Skip to content

400 אנשי רוח לראש הממשלה: עצור את גירוש הפליטים לדרום-סודן

החותמים מבקשים לבטל את החלטת משרד הפנים על הגירוש לנוכח המצב ההומניטרי הגרוע בדרום-סודן והימשכות הקרבות. דו"ח חדש של הכנסת תומך בטענתם כי אם יגורשו הפליטים יהיו נתונים בסכנת רעב ואף מוות. בין החותמים: עמוס עוז, דויד גרוסמן, א.ב. יהושוע, פרופ' יהודה באואר, יהושוע סובול, חנה מרון, יהודית רביץ, משה איבגי ואחרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו: סופרים/ות, אנשי ונשות תרבות, רופאים/ות ואנשי ונשות אקדמיה פונים ופונות לרגש ולמחויבות המוסרית והדיפלומטית של רשויות מדינת ישראל ודורשים שלא לגרש 700 יוצאי דרום סודן תוך הפקרתם למלחמה משתוללת, לרעב ולמחלות."

כך נפתח מכתב המיועד לראש הממשלה ועליו חתומים כ-400 אנשי רוח ואקדמיה, ובו בקשה לבטל את החלטת משרד הפנים לגרש מתחילת אפריל את פליטי דרום-סודן השוהים בישראל.

עם החותמים נמנים: עמוס עוז, דויד גרוסמן, א.ב. יהושוע, פרופ' יהודה באואר, יהושוע סובול, חנה מרון, יהודית רביץ, משה איבגי, צרויה שלו  ודנה אולמרט.

 פרופ' דניאל בלטמן, חוקר שואה וראש המכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית, אשר חתום על המכתב, אומר כי: "הדאגה לשלומם של הפליטים נובעת בעיקר מהסכסוך המתפתח בין דרום סודן ובין ממשלת חרטום, שעד היום כבר הביא לשורה של התקפות דמים של סודן על המדינה החדשה. מדובר ב-700 בני אדם, למעלה ממחציתם ילדים, המבקשים מאיתנו להעניק להם סיוע והגנה עד אשר יוכלו לחזור בבטחה לבתיהם. מוטלת עלינו החובה המוסרית להיענות לבקשה זו בחיוב".

השבוע פורסם דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הבוחן את החלטת משרד הפנים לגרש מתחילת אפריל את מבקשי המקלט אל דרום-סודן. את הדו"ח חיבר ד"ר גלעד נתן והזמין אותו ח"כ ניצן הורוביץ בתפקידו כיו"ר ועדת העובדים הזרים של הכנסת.

הדו"ח מציין, כי אין הכרזה של נציבות האו"ם לפליטים, שאין להחזיר מבקשי מקלט לדרום-סודן, אך בהמשכו מפרט ומתאר את המצב ההומניטרי הקשה שבה ועל הסכנה לחיי אדם, לנשים ולילדים בפרט.

מתוך הדו"ח:

"להלן כמה נתונים המופיעים באתר האו"ם על דרום-סודן: אחד מכל שבעה ילדים ימות לפני גיל חמש. ל-50% מהאוכלוסייה אין גישה למי שתייה. רק ל-25% מהאוכלוסייה יש גישה לשירותי רפואה בסיסיים. כ-37.5% מהאוכלוסייה נתונים במצב של סיכון תזונתי.

"תוכנית המזון העולמית הכריזה ב-22 בפברואר 2012 על דרום-סודן כאזור בדרגה 3 מבחינת הסיכון התזונתי – הדרגה הגבוהה ביותר. הארגון קורא להגביר את המאמצים להילחם בסכנת הרעב בדרום-סודן, שמחריפה עקב יבולים רעים ועימותים ברחבי המדינה, שגרמו להתרבות העקורים. להערכת הארגון, כבר כיום כמיליון מתוך כ-9.5 מיליון תושבי דרום-סודן סובלים מרעב, וכ-2.5 מיליון תושבים מקבלים סיוע בהזנה. המצב עתיד להחמיר בשנת 2012, ולפי הערכת הארגון, כמחצית מאוכלוסיית המדינה תסבול מרעב."

מבקשים הגנה. הפגנת פליטי דרום-סודן מול נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב

כמו כן נכתב כי בדרום-סודן ישנה הפרה מתמשכת של זכויות אדם, ומובאים דוחות על חטיפת נשים וילדים בידי מליציות, ועל והסלמה בעימות עם סודן (צפון).

הדו"ח מציין כי מספר מבקשי המקלט מדרום-סודן השוהים כיום בישראל אינו ודאי: הערכות הקהילה הן שמדובר ב-700 בני אדם; משרד הפנים מוסר כי מדובר ב-3,000 בני אדם.

יש לציין כי משרד הפנים לא בדק עד היום, בנוגע למבקשי מקלט מסודן, מי מהם שייך לצפון ומי לדרום. במהלך השנה האחרונה עזבו את ישראל מבחירה יותר מאלף דרום-סודנים, לרגל הקמת המדינה החדשה.

לסיכום קובע מחבר הדו"ח:

"המצב ההומניטרי בדרום-סודן רע והוא הולך ומידרדר… בעת הכנת המסמך העלו גורמים מקצועיים את השאלה, אם לנוכח המצב ההומניטרי בדרום-סודן, ראוי שמדינת ישראל תסיים את ההגנה הקבוצתית לדרום-סודנים בישראל."

חברי קהילת מבקשי המקלט מדרום-סודן השוהים בישראל, רובם משפחות עם ילדים, לא קיבלו מעולם הכרה כפליטים ולפיכך הם נטולי מעמד וזכויות בישראל. אף שבידי רובם תעודות פליט שקיבלו מהאו"ם, ישראל לא התירה להם עד כה להגיש בקשה רשמית למקלט. בדוח מובהר, כי ישראל תתיר להם כעת להגיש בקשות פרטניות למקלט. אולם מאחר שדרום-סודן הכריזה על עצמאות ביולי 2011, רובם יתקשו לעמוד בקריטריונים להיות מוכרים כפליטים.

הם מצהירים כי ברצונם לשוב בעתיד לארצם, אולם מבקשים לדחות את חזרתם מאחר שהמדינה שרויה באסון הומניטרי ויש חשש להתלקחות מלחמה. רובם המכריע לא  חיו בדרום-סודן כעשרים שנה לפחות, ואין להם שם בית או משפחה שיכולה לסייע להם בקליטה. הם חוששים כי יהיו תלויים בחסדי ארגוני סיוע, ויסבלו מרעב ומהאלימות המשתוללת באזורים שונים. במוצאי שבת הקרובה מתכננת הקהילה להפגין למען ביטול ההחלטה על ההחזרה הכפויה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן