Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת בוקר) יום שני 6.1.2020

שטפונות בצפון ובמרכז, בצפון - כמויות של ממטרים שלא נראו כ-100 שנה. מסתמן איחוד במחנה הדמוקרטי תמר זנדברג במקום השני ברשימה, יאיר גולן, מישראל דמוקרטית, במקום השלישי, אילן גילאון במקום הרביעי, עיסאווי פריג' חמישי, ואילו לסתיו שפיר יוצע המקום השישי. היועה"מ מנע קרקס - נתניהו לא יוכל להביא עדים לוועדת הכנסת. כל החדשות במקום אחד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

המועצה העליונה לביטחון לאומי הגיעה להחלטה על התגובה לחיסול; יועצו הצבאי של חמינאי מבהיר: אירן תתקוף בעצמה יעדים צבאיים – "הדבר היחיד שיכול לסיים את תקופת המלחמה הזו – שהאמריקנים יקבלו מכה שווה למכה שספגנו" (חוץ)

נסראללה מאיים: סולימאני שווה ערך לראשו של טראמפ, חיילים וקצינים אמריקאים ישובו הביתה בארונות, לא נפגע באזרחים (חוץ)

המיליציות האירניות שיגרו קטיושות לעבר שורה של מטרות אמריקניות, ומזהירים "להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר" (חוץ)

לקראת תגובה אירנית: טראמפ מזהיר – אם איראן תגיב לחיסול סולימאני, נתקוף 52 מטרות איראניות "בעלי חשיבות גבוהה"; "אם איראן תפגע במטרה או אישים אמריקנים, ארצות הברית תגיב במהירות וייתכן שבאופן לא פרופורציונלי (חוץ)

היום אחר הצהריים הקבינט המדיני-בטחוני צפוי להתכנס | בכיר איראני: התגובה על חיסול סולימאני – מתקפה על תל אביב, חיפה ועל בסיסים בישראל; גנרל במשמרות המהפכה: "גם ת"א נמצאת בטווח הפגיעה שלנו"; נסראללה: "חיסול סולימאני – לבקשת ישראל"; ר"מ עירק: "ארה"ב אמרה לנו שישראל ביצעה חלק מהתקיפות בארצנו" (בטחוני)

דיווח: ישראל הזהירה את חמאס והג'יהאד מניסיונות תגובה מהרצועה (בטחוני)

רוסיה: "חיסול סולימאני הוא הפרה של החוק הבינ"ל"; ארה"ב: "החיסול דומה יותר לחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודעא"ש"; אירן: "נפעל במישור המשפטי נגד ארה"ב בעקבות החיסול" (חוץ)

הקש ששבר את גב הגמל | ביקורו של סולימאני בעירק נועד "לסגור את הפינות האחרונות של פיגוע גדול נגד יעדים אמריקנים באזור" (חוץ)

הפרלמנט העירקי הצביע בעד הוצאת הכוחות האמריקניים; טראמפ: אם כוחותינו יגורשו מעיראק, יוטלו עליה סנקציות קשות – "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא עם בגדאד תשלם לנו על כך"

יועמ"ש הכנסת: ניתן להקים את ועדת הכנסת שתדון בחסינות נתניהו; היועמ"ש לממשלה: נתניהו לא יוכל להביא עדים לוועדת הכנסת (פוליטי)

אסון המעלית | שני צעירים נלכדו במעלית בבניין מגורים וטבעו למוות; 49 דקות חלפו מהדיווח הראשוני ועד תחילת חילוץ (חדשות)

הרוג שלישי בסופה: גבר כבן 70 נלכד במכוניתו וטבע למוות בשיטפון בבנימינה; חיפושים אחר תושב ערערה שנסחף ליד זכרון יעקב (חדשות)

חדשות

באזור הגליל המערבי והצפון ירדו כמויות של ממטרים שלא נראו כמותם כבר 100 שנה. נהריה והישובים הסמוכים לה הוצפו בכמויות אדירות של מים. לוחמי האש חילצו 5 לכודים מקניון ארנה המצוי בכניסה לנהריה.

אסון המעלית | שני צעירים נלכדו במעלית בבניין מגורים וטבעו למוות; 49 דקות חלפו מהדיווח הראשוני ועד תחילת חילוץ

זוג בני 25, תושבי תל אביב נספו שלשום, לאחר שנלכדו במעלית שהוצפה במהלך הסערה שהכתה באזור המרכז. * השניים ניסו להגיע למכוניתם בחניון התת קרקעי בבניין בו הם גרו בשכונת התקווה בדרום תל אביב, אך היא הפסיקה לעבוד ומי הגשמים מילאו אותה. * אחד הצוללנים שהשתתף במאמצי החילוץ סיפר לחדשות 12: "אנחנו מגיעים ומבינים את המורכבות בגלל שהמים עכורים ומלוכלכים, אנחנו רואים שיש לנו קושי של חילוץ רגיל של מים זורמים, לא רואים שום דבר אז אנחנו עוברים לציוד צלילה. אנחנו מחדירים שני צוללנים פנימה שלא רואים כלום ואנחנו מנחים אותם כדי לנסות לפתוח את המעלית ולחלץ את הלכודים. בשלב הראשוני איתרנו לכוד אחד, פתחנו את המעלית, הוצאנו אותו מהמים והעברנו אותו לטיפול רפואי. את הלכוד השני הוצאנו דרך התקרה של המעלית בגלל המורכבות של הצלילה".

– מתחקיר פנימי בשירותי הכבאות והחילוץ של פרטי האירוע עולה כי מהשעה 12:00 עד השעה 13:30 התקבלו במוקד 2,735 שיחות, כשהמוקדנים הצליחו לטפל רק ב-200 מהן. מעדויות שכנים במקום, נראה כי השיחות למוקד הכיבוי החלו כבר ב-12:26 – אולם לטענתם שיחות אלה לא נענו. אחת מהשיחות בנוגע במעלית שנערכה בשעה 12:42, הוגדרה "אירוע שנפתח בשוגג". * רק בשעה 13:08 הגיעו כוחות חילוץ ראשונים למקום, לאחר שהוזעקו פיזית על ידי דיירי הרחוב, בעת שטיפלו בשריפה אחרת באותו הרחוב. החל מהשעה 13:13, התברר כי קיים חשש ללכודים שאינם מגיבים במעלית, וכי כל קומת החניון והלובי מוצפים, כמעט ללא יכולת גישה אליהם. כעבור שתי דקות, נשלחה בקשה לתגבור הצוותים. * החל מהשעה 13:51, כוחות להבה, ואיתם צוללנים ואמצעים ייעודיים לחילוץ מורכב, הגיעו למקום האירוע והחלו בפעולות החילוץ. בשעה 14:40 חולץ הלכוד ראשון. כעבור יותר משעה, ב-15:43, חולצה הלכודה השנייה.

– הליך החילוץ היה מורכב ונמשך כמה שעות, כוחות החילוץ ניסרו את גג המעלית כדי לנסות ולהגיע ללכודים. חברת השאיבה שפועלת בקומה המוצפת, העידה כי פתחי הניקוז החיצוניים מחוץ לבניין אכן היו סתומים – מה שהוביל לחדירת המים לחניון. בנוסף, המעלית שבה נהרגו השניים היא מעלית חשמלית ולא הידרואלית, ולכן היא נסגרה הרמטית והיה קושי רב לפתוח אותה ולחלץ אותם.

– הדיירים מספרים כי בשעות הצהריים אחד הדיירים נקש על דלתות הבנין והודיע להם כי החניון מוצף וכדאי שיוציאו את כלי הרכב שחנו בחניון התת קרקעי של הבנין. זמן קצר אחר כך שמעו חלק מהדיירים דפיקות חזקות מפיר המעלית מספר דיירים התקשרו למוקד מאה של המשטרה וניסו להזעיק עזרה ואחד מהם טען כי לא היה מענה ממוקד מאה של המשטרה. * השכנים המשיכו וסיפרו כי רק כעבור עשרים דקות לערך עבר רכב של עיריית תל אביב והדיירים צעקו לאנשי העירייה כי הם חוששים שיש לכוד במעלית. רק אז הועברה הודעה נוספת למשטרה ולכוחות ההצלה.

– החניון שהוצף בבניין המגורים שבשכונת התקווה נבנה לפני כשנה וחצי על פי תנאי התקן המעודכנים. למרות זאת, שלשום הוא הוצף במאות קוב של מים שניגרו אליו מהרחוב. * מלבד האסון ברחוב נדב, בתים רבים בשכונת התקווה נפגעו מכמויות המים שחדרו וגרמו לנזק כבד למכוניות ולרכוש. גם רחוב שלמה, המחבר את אזור התחנה המרכזית ליפו, עלה על גדותיו – וכך גם רחובות רבים בשכונת פלורנטין ובסביבת בלומפילד הפכו לנהרות – ומכוניות רבות שקעו בעקבות ההצפות. * תושבים מאשימים את ראש העיר חולדאי, שבמקום לשפר את התשתיות של דרום העיר, בחר לקחת מיליונים מכספי האזרחים לצורך הגברת חילולי השבת.

– ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הודיע אתמול (ראשון) כי אין בכוונתו להתפטר בעקבות אסון המעלית, אך אם יוכח כי לו אשמה בנושא – ישקול זאת. בראיון לערוץ 13 אמר חולדאי כי מערכת התשתיות בעיר עבדה כמצופה. "אני בן אדם שיודע לקחת אחריות. אני בן אדם שיודע לעמוד לפני הציבור ולומר לו את האמת. אני חושב שמערכת הניקוז ומערכת התשתיות בעיר תל אביב-יפו תפקדה שלשום כמו שצריך. אין עיר שהייתה עומדת בפני דבר כזה ולא היה קורה מה שקרה. גם אני יודע להסתכל על ערים בעולם כדי להבין מה קורה".

– במקביל בוצעו חילוצים נוספים, אזרח שמתגורר בקומת קרקע במרכז תל אביב, ודירתו הוצפה סיפר. "בשעה 12:00 פרץ זרם אדיר של מים לדירה שלי. המים חדרו דרך דלת הכניסה וגם מהצדדים. אני גר כמה מדרגות למטה. בזמן ששמתי כמה דברים על הארון המים כבר הגיעו לגובה המנעול, ואי אפשר היה לפתוח את הדלת. המפתח נתקע", "יש לי חלון גדול אחד אבל הוא מסורג. גובה המים עלה בכזו מהירות, שחששתי שאם לא יחלצו אותי אני פשוט אטבע למוות. הזרם היה כל כך חזק, שהוא הפיל את המקרר הגדול על הצד. בסופו של דבר הגיעו צוותי סיור, הם פירקו את הסורגים ושלפו אותי מהדירה. הייתי שעתיים במים קפואים".

– בשדרות חכמי ישראל בשכונת שפירא בתל אביב, חולצה אישה כבת 55, שנראתה שוכבת בשלולית מים עמוקה. חובש מד"א ציין כי "האישה סבלה מהיפותרמיה. גבר שחלף במקום סיפר שאיתר אותה בזכות מטריה שביצבצה בין השיחים"

הרוג שלישי בסופה: גבר כבן 70 נלכד במכוניתו וטבע למוות בשיטפון בבנימינה; חיפושים אחר תושב ערערה שנסחף ליד זכרון יעקב

גבר כבן 71 נהרג אמש (ראשון) לאחר שרכבו נסחף בשיטפונות בבנימינה. בן ה-71 נלכד ברכב בתוך מעבר תת קרקעי בעיר, צוותי כיבוי והצלה ביצעו הנפה של הרכב, העמידו אותו על הגלגלים וביצעו סריקה נוספת לשלילת לכודים נוספים.

– במקביל, כוחות חילוץ מחפשים משעות אחר הצהריים אחר תושב ערערה כבן 47 שנסחף בשיטפונות באזור כפר הנוער שפייה, צפונית לזכרון יעקב. על פי הדיווח, אב, כבן 55 מערערה ובנו, כבן 22, עמדו על גג המכונית וכשהיא החלה להיסחף – הבן קפץ לגדה. לאחר מכן, האב נסחף והוא הוכרז כנעדר ויש חשש לחייו.

– המשקעים הרבים גרמו להצפות נרחבות ושכונות הפכו בצהרי שישי ל"וונציה", כאשר הרחובות הוצפו והפכו לנהרות של מים, על רקע מערכת הניקוז שקרסה במהרה. בצהריים הפכו אזורים נרחבים בתל אביב, בעיקר בדרומה, לנחלי מים גועשים.

– יפו הפכה תוך זמן קצר לאזור מוצף, כאשר בין היתר הוצפו שדרות ירושלים, ציר שלבים, שדרות בן צבי, רחוב שארית ישראל, דרך קיבוץ גלויות, רחוב שלמה, אזור נמל יפו ורחובות בשכונת פלורנטין.

– בסמיכות לעבודות הרכבת הקלה ביפו נוצרו בולענים וכלי רכב חונים התהפכו ונגרמו להם נזקים כבדים. כמו כן, כל אזור התחנה המרכזית החדשה והרחובות העוטפים אותה הוצפו אף הם וגם בסמיכות לתחנה המרכזית הישנה אירעו הצפות ברחובות הגדוד העברי ובני ברק. ההצפות גרמו לסגירות לסירוגין של רחוב הירקון מפרישמן לכיוון צפון ורחובות סמוכים נוספים.

– הגשמים העזים גרמו להצפת צומת חולון ובתוך העיר נסגרו בשל הצפות הרחובות ההסתדרות, הפלד והלוחמים. שלושה נתיבים נסגרו בנתיבי איילון מדרום למחלף השלום לכיוון צפון, בעקבות סחף ובוץ ונוצרו עומסי תנועה כבדים. בנוסף, שלוליות גדולות הגבירו את העומסים במחלף השלום ובמלף וולפסון לכיווןן צפון. המשטרה אף נאלצה לסגור לכשעתיים את מחליף יוספטל בנתיבי איילון לכיוון דרום בשל הצפה בגשר יוספטל.

– גם כביש 4 נסגר בחלקו, במהלך סופת הגשמים, כאשר נוצרו הצפות בסמיכות למחלף עם כביש 471.

– הגשמים והסחף גרמו לקריסת חלק מחומת הספארי לכיוון כביש 461, שם מבוצעות עבודות להוספת נתיב נסיעה. צוותים של עיריית רמת גן בסיוע עובדים בספארי עבדו במשך שעות ארוכות במטרה להציב חומה זמנית, שתמנע את נדידת בעלי החיים מהספארי. הגשמים גם גרמו להצפות ולחדירת מים בתוך הספארי ובגן החיות. בעלי חיים הוכנסו לבתי לינה עם חימום ומים רבים נשאבו מחלקים נרחבים של הספארי והכלובים.

פוליטי

יועמ"ש הכנסת: ניתן להקים את ועדת הכנסת שתדון בחסינות נתניהו; היועמ"ש לממשלה: נתניהו לא יוכל להביא עדים לוועדת הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, קבע אתמול (ראשון) כי אין מניעה להקים את הוועדה שאמורה לדון בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אף שמדובר בתקופת ממשלת מעבר שבה הוועדות בכנסת אינן מתפקדות. * יצויין, כי במידה ונתניהו יצליח להשיג חסינות מהוועדה, הרי שמיד לאחר הבחירות יהיה עליו לבקש חסינות מחודשת. מנגד במידה וחסינותו תשלל. לא יוכל נתניהו לבקש חסינות מחדש, וכתב אישום יוגש נגדו לבית המשפט המחוזי בירושלים. עם זאת, עד שלא ייחתם דינו, הוא יוכל להמשיך להחזיק בתפקידו כראש ממשלה. ועתירות לבג"ץ צפויות בנושא.

– הודעתו של יועמ"ש הכנסת הגיעה טרם פגישתו של יו"ר הכנסת אדלשטיין עם יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, שמפלגתו דרשה להקים את ועדות הכנסת. השניים נפגשו זמן קצר לאחר ההודעה ואדלשטיין נפגש גם עם יועמ"ש הכנסת. ניסנקורן מסר בפגישתו עם יו"ר הכנסת מכתבים מראשי סיעות, המייצגים 65 חברי כנסת, התומכים בהקמת ועדת הכנסת ודיון בבקשת החסינות, וכן בהקמת ועדות קבועות נוספות שיפקחו על עבודת הממשלה.

– מלשכתו של אדלשטיין נמסר בתום הפגישות: "היו"ר שמע קשב רב את עמדת ח"כ ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת. חוות הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני מספר שבועות. יו"ר הכנסת אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת היו"ר יודיע על החלטתו".

– במקביל, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט טען אתמול (ראשון) בכנס בחיפה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל להביא עדים לוועדת הכנסת. * בבקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה ביום רביעי, הוא הודיע כי יש לו ראיות ועדים רבים, אותם הוא רוצה להביא בפני ועדת הכנסת. היועץ התייחס לדברים ואמר כי המהלך לא יתאפשר.

– במידה ויוחלט על הקמת ועדת כנסת, יו"ר הוועדה יהיה רשאי להחליט מתי יחלו הדיונים, כמה דיונים יתקיימו בכל שבוע, וכן יקבע את שמות האנשים שיופיעו בפניה. ע"פ הנוהל, בפני ועדת הכנסת מופיעים היועץ המשפטי לממשלה שמסביר את הנימוקים להחלטתו להגיש כתב אישום, פרקליטיו של הח"כ שמבקש שהעניק לו חסינות וכן ניתנת רשות הדיבור גם לנאשם עצמו כדי לשכנע את חברי הועדה שבקשתו מוצדקת.

– הדיונים בוועדת הכנסת מתנהלים בדלתיים פתוחות (אלא אם כן יוחלט אחרת), וחברי הועדה נדרשים להשתתף בכל דיוניה ואין אפשרות להחליפם כי הדיון הוא מעין שיפוטי.

– ח"כ לפיד מכחול-לבן, הבהיר אתמול כי אם יו"ר הכנסת אדלשטיין להקים ועדה לדיון בחסינות כבר בעת הנוכחית, תהיינה לכך השלכות. לדבריו במפלגתו "שוקלים את כל האפשרויות",

סבב מינויים בממשלה: ביטן מונה לשר החקלאות, חוטובלי לשרת התפוצות, שאשא-ביטון לשרת הרווחה ויצחק כהן לשר הבינוי והשיכון

סגן יושב ראש הכנסת דוד ביטן מונה אמש (ראשון) לשר החקלאות. סגנית השר ציפי חוטובלי מהליכוד לשרת התפוצות, ושרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא-ביטון עברה לתיק הרווחה, במקומה מונה סגן השר יצחק כהן מש"ס לשר הבינוי והשיכון. * ש"ס היתה מעוניינת מתחילה בתפקיד חברתי ובהתחלה דרשה את תיק הרווחה. ואולם, לבסוף נסוגה בה מדרישתה, זאת למרות שבתיק זה יכלה גם לבלום את חילולי השבת ההמוניים המאושרים במשרד העבודה והרווחה. בעקבות כך הוחלט על ההחלפה בין כהן לשאשא ביטון. * נתניהו נפגש במהלך היום גם עם ח"כ ניר ברקת, שציפה גם הוא להתמנות לשר

  • מבזקי בחירות

המחנה הדמוקרטי: ח"כ יאיר גולן ימשיך להיות משובץ במקום השלישי ברשימת המחנה הדמוקרטי – אותו מקום שתפס ברשימה בבחירות הקודמות – כך סוכם בינו לבין מרצ. במקביל, המגעים עם ח"כ סתיו שפיר, העומדת בראש המפלגה הירוקה ומוקמה בבחירות האחרונות במקום השני במחנה הדמוקרטי, אינם במסלול התקדמות. * גורם המעורה במהלכים הפנימיים במרצ, טוען כי לפי המסתמן, תמר זנדברג תוצב במקום השני ברשימה, יאיר גולן, מישראל דמוקרטית, יהיה במקום השלישי, אילן גילאון יהיה מספר ארבע, עיסאווי פריג' חמישי, ואילו לסתיו שפיר יוצע המקום השישי.

בטחוני

היום אחר הצהריים הקבינט המדיני-בטחוני צפוי להתכנס | בכיר איראני: התגובה על חיסול סולימאני – מתקפה על תל אביב, חיפה ועל בסיסים בישראל; גנרל במשמרות המהפכה: "גם ת"א נמצאת בטווח הפגיעה שלנו"; נסראללה: "חיסול סולימאני – לבקשת ישראל"; ר"מ עירק: "ארה"ב אמרה לנו שישראל ביצעה חלק מהתקיפות בארצנו"

מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסן רזאי, שמשמש כיום כמזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר, איים אמש (ראשון) כי "הנקמה האיראנית על חיסולו של סולימאני תכלול גם את חיפה, תל אביב ובסיסי צבא".

– מוקדם יותר איים, ג'ולאמי אבו-חמזה, גנרל במשמרות המהפכה האיראניים, בריאיון לסוכנות ידיעות איראנית על ארצות הברית וישראל. ואמר כי "הרפובליקה האסלאמית תעניש אמריקנים בכל מקום שבהישג ידה" והוסיף כי "גם תל אביב נמצאת בטווח הפגיעה".

– מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר אתמול (ראשון) כי הרג קאסם סולימאני מסמל את "תחילתו של שלב חדש לאזור כולו". בנאום בטקס לוויה שנערך לסולימאני בביירות הוסיף מזכ"ל חיזבאללה כי ישראל רצתה לחסל את סולימאני בעצמה אך לא יכלה או לא העיזה, ולכן "פנתה לארה"ב". לדבריו, "ישראל ראתה בסולמיאני האיש המסוכן ביותר עבורה מאז הקמתה, בגלל שהוא הקיף את המדינה בטילים. היא רצתה לחסל אותו בסוריה אבל לא יכלה או לא העיזה. לכן היא פנתה לארה"ב, שעשתה זאת באופן גלוי". * נסראללה הוסיף כי סולימאני הגיע לבקר אותו לפני כמה שבועות. "אמרתי לו 'הפנים שלך בעיתונים האמריקניים, הולכים לחסל אותך'. הוא ענה לי 'הלוואי'". לדבריו, "האח היקר והאהוב סולימאני השיג את מה שליבו רצה. הוא מת שהיד".

– ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, התייחס אמש (ראשון) להתקפות המיליציות השיעיות במדינתו ואמר: "ארצות הברית עדכנה אותנו שמספר מההפצצות של אתרי 'אל-חשד אל-שעבי' בעיראק בקיץ החולף נעשו על ידי ישראל".

– בתוך כך, ישיבת הקבינט הישראלי שהיה אמור להתכנס אתמול כדי לשמוע את כל העדכונים בנוגע לחיסול והמשמעויות שלו לגבי לישראל. נדחתה להיום אחר הצהריים. בישראל לוקחים ברצינות רבה את הצהרות הבכירים האיראנים, כי היא תהיה זו שתיפגע מפעולת התגובה שלהם על חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני. * בתוך כך, הכוננות בנציגויות ישראל בעולם הועלתה עד לרמה אחת לפני הגבוהה ביותר. הדיפלומטים הישראלים נדרשו לנקוט זהירות מרובה בכל צעדיהם. ואילו בצפון הארץ ובדרומה התושבים אמנם שומעים את האיומים, אך משתדלים לשמור על השגרה.

דיווח: ישראל הזהירה את חמאס והג'יהאד מניסיונות תגובה מהרצועה

ישראל העבירה בסוף השבוע אזהרות באמצעות מצרים לחמאס ולג'יהאד האסלאמי מפני ניסיונות להגיב משטחי רצועת עזה לחיסולו של קאסם סולימאני בידי ארצות הברית. * האיראנים מעבירים מדי שנה סיוע כספי לשני הארגונים הפלסטינים ובין הג'יהאד לאיראן קיים קשר הדוק מאוד. ברחבי הרצועה התקיימו הפגנות מחאה בעקבות החיסול, ובשעות אחר הצהריים אירעו כמה התקהלויות סמוך לגדר הגבול.

– מאות פלסטינים ברצועת עזה התאבלו על מותו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני. מנהיגי חמאס ואנשי הג'יהאד האסלאמי, שני ארגונים הנתמכים על ידי טהראן, הצטרפו לסוכת האבלים שהוקמה במרכז העיר עזה כדי להנציח את זכרו של הבכיר האיראני שחוסל בתקיפה אמריקנית. * דגלי ארצות הברית וישראל היו שרועים על הקרקע כדי שהמבקרים יוכלו לדרוך עליהם כשהם נכנסים לסוכת האבלים, ולחלוף על פני פוסטרים של סולימאני. לאחר מכן, הדגלים הועלו באש.

דיווח: מנהרה שנועדה לשמש כניקוז מי גשמים – מובילה מהכפר הערבי בילעין למודיעין עילית

צינור ניקוז מים במודיעין עלית שנועד בכדי לאפשר את זרימת המים ולמנוע הצטברות של מי ביוב וקריסה של המכשול. משמש כמנהרה לתושבי הכפר הערבי הסמוך בילעין, כך דווח באתר actualic. לטענת הצבא, בכדי למנוע מחדירות, השטח מתוגבר על ידי כוחות ותצפיות. אך באתר הובאו עדויות של תושבים על פלסטינים שחדרו לעיר פרצו לאחד הבתים, וגנבו כסף. תושבים אף תיעדו במקום שקיות תה שעליהם מתנוסס כיתוב בערבית. יוזכר, כי רק לאחרונה, בוצע פוגרום בבית הכנסת של חסידי באיאן בעיר ועד כה טרם נמצא קצה חוט. * ב-actualic צוטטו תושבים בשכונה שהתריעו מפני מחבלים שיכולים לחדור ללא כל בעיה אל העיר. אחד התושבים אף העלה את החשש כי כל מחבל יכול להגיע אל הכפר בכל רגע ולבצע חלילה פעילות חבלנית עויינת. * בדיווח צויין עוד כי בתקופה האחרונה הגיע לשטח גורם צבאי בכיר שבחן את טענות התושבים והורה לטפל במחדל.

חוץ

המועצה העליונה לביטחון לאומי הגיעה להחלטה על התגובה לחיסול; יועצו הצבאי של חמינאי מבהיר: אירן תתקוף בעצמה יעדים צבאיים – "הדבר היחיד שיכול לסיים את תקופת המלחמה הזו – שהאמריקנים יקבלו מכה שווה למכה שספגנו".

המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן התכנסה ביום שישי בצהריים בעקבות חיסול סולימאני, כאשר באופן חריג הכינוס היה בראשות המנהיג העליון עלי חמינאי. בתום הדיון נמסר כי החיסול הוא "הטעות האסטרטגית הקשה ביותר" של ארה"ב באזור, ושארה"ב תישא בתוצאות. המועצה מסרה שהיא הגיעה להחלטה על התגובה לחיסול, אך לא תודיע עליה לפי שעה. "נקמה חמורה מצפה לפחדנים שעל ידיהם מרוח דמו הטהור של סולימאני. המועצה בחנה את השפעות האירוע וקיבלה את ההחלטות הנדרשות".

– המפקד החדש של כוח קודס האיראני איסמעיל קאאני, איים אחרי כינוס המועצה העליונה על ארה"ב ואמר "אנחנו אומרים לכולם: המתינו קצת בסבלנות, ותראו גופות של אמריקנים בכל רחבי המזרח התיכון".

– מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, איים בתגובה קשה לחיסולו של מפקד "כוח קודס", קסאם סולימאני. הוא אמר: "התגובה על חיסול סולימאני תהיה נקמה אסטרטגית שתסיים את הנוכחות האמריקנית באזור. הנקמה שלנו תהיה בשטח גאוגרפי רחב, והיא תגרור השלכות גורליות".

– דובר כוחות הצבא האיראניים איים כי "חיסול קאסם סולימאני הוא פעולת טרור, ולא נעבור על זה בשתיקה". לדבריו, "התגובה שלנו בדרך והיא תהיה חזקה. וושינגטון נכנסה למערכה מסוכנת מאוד ועליה לצפות לתגובה כבדה מצדנו. אנחנו ננקום מארה"ב באופן יותר חזק ויותר עוצמתי ממה שהיא מתארת לעצמה".

– איברהים אל עמין, מקורבו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, כתב בעיתון "אל אחבאר": "אנחנו לא מחפשים נקמה בסגנון שבטי, אלא תגובה אסטרטגית שתרתיע את ישראל ובנות בריתה. התגובה על החיסול נועדה לומר לאמריקנים ולישראל – לא נאפשר לכם להמשיך בכיבוש ובתוקפנות".

– בתוך כך פורסמו השערות שונות בדבר התגובה האפשרית של אירן. בראיון לרשת CNN הצהיר הגנרל חוסיין דגאהן יועצו הצבאי הבכיר ביותר של המנהיג העליון של אירן חמינאי כי התגובה של ארצו תבוא "בוודאות באופן צבאי", כלומר בדמות תקיפה של יעדים צבאיים ולא אזרחיים. לדבריו, התגובה של ארצו תכוון ישירות נגד "מטרות צבאיות" של ארה"ב, ולדבריו – היא תצא מתוך שטחה של אירן ולא תבוצע על-ידי מיליציות שונות שכפופות לרפובליקה האסלאמית. "אנחנו יכולים להגיד לאמריקה, למר טראמפ שנקט בצעד ישיר נגדנו – אנחנו ננקוט בצעד ישיר נגד אמריקה". הוא הוסיף: "הדבר היחיד שיכול לסיים את תקופת המלחמה הזו – שהאמריקנים יקבלו מכה שווה למכה שספגנו".

– גורם בכיר במערכת הביטחון האמריקנית מסר כי המודיעין האמריקני זיהה כי כל יחידות שיגור הטילים של איראן נמצאות בכוננות מרבית, אך לא ברור אם מדובר בצעד הגנתי או התקפי. לדבריו, ארצות הברית עוקבת אחר כל תנועה של יחידות שיגור הטילים. * ערוץ החדשות האמריקני CNN דיווח הערב כי גורם בכיר בפנטגון, שביקש להישאר בעילום שם טען כי יש אינדיקציות לכך שאיראן הגבירה את מוכנות כוח הטילים הבליסטיים לטווח קצר ובינוני.

– גנרל במשמרות המהפכה האיראניים, ג'ולאמי אבו-חמזה, חיזק את החשש מתקיפה איראנית במפרץ הפרסי, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס. אבו חמזה טען כי "מצר הורמוז היא נקודה קריטית למערב, יש שם מספר גדול של ספינות אמריקניות. איראן זיהתה אותם לפני זמן רב".

– בד בבד, יועץ במשמרות המהפכה, יד אללה ג'וואני, איים כי "האמריקנים צריכים להתעמת עם עמי האזור וכל ציר ההתנגדות, ולא רק נגד איראן". ג'וואני התייחס בכך לארגונים המזוהים עם איראן, בהם חיזבאללה בלבנון, המיליציה החות'ית בתימן, המיליציות של חשד א-שעבי בעיראק, וגם בעלי ברית אחרים, בהם חמאס והג'יהאד האסלאמי.

– מוקדם יותר אמר דובר ועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט האיראני, חוסיין נקאווי חוסייני, כי "התגובה לחיסול סולימאני לא חייבת להגיע מתוך איראן. אמריקה לא יכולה לפגוע בבסיסים איראניים ולא תעז לעשות זאת".

– ברשת "סקיי ניוז" הבריטית הועלו אפשרויות שונות לפעולת נקמה צפויה מצד איראן. בין האופציות שנמנו: תקיפת מטרות צבאיות אמריקאיות-אפשרות שהוגדרה כפחות סבירה, שכן היא תבטיח מתקפה אמריקאית נוספת על אדמת איראן, מתקפת סייבר, או מתקפה כנגד ספינות נפט בינלאומיות במפרץ.

– תקיפה צבאית: התרחיש החמור מכולם הוא ירי טילים בליסטיים שתבצע איראן עצמה לעבר אינטרסים אמריקניים, ישראליים או סעודיים במזרח התיכון. צעד כזה יכול להצית מלחמה אזורית. * איראן מצוידת כידוע בטילים מדויקים שאותם היא יכולה לשגר משטחה לעבר כל נקודה בישראל, ובעבר איימה פעמים רבות לעשות זאת, אך בעיקר בהקשר של תקיפה ישראלית נגד מתקני הגרעין של איראן ונגד מתקנים צבאיים אחרים שלה. * תקיפה צבאית של איראן על אדמת ארה"ב נחשבת לאפשרות קלושה.

– תרחיש נוסף לתגובה צבאית הוא שימוש באחד משלל "ארגוני הפרוקסי" (ארגוני שליחים) של טהרן הפרוסים ברחבי המזרח התיכון: מדובר בארגונים שאיראן תומכת בהם ואת חלקם אף מממנת ומחמשת היטב, והם בתמורה משרתים את מטרותיה הצבאיות. בארגונים אלה נכללים חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן וכמובן שלל המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק שמשתייכות לארגון "אל-חשד א-שעבי". * התרחיש של שימוש של טהרן במיליציות הנאמנות לה בעיראק, שם חוסל סולימאני, הוא תרחיש שסבירותו גבוהה. * אפשרות לפגיעה בארה"ב עצמה על-ידי ארגוני הפרוקסי של איראן היא תקיפת שגרירויות אמריקניות במזרח התיכון. שגרירויות ארה"ב זוכות אמנם לאבטחה כבדה, אך הן ודאי אינן חסינות לחלוטין מפגיעה, כפי שהוכח בבנגזי שבלוב ובשבוע שעבר בבגדד.

– עוד דרך שבה יכולים הארגונים המשרתים את איראן לסייע לה לנקום את מות סולימאני היא לקיחה בשבי של אזרחים אמריקנים בחו"ל. חיזבאללה הלבנוני למשל יכול לנצל לשם כך לא רק את שליטתו באזורים נרחבים בלבנון, אלא גם את פעילותו באפריקה ובאמריקה הלטינית.

– מתקפת סייבר: אפשרות נוספת לתגובה שיתכן ואיראן תבחר בו היא מתקפת סייבר שתבוצע נגד תשתיות בשטח ארה"ב, בניגוד לתקיפה צבאית, שבה לא סביר כי טהרן תתקוף על אדמה אמריקנית. * הגרדיאן הבריטי ציטט מומחי אבטחה שטוענים כי איראן עשויה לנקום על חיסולו של מפקד כוח קודס גנרל קאסם סולימאני באמצעות מתקפות סייבר. לפי ההערכות, התגובה עשויה להיות פגיעה בתשתיות חיוניות בארצות הברית, כמו רשתות חשמל, מוסדות בריאות, בנקים ורשתות תקשורת. * הנקמה האיראנית עשויה להזכיר את מתקפת הכופר של תכנת WannaCry מ-2017, שיוחסה לקוריאה הצפונית והצליחה לשתק לזמן קצר את מערכת הבריאות של בריטניה. *  איראן השקיעה משאבים רבים בחיזוק יכולות הסייבר שלה מאז שב-2010 התגלה במחשביה הווירוס סטוקסנט – שלפי דיווחים שונים, פותח על ידי ישראל וארצות הברית – שהכה קשות בתכנית הגרעין שלה. היא כבר תקפה בנקים אמריקניים וסכר קטן, כשארצות הברית מצדה ערכה מתקפות סייבר נגד סוכנות מודיעין איראנית ומשגרי טילים.

– מצור נפט: איראן מאיימת זה שנים שאם ארה"ב תחצה קווים אדומים, טהרן תחסום את מצר הורמוז, אחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם. במצר זה עוברת כחמישית מתפוקת הנפט בעולם, וחסימה שלו, אפילו לזמן קצר, עלולה לפגוע בארה"ב ובמדינות רבות אחרות.

– גנרל באירן חיזק את החשש מתקיפה איראנית במפרץ הפרסי, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס. אבו חמזה טען כי "מצר הורמוז היא נקודה קריטית למערב, יש שם מספר גדול של ספינות אמריקניות. איראן זיהתה אותם לפני זמן רב".

– מבחינה משפטית אין לאיראן סמכות לסגור באופן חד-צדדי את מצר הורמוז, משום שחלק ממנו שוכן במים הטריטוריאליים של עומאן, אולם יש לזכור כי סירות עוברות גם דרך המים האיראניים, שבהם שולט הצי של משמרות המהפכה. ארה"ב הזהירה לאורך השנים שוב ושוב שאם איראן תסגור את מצר הורמוז – תהיה זו חציית קו אדום ושבמקרה כזה וושינגטון תנקוט פעולה כדי לפתוח אותו.

המיליציות האירניות שיגרו קטיושות לעבר שורה של מטרות אמריקניות, ומזהירים "להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר"

שתי קטיושות נפלו אמש (ראשון) ב"אזור הירוק" בו נמצאת שגרירות ארצות הברית בבגדאד וקטיושה נוספת בשכונת ג'אדיריה הסמוכה. כלי תקשורת ערביים דיווחו על לפחות שישה נפגעים במקום. * מדובר במתקפת קטיושות ראשונה לאחר האזהרה ששיגרו גדודי חיזבאללה העיראקיים, הפועלים תחת חסותה שלאיראן, שהבהירו כי החל מאמש (ראשון) "אנו ממליצים למנגנוני הביטחון במדינה להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר. לא נרצה שהם יהפכו למגן אנושי עבור האמריקנים". * באזהרה שלה כללה המיליציה את הבסיסים העיראקיים שמארחים כוחות אמריקניים במדינה.

– מוקדם יותר בליל שבת, שוגרו רקטות בליל שבת לעבר מספר מטרות אמריקניות בעיראק. קטיושה נפלה סמוך לשגרירות המבוצרת ב"האזור הירוק", ובמקביל שתי קטיושות נפלו בתוך בסיס בלד, הנמצא כ-80 ק"מ צפונית לבגדאד ובו מוצבים כוחות אמריקניים. * בנוסף, מקורות ביטחוניים בעיראק מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי בוצע ירי רקטות לעבר מתחם הלשכות הנשיאותיות בעיר מוסל בעיראק. לפי הדיווח במקום מוצבים גם כוחות אמריקנים.

– יוזכר, כי לאחר החיסול, שגרירות ארצות הברית בבגדאד קראה לאזרחיה "לעזוב את עיראק מיד". בהצהרת השגרירות נמסר כי "אזרחים שצריכים לצאת בתעופה ולא מצליחים, לצאת ממדינות אחרות דרך היבשה". במקביל, גם צבא בריטניה הגביר את האבטחה בכל בסיסיו במזרח התיכון. הממלכה הזהירה את אזרחיה וביקשה להימנע מנסיעה לעיראק, מחוץ לאזור שבשליטת הכורדים, או לאיראן.

– בנוסף לכך, לאור המתיחות, הקואליציה בהובלת ארצות הברית ונאט"ו הודיעו על השעיית משימות האימונים של כוחות הביטחון בעיראק שנלחמים בדאעש – בשל המצב.

נסראללה מאיים: סולימאני שווה ערך לראשו של טראמפ, חיילים וקצינים אמריקאים ישובו הביתה בארונות, לא נפגע באזרחים

מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, נשא אתמול (ראשון) נאום בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בידי חיל האוויר האמריקני: "יום חמישי בלילה הוא נקודת מפנה באזור כולו, לא רק לאיראן ועיראק. סולימאני שווה ערך לראשו של טראמפ ושל כל ההנהגה האמריקנית. צבא ארה"ב ישלם את המחיר". לפי נסראללה, "חיילים וקצינים אמריקאים ישובו הביתה בארונות", הוא אמר והוסיף כי גישה תוקפנית נגד ארה"ב תוביל אותה לסגת מהמזרח התיכון "מושפלת, מובסת ומפוחדת כפי שהיתה כשעזבה בעבר".

– נסראללה אמר שמתקפות נגד הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון יהיו "עונש הוגן" להרג סולימאני, ומנה כמה מטרות לתקיפה – בסיסים אמריקאיים, ספינות צי וחיילים. "כשארונות קבורה של חיילים אמריקאים יתחילו לעבור לארה"ב, טראמפ וממשלו יבינו שהם איבדו את האזור ויאבדו את הבחירות" * נסראללה הבהיר, "אנחנו לא מדברים על האזרחים האמריקאים והעם האמריקאי, אנחנו לא רוצים לפגוע באזרחים כי זה ישרת את האג'נדה של טראמפ". "אבל התגובה צריכה להיות נגד מטרות צבאיות".

לקראת תגובה אירנית: טראמפ מזהיר – אם איראן תגיב לחיסול סולימאני, נתקוף 52 מטרות איראניות "בעלי חשיבות גבוהה"; "אם איראן תפגע במטרה או אישים אמריקנים, ארצות הברית תגיב במהירות וייתכן שבאופן לא פרופורציונלי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזהיר במוצאי שבת את איראן מפני תגובה על הריגתו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ואמר כי בידי ארה"ב 52 מטרות "בעלות חשיבות גבוהה לאיראן", שיותקפו "בצורה מאוד מהירה וקשה", אם יגיבו על החיסול. * לדברי טראמפ, 52 היעדים מסמלים את 52 בני הערובה האמריקנים שאיראן החזיקה בשבי בין השנים 1981-1979. לדבריו, "סימנו 52 אתרים איראניים – שחלקם חשובים מאוד לאיראן ולתרבות האיראנית. יעדים אלה, ואיראן עצמה, יותקפו במהירות ובעוצמה אם איראן תפגע באמריקנים או תתקוף יעדים אמריקניים".

– אחרי הירי אמש, כתב נשיא ארצות הברית, טראמפ כי: "במידה ואיראן תתקוף כל אדם או מטרה אמריקאית, ארה"ב תכה בחזרה במהירות ובעוצמה ואפילו באופן לא מידתי", טראמפ ציין כי הודעתו מהווה "תזכורת לקונגרס" בנוגע לאיום האמריקני: "לא נדרשת הודעה חוקית שכזאת, אך היא נמסרת בכל אופן!".

– רמטכ"ל צבא איראן מוחמד באקרי הגיב לאיומי טראמפ ואמר כי "בכל עימות אפשרי, אני לא רואה את ארה"ב מעזה לתקוף 52 מטרות איראניות. רצח סולימאני היה צעד מכוער שהעולם לא מקבל ועל כן ארה"ב מוציאה איומים כדי לכסות על הפשע הזה. בסופו של דבר היא תבין מי הולך לחטוף פגיעות ב 52 מטרות".

– מוקדם יותר בסוף השבוע נאם נשיא ארצות הברית והתייחס לחיסול מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ואמר כי ארצות הברית לא ביצעה את החיסול על מנת לפתוח במלחמה עם איראן אלא על מנת למנוע מלחמה, וכן כי היא אינה מעוניינת בשינוי הממשל במדינה. מוקדם יותר כתב טראמפ כי "איראן לעולם לא ניצחה במלחמה, אבל אף פעם לא הפסידה במשא ומתן".

– טראמפ אמר עוד שהשימוש של איראן בכוחות "פרוקסי" – כלומר קבוצות הנאמנות לה כמו המיליציות השיעיות בעיראק, החות'ים בתימן או חיזבאללה בלבנון – "חייב להיפסק, וחייב להיפסק עכשיו". הוא הוסיף כי אינו מעוניין בשינוי משטרי באיראן, אך קרא לטהרן להפסיק את פעילויותיה התוקפניות באזור.

– לקראת תגובה אירנית, החלו בארה"ב בתגבור הכוחות שלהם במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. כשבמהלך היממה האחרונה הוטסו ברכבת אווירית לא פחות מ-4,000 חיילים אמריקנים לבסיסים בעירק ובכווית. * במקביל, מטוסי תובלה העבירו סוללות של פטריוט לבנות בריתה של ארה"ב באזור – מירדן דרך בחריין ועד סעודיה. כל אלו מצטרפים לנושאת המטוסים וספינות מלחמה הנושאת טילי שיוט, שכבר נמצאות במפרץ הפרסי. * – בנוסף, מטוסי קרב ומטוסי תדלוק בשיתוף כוחות מיוחדים הועברו לאיטליה. המטרה: להוות כוח תגובה מיידי אם יהיה איום על שגרירות ארה"ב בביירות.

רוסיה: "חיסול סולימאני הוא הפרה של החוק הבינ"ל"; ארה"ב: "החיסול דומה יותר לחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודעא"ש"; אירן: "נפעל במישור המשפטי נגד ארה"ב בעקבות החיסול"

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב דיבר עם מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף בטלפון על חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח אלקודס, על ידי ארצות הברית במהלך סוף השבוע. לברוב הביע את תנחומיו בפני זריף, ואמר: "פעולות שכאלה על ידי ארצות הברית מפרות באופן בוטה את הנורמות של החוק הבינלאומי".

– שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הצהיר מוקדם יותר בסוף השבוע כי מדינתו תפעל במישור המשפטי נגד ארצות הברית בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני. לדבריו, "זו הייתה בבירור פעולת טרור, איראן תפעל על פי הדין הבינלאומי על מנת לסגור חשבון עם אמריקה על ההתנגשות בסולימאני".

– ראש ממשלת עיראק, עאדיל עבד אל-מהדי, אמר כי בעצם החיסול, וושינגטון הפרה הסכם שעיקרו פיקוח על פעולות צבאיות של ארצות הברית במדינתו, וכמה פוליטיקאים עיראקיים אף קראו להוצאת הכוחות האמריקניים מעיראק.

– במסגרת הפולמוס בפוליטיקה האמריקנית על החיסול, בעוד הדמוקרטים תקפו את טראמפ שלא עדכן מראש את הקונגרס על התקיפה. באופן מסורתי, הבית הלבן מעדכן את בכירי שתי המפלגות בסנאט ובבית הנבחרים לפני פעולה צבאית משמעותית. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, אמר כי הממשל חיסל את סולימאני ללא אישור מהקונגרס להשתמש בכוח צבאי נגד איראן. עם זאת, בממשל טענו כי חיסולו דומה יותר לאלו של מנהיגי אל-קאעדה אוסמה בן לאדן וארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי.

– אמנת האו"ם אוסרת בדרך כלל שימוש בכוח נגד מדינות אחרות, אך מחריגה מקרים שבהם המדינה מאשרת שימוש בכוח בשטחה. עם זאת היעדר ההסכמה מעיראק עלול להקשות על ארצות הברית להצדיק את החיסול.

– סעיף 51 באמנת האו"ם סוקר את סוגיית הזכות הפרטנית או הקולקטיבית להגנה עצמית מפני התקפה מזוינת. ארצות הברית השתמשה בו כדי להצדיק נקיטת פעולה צבאית בסוריה נגד לוחמי דעאש.

בפנטגון אמרו כי חיסול סולימאני נועד לחבל "בתוכניות תקיפה איראניות עתידיות", ואילו טראמפ אמר כי הגנרל האיראני חוסל משום שתכנן פיגועים "קרובים וחמורים" על דיפלומטים אמריקניים ואנשי צבא.

– סקוט אנדרסון, לשעבר יועץ משפטי לשגרירות ארצות הברית בבגדאד בתקופת הנשיא אובמה, אמר כי הצדקתו של טראמפ עד כה, במסגרת החוק הבינלאומי, מוטלת בספק. עם זאת, הוא יכול לטעון כי הממשלה העיראקית אינה מוכנה או אינה מסוגלת להתמודד עם האיום שהציב סולימאני – מה שנותן לארצות הברית את הזכות לפעול ללא הסכמה עיראקית.

באירן מתאבלים על מותו של מפקד כח קודס של משמרות המהפכה; ייקבר מחר בכרמאן עיר הולדתו. על מצבתו יירשם "החייל קאסם סולימאני"

מיליוני בני אדם צפויים להשתתף בטקסים לזכרו של הגנרל הבכיר קאסם סולימאני, מפקד כח קודס של משמרות המהפכה, המשנה למנהיגה העליון של הרפובליקה האיסלאמית האייתולה עלי חמינאי, שחוסל בתקיפה האמריקנית בסוף השבוע בשדה התעופה בבגדד. באיראן, התקשורת הרשמית וכל עיתון מרכזי התמקדו אתמול בחיסול, כשאפילו עיתונים רפורמיסטיים כמו אפטב א-יזד הזהירו כי "הנקמה בדרך".  * בשלטי חוצות ברחובות מרכזיים נראה פרצופו של מפקד כוח קודס, כשרבים נושאים את אזהרתו של המנהיג העליון עלי חמינאי כי "נקמה קשה" ממתינה לארצות הברית.

– המנהיג הרוחני העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, הכריז על שלושה ימי אבל ברפובליקה האיסלאמית בעקבות מותו של סולימאני, ובימים אלו נאסר על אזרחים לערוך אירועים שמחים במדינה. רחובות מרכזיים בטהראן נחסמו היום לתנועת כלי רכב, ובתי ספר לא נפתחו. * בתוך כך ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכריז גם הוא על שלושה ימי אבל במדינה על רקע חיסולו של קאסם סולימאני, אבו מהדי אל-מוהנדס וההרוגים הנוספים במתקפה בבגדד.

– מסע ההלוויה שהחל בבגדאד, משם עבר דרך נג׳ף וכרבלא, שנחשבים לערים חשובות עבור השיעים בעיראק. ממשיכים גם באירן, שם הם צפויים לעבור בכמה ערים: משהד, טהראן ולבסוף כרמאן (המחוז בו נולד)- שם ייקבר ביום שלישי.

– במקביל, ערוץ אל-עאלם האיראני פרסם חלק מצוואתו של קאסם סולימאני, שבה הוא כתב לאשתו: "קבעי את מקום קבורתי בכרמאן עיר הולדתי. אני רוצה שהקבר שלי יהיה פשוט כמו קבריהם של אחי השהידים ושיהיה כתוב עליו "החייל קאסם סולימאני" ללא תארים נוספים".

הפרלמנט העירקי הצביע בעד הוצאת הכוחות האמריקניים; טראמפ: אם כוחותינו יגורשו מעיראק, יוטלו עליה סנקציות קשות – "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא עם בגדאד תשלם לנו על כך"

הפרלמנט העיראקי הצביע בעד החלטה שקוראת לממשלה להוציא את הכוחות האמריקאיים ויתר הכוחות הזרים מהמדינה. בהחלטה שעברה בבית הנבחרים בבגדאד, קראו המחוקקים לממשלה המקומית לבטל את בקשת הסיוע שלה מהקואליציה הזרה בראשות ארה"ב, ולהחזיק בשליטה על כלי הנשק במדינה. * רוב חברי הפרלמנט שתמכו בהצעה היו שיעים, בזמן שחברי פרלמנט סונים וכורדים החרימו את הדיון. חבר פרלמנט סוני אמר לרויטרס כי שני המחנות חוששים שסילוק הקואליציה האמריקנית יותר את עיראק חשופה בפני התקוממות מחודשת, יפגע בביטחון המדינה ויחזק את כוחן של המיליציות. * יצוין כי החלטות של הפרלמנט העיראקי, בניגוד לחוקים, אינן מחייבות את הממשלה.

ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי אמר בדיון כי ארצו תתקשה להגן על הכוחות הזרים הנמצאים בשטחה לאור ההתפתחויות האחרונות. הוא ציין כי הנוכחות האמריקנית בעיראק היא "אינטרס משותף של שתי המדינות. על הפרלמנט להבין ולהבהיר לעם העראקי שיש מחיר פוליטי וכלכלי לכל החלטה". * אל-מהדי קרא להפסיק את נוכחות הכוחות הזרים במדינה במהירות האפשרית. והסיף כי "למרות הקשיים הפנימיים והחיצוניים שעמם אנו עשויים להתמודד, זה הדבר הטוב ביותר לעיראקים – עקרונית ומעשית".

– מחלקת המדינה האמריקנית הביעה צער על הקריאה בפרלמנט העירקי ליציאת הכוחות הזרים: "לדעתנו זה האינטרס המשותף של ארצות הברית ועירק להמשיך במאבק המשותף בדאע"ש. אנו קוראים להנהגה העירקית להתחשב במערכת היחסים הכלכלית והביטחונית ובנוכחות של הקואליציה נגד דאע"ש". עוד מסרו בממשל טראמפ: "אנחנו מחכים להבהרה נוספת על המעמד החוקי של ההחלטה היום ועל השפעתה".

– נשיא ארצות הברית איים הלילה (שני) להטיל סנקציות קשות על עיראק, זאת בעקבות החלטת הפרלמנט בבגדאד על הוצאת הכוחות האמריקניים מהמדינה בתגובה לחיסולו של גנרל משמרות המהפכה באיראן קאסם סולימאני. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא עם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר טראמפ, והוסיף: "נטיל עליהם סנקציות כאלה שהם מעולם לא ראו".

פרטים נוספים על חיסולו של מפקד כח קודס קאסם סולימאני

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה – האיש שהיה אחראי על פעילותם מחוץ לאיראן ועל ייצוא "המהפכה האיסלאמית" – חוסל בלילה שבין חמישי לשישי, מעט לאחר חצות, במתקפה אווירית של מל"ט אמריקני סמוך לשדה התעופה הבינלאומי בבגדד. לפי ההערכות מדובר באיש הצבא הבכיר ביותר שחוסל על-ידי ארה"ב, מאז חיסולו של איסורוקו יממוטו, המפקד העליון של הצי היפני במלחמת העולם השנייה. מותו ב-1943 היווה מכה קשה למורל של היפנים באותה עת.

– לפי הדיווחים בארה"ב, מל"ט מסוג MQ-9 ריפר שיגר ארבעה טילי "הלפייר" לעבר שני כלי רכב, כאשר באחד מהם נסע סולימאני. על פי הדיווחים, סולימאני הגיע לבירת עיראק מסוריה או מלבנון, ובירידה מהמטוס קיבל את פניו סגן מפקד ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות "אל-חשד א-שעבי", אבו מהדי אל-מוהנדס. לסולימאני התלווה אחראי קשרי החוץ של ארגון הגג של המיליציות השיעיות, מוחמד רדא א-ג'אברי. שניהם חוסלו יחד איתו.

– במקביל, שני מל"טים "טורפים" מדגם "ריפר MQ9" יצאו מקטר, מרחק מאות קילומטרים מבגדד, כשמפעיליהם שולטים על המל"טים מבסיס בנוואדה, ארה"ב. לפי גרסה אחרת המל"טים שוגרו מכוויית. המל"טים מגיעים לבגדד כאשר הוא נוחת ומתקבל על ידי אנשי המיליציות. לאחר שמטוסו של סולימאני נחת בבגדד, הוא יצא בשיירה. על הכביש סמוך לנמל התעופה נורו 3 טילים לעבר מכוניתו:

– גורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות AFP אמרו כי ההפצצה התרחשה בכביש המוביל אל ומחוץ לנמל התעופה בבגדד. הגורמים ציינו כי סך הכול נהרגו עשרה אנשים במתקפה האמריקנית. התקשורת האיראנית טענה כי חמישה מהם איראנים, בהם גם סולימאני. כל הארבעה האחרים היו גם הם קצינים בדרגות שונות במשמרות המהפכה.

– מתחקיר מקיף ערך בלוג המודיעין "אינטלי טיימס", עולה כי אנשי ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות עשו שימוש חוזר ונשנה ברכבי שטח ממוגנים מתוצרת טויוטה – רכב מסוג זה נפגע בחיסול האמריקני – תוך שהם נעזרים במערכות תקשורת טקטיות מתוצרת חברה סינית, שעמן נצפו סולימאני וסגן מפקד "אל-חשד א-שעבי" אל-מוהנדס.

– הקשר בין הכוחות נעשה באמצעות מערך תקשורת טקטי אלחוטי, שזוהה בתחקיר כמערך התקשורת של המיליציות השיעיות בעיראק. לפי התחקיר, על רכבי השרד (רכבי שטח SUV) המבצעיים שהועמדו לרשות סולימאני ויועציו, זוהו אנטנות ששימשו לצורך פעילות במספר רשתות אלחוטיות.

– הבלוג זיהה בסוף השבוע האחרון גם כי כרבע שעה לפני התקיפה, כאמור בכביש המוביל אל ומחוץ לנמל התעופה הבינלאומי בבגדד, נחת מטוס נוסעים אזרחי של חברת התעופה הסורית Cham Wings. הקשר בין הטיסה לסיכול הממוקד נמצא גם בשטרות הכסף הסוריים, שנמצאו באחד מכלי הרכב שהותקפו בבגדד.

– התחקיר מציין כי אנשי חיזבאללה נוהגים להמריא לטהרן ולבגדד דרך דמשק, מטעמי ביטחון שדה. התקיפה באזור נמל התעופה בבגדד אירעה דקות ספורות לאחר שסולימאני ירד מהמטוס. ייתכן שהיה על מטוס איירבוס A320 של אותה חברת תעופה סורית. הטיסה, שמספרה 6Q501, המריאה מדמשק בשעה 22:30 (שעון ישראל) ונחתה בבגדד דקות לפני חצות.

בלחץ בכירים בממשל | כך התקבלה ההחלטה על חיסולו של סולימאני

ההצעה לחסל את מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הוגשה לשולחנו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר לפני שבוע וחצי (ל' כסלו), הנשיא דחה את ההצעה הראשונית לחסל את סולימאני ואישר את ההצעה לתקיפת בסיסים של מיליציות פרו איראניות תחתיה. אולם לאחר פריצת המיליציות השיעיות למתחם השגרירות האמריקנית בבגדד גמר טראמפ אומר בליבו על "ביצוע התגובה החריפה והקיצונית ביותר" והורה על ההוצאה לפועל של חיסול סולימאני. כך עולה מהדיווח ב'ניו יורק טיימס'

– את ההחלטה לחסל את מפקד "כוח קודס" רק ביום שני – שלושה ימים לפני הפעולה. ואת האישור הסופי לחיסול נתן טראמפ ממש לפני התקיפה, בשיחת טלפון מאתר הגולף שלו. * מי שהכריעו את הכף ועודדו את הנשיא להורות על החיסול היו שר החוץ מייק פומפיאו וסגן הנשיא מייק פנס. הם בטחו בדיווח המודיעיני שהצביע על כך שסולימאני מתכנן לפגוע בשגרירויות אמריקניות וכן בכוחות הצבא בסוריה, עיראק ולבנון – מדינות בהן סייר סולימאני עם כוחותיו בזמן האחרון. (ראו ידיעה נפרדת) * למעשה, משרדו של סגן הנשיא היה זה שאירגן רבות המפגישות ושיחות הוועידה בימים שקדמו לחיסול.

– העיתון "לוס אנג'לס טיימס" דיווח בשם בכירים אמריקנים כי ההחלטה התקבלה בישיבה עם שר החוץ מייק פומפאו, שר ההגנה מארק אספר ובכירים נוספים, שבמהלכה טראמפ עודכן לגבי תוצאות תקיפת בסיסי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ועיראק. טראמפ עודכן שסולימאני עומד להגיע לבגדד, ובכירים אמריקנים חשו שבהגיעו לבירה העיראקית מבקש סולימאני ללגלג על ארה"ב ולהראות שהוא יכול לנוע בחופשיות, בלי שאיש יפגע בו.

– לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", אחרי הדיונים הראשוניים באפשרות לחסל את סולימאני, שנערכו ביום ראשון, התקיימו במהלך השבוע שיחות בין גורמי ביטחון לאומי, ובכירים הזכירו לטראמפ כי נמנע מתגובה כשהאיראנים מלכדו ספינות, הפילו מל"ט אמריקני ותקפו מתקני נפט בסעודיה. לדבריהם "אם לא תגיב לְעולם על מה שהם עושים, הם יחשבו שהם יכולים לצאת בלי פגע מכל דבר".

– ב-CNN סופר כי כשהדיווחים על חיסולו של סולימאני התפרסמו ברחבי העולם, טראמפ ליקק גלידה באחוזת הנופש שלו, מאר א-לגו. על פי הדיווח, טראמפ סעד באותה שעה יחד עם חבריו ועם מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארת'י.

– לפי הדיווח בניו יורק טיימס, מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, בכירים בפנטאגון נוהגים להציע לנשיאים תסריטים לא סבירים, בעיקר כדי לגרום להצעות האחרות להישמע טוב יותר. לפי הדיווח, סולימאני היה על הכוונת של טראמפ עוד מכניסתו לתפקיד, אולם מותו של אמריקני במתקפה על בסיס צבאי בעירק לפני שבוע וחצי היא שהניעה סופית את החיסול. בין האפשרויות שהוצעו לטראמפ היו מתקפה על ספינות או מתקני טילים אירניים. בנוסף, הציעו מתקפות על מיליציות אירניות בעירק. עוד הציעו, כאמור, את חיסול סולימאני – בעיקר כדי לגרום לאפשרויות האחרות להיראות סבירות יותר.

הקש ששבר את גב הגמל | ביקורו של סולימאני בעירק נועד "לסגור את הפינות האחרונות של פיגוע גדול נגד יעדים אמריקנים באזור"

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי טראמפ בחר לחסל את סולימאני בעקבות זרם מידע חדש בנוגע לאיומים על שגרירויות, קונסוליות ואנשי צבא אמריקנים בסוריה, עיראק ולבנון. סולימאני השלים זמן קצר לפני כן מסע בין כוחותיו במדינות אלו, ואותם גורמים אמרו כי הוא תכנן מתקפה "מיידית" שעלולה לגבות את חייהם של מאות בני אדם. * העיתון "לוס אנג'לס טיימס" דיווח בשם בכירים אמריקנים כי ביקורו של סולימאני בבגדד נועד כדי "לסגור את הפינות האחרונות של פיגוע גדול נגד יעדים אמריקנים באזור"

– לפי המידע המודיעיני שהתקבל בפנטגון האמריקני, סולימאני היה עתיד לפגוש את המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וכי הם אמורים לדון בתוכנית פעולה נגד ארה"ב. ראש המטות המשולבים האמריקני, שנשאל ביום שישי מתי היו צפויות המתקפות הללו, השיב "תוך ימים או שבועות תתבצע פעולה נגדנו, באופן ברור וחד משמעי". מן העבר השני טענו בכירים אמריקנים כי המתקפה שתכנן סולימאני טרם אושרה בפועל על ידי עלי חמינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן. מי שהכריעו את הכף ועודדו את הנשיא להורות על החיסול היו סגן הנשיא מייק פנס, ושר החוץ מייק פומפאו (ראו ידיעה נפרדת).

– בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי הסיבה שהביאה להחלטה לתקיפת המיליציות האירניות, ובהמשך אף לחיסולו של סולימאני, היא פגישה שקיים לפני כחודשיים וחצי עם מנהיגי המיליציות העיראקיות בווילה שעל גדות נהר החידקל, לא הרחק מהמתחם שבו שוכנת שגרירות ארה"ב בבגדד. מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה הנחה את בעל בריתו הבכיר ביותר בעיראק, אבו מהדי אל-מוהנדס, ומנהיגים אחרים להגביר את התקיפות נגד מטרות אמריקניות במדינה, באמצעות כלי נשק חדישים שסיפקה להם איראן. * שבועיים לפני הפגישה סולימאני הנחה את משמרות המהפכה להעביר כלי נשק מתקדמים יותר, כמו קטיושות וטילי כתף שיכולים להפיל מסוקים, לעירק דרך שתי נקודות בגבול.

– בפגישה בבגדד סולימאני הורה לנוכחים להקים כוחות מיליציה חדשים שיפעלו בפרופיל נמוך ושאינם מוכרים לגורמי הביטחון האמריקנים. הכוחות הללו היו אמורים להשתמש בכלי הנשק החדשים לביצוע מתקפות נגד הכוחות האמריקנים בבסיסים בעיראק. סולימאני הורה ל"גדודי חיזבאללה", שאותם הקים מוהנדיס, להוביל את התוכנית החדשה, כשלדבריו "יהיה קשה לאמריקנים לאתר אותם"

– לדברי מפקד ב"גדודי חיזבאללה", סולימאני בחר במיליציה זו להוביל את ההתקפות על הכוחות האמריקניים באזור משום שלה הייתה היכולת להשתמש במל"טים כדי לחפש מטרות להתקפות של טילי קטיושה. לדברי אנשי המיליציות, בין כלי הנשק שסולימאני סיפק לארגונים הפרו-איראניים בעיראק בשנה שעברה היו מל"טים שטהרן פיתחה ושיכולים לשבש את הפעילות של מערכות מכ"ם. "גדודי חיזבאללה" השתמשו במל"טים כדי לאסוף צילומי אוויר מאתרים שבהם הוצבו כוחות אמריקניים.

ב-70 ערים בארה"ב הפגינו נגד חיסולו של סולימאני

הבית הלבן העביר לקונגרס מסמך על התקיפה שבה נהרג סולימאני. המסמך נשלח מכורח חוק המחייב את הבית הלבן להעביר דיווח לקונגרס בתוך 48 שעות מביצוע פעולה צבאית, וממשל טראמפ צפוי להסביר בו את נסיבות התקיפה, הסמכות שבה הורה עליה ואת ההיקף הצפוי של המשך המעורבות הצבאית. המסמך שהועבר מסווג, ולא ברור אם תתפרסם גרסה לא מסווגת לתקשורת.

– הדמוקרטים תקפו את טראמפ על כך שהוא לא עדכן מראש את הקונגרס על התקיפה. באופן מסורתי, הבית הלבן מעדכן את בכירי שתי המפלגות בסנאט ובבית הנבחרים לפני פעולה צבאית משמעותית. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, אמר כי הממשל חיסל את סולימאני ללא אישור מהקונגרס להשתמש בכוח צבאי נגד איראן. עם זאת, בממשל טוענים כי חיסולו דומה יותר לאלו של מנהיגי אל-קאעדה אוסמה בן לאדן וארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי.

– בתוך כך, ברחבי ארצות הברית התקיימו הפגנות נגד חיסולו של סולימאני, שהוביל כאמור להסלמה משמעותית במתיחות בין וושינגטון לטהרן. המפגינים בוושינגטון, ניו יורק ובמקומות נוספים קראו, בין היתר, "לא למלחמה באיראן" ו-"אין צדק, אין שלום, ארה"ב צאי מהמזרח התיכון".

– לדברי מארגני המחאה, ההפגנות התקיימו בכ-70 ערים ברחבי ארה"ב במטרה לגנות את החיסול. אחד מהם, שהגיע להפגין מחוץ לבית הלבן יחד עם כ-200 אנשים נוספים, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי "לא נאפשר להוביל את ארצנו למלחמה פזיזה נוספת".

דיווחים: פיצוצים עזים במעוזי המיליציות השיעיות באזור בוכמאל, ליד מעבר הגבול בין עיראק לסוריה; יש נפגעים איראנים * כלי תקשורת בעולם הערבי דיווחו על סדרה של תקיפות אוויריות על מתקנים של משמרות המהפכה והמיליציות השיעיות בצפון מזרח סוריה, סמוך לעיירה בוכמאל. * על פי דיווחים ברשת אל מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, מספר בסיסים נפגעו מתקיפה של מטוסים לא מזוהים. על פי דיווחים בכלי תקשורת אחרים, מספר אזרחים איראנים נפגעו בהפצצות סמוך לבסיס "אימאם עלי", הסמוך לגבול העיראקי.

דיווח: שישה אנשי מיליציה פרו-איראנית חוסלו בתקיפה לילית נוספת בעיראק * יממה לאחר חיסול סולימאני: בעיראק דווח כי כמה מאנשי המיליציות הפרו-איראניות נהרגו במתקפה אמריקנית צפונית לבגדד. גורם צבאי במדינה אמר ל"רויטרס" כי שישה נהרגו בהפצצה האווירית, שפגעה בכלי רכב ליד "איצטדיון טאג'י", הצמוד לעיר הבירה. * גורמים בפנטגון האמריקני מסרו למגזין "ניוזוויק" כי "ארה"ב הפציצה מיליציה פרו-איראנית", וכי "יש סבירות גבוהה שמפקדה חוסל". עם זאת, דובר הקואליציה הבינלאומית באזור עיראק וסוריה, קולונל מיילס קגינס, הכחיש את הדיווחים. "הקואליציה לא ביצעה תקיפות אוויריות סמוך למחנה טאג'י שמצפון לבגדד בימים האחרונים". * בארגון הגג של המיליציות "אל-חשד א-שעבי" הכחישו את הדיווח על חיסול מפקד מיליציית "גדודי אימאם עלי", שיבל א-זיידי וטענו: "צוות רפואי הותקף, לא מפקדים בכירים". בהמשך טען צבא עיראק כי כלל לא הייתה תקיפה אווירית במקום.

על רקע ההתנקשות בסולימאני. איראן הודיעה: איננו מחויבים עוד להסכם הגרעין, נעשיר אורניום ללא הגבלה

ממשלת איראן הודיע כי לא תציית עוד להגבלות הסכם הגרעין שעליו חתמה עם המעצמות, ותעשיר אורניום ללא הגבלה – בהתאם לצרכיה. עם זאת, טהראן הודיעה שתמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). עם זאת לפי ההודעה, "איראן תשקול את השבת המגבלות אם הסנקציות עליה יוסרו. איראן תוסיף ותשתף פעולה עם הסוכנות לאנרגיה אטומית של ארגון האומות המאוחדות".

– המועצה האיראנית לביטחון לאומי דנה מוקדם יותר במדיניות הגרעין של המדינה בעקבות ההתנקשות במפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. הודעת הדובר הגיעה עם סיום הדיונים במועצה. "הרפובליקה האיסלאמית של איראן תשים סוף למגבלות האחרונות שמוטלים עליה בהסכם הגרעין, כלומר – ההגבלה על מספר הצנטריפוגות. לפיכך, לא תהיה עוד הגבלה על ייצור בתוכנית הגרעין האיראנית, כולל יכולת העשרת אורניום ואחוז האורניום המועשר, המחקר והפיתוח".

– על פי דיווח ב"א־שרק אל־אווסט" היוצא בלונדון, הצהיר השבוע נשיא איראן חסן רוחאני כי "איראן היתה יכולה ליהנות מרווחים של 200 מיליארד דולר אילולא היתה נקלעת למלחמה כלכלית". לדבריו, איראן הפסידה לפחות 100 מיליארד דולר רק בתחום מכירת הנפט בעקבות הסנקציות.

קניה: לוחמי א-שבאב תקפו בסיס עם כוחות אמריקניים; 3 אמריקנים נהרגו

שלושה אמריקנים נהרגו ושניים נפצעו, במתקפת טרור של הארגון האסלאמיסטי הסומאלי א-שבאב, המזוהה עם אל-קאעידה. הארגון תקף אתמול (ראשון) עם מכונית נפץ בסיס צבאי בלמו שבקניה, המשמש כוחות צבא אמריקנים וקנייתים.

– בדיווחים המגיעים מקניה, נטען כי חמושים אסלאמיסטים בא-שבאב פתחו במתקפ פתע עם שחר בבסיסה הצבאי של קניה, במחוז למו. על פי הדיווחים, מכונית תופת עם מחבלים מתאבדים פרצה את הכניסה למחנה.

– בהודעה שפרסם פיקוד הצבא האמריקני באפריקה, נאמר כי שלושה אמריקנים נהרגו במתקפה בקניה הבוקר, חייל אחד ושני אזרחים. שני חיילים נוספים נפצעו באורח בינוני והם במצב יציב.

– ארגון הטרור הסומלי א-שבאב, המסונף לאל-קאעדה, קיבל אחריות על המתקפה. לדבריו, "לוחמי עלית" הסתערו על בסיס ימי אמריקני, המכונה "מחנה סימבה", עם שחר. "בבסיס יש מאות אנשי צבאי אמריקנים וחיילים קנייתים"

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן