני להביא לו עוד משלוח של טחינה פלסטינית. השניים לא ידעו דבר על החקירה המתנהלת.

– חוקרי מצ"ח הנחו את הקצין שהתלונן לאפשר גם למבצע השני לצאת לדרך, כדי לבסס את תיק החקירה. ואכן, באמצע הקיץ האחרון, הסוכן שוב נשלח לקניות, ובפעם הזו התבקש להביא כמות גדולה יותר של טחינה מכפר אחר בשטחים. במקרה זה, ציינו ב"עובדה", אין מחלוקת שלמבצע הזה לא הייתה שום מטרה מבצעית – חוץ מאשר לרצות את הקצין הבכיר. תא"ל שמעוני, ששילם מכיסו עבור הטחינה, טען מאוחר יותר: "לא העליתי בדעתי שמוציאים מבצע מיוחד כדי להביא לי טחינה".

חוץ

רוחות מלחמה: ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני מפקד כח קודס של משמרות המהפכה; איראן מאיימת ב"נקמה אכזרית נגד הפושעים"

דקות אחרי שנחת בעירק: מל"טים אמריקנים חיסלו את מפקד כח קודס של אירן קאסם סולימאני ובכירים נוספים במיליציות השיעיות

טיסה מספר 6Q501 המריאה מדמשק בשעה 22:30 (שעון ישראל) ונחתה בבגדד דקות לפני חצות, מסיפונה ירד מפקד כח קודס האירני קאסם סולימאני. דקות ספורות לאחר מכן, שיגרו שני מל"טים אמריקניים שלשה טילי הלפייר לעבר מכונית הטויוטה שבה נסע מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. * בתקיפה חוסלו לפחות שבעה אנשים, בראשם מפקד כח קודס סולימאני, מפקד המיליציה הפרו-איראנית "כתאיב חיזבאללה" ג'מאל איברהימי, המוכר בכינויו "אבו מהדי אל-מוהנדס", ואיש חיזבאללה בעירק מוחמד קוות'רני. כמו"כ חוסל בתקיפה גם בכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות. * הפנטגון מסר באופן רשמי כי החיסול התבצע בהוראתו הישירה של הנשיא, דונלד טראמפ, שמיהר לפרסם תמונה של דגל ארה"ב.

– בהודעת הפנטגון צויין כי "הגנרל סולימאני תכנן לפגוע לפגוע בדיפלומטים אמריקנים בעיראק, ואף היה אחראי למותם של מאות אמריקנים וחברים בקואליציה הבין-לאומית ופציעת אלפים נוספים", עוד צויין כי "סולימאני היה אחראי על ההתקפות על השגרירות השבוע – ארצות הברית תמשיך לנקוט בצעדים שיגנו על אנשיה בכל רחבי העולם".

– בתיעוד שפורסם הבוקר (שישי) זמן לא רב לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, נראית זירת הפיצוץ, והנזק הרב שנגרם למכונית שבו נסע ונפגע סולימאני. שלדת הרכב נראית כשהיא מפויחת לחלוטין ועל הכביש בקרבתה מפוזרים חלקים רבים שהתפזרו מהרכב כתוצאה מעוצמת הפיצוץ.

– בתיעוד נוסף שפורסם כבר הלילה, נראה הרכב של סולימאני כשהוא עולה באש דקות בודדות בלבד לאחר הפיצוץ. גם בתיעוד זה נראים חלקים שונים שהתפזרו מהרכב ועולים אף הם באש. גורמים משורות המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, שהיו עדי ראייה לחיסול, אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי "גופתו של סולימאני נקרעה לגזרים", וכי הם לא הצליחו למצוא את גופתו של אל-מוהנדס. פוליטיקאי בכיר בעיראק, שדיבר בעילום שם, אמר כי גופתו של סולימאני זוהתה רק על ידי הטבעת שענד.

– מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, שחוסל הלילה, נחשב לאיש הכי חזק איראן, אחרי המנהיג העליון של המשטר, עלי חמינאי. סולימאני היה מקורב מאוד לחמינאי עצמו, לו היה כפוף באופן ישיר. * בחייו ניהל את הפעילות הצבאית האירנית נגד ישראל ושימש כמפקד הזרוע הביצועית של משמרות המהפכה האירניות מחוץ למדינה – בכפוף למנהיג העליון עלי חמינאי שתומך בפעולותיו. בשנים האחרונות ניסה סולימאני לבסס את כוחותיו בסוריה ובעירק, בניסיון להגיע ליתרון חזיתי מול ישראל. * סולימאני לא היה מפקד שיושב במפקדות מרוחקות מהשטח. הוא דילג בעקביות בין טהראן לבגדאד, דמשק, ביירות ותימן. בכל מקום שבו פועלים שיעים במאבק נגד ישראל, ארצות הברית, דאעש או ארגונים סוניים אחרים, נמצא קאסם סולימאני. * סולימאני הגיע בתקופה האחרונה לבגדאד לעתים תכופות, על מנת לשמור על האינטרסים של טהראן בעת המגעים להרכבת ממשלה חדשה. לפי דיווחים, הוא פעל כדי למנוע מראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי להתפטר כפי שדרשו המפגינים, אך ללא הצלחה.

– לפני שלשה חודשים אמר סולימאני בריאיון לתקשורת האירנית כי במהלך מלחמת לבנון השניה כמט חוסל בידי ישראל – "לחזבאללה היה חדר מלחמה בלב הדאחייה בזמן המלחמה", שחזר. "מטוסי ריגול ישראליים חגו כל הזמן מעל שמי דאחייה בשלישיות, והם עקבו אחרי כל תנועה. לילה אחד יצאנו אני, נסראללה ועימאד מורנייה בשעה 23:00 ומל"טים ישראליים חגו מעלינו. כשהגענו למכונית המל"ט כיוון לעבר המכונית". * גם ראש מערך המודיעין במשמרות המהפכה, חוסיין טאיב, טען כי כי סוכלה מזימה אזורית להתנקש בסולימאני. לפי הבכיר האיראני, הכוונה הייתה להטמין מאות קילוגרמים של חומרי נפץ במנהרה מתחת למקום קבורתו של אביו של סולימאני.

המועצה העליונה לביטחון לאומי של אירן התכנסה לישיבת חירום; חמינאי מאיים ב"נקמה אכזרית נגד הפושעים"

מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, כינס ישיבת חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי שדנה באפשרויות התגובה לחיסול סולימאני. במקביל, צבא איראן פרסם הצהרה ולפיה "על ארה"ב, וכל מי שביצע את הפעולה לחיסול סולימאני, לצפות לתגובה חזקה". * גורמים איראניים אמרו יותר כי חיסולו של סולימאני עלול להוביל למלחמה גדולה. בשיחה עם הניו יורק טיימס הדגישו אותם גורמים כי התגובה הרשמית הראשונה להודעת ארצות הברית על חיסולו תהיה תקיפה.

– הבוקר איים חמינאי ב"נקמה אכזרית נגד הפושעים" שחיסלו את סולימאני. הוא הזהיר כי חיסולו של קאסם סוליאמני "יכפיל את רצון ההתנגדות נגד ארה"ב וישראל". הוא הכריז על שלושה ימי אבל, ושיבח את גבורתו של סולימאני.

– לאיומים של המנהיג העליון הצטרף גם שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי שאמר בהצהרה שפורסמה: "תתרחש נקמה מוחצת בעקבות חיסולו הלא מוצדק של סולימאני. אנחנו ננקום בכל מי שקשור ואחראי לחיסולו". בהמשך לדברי שר ההגנה, הוסיף רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד באגרי כי "הפשע שביצעה ארה"ב בחיסולו של סולימאני לא יישאר ללא תגובה".

– דובר משמרות המהפכה של איראן רמזאן שריף אמר כי "משמרות המהפכה, האומה האיראנית הנבונה וחזית ההתנגדות ינקמו את דמו של השהיד (סולימאני)". בריאיון בטלוויזיה הממלכתית במדינה הוסיף: "שמחתם של הציונים והאמריקנים תהפוך במהרה לאבל".

– מוחסן רזאי, מפקד משמרות המהפכה לשעבר שמשמש כיום מזכ"ל המועצה לקביעת האינטרס של המשטר האיראני, הבטיח כי תבוא נקמה עוצמתית בארה"ב בתגובה לחיסולו של קאסם סולימאני, זאת, לדבריו, כדי למנוע מתקפות אמריקניות בעתיד.

– נשיא איראן חסן רוחאני, שבעבר פורסם על חילוקי דעות שלו עם סולימאני, הצטרף לשיח הממלכתי: "ננקום את הפשע החמור שביצעה ארצות הברית". שר החוץ האיראני ג'וואד זריף כתב כי  – "מדובר בפעולה מסוכנת ומטופשת מצד ארה"ב, היא תישא באחריות על ההרפתקה המטופשת. סולימאני היה הכוח הפועל במלחמה בדאעש במזרח התיכון".

– מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הגיב גם הוא לחיסול: "אמשיך את דרכו של הגנרל הדגול על מנת להשיג את מטרותיו". * בראיון ששודר ברשת "אל-מנאר", אמר נסראללה כי ארצות הברית לא תוכל להשיג את יעדיה ב"פשע הגדול" הזה, והוסיף כי "נקמת הדם מול הפושעים שהרגו אותו היא באחריות כל 'המתנגדים והלוחמים' ברחבי העולם".

– הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני מסר בתגובתו כי "המפקד סולימאני חוסל בידי התוקפנות האמריקנית-ציונית כשהוא בתוך קווי המערכה. נלך יחד במערכה נגד התוקפנות הזאת".

– חמאס מסר בתגובה: "קאסם סולימאני היה אחד הבכירים הצבאיים האיראניים הבולטים שהיה לו תפקיד דומיננטי בתמיכה בהתנגדות הפלסטינית. מגנים את הפשעים האמריקניים המתמשכים וזורעים מתיחות באזור כשירות לאויב הישראלי. ארצות הברית נושאת באחריות על הדם שנשפך באזור הערבי. בהתנהגותה האגרסיבית היא מציתה סכסוכים ללא שום התחשבות באינטרסים וביציבות של העמים".

– מפקד במיליציות הפרו-איראניות קרא ל"כל הכוחות הלאומיים" להתאחד כדי לדחוק החוצה מעיראק את כל הכוחות הזרים. מנגד, איש הדת השיעי הבכיר ביותר בעיראק – המזוהה עם אירן, עלי סיסתאני קרא לכל הצדדים לגלות איפוק ולפעול בחוכמה.

– קייס אל-חזאלי, מנהיג המיליציה השיעית בעיראק א-סייב אל-חאק, איים: "התוצאה הסופית עבור ארה"ב וישראל היא תבוסה". לדבריו, "כל הלוחמים צריכים להיות בכוננות גבוהה לקראת הקרב המתקרב והניצחון הגדול. המחיר עבור דמו של סולימאני מסמל את סוף הנוכחות האמריקאית בעיראק".

– רוסיה, המעצמה היריבה לארצות הברית, פירסמה הודעה בה היא מזהירה מפני התחממות האזור. "מדובר בהרפתקה אמריקנית מסוכנת שתגביר את המתיחות באיזור. שולחים תנחומים לעם האיראני", לשון הודעת משרד החוץ הרוסי. יו"ר ועדת החוץ הפרלמנט הרוסי, קונסטנטין קוסצ'וב, התבטא באופן חריף יותר: "רצח סולימאני הוא חדשות קשות שמבשרות על התנגשויות קרובות בין אמריקאים לכוחות שיעיים".

כוחות לחימה בטרור של צבא עיראק נפרסו בפתח שגרירות ארצות הברית בבגדאד; אזרחי ארה"ב התבקשו "לעזוב את עיראק מיד"

שגרירות ארצות הברית בבגדאד קראה לאזרחיה "לעזוב את עיראק מיד" לאחר החיסול. במקביל, כוחות לחימה בטרור של צבא עיראק נפרסו בפתח שגרירות ארצות הברית בבגדאד. במקביל, גם צבא בריטניה הגביר את האבטחה בכל בסיסיו במזרח התיכון. * בהצהרת השגרירות האמריקני נמסר "בגלל המתיחות המוגברת בעיראק ובאזור, שגרירות ארצות הברית קוראת לאזרחים אמריקנים להיזהר ולעזוב את עיראק באופן מיידי. אזרחים שצריכים לצאת בתעופה ולא מצליחים, לצאת ממדינות אחרות דרך היבשה".

– ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי גינה את החיסול, ואמר כי התקיפה האווירית בשדה התעופה היא מעשה תוקפנות כלפי עיראק והפרת ריבונותה שתוביל למלחמה בעיראק, באזור ובעולם כולו. הוא הוסיף כי הפרלמנט צריך לקבל החלטות חוקיות שיגנו על הכבוד הלאומי, הבטיחות והריבונות של עיראק.

אחרי החיסול: חמינאי מינה את סגנו של סולימאני לפקד על כוח קודס

מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי מינה היום (שישי) את אסמאעיל קאאני, סגנו של קאסם סולימאני, למפקד החדש של כוח "קודס" במשמרות המהפכה. בהצהרה אמר חמינאי כי לא מתוכננים שינויים בתוכניות הפעולה של כוח קודס. * קאאני מונה לסגן מפקד כוח קודס ב-1997, במקביל למינוי סולימאני למפקד הכוח. * כוח קודס של משמרות המהפכה מונה כיום כ-20 אלף לוחמים.

לאחר החיסול: במערכת הביטחון העלו את הכוננות; נתניהו הקדים את שובו לישראל

שר הביטחון, בנט, קיים הבוקר הערכת מצב בקריה שבתל אביב בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ובכירי מערכת הביטחון. בתום הערכת המצב הוחלט כי אתר החרמון יישאר סגור למבקרים. ולפי שעה אין הנחיות נוספות לתושבי רמת הגולן והאזור והשגרה נמשכת. * בנוסף, משרד החוץ וגורמי הביטחון הכריזו על כוננות גבוהה בנציגויות ישראליות בעולם מחשש לנקמה איראנית. נודע כי הוחלט גם לתגבר אבטחה בחלק מהנציגויות במקומות רגישים. * בלבנון דיווחו על נוכחות אינטנסיבית של מטוסי קרב ישראליים בדרום המדינה.

– כמו כן, ראש הממשלה נתניהו החליט היום (שישי) להקדים את חזרתו לארץ מיוון בעקבות החיסול.

אחרי חיסול סולימאני: המערכת הפוליטית בארה"ב סוערת; הרפובליקנים תומכים בחיסול; הדמוקרטים זועמים

חיסול סולימאני מהווה עבור טראמפ הישג שקשה להפריז בחשיבותו, בעיקר בשנת בחירות, ומצטרף לחיסול מנהיג דאעש אל-בגדדי. מתמודדים במפלגה הדמוקרטית שמעוניינים להתמודד בבחירות לנשיאות בשנה הבטה מתחו ביקורת על החלטת טראמפ לחסל את סולימאני, החלטה שלדבריהם עלולה לדחוק את ארה"ב ל"מלחמה גדולה" במזרח התיכון. הם הוסיפו כי טראמפ קיבל את ההחלטה לבדו, ללא התייעצות או אישור הקונגרס.

– סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ו ביידן, המתמודד על הנהגת המפלגה הדמוקרטית תקף "הנשיא טראמפ זרק גפרור של דינמיט לקופסה. הוא חייב לעם האמריקני הסבר על האסטרטגיה ועל התוכנית לשמור על ביטחון חיילינו ואנשי הצוות של השגרירות". סנדרס אמר כי "ההסלמה המסוכנת של טראמפ מקרבת אותנו למלחמה הרת אסון נוספת במזרח התיכון, שעלולה לעלות באבדות רבות ומיליארדי דולרים נוספים". הדמוקרטים לא התעלמו מהאיום שנשקף מסולימאני. הסנאטורית אליזבת וורן כינתה את מפקד כוח קודס שחוסל "רוצח שאחראי למותם של אלפים, כולל מאות אמריקנים". עם זאת, היא הוסיפה כי "הצעד הפזיז של טראמפ מוביל להסלמה מול איראן ומגדיל את הסיכון להרוגים נוספים ולעימות חדש במזרח התיכון".

– גם דמוקרטים שאינם חלק מהמרוץ לנשיאות מתחו ביקורת על התנהלותו של טראמפ. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה שהממשל הוציא את החיסול לפועל מבלי להתייעץ עם הקונגרס ומבלי לבקש אישור להשתמש בכוח צבאי נגד איראן. היא אמרה שהמהלך מעלה את הסיכון להסלמה נוספת באלימות.

– מנגד במפלגה הרפובליקנית הביאו תמיכה בטראמפ. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו בירך על הפעולה האמריקנית בעיראק, ופרסם תיעוד של המוני אזרחי עיראק חוגגים ברחובות את חיסולו של סולימאני. פומפאו ציין: "עיראקים – עיראקים – עיראקים ברחובות למען החופש; מודים תודה על על כך שהגנרל סולימני איננו עוד".

– הסנאטור הרפובליקני, מרקו רוביו, שנחשב תומך בולט בנשיא ובעל עמדות נציות כלפי איראן, שיבח את הפעולה ותקף את המבקרים: "סולימאני אחראי באופן ישיר לפעולות קודמות ועתידיות להרג דיפלומטים אמריקניים ואנשי צבא אמריקניים המשרתים בעיראק ובכל האזור. אך חלק מהמבקרים כל כך מסונוורים משנאת טראמפ, שהם טוענים שהוא עשה משהו מרושע. זה מטורף".

– הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם אמר כי "המחיר של הרג ופציעת אמריקנים עלה בצורה דרסטית. מכה קשה למשטר האיראני, שדם אמריקני על ידיו". לדברי גראהם, "אם איראן רוצה להמשיך לתקוף את אמריקה ואת בעלות בריתה – היא צריכה לשלם את המחיר הכבד ביותר, שכולל גם את הרס מתקני הנפט שלה".

– ג'ים אינהוף, יו"ר ועדת השירותים הצבאיים בסנאט, אמר כי "ארה"ב אינה רוצה ואינה צריכה לחפש מלחמה, אך היא תגיב לאלה שמאיימים על אזרחינו, חיילים וחברינו – כפי שהנשיא כבר הבטיח. רגיעה היא עדיפה ואפשרית – אך רק אם יריבינו בוחרים בכך".

– שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם, ניקי היילי, אמרה כי "קאסם סולימאני היה ארכי-טרוריסט עם דם אמריקני על הידיים. כל מי שרוצה שלום וצדק צריך לשבח את מותו. אני גאה בנשיא טראמפ שעשה את הדבר הנכון".

חיסול סולימאני: באירן הוכרזו שלשה ימי אבל; בעירק תועדו המונים צוהלים ברחובות

בעולם המוסלמי לא נותרו אדישים הבוקר (שישי) לחיסול הדרמטי של מפקד כוס קודס האיראני, קאסם סולימאני, מי שהיה מעורב בפעילות הצבאית האיראנית במדינות רבות כגון עיראק, אפגניסטן, סוריה והקווקז, ונחשב לאחד האנשים המקורבים למנהיג העליון עלי חמינאי. דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף, מירר בבכי בשידור חי, כשבנוסף, המנהיג העליון עלי חמינאי הכריז הבוקר על שלושה ימי אבל בעקבות ההתנקשות. מנגד, בעיראק יצאו המונים לרחוב וחגגו עם דגלי המדינה את מותו של מפקד כוח קודס, בעוד שאחרים צפרו ממכוניותיהם לעוברים והשבים. * כ-500 אזרחים בעיקר נהרגו בחודשים האחרונים במהלך המחאות בעירק. חלק גדול מההרוגים, נהרגו חלקם בידי המיליציות השיעות.

ספרד: הממשלה הסכימה לראשונה לפתוח במו"מ עם הבדלנים, ולהביא את תוצאותיו למשאל עם

מאבק קטלוניה לעצמאות: המפלגה הסוציאליסטית, שבראשה עומד פדרו סאנצ'ס, האמור לשמש כראש ממשלה, ומפלגת הבדלנים הקטלונים, הודיעו כי הסכימו לנהל משא ומתן על עתיד החבל. זאת, לאחר שהבדלנים יימנעו בהצבעה בפרלמנט על מינויו של סאנצ'ס לראש ממשלה, וכך יאפשרו לו לקבל את התפקיד. על פי ההסכם, בסוף המשא ומתן יתקיים משאל עם ובו יחליטו תושבי קטלוניה אם לקבל את המתווה שהצדדים יגיעו אליו. שיחות המשא ומתן יחלו בעוד 15 יום. (כאן)

פוליטי

סקר מעריב – בלוק הימין מתקרב לרף ה-60 מנדטים; כחול לבן פותחת פער מול הליכוד; במידה וסער מקים מפלגה חדשה – בלוק הימין מתחזק ל-62 מנדטים

סקר מנדטים שפורסם היום ב"מעריב־סופהשבוע" על רקע בקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה, מעלה כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום היה הליכוד נחלש ל-30 מנדטים לעומת כחול לבן שמתחזקת ל-36 מנדטים. אך בפילוח לגושים היה בלוק הימין מתחזק ל-58 מנדטים (לעומת 55 היום). כשגוש השמאל נחלש ל-49 מנדטים בלבד (לעומת 52 היום). לפי הסקר, המחנה הדמוקרטי ללא ח"כ שפיר לא עוברת את אחוז החסימה, והערבים נשארים לשון מאזניים בין הגושים.

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי הסקר אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 36 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 30 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); איחוד מפלגות הימין – 7 (4); יהדות התורה – 7 (7); הימין החדש – 6 (3); העבודה וגשר – 5 (6); המחנה הדמוקרטי – 0 (5)

– הסקר בחן גם תרחיש, שלא נראה כרגע רלוונטי, בו יחליט ח"כ גדעון סער להקים מפלגה חדשה, בתרחיש כזה יצליח בלוק הימין לגדול ל-62 מנדטים, ומפת המנדטים תהיה כדלהלן: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 28 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 8 (9); איחוד מפלגות הימין – 7 (4); יהדות התורה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); הימין החדש – 6 (3); מפלגה חדשה בראשות סער – 6; העבודה וגשר – 4 (6); המחנה הדמוקרטי – 0 (5)

בטחוני

דיווח: חמאס הגביר את מאמצי ההברחה של אמצעי לחימה וחומרי נפץ מהים לעזה

בשמונת החודשים האחרונים זיהו במערכת הבטחון כי חמאס הגביר את מאמציו להבריח אמצעי לחימה מן הים לרצועת עזה – בעקבות הפעילות האפקטיבית של המצרים בציר פילדלפי נגד מנהרות ההברחה אל הרצועה, שצמצמה בשנים האחרונות את חדירת האמל"ח וחומרי הנפץ מסיני. כך דווח במעריב. ע"פ הדיווח, כיוון שפעילי חמאס מתקשים להעביר את האמל"ח דרך הגבול המשותף לרצועת עזה – מעל לאדמה או מתחתיה – ריכז ארגון הטרור את מאמציו בפיתוח ציר הברחות ימי מסיני. ראשיתו בחופי מצרים שלשפת הים התיכון. משם מוברח האמל"ח באמצעות סירות קטנות, הנראות כסירות דייגים תמימות, אל הרצועה.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן