Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי ה- 08 בינואר 2020

איראן תקפה בסיסים אמריקאים בטילים ומזהירה: אם ארה"ב תפתח במלחמה - חיזבאללה יתקוף את ישראל. שיטפונות בצפון. נתניהו שוב פוגע במוסדות המשפט - שולח את אוחנה לתקוף את היועה"מ של הכנסת ומזהיר - אל תתעסק בנתניהו. הכל כדי לברוח מבית המשפט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

הנקמה האיראנית החלה: משמרות המהפכה שגרו עשרות טילים בליסטיים על בסיסים אמריקניים בעיראק; יש נפגעים; טראמפ צפוי לשאת נאום לאומה בשעות הקרובות (חוץ)

באירן מזהירים: אם ארה"ב תגיב למתקפה חיזבאללה יתקוף את ישראל; הקבינט צפוי להתכנס היום שוב (חוץ)

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן: לאירן 13 תרחישים שונים לנקמה אפשרית בארצות הברית; התרחיש החלש ביותר מביניהם יהיה "סיוט היסטורי" עבור האמריקאים; "לא תסתכם במסגרת פעולה אחת וכל כוחות ההתנגדות ינקמו את דמו" (חוץ)

"כל סוללות טילי הפטריוט בכוננות הגבוהה ביותר" | מקורות מודיעין: איראן נערכת לשגר מל"טים וטילים בליסטיים (חוץ)

מפציצים אמריקנים שעשויים לשאת פצצות גרעין נשלחו לבסיס קרוב לאירן (חוץ)

על רקע המתיחות הביטחונית: מסוקים אמריקנים החלו לפטרל מעל מתחם השגרירות בבגדד (חוץ)

לקראת ימים סוערים: כוננות שיא בשירותי החירום; מוקדי החירום יתוגברו; בתל אביב הונחו שקי חול ברחובות מועדים להצפות (מזג אוויר)

תחזית מזג אוויר

לקראת ימים סוערים: כוננות שיא בשירותי החירום; מוקדי החירום יתוגברו; בתל אביב הונחו שקי חול ברחובות מועדים להצפות

אחרי יומיים של הפוגה, מזג האוויר הסוער צפוי לשוב היום (רביעי) עם גשמים, רוחות עזות וטמפרטורות נמוכות בכל רחבי הארץ. * על פי התחזית העדכנית, החל מהבוקר (רביעי) קיים צפי למשקעים רבים באזור הצפון עם חשש להצפות. הגשם יתפשט לאזור המרכז החל משעות הצהריים, כשהוא מלווה ברוחות חזקות של עד 80 קמ"ש ויימשך בשעות הלילה. בעקבות הגשמים, חשש כבד מהצפות בערי החוף והשפלה ושיטפונות בנחלים. מערכת הגשם צפויה להמשך בחמישי ותיחלש רק בשישי.

– כחלק מהכוננות המוגברת, יתגברו בכבאות והצלה את כל הכוחות המבצעיים ברחבי הארץ. נציב הכבאות הראשי, הורה לתגבר עשרות מוקדנים במרכזי השליטה של 102, לאחר שהתברר כי לא היה מספיק כוח אדם כדי להתמודד עם הדיווחים הרבים. יחידות החילוץ ייערכו לאיתור נעדרים במידת הצורך.

בשירותי הכבאות וההצלה פרסמו שורה של הנחיות למקרי חירום. בין השאר, קראו בנציבות להימנע מירידה לחניונים או לקומות מתחת למפלס הקרקע במצבים של שיטפון או הצפה. כמו כן, קראו גם להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו במצב הצפה. * נוסף על כך, בשירותי הכבאות הורו לדיירים המתגוררים בדירות מתחת לפני הקרקע לעזוב מידית את בתיהם במקרי הצפה, ולעלות אל מעל פני הקרקע על מנת לאפשר לכוחות ההצלה להבחין בהם ולסייע במקרה הצורך.

– במשטרה פרסמו אזהרות נוספות בנוגע למקרי חירום בהם נקלעים אזרחים לשיטפונות, וקוראים לאזרחים שלא להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים. כמו כן, אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) או לחצות כבישים מוצפים שאין אפשרות לאמוד את עומקם. * במשטרה גם הזהירו מפני נהיגה בסערה וקראו לנהגים להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך, להדליק אורות ולהימנע מעצירות פתאומיות. כמו כן שבו על ההנחיות לשמור מרחק ולשים דגש לתנועת הולכי רגל.

– במד"א המליצו להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה שנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים) בשכבות של בגדים קלים שיאפשרו תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ-24 מעלות. בנוסף הדגישו כי אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה מכיוון שזה עלול לגרום לחנק. כמו כן, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק כדי שלא יפגעו בו במהלך הלילה.

– כחלק מההיערכות של עיריית תל אביב לסערה הצפויה, הציבה העירייה שקי חול באזורים שבהם כשלה מערכת הניקוז בסוף השבוע שעבר, ובעיקר בשכונות מזרח העיר ודרומה וביפו. בנוסף, העירייה בודקת את פתחי הניקוז ברחבי העיר ומבצעת שאיבות יזומות כדי להכין את התשתיות העירוניות לקליטת כמויות משקעים גדולות.

– מטה החירום של עיריית חיפה התכנס אתמול בבוקר לישיבת תיאום והיערכות. יחידות המטה תוגברו הערב ויועמדו בכוננות לפינוי סחף, טיפול בהצפות, חסימת כבישים ופינוי מכשולים. צוותי שאיבה וכלים מכנים הועמדו גם כן בכוננות.

– במקביל, במשרד להגנת הסביבה מעדכנים כי זיהום אוויר ברמה גבוהה עד גבוהה מאוד צפוי לשרור הלילה במרכז ובדרום הארץ, זאת בשל סופות אבק המגיעות לאזורנו מצפון אפריקה. שיפור באיכות האוויר צפוי עם התחלת הגשמים.

חדשות

"חלק מהעולים מרוסיה גויים גמורים, קומוניסטים ושונאי דת, ומצביעים למפלגות שמסיתות נגד הדת היהודית"

הרב הראשי הספרדי לישראל, הגאון רבי יצחק יוסף, תקף קשות את עלייתם לישראל של "גויים שונאי דת" וחירף את עולי רוסיה במסגרת חוק השבות.
בכינוס רבנים בירושלים בשבוע שעבר אמר הרב כי "מאות אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק 'מיהו יהודי'. לא יודע בדיוק כמה המספר, לא בדקתי את זה, אבל ברור שזה עשרות אלפים, מסות של גויים, שהסבא שלהם היה יהודי והאמא והסבתא גויות, אז הביאו אותם לעלייה לארץ. יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתות נגד החרדים ונגד הדת". הרב יוסף תקף גם גורמים שמקלים יותר מדי בתחום הגיור. וקרא לא להכיר אוטומטית ביהדותם של מי שהתגיירו בבתי דין ממלכתיים לגיור – שנמצאים תחת אחריותו הישירה".

חוץ

הנקמה האיראנית החלה: משמרות המהפכה שגרו עשרות טילים בליסטיים על בסיסים אמריקניים בעיראק; יש נפגעים עיראקים; איראן לקחה אחריות רשמית לירי והזהירה "כל תגובה אמריקנית תיתקל בתגובה יותר מוחצת ויותר כואבת"; טראמפ נועד עם צוות הבטחון הלאומי, וצפוי לשאת נאום לאומה בשעות הקרובות

משמרות המהפכה שיגרו הלילה (בין שלישי לרביעי) מאירן טילי קרקע-קרקע אל עבר בסיס אמריקני ומתקנים צבאיים נוספים בעירק, ביניהם הבסיס אירביל שבצפון המדינה וכן הבסיס האווירי "עין אל-אסד" שבמערבה, שבהם נמצאים כוחות צבאיים אמריקניים. על פי כל ההערכות יש נפגעים עיראקים בתקיפה. * מקור עירקי מסר לרשת CNN כי יש מספר נפגעים עיקריים בבסיס עין אל אסד שבמערב המדינה.* גורם ביטחוני באיראן מסר ל"רויטרס" כי לפחות שבע טילים נפלו בתוך בסיס "עין אל-אסד". * אמצעי תקשורת באיראן דיווחו על 35 טילים שנורו לעבר המטרות האמריקניות. * לראשונה, המתקפה לא בוצעה על ידי מיליציות שנתמכות על ידי איראן במדינות שכנות, אלא על ידי הכוחות המזוינים האיראניים עצמם, משטח איראן. * בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" נאמר: "החלה הנקמה על מותו של הגנרל סולימאני".

– בערוץ "אל מיאדין" דווח כי "הטילים נורו באותו הזמן שבו התנקשו בקאסם סולימאני – בשעה 01:20". * מקורות ב"אל-מרידן" דיווחו בנוסף על אזעקות שנשמעו באזור ועל מסוקים אמריקניים שטסו מעל הבסיס במערב המדינה.

– בהודעת משמרות המהפכה נמסר: "היום לפנות בוקר ובתגובה על פעולת הטרור של ארצות הברית בהריגת קאסם סולימאני וחבריו, ביצעו כוחות חיל האוויר של משמרות המהפכה מבצע מוצלח בשם "השהיד סולימאני", של שיגור עשרות טילי קרקע קרקע לעבר הבסיס האווירי הכבוש על ידי צבא הטרור של ארצות הברית הידוע בשם "עין אל אסד". בהמשך נפרסם עוד פרטים על המבצע" * עוד בהודעת האיראנים: "אנחנו לא רואים בשום אופן כי הישות הציונית נפרדת מהממשל האמריקני בפשעים הללו, ואנחנו מזהירים את השטן הגדול מפני כל פעולה או מבצע מצידו. הם ייענו בתגובה יותר מוחצת ויותר כואבת".

– מהבית הלבן נמסר כי הם מודעים לדיווחים על תקיפת מתקנים צבאיים אמריקניים בעיראק וכי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ עודכן במתקפה, ונועד עם צוות הביטחון הלאומי שלו. * אל הבית הלבן הגיע בעקבות התקיפה בין היתר, מזכיר המדינה האמריקני פומפאו ושר ההגנה אספר.

– הפנטגון מסר כי "איראן שיגרה יותר מתריסר טילים בליסטיים לעבר צבא ארה"ב וכוחות הקואליציה בעיראק. ברור שמדובר בטילים ששוגרו משטחה של איראן. אנו עובדים על הערכת נזק ראשונית וננקוט בכל פעולה שתידרש להבטחת שלומם והגנתם של נציגי ארה"ב ובעלי בריתה באזור".

– שלשום הבטיח טראמפ "תגובה בלתי-פרופורציונלית" ולתקוף 52 מטרות איראניות, כולל אתרי תרבות, אם איראן תנקום בתקיפת אזרחים או נכסים אמריקניים. אמש הבהיר טראמפ כי הוא יציית לחוק הבינלאומי בכך שיימנע מתקיפת אתרי תרבות אך הדגיש כי "אם איראן תעשה משהו שהם לא צריכים לעשות – הם יסבלו מהתוצאות ובעוצמה רבה מאוד".

באירן מזהירים: "חיזבאללה בלבנון מוכנים להכות בישראל אם ארצות הברית תגיב למתקפה"; הקבינט צפוי להתכנס היום שוב

משמרות המהפכה האיראנים מזהירים כי: "כל שטח שיהווה נקודת מוצא לתקיפה נגד איראן – יהפוך יעד לפגיעה. גם ישראל היא חלק מהשלטון האמריקני שחיסל את סולימאני. אם ארה"ב תגיב למתקפה הלילה, חיזבאללה יתקפו את ישראל" * עוד נכתב בהודעת משמרות המהפכה לאחר התקיפה: "בתגובה לפשעים של ארה"ב וכנקמה לחיסולו של סולימאני ביצענו פעולה מוצלחת ששמה 'פעולת השהיד סולימאני' במהלכה לוחמי חיל האוויר של משמרות המהפכה תקפו את בסיס עין אלאסד בעשרות טילי קרקע-קרקע. אנו מזהירים את ארה"ב כי אם תבצע פעולה כלשהי תהיה לה תגובה מכאיבה יותר. נתקוף כל מדינה המאפשרת תוקפנות אמריקנית משטחה".

– אתמול (שלישי) במעמד ההלוויה הבטיח מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי איראן "תבעיר" מקומות הנתמכים על ידי ארצות הברית, וכלל בדבריו רמיזה ברורה גם על ישראל: "ננקום בעוצמה את מותו של סולימאני. החיסול הוא תחילת הסוף של הנוכחות האמריקנית באזור. סולימאני שם את הישות הציונית תחת מצור של אש". לאחר מכן איים: "יש לנו רצון נחוש ואנחנו נשמיד כל מקום שארה"ב אוהבת ומגינה עליו, והם מבינים למה אני מתכוון". סלאמי הוסיף כי "זוהי תחילתו עשור של מאבק נגד ארצות הברית, העולם אתמול מלא בשנאה כנגד האמריקנים". עוד הוסיף: "לא תהיה פינה בטוחה לאמריקנים באזור, חיסול סולימאני הוא תחילת הסוף של נוכחותם באזור".

– שלשום (שני) פרסמה שגרירות ארצות הברית אזהרה לאזרחי המדינה שנמצאים בישראל בעקבות המתיחות במזרח התיכון. באזהרה נכתב כי בשל המתיחות נשקפת סכנה לאזרחי המדינה שנמצאים ברחבי העולם, והאמריקנים התבקשו "לשמור על פרופיל נמוך", להימנע מהפגנות ולשמור על ערנות באזורים תיירותיים.

– בישיבת הקבינט שהתקיימה שלשום העריכו גורמי מודיעין שבשלב זה האיראנים עסוקים במסע ההלוויה ואירועי האבל. ואם תהינה תגובה, היא תהיה רק לאחר מכן. היום (רביעי) צפויה להתקיים ישיבת קבינט נוספת.

– מהערכת המצב של המכון למחקרי ביטחון לאומי לשנת 2020, שהוגשה לריבלין עולה כי הסבירות למלחמה עולה והאיום החמור ביותר הוא בגזרה הצפונית – מול איראן וחיזבאללה. ההערכה עודכנה לאחר חיסולו של מפקד כוח אל קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני.

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן: לאירן 13 תרחישים שונים לנקמה אפשרית בארצות הברית; התרחיש החלש ביותר מביניהם יהיה "סיוט היסטורי" עבור האמריקאים; "לא תהיה במסגרת פעולה אחת וכל כוחות ההתנגדות ינקמו את דמו"

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, עלי שמחאני, אמר הבוקר כי "יש לאיראן 13 תסריטים לנקמה בארה"ב על חיסולו של קאסם סולימאני, הפחות שבהם יהיה סיוט בהיסטוריה של ארה"ב". שמחאני הוסיף, כי בשל שיקולים שונים איננו יכולים לספק מידע נוסף לכלי התקשורת, אך הדגיש "אנו מבטיחים לעמנו הגיבור כי פעולת הנקמה לא צפויה להיות במסגרת פעולה בודדת. כל ציר ההתנגדות ינקום את דמו של קאסם סולימאני וזאת בהתאם להצהרתו של מנהיג המהפכה האסלאמית". עוד הזהיר כי "אם כוחות צבא ארה"ב לא יעזבו את האזור מרצונם ובמהירות, נפעל כדי שהם ייקחו מכאן את גופותיהם במצב מאוזן".

– מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה, הגנרל אמיר עלי חאג'יזדה, אמר לתקשורת הממלכתית באירן כי תגובת ארצו להתנקשות לא תיפסק לאחר מתקפה אחת. "ירי כמה טילים, פגיעה בבסיס או אפילו הריגתו של טראמפ לא חשובים מספיק בשביל לפצות על דמו של הקדוש סולימאני", לדבריו, "הדבר היחיד שיכול לפצות על דמו הוא הסילוק המוחלט של אמריקה מהאזור ולגרש את הרוע שלהם מהעמים המדוכאים באזור".

– בתוך כך, שליחיהם של איראן במזרח התיכון ממשיכים בפעילות הטרור שלהם. בתימן, המורדים החות'ים שיגרו טיל בליסטי שפגע ישירות בבסיס של צבא תימן במחוז א-דאלע שבדרום המדינה. לפחות 11 חיילים נהרגו ופצועים רבים.

– בעיראק, דובר המיליציה השיעית העיראקית אל-נוג'בה, נאסר א-שאמרי, הכריז כי "בשעות הקרובות ייפגשנו מנהיגי הארגונים העיראקים כדי להודיע על הקו האחיד נגד הנוכחות האמריקנית".

– במקביל, הפרלמנט של איראן העביר אתמול חוק המכריז על צבא ארצות הברית ועל הפנטגון כעל "ארגוני טרור". זהו צעד סמלי ברובו, שמהווה מעין תשובה להחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכריז על משמרות המהפכה ארגון טרור לפני תשעה חודשים.

– יועצו של הצבאי של חמנאי, התראיין מוקדם יותר לרשת CNN: "התגובה תהיה בלי ספק צבאית, נגד אתרים צבאיים. ההנהגה שלנו הכריזה רשמית שמעולם לא רצינו במלחמה ולעולם לא נרצה במלחמה. אמריקה היא שהתחילה במלחמה".

"כל סוללות טילי הפטריוט בכוננות הגבוהה ביותר" | מקורות מודיעין: איראן נערכת לשגר מל"טים וטילים בליסטיים

כוחות הצבא האמריקני וסוללות הטילים נגד מטוסים של חיל האוויר האמריקני ברחבי המזרח התיכון הושמו אתמול (שלישי) בכוננות גבוהה, זאת לאחר שהתקבל מידע מודיעיני רב על תקיפת מל"טים וטילי שיוט איראניים, כך דיווח אתר החדשות האמריקני CNN. * עוד דווח כי נתקבל מידע מודיעיני אמין לפיו איראן משנעת ציוד צבאי רב, כולל מל"טים וטילים בליסטיים, זאת במטרה להגן עליהם מתקיפה מקדימה ולהכין אותם לפעולה. * המקורות ציינו כי החשש הוא מפני תקיפה בעיראק, כוויית, ערב הסעודית , איחוד האמירויות או ירדן. על פי טענות המקור, יש חשש ליותר מגל תקיפות אחד.

– בארצות הברית נערכים לפעולת התגמול האיראנית. גורמים אמריקניים ציינו בפני סוכנות הידיעות AP כי איראן העלתה את הכוננות הצבאית שלה במדינה והיא נערכת לנקמה של "עין תחת עין", שתכלול ניסיון לפגוע במפקד בכיר בצבא ארצות הברית.

– אתמול בצהריים הזהירה ארה"ב כלי שיט ברחבי המזרח התיכון כי איראן עלולה לנסות לפגוע באינטרסים ימיים אמריקניים באזור כנקמה על חיסול סולימאני. * הרשות הימית של ארצות הברית התייחסה לכוננות הנדרשת בעקבות חיסולו של מפקד כוח במשמרות המהפכה. "התגובה האירנית לפעולה זו, אם תהיה, לא ידועה אך קיימת אפשרות שתגיב נגד יעדים ימיים". גם הצי החמישי של ארצות הברית, שמבוסס בבחריין, הודיע כי יגיב לכל איום: "במי הים או בחוף, אנחנו מוכנים להעריך, למגר ולהביס כל איום לכוחותינו ולאינטרסים שלנו".

– החשש מנקמה איראנית מגיע עד לארגנטינה הרחוקה, שם כבר ביצעה איראן – יחד עם חיזבאללה – פיגועים בשנות ה-90 נגד מטרות ישראליות. בפיגועים בשגרירות ישראל ב-1992 ובבניין הקהילה היהודית ב-1994 נרצחו אז 114 בני אדם. * שר ההגנה של ארגנטינה הודיע שלשום כי ארצו הגבירה את האבטחה בנמלי התעופה שלה, בגבולותיה ובשגרירות ארה"ב בבואנוס איירס. לדבריו, "בגלל ההיסטוריה – שני הפיגועים שהיו לנו – ארגנטינה חייבת להיות בכוננות לסוג כזה של עימות".

– בתוך כך, ארה"ב סירבה לתת לשר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ויזה שתאפשר לו לקחת חלק בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק, הצפוי להתקיים ביום חמישי.

מפציצים אמריקנים שעשויים לשאת פצצות גרעין נשלחו לבסיס קרוב לאירן

לאור התגברות המתיחות מול אירן: חיל האוויר האמריקני שלח שישה מטוסים מפציצים מסוג B-52 לבסיס באי דייגו גרסיה שבאוקיינוס ההודי, שנמצא 2,300 מיילים מדרום לנקודה הדרומית ביותר באיראן, במטרה להגביר את רף האיום מול איראן לאחר חיסול מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. * לפי הדיווחים, המפציצים זוהו ביציאתם מבסיס חיל האוויר האמריקני בלואיזיאנה שבארצות הברית * כל כלי טיס מסוג זה, כולל שמונה מנועים והוא נועד לשאת מטען גדול של כלי נשק, בהם טילי שיוט, פצצות קונבנציונאליות, פצצות מונחות לייזר ואף פצצות אטומיות. (ישראל היום)

על רקע המתיחות הביטחונית: מסוקים אמריקנים החלו לפטרל מעל מתחם השגרירות בבגדד; ניסוח שגוי של המכתב העלה הערכות ולפיהם ארה"ב שוקלת פינוי מהיר של כוחותיה מעיראק

בשעות הקרובות צפויים להיפגש מנהיגי הארגונים העיראקים "כדי להודיע על הקו האחיד נגד הנוכחות האמריקנית", כך הודיע דובר המיליציה השיעית העיראקית אל-נוג'בה. * גורמים אירופאיים דיווחו כי כוחות אמריקניים אכן יצאו מאזור בגדד לכיוון כווית. עם זאת, בארה"ב דחו את הדברים וטענו כי מדובר: "בפריסה מחדש של כוחותינו בעיראק ובאזור".

– בתוך כך, רשת 'סקיי ניוז' הבריטית דיווחה שלשום כי על רקע חיסול סולימאני והמתח הקשה שנוצר בעקבותיו הפחיתה בריטניה למינימום את מספר אנשי הסגל שלה בשגרירויות באיראן ובעיראק. לפי הדיווח, זהו צעד-מנע יותר מאשר צעד המבוסס על מודיעין ספציפי בנוגע לאיום כלשהו. השגריר בטהרן והשגריר בבגדד יישארו במקומם.

– רשת "אל-סומארייה" העיראקית דיווחה אתמול כי לא רק שארה"ב לא מתכננת להסיג את כוחותיה מהמדינה, אלא וושינגטון מעוניינת לבנות בתוך בסיס חיל האוויר עין אל-אסד שבמחוז אסד שדה תעופה נוסף שיתאים למפציצים הכבדים של חיל האוויר האמריקני – B52.

– ברקע, מכתב ששיגר ראש מפקדת המשימה הצבאית של ארה"ב לעיראק, ממנו השתמע כי בכוונת ארצות הברית לעזוב את המדינה בתוך "מספר ימים עד שבועות", מחולל סערה. * במכתב הממוען לסגן מפקד המבצעים המיוחדים בבגדאד נכתב כי " מתוך כבוד לריבונות הרפובליקה של עיראק, ולבקשת הפרלמנט העיראקי וראש הממשלה, CJTF-OIR (כוח משימה משותף משולב) ימקם מחדש את כוחותיו בימים ובשבועות הקרובים כדי להתכונן לתנועה הבאה". במכתב נכתב גם שצעדים מסוימים, בהם הגברת התנועה האווירית, יבוצעו "במהלך שעות החשיכה כדי להבטיח שהיציאה מעיראק תתבצע בצורה בטוחה ויעילה". * במכתב נמסר גם כי "כדי להבטיח את השלמת המשימה והוצאת כל הגורמים האמריקנים מעירק באופן בטוח ובטיחותי – מספר מסוקים אמריקניים יפטרלו מפעם לפעם מעל האזור הבינלאומי בבירת עירק – בגדד". זמן קצר אחרי פרסום תוכנו של המכתב דווח כי כמה מסוקים נשמעו חגים בשמי בגדד.

– רמטכ"ל צבא ארה"ב, הגנרל מארק מילי, הודיע בתדרוך לכתבים כי המכתב שנשלח לכוחות הביטחון העיראקיים היה "טעות תמימה". הוא הוסיף שמדובר בטיוטה שלא נוסחה היטב, שלא נחתמה ולא היתה צריכה להישלח. לדבריו, הטיוטה הופצה כדי לקבל משוב משותפים בקואליציה נגד דאעש, בהם העיראקים. לדבריו מדובר טיוטה לא חתומה, שבחירת המילים בה הייתה גרועה ושנועדה רק להדגיש לעמיתים העיראקים שבשעות ובימים הקרובים תורגש תנועת כוחות ערה.

– שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר הבהיר אחרי פרסום המכתב כי למדינתו "אין תכנית לסגת מעיראק". לדבריו "כלל לא התקבלה החלטתה לעזוב את עיראק, אין תכנית כזאת על הפרק. אני לא מכיר את מקור המכתב… אנחנו מנסים לברר מהיכן הוא הגיע ומה הוא. אולם לא התקבלה החלטה לעזוב את עיראק. נקודה". אספר הוסיף כי ארצות הברית עדיין מחויבת להתמודד מול המדינה האסלאמית בעירק ותמשיך לעמוד לצד שותפיה ובנות בריתה במלחמה מול ארגון הטרור..

– ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי התייחס אמש (שלישי) למכתב ואמר כי קיים חוסר התאמה בין הגרסה הערבית והאנגלית של המכתב, ולכן מדינתו מבקשת הבהרה מארצות הברית. * בד בבד, ה"וושינגטון פוסט" דיווח הערב מפי גורמים בלשכת אל-מהדי כי ראש הממשלה רואה במסמך הצהרה אמריקנית מחייבת לנסיגה מהמדינה. זאת, חרף הכחשות הפנטגון בדבר תקפות המסמך.

– נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר אמש (שלישי) כי ירצה להסיג כוחות אמריקניים מעיראק בשלב מסוים. לדבריו "בסופו של דבר נרצה להיות מסוגלים לתת לעיראק לנהל את ענייניה, וזה חשוב מאוד. אז בשלב מסוים אנחנו נרצה לצאת. אבל זאת לא נקודת הזמן הנכונה". טראמפ הוסיף כי נסיגה של ארצות הברית תהיה "הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לעיראק", בנימוק שהדבר יעניק לאיראן השפעה רבה יותר על האזור.

– מוקדם יותר איים טראמפ להטיל סנקציות קשות על עיראק. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא אם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר טראמפ, והוסיף: "נטיל עליהם סנקציות כאלה שהם מעולם לא ראו". * הוושינגטון פוסט אף דיווח כי הממשל בארצות הברית החל לנסח הצעה לעיצומים נגד עיראק, למקרה שהממשלה העיראקית תדרוש לסיים את הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה. גורמים המעורבים בנושא צוטטו כאומרים כי מדובר רק בעבודת הכנה ראשונית שתקודם רק אם עיראק אכן תקבל החלטה נגד נוכחות צבאית אמריקנית במדינה.

– בתוך כך, שר ההגנה הבריטי, ציין כי מדינתו תסיג את כוחותיה מעיראק במידה ותתבקש לעשות זאת. לדבריו, "אנו מנסים להסביר לבגדד כי הימצאותנו בשטח טובה לשני הצדדים, אולם אם נתבקש לעזוב נכבד את הריבונות העיראקית ונעשה זאת".

לפחות 56 בני אדם נרמסו למוות בהלוויית סולימאני; מאות נוספים נפצעו; טקס הקבורה נדחה

לפחות 56 בני אדם נרמסו אתמול (שלישי) למוות ולפחות 213 נפצעו בהלווייתו של קאסם סולימאני בעיר הולדתו כרמאן בעקבות צפיפות גדולה ומהומה שפרצה במקום. בעקבות האסון, הרשויות במדינה הודיעו על דחיית קבורתו של סולימאני ומסרו כי יודיעו בהמשך על מועד חדש לקבורתו. * בתקשורת המקומית דווח על מליוני משתתפים במסע ההלווייה, ובמדינה הסבירו כי מדובר בהלוויה הגדולה ביותר מאז מות חומיני * במותו, סולימאני זכה לדבר שאף אחד לא זכה לו באיראן המודרנית. מסע הלוויה שלו התפרס לאורך כמה ימים וערים וסימן את הפעם הראשונה בה הרפובליקה האסלאמית חלקה כבוד אחרון לאדם אחד בטקס שנערך בכמה מוקדים. אפילו אייתוללה רוחאללה חומייני, שייסד את הרפובליקה האסלאמית, לא זכה לתהלוכה כזו לאחר מותו בשנת 1989.

– התקשורת האיראנית החלה לשדר החל משעות הבוקר המוקדמות תמונות מהעיר הדרומית, שבהן ניתן היה לראות עשרות אלפי אנשים, רובם לבושים בשחור, צועדים ברחבי העיר וממתינים למסע ההלוויה. ההמונים קוראים את הקריאות המוכרות: "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל", לצד דרישות לפעולת נקמה מיידית נגד ארה"ב.

– סולימאני, שתפקידו הרשמי היה מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, נחשב מעשית לאיש השני הכי חזק במשטר האיראני, לאחר המנהיג העליון עלי חמינאי. * מסע ההלוויה של סולימאני נמשך שלושה ימים, והוא הגדול בהיסטוריה של איראן שרידי גופתו הועברו בערים ברחבי עיראק ואיראן לפני שהגיעה לכרמאן. שלשום השתתפו כמיליון איש בטקס בטהראן, שבו נכח גם המנהיג העליון עלי חמינאי. * לצד חמינאי המתייפח עמד שלשום נשיא איראן חסן רוחאני, ומאחוריהם ניצב מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. איסמעיל קאאני – מי שירש את סולימאני בפיקוד על כוח קודס, יחידת-העילית האחראית על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לאיראן – השתתף גם הוא בטקס. גם מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה השתתף בטקס.

טראמפ: לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני; בכיר איראני: "מוכנים לחזור להסכם הגרעין וליישמו באופן מלא"

יממה אחרי שטהרן הודיעה כי תעשיר אורניום בלי הגבלות שולח נשיא ארה"ב שיגר שלשום (שני) טראמפ משפט אחד חד וברור, ועשה זאת באותיות גדולות: "לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".

– אתמול (שלישי), אמר עבאס ארג'צ'י, דיפלומט איראני בכיר המשמש כדובר במשרד לענייני חוץ בממשל של משמרות המהפכה כי באיראן "מוכנים לחזור להסכם הגרעין וליישמו באופן מלא". *  האמירה המפתיעה מגיעה על רקע השיחות שמתקיימות בין מספר מעצמות, בהם בריטניה, צרפת וגרמניה, על סף הפרישה הצפויה של איראן מהסכם הגרעין, שנחתם ב-2015 עם המעצמות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, בעת ממשל אובמה בבית הלבן.

– בתוך כך, גורם דיפלומטי אירופי אמר כי ייתכן שבפגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי שתתקיים ביום שישי הקרוב ותעסוק בנושא המתיחות באיראן, יחליטו גרמניה, צרפת ובריטניה על הפעלת מנגנון לפתרון סכסוכים שקיים בהסכם. המנגנון כולל דיווח על סכסוך בין איראן לאחת המדינות לוועדה משותפת של המדינות החברות בהסכם. אם הוועדה לא תפתור את הסכסוך, סוגיית הפתרון תועבר למועצת הביטחון של האו"ם. אם המועצה לא תצביע בתוך 30 יום על הארכה בהקלה בסנקציות, סנקציות שקיימות בהחלטה קודמת – יוטלו מחדש.

פוטין הגיע לביקור פתע בסוריה – ונפגש עם הנשיא אסד

ברקע המתיחות באזור, נשיא רוסיה פוטין הגיע אתמול (שלישי) לביקור פתע בסוריה ונפגש עם נשיא רוסיה בשאר אסד בבסיס צבאי בדמשק שמשמש כמרכז פיקוד של הכוחות הרוסים המסייעים למשטר אסד. השניים קיבלו עדכונים על הלחימה בארגוני המורדים. * בביקורו אמר פוטין כי "ניתן לומר שהושגה התקדמות גדולה בהשבת רוב אדמותיה של המדינה הסורית", וכי הוא מבחין ש"החיים בדמשק הם שקטים ושבו לקדמותם".

– על פי דיווח של האופוזיציה בסוריה, הנשיא אסד לא עודכן על ביקורו של פוטין אלא רק אחרי שהאחרון הגיע לשדה"ת בדמשק. לפי דיווחים סורים מדובר בביקור בן כמה ימים ופוטין צפוי לבקר במקומות נוספים בסוריה, אך דיווחים אחרים מדברים על כך שיגיע היום לאיסטנבול. * הביקור המפתיע יהיה חלק ממסע דילוגים של הנשיא הרוסי במזרח התיכון, בהם ביקור בטורקיה, שם הוא צפוי להיפגש עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן והשניים יחנכו יחד את צינור הגז הרוסי לאירופה ולאחר מכן להגיע לישראל לרגל 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

– זו הפעם השנייה שפוטין מבקר בסוריה, מאז פרצה מלחמת האזרחים, שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-400 אלף בני אדם. * הביקור הפעם מתקיים ברקע המתיחות האזורית בעקבות התקיפה האמריקאית בבגדאד בסוף השבוע שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני. שיירת הרכבים שהותקפה הגיעה לקבל את פניו של סולימאני ששב מביקור בדמשק.

פוליטי

נתניהו שוב תוקף את מוסדות המשפט עליהם הוא נתון –  שר המשפטים, אמיר אוחנה במכתב חריף טוען: חשד לניגוד עניינים חמור: בליכוד דורשים מיועמ"ש הכנסת לחדול מכל עיסוק הקשור לחסינות נתניהו

שר המשפטים דרש אמש (שלישי) מהיועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, להפסיק לעסוק בענייניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל ניגוד העניינים שבו הוא לכאורה נמצא. במכתב ששיגר אוחנה, הוא אמר כי "קיים ניגוד עניינים חמור" מצדו של ינון בשל מעורבותה של בת זוגו עו"ד עמית מררי, המכהנת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו. שר המשפטים הוסיף, כי "ככל שתחליט שלא לעשות כן, אבקש מיו"ר הכנסת להורות עליך לחדול מטיפול בעניינים אלו".

– שר המשפטים הפנה במכתבו מספר שאלות ליועמ"ש: "האם דיווחת לגורמים המוסמכים בכנסת על ניגוד העניינים שלך בטרם החלטת לטפל בענייניו של ראש הממשלה? האם נכון הפרסום כי שקלת לפסול את עצמך מלעסוק בעניינים אלו, אך בעקבות לחצו של היועץ המשפטי לממשלה חזרת בך? האם חלקה של בת זוגך בטיפול בתיקי ראש הממשלה השפיע על החלטותיך? האם שוחחתם בנושא?".

– יצוין כי במסמך משנת 2017 שהעבירה אשתו של ינון, המשנה ליועמ"ש עו"ד עמית הררי, נכתב כי "בן זוגי, עוה"ד אייל ינון משמש כיועץ המשפטי לכנסת. בהתאם להסדר למניעת ניגוד עניינים עליו חתם עוה"ד ינון, הוא לא יהיה מעורב בטיפול בעניינים המצויים בטיפולי. התחייבות כאמור נערכה במקביל להסדר זה, והיא הועברה לעיונה של היועצת המשפטית למשרד המשפטים ולידיעתה". * עו"ד מררי, במסגרת תפקידה כמשנה ליועמ"ש הממשלה, היוותה חלק מצוות הפרקליטות שאחראי להגשת כתבי האישום נגד רה"מ נתניהו.

– שלשום פרסמה מפלגת ביבי – הליכוד הודעה רשמית מטעמה, לפיה ינון נמצא בניגוד עניינים חמור, "שעולה כדי חשד לפלילים". מהמפלגה נמסר כי ינון "התחייב שלא יעסוק בענייניו של ראש הממשלה במישרין או בעקיפין, והוא עסק ועוסק בהם בפועל. לא ייתכן שביד אחת זוגתו תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו, וביד השנייה הוא יסכל באופן תקדימי את בקשת החסינות שלו. עליו להשעות עצמו מתפקידו לאלתר".

– אחרי החשיפה על ניגוד העניינים, אמר יועמ"ש הכנסת כי אין בכוונתו לפסול את עצמו מעיסוקים פרוצדורליים, אולם "אם וכאשר יתקיים דיון בבקשות החסינות בכנסת, ובטענות המהותיות הקשורות לשיקול הדעת של היועמ"ש להגיש את כתבי האישום, יועמ"ש הכנסת לא יעסוק בכך".

ראשי מפלגות השמאל ייפגשו הבוקר לדיונים על איחוד בין המפלגות; דיווח: בכחול לבן מציעים לפרץ את הנשיאות עם יחבור למרץ; פרץ קורא לאיחוד מקיף של כל מפלגות שמאל

ראשי מפלגות השמאל צפויים להיפגש היום (רביעי) בבוק במטה כחול לבן בתל אביב. בפגישה צפויים להשתתף יו"ר כחול לבן גנץ, יו"ר העובדה-גשר פרץ ויו"ר המחנה הדמוקרטי הורוביץ. מטרת הפגישה היא לדון בניסיונות לאיחוד בין מפלגות השמאל.

– יו"ר סיעת העבודה-גשר עמיר פרץ קרא אמש להקמת גוש משותף של הרשימות כחול לבן, העבודה-גשר ומרצ. פרץ העריך שאיחוד של שלוש המפלגות יניב לפחות מ-44 מנדטים, בעוד שאיחוד בין העבודה לכחול לבן בלבד יעניק לרשימה 39 מנדטים.

– מנגד, בכחול לבן לוחצים לאיחוד בין מפלגות העבודה ומרץ, גורמים בכחול לבן אומרים כי על השולחן הצעה ולפיו הרשימה המאוחדת של העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי יקבלו ייצוג ממשלתי כאילו היו 11 מנדטים, ללא קשר לכמות המנדטים שהמפלגה תביא בפועל. לפי ההצעה, העבודה תקבל תפקידים על בסיס מנדטים שיש לה בכנסת הנוכחית והמחנה הדמוקרטי לפי חמישה.

– לפי הדיווח בחדשות12, במסגרת ההצעות לאיחוד בין העבודה למרת, מציעים בכחול לבן, גם להציג את פרץ כמועמד לנשיאות. מנגד אמש טען פרץ כי לא קיבל הצעה מיו"ר כחול לבן להתאחד עם מרצ בתמורה להבטחה לתמיכה בו לנשיאות.

– שלשום התקיימו שני מפגשים בין בכירים בעבודה ובמרץ. בבוקר נפגשו יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ וח"כ איציק שמולי, ובחנו אפשרויות לחיבור טכני בין הרשימות להתמודדות בבחירות הבאות. מאוחר יותר נפגשו גם מזכ"ל מרצ, תומר רזניק, ומנהל קמפיין העבודה-גשר, אורי רמתי.

דיווח: על רקע מינויי השרים החדשים – מתיחות בצמרת הליכוד

בשל מינויים השרים החדשים נוצרה מתיחות בין ברקת לנתניהו, כך דווח בחדשות12. לפי הדיווח, כשנושא המינויים הפך מדיבורים למעשים, אחת השאלות המרכזיות שנשאלו הייתה: מה יקרה עם ניר ברקת? אין לו הבטחה להתמנות לשר – מצד שני הולכים למערכת בחירות. הוא נחשב אטרקטיבי והוא ציפה וביקש לקבל תיק כלכלי. * בסביבת רה"מ אומרים שלא בכדי כבר תקופה יש ביקורת על ההתנהלות של ברקת שמיום אחרי הפריימריז התחילו להסתובב עם סקרים על כוחו בליכוד. לטענת המקורבים לנתניהו ברקת הוא זה שעמד מאחוריהם. * גם שרים בתוך הליכוד ביקשו מפורשות מנתניהו לא לקדם את ברקת כי כוחו גדל.  * בשני הצדדים מכחישים ואומרים שהפגישה בין השניים אתמול הייתה טובה. עוד אומרים בלשכת רה"מ כי נתניהו מעריך את התגייסותו של ברקת להצלחת הפריימריז ורואים בו ראוי להתמנות לשר בהמשך.

לאחר שנכשלו בהקמת ממשלת מיעוט עם הערבים: בכחול לבן מתכננים לשלול ממשלת מיעוט עם הרשימה הערבית

בנסיון להביא קולות מגוש הימין: מפלגת כחול לבן מתכננת לשלול כל אפשרות של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, כך דווח בחדשות13. לפי הדיווח, סיבה נוספת להחלטה לשבור ימינה, הכוללת גם הצגת כמה עמדות בנושא מדיניות חוץ שיסמנו את אותו כיוון, היא להימנע משתיית קולות מפלגות השמאל, מחשש שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה.

מדיני

דיווח: ארה"ב שוקלת לפרסם את "עסקת המאה" לפני הבחירות

אחרי שפרסום תוכנית המאה נדחה כבר פעמיים, על רקע הבחירות, בבית הלבן שוקלים לפרסם את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ לפני הבחירות בישראל בעוד חודשיים, כך דווח בחדשות13 בשם גורמים ישראליים. * לדברי הבכירים הישראלים, עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא – אך הדבר נשקל ברצינות. אחת הראיות לכך היא הגעתו של שליחו של טראמפ לישראל השבוע.

ברקוביץ' נפגש שלשום עם ראש הממשלה נתניהו, ואמש עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, כדי לדון עימם בנושא "עסקת המאה". ברקוביץ' גם ניצל את ביקורו בישראל כדי להיפגש עם השגריר דייוויד פרידמן, ולבצע השלמות אחרונות בנוסח התוכנית. על פי הגורמים הבכירים, הדחייה המתמשכת בפרסום התוכנית הביאה לכך שהיה צורך לבצע בה תיקונים ושינויים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן