Skip to content

סוכר בקטשופ: טבעי או לא טבעי?

ההחלטה של בית המשפט העליון מהווה חלק ממגמה ברוכה של הנגשת מידע על הערך התזונתי של המזון שאנו צורכים, וסיוע בבחירת מוצרים בריאים ומזינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קוביות סוכר. צילום: Mae Mu on Unsplash
קוביות סוכר. צילום: Mae Mu on Unsplash

בין דיון בסוגיית רפורמת הקנאביס הרפואי לדיון בשאלה האם ניתן להטיל על בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה הבאה, פסק השבוע בית המשפט העליון בשאלה האם סוכר בקטשופ הוא רכיב טבעי או לא טבעי. ציניות בצד, הכרעת בית המשפט העליון מווה חלק ממגמה ברוכה של הנגשת מידע על הערך התזונתי של המזון שאנו צורכים, וסיוע בבחירת מוצרים בריאים ומזינים.

במכרז הדיון עמדה תווית "רכיבים טבעיים בלבד" שהודבקה על בקבוקי הקטשופ שמייצרת חברת אסם. לטענת צרכנים, שביקשו לאשר תובענה ייצוגית נגד אסם, התווית מטעה ומנוגדת להוראות התקנים הישראלים, משום שהמוצר מכיל סוכר. מטעם חברת אסם פירשו את לשון התקנים כמתירים את הדבקת התווית.

השופטת וילנר, דנה בנוסח הוראות התקנים הישראלים הרלבנטיים: תקן הקטשופ, תקן הסוכר ותקן הסימון. מסקנתה מבוססת על פרשנות לשונית: אין לסמן את הקטשופ שסוכר הוא אחד מרכיביו, כמוצר העשוי מרכיבים טבעיים בלבד.

השופט הנדל, שהנמקתו ומסקנתו התקבלו גם על-ידי השופט קרא, קבע כי פרשנות לשונית אינה מספיקה בסוגייה זו. הנדל ביסס את פסק דינו על פרשנות תכליתית של תקנות סימון המזון הרלבנטיות.

"בשוק מוצרי המזון, ניכרת חשיבות רבה לאופן סימון המוצרים, ולהספקת מידע מדויק ומלא לצרכנים. כך בפרט כאשר עסקינן בסוכר. נדמה כי בשנים האחרונות ישנה תשומת לב מוגברת לרכיב זה, כאשר יצרני מזון נוהגים לציין באופן ברור ובולט האם המוצר אינו מכיל סוכר, האם המוצר דל בסוכר, או האם הופחתה כמות הסוכר במוצר בהליך ייצורו החדש. ניתן להניח שמקורה של מגמה זו, בין היתר, במודעות הולכת וגוברת לסיכונים הבריאותיים של הסוכר. לנוכח האמור, מנקודת מבטם של הצרכנים ובראי תכליות החוק המצוינות, מוטב לנקוט משנה זהירות בעניין זה ולהעדיף את הפרשנות שלפיה המשיבה אינה רשאית לסמן את הקטשופ המכיל סוכר בתווית 'רכיבים טבעיים בלבד'" [ההדגשה הוספה].

הערעור התקבל. התיק הוחזר לבית המשפט המחוזי, להמשך דיון בקיומם של התנאים הנדרשים על מנת לקבל אישור של התובענה כתובענה ייצוגית.

 

ע"א 4873/18 ניצן ואח' נ' אסם השקעות בע"מ (ניתן 5.1.2020)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן