Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-12 בינואר 2020

היועץ המשפטי של הכנסת יודיע כי הוא משר הקמת וועדה מסדרת (לדון בחסינות נתניהו) * "בסבירות גבוהה" - בתוך 90 יום יפתח בית הדין הבינלאומי בהאג בחקירה נגד ישראל; בכירים עשויים להיעצר בחו"ל ולהיות מוסגרים להאג (מדיני) * "בסבירות גבוהה" - בתוך 90 יום יפתח בית הדין הבינלאומי בהאג בחקירה נגד ישראל; בכירים עשויים להיעצר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

"בסבירות גבוהה" – בתוך 90 יום יפתח בית הדין הבינלאומי בהאג בחקירה נגד ישראל; בכירים עשויים להיעצר בחו"ל ולהיות מוסגרים להאג (מדיני)

איראן קיבלה אחריות על הפלת המטוס האוקראיני – "המטוס האוקראיני זוהה בטעות כטיל – ולכן יורט. באותו זמן קיבלנו דיווחים על טילי שיוט שנורו אל עבר איראן" (חוץ)

"בסבירות גבוהה" – בתוך 90 יום יפתח בית הדין הבינלאומי בהאג בחקירה נגד ישראל; בכירים עשויים להיעצר בחו"ל ולהיות מוסגרים להאג (מדיני) (חוץ)

טראמפ: חיסול סולימאני – בעקבות ניסיון אירני לפגוע בארבע שגרירויות אמריקניות

במקביל לסולימאני: ארה"ב תכננה לחסל בכיר בכוח קודס בתימן; הפעולה נכשלה (חוץ)

בעירק חושדים: מרגל אמריקני טס עם סולימאני בטיסתו האחרונה מדמשק לבגדד; מרגלים נוספים אישרו את הגעתו לשדה התעופה בבגדד (חוץ)

בדקות הקריטיות שלאחר חיסול סולימאני: ארה"ב שיגרה מסרים מרגיעים לאירן באמצעות מכונת פקס מוצפנת שפועלת בחדר אטום וסודי בטהרן (חוץ)

תקרית צבאית חריגה בין ארה"ב לרוסיה: ספינת קרב רוסית התקרבה במהירות לעבר משחתת אמריקנית בחלקו הצפוני של הים הערבי (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

היום: מעונן חלקית עד מעונן. במהלך היום בצפון הארץ יחל לרדת גשם מקומי. מהערב הגשם יתפשט בהדרגה למרכז הארץ. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

שני: מעונן חלקית. ירד גשם מקומי, ברובו קל, בצפון ומרכז הארץ. הטמפרטורות תעלנה במקצת .

שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יעלו ויהיו רגילות לעונה.

רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה. בצפון הארץ ובהרים ינשבו רוחות מזרחיות חזקות.

חדשות

ראש ארגון פשע בדרום נעצר לפנות בוקר בחשד לנסיון רצח. הוא חשוד ניסה לרצוח באמצעות מטען שהוצמד לרכב באשקלון דמות מארגון פשע מתחרה. הגבר שהיה באוטו נפצע קל וניצל בנס. הערב יובא להארכת מעצר.
תושב הדרום נעצר במהלך היום בחשד למעורבות בניסיון החיסול שארע ביום חמישי בעיר אשקלון-

בלשי היחידה המרכזית של משטרת ישראל עצרו היום את תושב הדרום המוכר למשטרה בחשד למעורבות בפיצוץ הרכב שארע ביום חמישי לקראת הצהריים באחד הרחובות המרכזיים בעיר אשקלון. מיד עם קרות המקרה, ובהמשך להערכת מצב שבוצעה בקרב גורמי הפיקוד במשטרה, הוטלה החקירה על היחידה המרכזית שהחלה בפעולות חקירתיות, וכאמור היום נעצר חשוד והועבר לחקירה.
הלילה בפעילות משטרת ישראל בכפר בלעא שבאזור השומרון אותר אקדח. בפעילות מתוכננת וממוקדת ובמסגרת המאבק בעבירות החזקה ושימוש באמל"ח. הלילה, בפעילות בלשי המשטרה וכוחות צה"ל מחטמ"ר מנשה בוצע חיפוש בכפר בלעא. במהלך החיפוש איתרו הכוחות אקדח, מחסנית ותחמושת.  חשוד בגיר תושב המקום נעצר לחקירה.

פעילות משולבת שערכה משטרת ישראל בסוף השבוע, הביאה למעצרם של ארבעה חשודים בחשד למספר התפרצויות בעיר אשדוד. ברשותם נתפס רכוש רב. מעצרם הוארך במספר ימים לטובת המשך החקירה. חקירת מספר התפרצויות שאירעו בעיר אשדוד לאחרונה הביאה ביום חמישי האחרון למעצרם של כנופיית פורצים עת ביקשו לעזוב את העיר לאחר מעשיהם. בפעילות משולבת ועיקשת בה נטלו חלק בלשי המשטרה יחד עם לוחמי היס"מ ומג"ב, נעצר רכבם של החשודים וארבעתם נעצרו לאחר ששניים מהם אף ניסו להימלט מפני אנשי החוק תוך שימוש בתרסיס פלפל כנגד כוח המעצר. בעקבות התנגדות זו נאלץ אחד הבלשים אף להשתמש בנשקו האישי בו ירה באוויר בשל הסכנה שנשקפה לו. החשודים שנעצרו הועברו לחקירה בה מסרו את גרסתם ובסיומה נכלאו. מעצרם הוארך בבית המשפט בסופ"ש ב-4 ימים נוספים, עד יום ב' 13.1.

ברשותם של החשודים, כבן 28 תושב מזרח ירושלים ושלושה בגילאי 21, 25 ו-27 תושבי קטנה (قطنّه) שבגזרת איו"ש,  מצאו כוחות המשטרה רכוש רב החשוד כגנוב ושהכיל בין היתר תכשיטי זהב רבים וסכום כסף לא מבוטל. להערכת המשטרה, כנופיה זאת פעלה לאחרונה לא אחת ברחבי העיר אשדוד ועצם מעצרם מהווה סיכול משמעותי בתחום עברייני הרכוש הפועלים בעיר אשדוד, ובערי הדרום בפרט

בריאות

במשך כמה חודשים שהה ג', צעיר בשנות ה-20 לחייו, בניגריה שבמערב אפריקה. לאחרונה שב לארץ ובימים האחרונים חש ברע. בביקור במיון רמב"ם נמצא כי הוא חלה במלריה, כאשר הטפיל תקף את מערכות גופו ופגע בכבד ובתאי הדם שלו. "הצעיר החליט במהלך השהות שלו בניגריה להפסיק את הטיפול המונע", מסביר ד"ר עמי נויברגר, מנהל מרפאת חיסונים למטיילים ברמב"ם ורופא בכיר ביחידה למחלות זיהומיות, "בהיעדר הגנה תרופתית, הוא נדבק במחלה שאצלנו כבר לא קיימת אבל נחשבת למאוד נפוצה באזור הזה של אפריקה".

עם קבלת האבחון, אושפז הצעיר באחת המחלקות הפנימיות ברמב"ם וקיבל טיפול מתאים. על פי רופאיו, הוא בתהליך החלמה ומצבו משתפר בהדרגה. "הסיכוי להדבק במלריה במערב אפריקה הוא גבוה מאוד ואף עולה בשנתיים-שלוש האחרונות", אומר ד"ר נויברג.

– חילופי רופאים בין מחלקות טיפול נמרץ ילדים בשערי צדק והדסה עין כרם.

במסגרת החילופים תוגברה יחידת טיפול נמרץ ילדים בהדסה עין כרם, עם ד"ר עדי ארן משערי צדק ועם ד״ר אורי פולק שהחלו בעבודתם.

ד"ר ז׳אק בראון וד"ר אמיר זילכה מטיפול נמרץ ילדים בהדסה עין כרם, עוברים ליחידה לטיפול נמרץ ילדים בשערי צדק שמרחיבה את פעילותה. מעבר הרופאים נעשה במהלך מוסכם בין בתי החולים וכמובן לאור רצון הרופאים. כמו כן הוסכם על חיזוק שיתוף הפעולה בין המחלקות לרווחת ילדי ותושבי ירושלים

מנכ״ל הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, מבקש להודות באופן אישי לז׳אק ולאמיר על עבודתם המסורה ומצילת החיים בהדסה ולאחל להם הצלחה בשערי צדק, וכמו גם לאחל כניסה מהירה ואיכותית לד״ר פולק וד״ר ארן בתפקיד המאתגר כל כך בטיפול נמרץ ילדים בהדסה.

מנכ"ל שערי צדק, פרופ' עופר מרין מברך על התיאום עם הדסה שאיפשר את המהלך. "אנו מודים לד"ר ארן על עבודתה המסורה בשערי צדק ומאחלים לה הצלחה בהדסה. נאחל הצלחה גם לד"ר בראון ולד"ר זילכה שמצטרפים למשפחת שערי צדק ביחידה לטיפול נמרץ ילדים".

פוליטי

למרות שנתניהו צועק שהוא מצוי בניגוד עניינים חריף: היועמ"ש לכנסת צפוי להודיע היום כי לא ניתן למנוע הקמת ועדה שתדחה את בקשתו של נתניהו לחסינות; אם הוועדה תאשר את חסינותו, הרי שמיד לאחר הבחירות יידרש נתניהו להגיש בקשת חסינות מחודשת

היועץ המשפטי של הכנסת צפוי להודיע הבוקר כי למרות הבחירות שבפתח, האופוזיציה יכולה להקים כבר כעת וועדה שתדחה את בקשת החסינות הפרלמנטרית אותה הגיש ראש הממשלה נתניהו, וכי ליו"ר הכנסת אדלשטיין, אין אפשרות למנוע את הקמתה של הוועדה.

– יחד עם זאת, במידה והיועמ"ש יחליט כי ניתן להקים את הוועדה שתצביע נגד החסינות, אך במקביל באפשרותו של אדלשטיין להטיל וטו על הקמת הוועדה, בכחול לבן מאיימים לפעול להדחתו של אדלשטיין.

– נגד ינון הופנתה ביקורת בשל עיסוקו בסוגיה חרף היותה של רעייתו, עמית מררי, אחת מקבוצת המשפטנים שניסחה את כתבי האישום בתיקי ראש הממשלה. בהמשך התברר כי ינון גם רשום כאחד מעדי התביעה בתיק (עד פרוצידורלי נטו) , אולם לטענת היועמ"ש עדותו אינו מהותית (כמו רוב העדים שברשימה).

מוקדם יותר בשבוע שעבר פורסם כי בסביבת ראש הממשלה שוקלים להגיש בג"ץ נגד ההחלטות הצפויות של עו"ד ינון, בעניין בקשת החסינות. * כמו כן, בליכוד צפויים לדרוש לדון בחסינותו של ח"כ חיים כץ, שהגיש את הבקשה לחסינות לפני כשלושה חודשים.

– בליכוד גם מתכננים לבקש שכל חברי הכנסת ינאמו בדיון ויבואו להגן על נתניהו. בכחול לבן ינסו להגביל כל נאום לכמה דקות. בנוסף על כך, נתניהו ידרוש לקבל עשרה ימים ואולי יותר, כדי להציג את טיעוניו, אך כחול לבן יעניקו לו את מספר הימים שהיו לו בשימוע.

אמש פרסם נתניהו תיעוד וידאו בו האשים את עו"ד ינון בהימצאו בניגוד עניינים חריף. "נסו לדמיין רגע את ההפך, שרעייתו לא הייתה פרקליטה בכירה בצוות התביעה נגדי אלא פרקליטה בכירה בצוות ההגנה שלי. היו אומרים מיד שזה לא רק ניגוד עניינים חריף, זה מרמה והפרת אמונים בנסיבות מחמירות, תיק 5000. כשתפסו אותו על חם על ניגוד העניינים הזה, מה הוא אמר? הוא אמר שהוא ורעייתו מעולם לא דיברו על התיקים האלה. אתם מאמינים לזה? התיק המפורסם ביותר של תולדות המדינה ששניהם עוסקים בו והם מעולם לא דיברו על זה. הם חושבים שאנחנו טיפשים?ֿ"

בטחוני

דיווח: ישראל הפציצה משלוח נשק מאירן שכלל טילים בליסטיים; לפחות 8 אנשי מיליציה פרו איראנית נהרגו בתקיפה

מטוסי קרב ישראליים תקפו בלילה שבין חמישי לשישי משאית נשק בגבול סוריה-עירק. על פי דיווחים מקומיים, התקיפה כוונה לעבר משאית נשק שעשתה את דרכה מעירק לכיוון סוריה, במטרה לחמש כוחות של ארגון חיזבאללה. * המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח כי בתקיפה נהרגו שמונה בני אדם, חברי מיליציות פרו-אירניות. לפי הדיווח, ייתכן שמניין ההרוגים יעלה בשל מספר הפצועים הרב שהיה במקום.

– ערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה דיווח בשם מקורות בשטח בעיראק כי פיצוץ עז שנשמע באזור אל-קאים בגבול, דקות ספורות אחרי שכלי טיס עוינים חגו באזור אל-בוכמאל שבמזרח סוריה. גורמים בשורות השבטים בעיראק אמרו לערוץ כי התקיפה כוונה למשאיות ואנשים. * המרכז המעקב הסורי לזכויות האדם דיווח כי התקיפה כוונה כנגד משאיות של המיליציות הפרו-איראניות באזור אל-בוכמאל, שהובילו אמל"ח וטילים בליסטיים מאיראן.

מדיני

"בסבירות גבוהה" – בתוך 90 יום יפתח בית הדין הבינלאומי בהאג בחקירה נגד ישראל; בכירים עשויים להיעצר בחו"ל ולהיות מוסגרים להאג

בישיבת הקבינט הביטחוני־מדיני שהתקיימה ביום רביעי שעבר, הוצגה ההערכה "בסבירות גבוהה" כי שלושת שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג יאמצו את עמדת התובעת, ויורו על קיום החקירות נגד בכירים ישראלים. * גורמי המקצוע שמו את הדגש על כך שהסיכונים מיידיים, משום שלעצם פתיחת החקירה – צעד שעשוי כאמור להתרחש בתוך 90 יום בלבד – יהיו השלכות חמורות מאוד על ישראל. בין התרחישים שהוצגו היא האפשרות שבית הדין יוציא צווי מעצר בינלאומיים סודיים נגד מי שבעיניו הם חשודים. משמעות הדבר כי בכירים ישראלים שיבקרו במדינות החברות בבית הדין, עשויים להיעצר בידי השלטונות שם ולהיות מוסגרים לבית הדין בהאג, וזאת אף בלי שיידעו שהוצא נגדם צו מעצר. * יצוין כי מלבד ארה"ב ורוסיה, הרוב המכריע של המדינות החשובות בעולם חברות בבית הדין, ובכלל זה כל מדינות מערב אירופה, קנדה, אוסטרליה, כל מדינות אמריקה הלטינית ומרבית מדינות אפריקה.

– פרק אחר בישיבה הוקדש למאבק הקשה בין בית הדין לבין ממשל טראמפ. לאחר שהתובעת הודיעה כי תחקור חיילים אמריקנים על תקריות שהתרחשו באפגניסטן, החליט ממשל טראמפ על שלילת ויזות הכניסה לארה"ב של עובדי בית הדין, וכן איים בסנקציות נוספות. ימים ספורים לאחר מכן הודיעו השופטים כי אין הצדקה לחקירות. ואולם, התובעת ערערה על ההחלטה וכעת התיק נמצא בערכאת הערעור של בית הדין.

– בתוך כך, שר החוץ ההונגרי שיגר מכתב לשר החוץ הישראלי ובו ציין כי אין לבית הדין סמכות לדון בתיק נגד ישראל וכי הונגריה שותפה לחששותיה של ישראל לגבי "פוליטיזציה של בית הדין ופגיעה בריבונות המדינות על ידי בית המשפט הבינלאומי". (ישראל היום)

חוץ

איראן קיבלה אחריות על הפלת המטוס האוקראיני – "המטוס האוקראיני זוהה בטעות כטיל – ולכן יורט. באותו זמן קיבלנו דיווחים על טילי שיוט שנורו אל עבר איראן"

מפקד חיל האוויר והחלל במשמרות המהפכה, גנרל אמיר עלי חאג'יזדה, קיבל אתמול בצהריים אחריות על הפלת המטוס האוקראינו בו נספו 176 נוסעים, זאת לאחר שמוקדם יותר בבוקר הודתה לראשונה טהראן כי טיל נ"מ ששיגרה, לטענתה בטעות – הוא שהפיל את המטוס, ולא כפי שטענה בתחילה כי מדובר בכשל טכני. * לדבריו, ממצאי התחקיר מעלים כי אנשי הסוללה, שהיו בכוננות עליונה לאחר שיגור הטילים האיראניים לבסיסים שבהם שהו חיילים אמריקניים בעיראק במחאה על חיסול סולימאני על ידי ארה"ב, זיהו את המטוס מטווח של כ-19 ק"מ כטיל שיוט. במהלך 10 השניות הבאות ניסו בסוללה, כך טען מפקד חיל האוויר האיראני, לתקשר עם מפקדיהם כדי לקבל אישור לירי, אך בשל בעיות תקשורת הניסיונות נכשלו – והוחלט לשגר את הטיל. הוא אמר גם כי קודם לכן ביקשו בחיל האוויר האיראני אישור להכריז על המרחב כ"אזור אסור לטיסה", אבל לא קיבלו את האישור המתאים.

– מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה טוען כי כבר ביום רביעי יידע את הרשויות האיראניות כי טיל איראני הוא שהפיל את המטוס. "הגורמים שאמרו שהתרסקות המטוס לא נגרמה מפגיעת טיל לא הכירו את הנושא. כאשר אנחנו (משמרות המהפכה) למדנו מה קרה, אנחנו יידענו את המטה הכללי, והם הגיעו למסקנות בתוך 48 שעות". הוא הוסיף: "הייתי מעדיף למות כדי שתאונה כזו לא תתרחש. אנחנו במשמרות המהפכה מקבלים את כל האחריות על האירוע, ומוכנים ליישם כל החלטה שתתקבל בעניין זה על ידי השלטון".

– בהצהרה של הצבא האיראני נאמר כי "בזמן שהמטוס הסתובב, הוא נכנס לאזור ששייך לבסיס של משמרות המהפכה. הגובה שבו הוא טס וצורתו הייתה כמו של כלי טיס עוין, מה שגרם לטעות אנוש שהביאה להפלתו". עוד נאמר כי בזמן האירוע "מערכות ההגנה האווירית במדינה היו ברגישות גבוהה, בעקבות התבטאויותיהם של נשיא ארצות הברית טראמפ ובכירים אמריקנים נוספים ובגלל הנוכחות של כלי טיס אמריקנים מסביב לאיראן. כמו כן, התקבלו דיווחים על מטרות שעושות את דרכן למרכזים אסטרטגיים". הצבא האיראני הוסיף כי בעקבות האירוע "יתרחשו שינויים יסודיים בתהליכים המבצעיים בצבא. זאת, על מנת שטעויות מהסוג הזה לא יתרחשו פעם נוספת". כמו כן, נאמר כי "האנשים שאחראים לטעות זו ייענשו על ידי בית המשפט הצבאי במדינה".

– חברת התעופה האוקראינית Ukraine International Airlines אמרה שאיראן הייתה צריכה לסגור את שדה התעופה, ושהיא לא קיבלה מטהרן אינדיקציה שמלמדת על סכנה שנשקפת למטוס. בהצהרת משמרות המהפכה נאמר שהמטוס האוקראיני טס בקרבת "אתר רגיש של משמרות המהפכה". אוקראינה אמרה שהמטוס טס במסלול שגרתי. בארגון התעופה האזרחית של איראן גיבו את אוקראינה, ומסרו שהוא לא סטה ממסלולו המתוכנן.

– אחרי ההודעה האירנית אמרו באוקראינה כי הם "מצפים לערובות מאירן על נכונותה לחקירה מלאה ופתוחה, להביא את האחראים לדין, להשיב גופות המתים, לשלם פיצויים, ולהתנצל באופן רשמי בערוצים דיפלומטיים"

– כזכור, ביום רביעי שעבר כמה שעות לאחר שאירן תקפה בטילים בסיסים אמריקנים בעירק, המריא מסוג בואינג 737-800, מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן לנמל התעופה בוריספיל בקייב. על המטוס היו 176 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים, 11 אוקראינים – בהם כל תשעת אנשי הצוות – עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. בעוד האירנים טענו כי המטוס התרסק בשל כשל טכני. לארה"ב היו הוכחות מצילומי לווין כי הוא נפגע מטיל נ"מ אירני ששוגר לעברו. על-פי מקורות אמריקנים, לעבר המטוס נורו 2 טילי 15-SA.

– בתיעוד שאומת על ידי ה"ניו יורק טיימס", נצפה טיל איראני שפגע בסמוך לשדה התעופה בטהראן, שם התרסק מטוס הנוסעים. בתיעוד נראה פיצוץ קטן בעוד שטיל, לכאורה, פוגע במטוס, שטס בסמוך לנמל התעופה. עם זאת, המטוס לא התפוצץ. לפי ה"ניו יורק טיימס", כלי הטיס המשיך לטוס למשך כמה דקות ואז שב על עקבותיו לשדה התעופה. * לפי סרטונים מהמקום, המטוס שבשלב זה אבד עמו הקשר, טס לתוך שדה התעופה הבוער והתפוצץ תוך שניות. התמונות והקולות בתיעוד נמצאו מתאימים למידע על נתיב הטיסה ולתצלומי הלוויין של האזור הסמוך למקום ההתרסקות. התמונות צולמו אתמול על ידי חברת "Maxar Technologies". * לפי התיעוד, כעשר שניות חלפו מהרגע בו נראה הבזק האור בעקבות פגיעת הטיל, לכאורה, ועד הישמע הפיצוץ. העיכוב בקול רומז כי המטוס היה במרחק של כשלושה קילומטרים מהמצלמה. המרחק תואם לנתיב של טיסת "אוקראיניאן אירליינס", כפי שתועד על ידי חברת מעקב הטיסות "FlightRadar24".

אלפים מפגינים באיראן על הפלת המטוס; השגריר הבריטי שתיעד את ההפגנה עוכב לחקירה; בכיר באופוזיציה קורא לחמינאי להתפטר – "מדוע לשקר לעולם במשך שלושה ימים? אין לך תכונות על מנהיג ועליך לפרוש"

אלפים הפגינו אתמול במספר מוקדים באירן, בעקבות הפלת המטוס האוקראיני, וקראו להם "לשחרר את המדינה". המוקד המרכזי, סמוך לאוניברסיטת אמיר כביר בטהראן נגד משמרות המהפכה. המפגינים קראו קריאות בגנות המשטר ודרשו את העמדתם לדין של האחראים להפלת המטוס. הם אף צעקו: "משמרות המהפכה הם בושה, לכו מהמדינה", וקראו להתפטרותו של המנהיג העליון עלי חמינאי. * משעות אחר הצהריים והערב התקבלו דיווחים על התנגשויות בין כוחות הבטחון, בשלב זה מדובר במשטרה הרגילה ולא המיליציות האזרחיות "באסיג'" הנשמעות למשמרות המהפיכה. * במקביל, משמרות המהפכה חסמו את הגישה לאינטרנט מחשש להרחבת המחאה.

– במהלך ההפגנות, באופן חריג, שגריר בריטניה במדינה נעצר בעת שתיעד את ההפגנות בטהראן – ושוחרר זמן קצר לאחר מכן. בתגובה אמר שר החוץ הבריטי הגיב כי המעצר מהווה "זלזול בחוק הבינלאומי", בעקבות התערבות משרד החוץ האירני. * כתב רשת בי-בי-סי דיווח כי במהלך ההפגנות מחוץ לאוניברסיטת טהראן נעצרו כמה דיפלומטים מערביים רמי דרג.

– בתוך כך, אחד ממנהיגי "התנועה הירוקה" באופוזיציה האיראנית, שנתון למעצר בית מאז 2011, מהדי כרובי, כתב איגרת שבה מתח ביקורת על חמינאי וקרא לו לפרוש. "היכן היית כאשר הפילו את המטוס האוקראיני? מדוע לשקר לעולם במשך שלושה ימים? אין לך תכונות על מנהיג ועליך לפרוש".

– קבלת האחריות של איראן להפלת המטוס בשמי טהראן בשבוע שעבר, מכעיסה את הציבור האיראני. כאשר בעוד שאיראן הבטיחה לנקום את מותו של סולימאני, היא בסופו של דבר לא הרגה חיילים אמריקנים אלא הפילה בטעות מטוס שמרבית נוסעיו היו איראנים בעצמם.

טראמפ: חיסול סולימאני – בעקבות ניסיון אירני לפגוע בארבע שגרירויות אמריקניות

בריאיון לרשת "פוקס ניוז" האמריקנית חשף נשיא ארצות הברית טראמפ כי העילה שהביאה לחיסול מפקד משמרות המהפכה קאסם סולימאני היא ניסיון אירני לפגוע בארבע שגרירויות אמריקניות ברחבי העולם, בהם השגרירות בעירק.

במקביל לסולימאני: ארה"ב תכננה לחסל בכיר בכוח קודס בתימן; הפעולה נכשלה

העיתון וושינגטון פוסט דיווח ביום שישי כי ביום בו חיסל צבא ארה"ב את מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, בבגדד, ביצעו הכוחות האמריקאים משימה חשאית נוספת נגד מפקד כוח קודס בתימן, עבדול רזא שחלאי. * על פי הדיווח, גורמים בארה"ב אמרו כי המבצע נגד שחלאי נותר מסווג מאוד, וסירבו למסור פרטים נוספים פרט מהעובדה שהוא לא הצליח. לפי הגורמים, בפנטגון עקבו אחרי שתי התקיפות והתכוונו להכריז על שני החיסולים בו זמנית. – "אם היינו הורגים אותו, היינו מתרברבים על כך באותו הלילה".

בעירק חושדים: מרגל אמריקני טס עם סולימאני בטיסתו האחרונה מדמשק לבגדד; מרגלים נוספים אישרו את הגעתו לשדה התעופה בבגדד

דקות לאחר התקיפה בבגדד ביום שישי לפני שבוע ויומיים בו חוסל מפקד כח קודס האירני, פתחו הרשויות העירקיות בחקירה. סוכנים משירות הביטחון הלאומי סגרו את נמל התעופה ומנעו מעשרות אנשי ביטחון לעזוב, כולל שוטרים, אנשי מכס וסוכני מודיעין. החוקרים התמקדו בשאלה כיצד גורמים בנמלי התעופה בדמשק ובגדאד, שיתפו פעולה עם צבא ארצות הברית כדי לסייע במעקב ובאיתור סולימאני.

– בשעות שאחרי המתקפה בדקו החוקרים את שיחות הטלפון שניהלו העובדים במשמרת הלילה בשדה התעופה וקראו את כל ההודעות ששלחו, בחיפוש אחר מי שסייע לאמריקנים. הם חקרו את עובדי השדה וחברת התעופה במשך שעות ארוכות, ואחד מהם אף סיפר שהחוקרים תשאלו אותו במשך יממה שלמה. לדבריו, החוקרים שאלו אותו עם מי דיבר ולמי שלח הודעות לפני שהמטוס נחת, והתחקור כלל "שאלות משונות" שקשורות לטיסה מדמשק. בסוף התחקור הטלפון הנייד שלו הוחרם.

– מקור ביטחוני עיראקי נוסף מסר כי על פי תחקיר סוכנות הביטחון הלאומית בעיראק, המתואמת עם ארגון המיליציות הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", קיימות אינדיקציות חזקות המורות על כך ש"רשת מרגלים בשדה התעופה של בגדד הייתה מעורבת בהדלפת פרטי ביטחון רגישים לארה"ב".

– המקור התייחס לארבעה מרגלים: שני עובדי ביטחון בשדה התעופה של בגדד ושני עובדי חברת התעופה הסורית, בהם אחד ששימש "מרגל בשדה התעופה בדמשק", ואחד אחר "שעובד על המטוס". חוקרי הסוכנות לביטחון לאומי מאמינים כי ארבעת החשודים, שלא נעצרו, הם רק חלק מקבוצה רחבה יותר שמהווה רשת ריגול אשר מוסרת מידע לצבא ארה"ב.

– המקורות העיראקיים שהעבירו את המידע מסרו כי שני עובדי חברת התעופה נחקרו בידי המודיעין הסורי, עוד הוסיפו כי השניים האחרים, עובדי שדה התעופה של בגדד, עדיין נחקרים בידי הסוכנות לביטחון לאומי מפאת אופי תפקידם – "הם מהווים חלק משירות ההגנה הממלכתי על המתקנים במדינה".

– ע"פ התחקיר. סולימאני יצא ביום חמישי בערב משדה התעופה הבינלאומי של דמשק אליו הגיע בלוויית ארבעה חיילי כוח קודס של משמרות המהפכה. * סולימאני שהגיע ברכב בעל חלונות כהים נכנס לתוך השדה מבלי לעבור בטרמינל וחנה סמוך לכבש העלייה למטוס חברת "שאם ווינגס" הסורית , חברה המשמשת פעמים רבות את משמרות המהפכה בטיסותיה למדינה. שמותיהם של סולימאני ומלוויו לא הופיעו ברשימת הנוסעים. * למרבה האירוניה, סולימאני החליט שלא להשתמש במטוסו הפרטי, זאת מתוך חשש שהמטוס מסומן וישמש מטרה לניסיון התנקשות בגנרל. טיסתו של סולימאני נחתה בבגדד בשעה 12:30, שעון בגדד.

– על מסלול הנחיתה חיכה למפקד כוח קודס אל-מהנדס, בכיר במנגנון המיליציות השיעיות בבגדד. סולימאני עלה על רכב משוריין יחד עם אל-מוהנדס ומאבטחיו עלו על רכב נוסף. כלי הרכב יצאו משדה התעופה דרך שער צדדי מיוחד. * בעודם נוסעים במורד השביל המוביל אל מחוץ לשדה התעופה, בשעה 00:55 בדיוק טיל שנורה ממל"ט אמריקני פגע ברכבו של סולימאני. שניות ספורות אחר כך חיסל טיל נוסף את צוות האבטחה במכונית הסמוכה.

בדקות הקריטיות שלאחר חיסול סולימאני: ארה"ב שיגרה מסרים מרגיעים לאירן באמצעות מכונת פקס מוצפנת שפועלת בחדר אטום וסודי בטהרן

העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" מדווח על פי מקורות אמריקניים ואירניים, כי בדקות הקריטיות שלאחר חיסולו המפתיע של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בשבוע שעבר תקשרו ארה"ב ואירן ביניהן באופן ישיר והעבירו מסרים מרגיעים, וזאת באמצעות מכונת פקס מוצפנת שפועלת בחדר אטום וסודי בטהרן. * על פי הדיווחים ההתכתבות נמשכה לאורך השבוע האחרון וסייעה רבות להרגעת הרוחות. פקיד אירני בכיר התייחס לערוץ התקשורת הסודי "במדבר, אפילו טיפת מים אחת היא מבורכת"

– מיד לאחר שכוחות הצבא האמריקנים זיהו בוודאות את גופתו של סולימאני, ביקש הממשל בוושינגטון להעביר מסר מרגיע לטהרן, בתקווה שזו לא תסלים את המצב באמצעות תקיפה מאסיבית של מטרות אמריקניות במזרח התיכון. לשם כך, פנו לאחד האמצעים היחידים שנותרו לתקשורת בין המדינות האויבות: מכשיר פקס סודי ביותר הממוקם בשגרירות שוויץ בטהרן. לפי גורמים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל", המכונה משמשת כבר שנים להחלפת מסרים בין אירן לארה"ב – במיוחד בתקופות שבהן המתח בין השתיים מגיע לשיא.

– כך זה עובד: בכירים אמריקנים המבקשים להעביר מסר לאירן מגיעים אל בניין השגרירות השוויצרית בוושינגטון. שם מוצפן הפקס על ידי דיפלומטים שוויצרים – כשרק לבעלי התפקידים הבכירים ביותר יש את הגישה, את מפתח הצופן ואת הציוד הנחוץ לשיגור המסרים. משם עוברת ההודעה למשרד החוץ בברן, ומשם למכונת הפקס בשגרירות השוויצרית בטהרן.

– לפי עדותם של בכירים בשלוש הממשלות, שגריר שווייץ באירן מרקוס לייטנר העביר במו ידיו את המסר האמריקני לשר החוץ מוחמד זריף בשעות הבוקר המוקדמות, שעות בודדות לאחר המתקפה בבגדד, כשהעשן עדיין אופף את מכוניתו של סולימאני. * במשרד החוץ השווייצרי אישר כי אכן הוחלפו תכתובות בין טהרן לוושינגטון, אך לא התייחסו לפרטים נקודתיים. (החדשות12)

ימנע את כח ההפתעה: הדמוקרטים מנסים לקדם חוק שיאסור על טראמפ לנקוט בצעדים מלחמתיים נגד אירן, ללא התרעה מראש

ברוב של 224 תומכים לעומת 194 מתנגדים: בית הנבחרים בארה"ב הצביע בסוף השבוע בעד הצעת חוק שתגביל את סמכותו של הנשיא טראמפ לפתוח במלחמה נגד איראן. לפי ההצעה, הנשיא יצטרך לקבל אישור מהקונגרס לפני נקיטת צעדים מלחמתיים נגד איראן. * שמונה חברי קונגרס דמוקרטים הצביעו נגד ההצעה, ושלושה חברי קונגרס רפובליקאים הצביעו בעדה. * בהחלטה נכתב, בין היתר: "הקונגרס מורה על הנשיא להפסיק את השימוש בכוחות המזוינים של ארה"ב לטובת פעולות לחימה באיראן, נגד איראן או נגד כל חלק בצבא או בממשלה שלה". זאת, כל עוד הקונגרס לא הכריז מלחמה על אותה מדינה ולא חוקק חוק שאיפשר שימוש בכוח נגדה.

– טראמפ התייחס בעצרת בחירות באוהיו להצעת החוק, וטען, כי הדמוקרטים היו מדליפים את פרטי ההתנקשות במפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, אם היו מקבלים עליה עדכון מראש.

– הצעת החוק צפויה כעת לעלות להצבעה בסנאט, שם ישנו רוב קטן למפלגה הרפובליקאית. אם ההחלטה תעבור גם בסנאט, היא לא זקוקה לחתימתו של טראמפ כדי להיכנס לתוקף, על אף שהרפובליקנים טוענים שהיא אינה מחייבת את הנשיא. * טראמפ קרא לחברי מפלגתו להתנגד להצעת החוק, שתגביל את יכולתו לנקוט בצעדים צבאיים נוספים נגד איראן.

– שלשום הודיעו שני סנאטורים רפובליקאים כי בכוונתם להצביע בעד ההצעה. כדי לאשר את ההצעה גם בסנאט, הדמוקרטים זקוקים לשני רפובליקאים נוספים שיחרגו מהקו המפלגתי. בימים האחרונים מופעלים לחצים כבדים על כמה סנאטורים רפובליקאים שמייצגים מדינות "מתנדנדות" מבחינה פוליטית, לתמוך בהצעת החוק של הדמוקרטים.

– אחד הרפובליקאים הבודדים שהביעו תמיכה בהצעת החוק של הדמוקרטים הוא חבר הקונגרס מט גייץ, שנחשב לאחד התומכים הנלהבים ביותר של טראמפ בגבעת הקפיטול. גייץ הסביר כי הצביע נגד עמדתו של הנשיא כיוון שאנשי צבא רבים ובני משפחותיהם גרים במחוז הבחירה אותו הוא מייצג במדינת פלורידה.

תקרית צבאית חריגה בין ארה"ב לרוסיה: ספינת קרב רוסית התקרבה במהירות לעבר משחתת אמריקנית בחלקו הצפוני של הים הערבי

תקרית חריגה נרשמה בסוף השבוע בין ארה"ב לרוסיה בחלקו הצפוני של הים הערבי – בסמוך לחופי נסיכויות המפרץ. משחתת אמריקנית המוצבת בבחריין זיהתה ספינת קרב רוסית מתקרבת במהירות בצורה יכלה להתפרש כהכנה לעימות. בתגובה, הספינה האמריקנית השמיעה 5 פיצוצים במטרה להניע את הספינה הרוסית ממסלולה.

– בהודעה רשמית שהוציא חיל הים בארצות הברית כתב כי "בתחילה ספינת הקרב הרוסית סירבה להיענות להפצרות המשחתת האמריקנית", אולם "בסופו של דבר החליטו בספינה הרוסית לשנות את המסלול. תוך זמן קצר שתי הספינות התרחקו אחת מהשנייה".

– שר ההגנה הרוסי הכחיש את הדיווחים ואמר כי המשחתת האמריקנית "חתכה" את מסלול השיט של הספינה הרוסית, ופעלה בחוסר מקצועיות. והוסיף כי הפעולה של המשחתת האמריקנית הייתה הפרה של החוק הבינלאומי ושל הנורמות הבינלאומיות בים.

טראמפ איחל לקים יום הולדת שמח. גורם בקוריאה הצפונית "קים לא מנהיג את ארצו על בסיס תחושות אישיות"

על רקע המשא ומתן הגרעיני התקוע והאיומים של המשטר הקומוניסטי לחדש את שיגורי הטילים הבין-יבשתיים וניסויי הגרעין: נשיא ארה"ב העביר לרודן הצפון קוריאני ברכות לרגל יום הולדתו. * בעוד שבפיונגיאנג אמרו כי היחסים ביניהם טובים, הם הבהירו כי זה לא מה שיוביל לחידוש השיחות לפי גורם במשרד החוץ בפיונגיאנג, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית, בעוד שייתכן שקים מחבב את טראמפ באופן אישי, הוא לא מנהיג את ארצו על בסיס תחושות אישיות.

כ-3 שנים אחרי משאל העם: הסכם הברקזיט אושר בפרלמנט הבריטי

ברוב של 330 תומכים מול 231 מתנגדים: בית הנבחרים הבריטי אישר בסוף השבוע החולף את החוק שמאפשר לבריטניה לעזוב את האיחוד האירופי בסוף החודש.* כעת עובר חוק הברקזיט לאישור בית הלורדים, הבית העליון של הפרלמנט שחבריו אינם נבחרים בבחירות. בבית הלורדים לא צפויים לסכל את המהלך * חוק הברקזיט צפוי להיכנס לתוקף בהמשך החודש ולאפשר לבריטניה לממש את ההכרעה הדרמטית שהתקבלה במשאל העם ב-2016. היא תפרוש מהאיחוד האירופי ב-31 בינואר, ותהיה המדינה הראשונה שעושה זאת.

נשיאת טאיוואן זכתה בניצחון מוחץ בבחירות לכהונה שנייה; מנהיג האופוזיציה הפרו-סיני הודה בהפסדו

נשיאת טייוואן צאי אינג-וון זכתה בניצחון מוחץ עם 58% מהקולות. עוד לפני שנשלמה ספירת הקולות, מנהיג האופוזיציה האן קואו-יו מהמפלגה הלאומנית, הודה בהפסד. * בעוד שהאן והמפלגה הלאומנית טוענים כי טייוואן צריכה להיות פתוחה יותר למשא ומתן עם סין, צאי ומפלגתה מתעקשות כי ההפגנות בהונג קונג הוכיחו ששיטת "מדינה אחת, שתי מערכות" הנהוגה בהונג קונג מאז שובה לשליטת סין ב-1997, אינה עובדת.

– טייוואן פיתחה זהות משלה מאז ההתפצלות מסין היבשתית בתום מלחמת האזרחים ב-1949, אך היא מעולם לא הכריזה על עצמאותה הרשמית. בייג'ינג עדיין טוענת לריבונות על האי שבו חיים 23 מיליון איש, והיא מאיימת להשתמש בכוח כדי להשיבו לחקה, במידת הצורך.

– על רקע חילוקי הדעות מול סין לגבי מעמדה, לטאיוואן יש יחסים דיפלומטיים מלאים עם 14 מדינות בלבד, אך לרוב המדינות, כולל ישראל, יש נציגות דיפלומטים בבירה טאיפיי.

לאחר כ-50 שנים בשלטון: סולטאן עומאן מת בגיל 79

סולטאן עומאן קאבוס בן סעיד אל־סעיד מת בגיל 79, לאחר ששלט בעומאן מזה כחמישים שנה. * הוא עלה לשלטון בהפיכת חצר, שארגן נגד אביו, ב-1970 * לקאבוס אין ילדים או יורש מוצהר, אך לפי חוק שנחקק בשנת 1996, נקבע כי על משפחת המלוכה לבחור תוך שלושה ימים יורש חדש בעת הצורך.

לפי התקשורת הרשמית במדינה, מועצת המשפחה התכנסה ובחרה בהיית'ם אחרי שפתחה מעטפה אטומה מקאבוס, שנכתבה על ידו בחשאי, שבה המליץ למנות אותו למחליפו למקרה שלא תושג הסכמה. * מעצם בחירתו לתפקיד הסולטאן, היית'ם קיבל את תפקידי ראש הממשלה, שר החוץ, שר ההגנה, המפקד העליון של הצבא ושר האוצר. * היית'ם הבטיח להמשיך את מדיניותו של קאבוס בדו-קיום וביחסים ידידותיים עם כל האומות כדי להמשיך לפתח את עומאן. "נמשיך לסייע ביישוב סכסוכים בדרכי שלום", אמר הסולטאן החדש. * היית'ם גבר על מועמדים נוספים, בהם אחיו – אסד, סגן ראש הממשלה לנושאי יחסים בינלאומיים ושיתוף פעולה; ושיהאב – מפקד חיל הים לשעבר. מועמדים נוספים היו בן דוד אחר – פאהד בן מחמוד, ואחיינו של הסולטאן החדש, טיימור בן אסד.

– מסע ההלוויה עבר דרך הכביש הראשי של הבירה מוסקט תחת אבטחה הדוקה. ארון הקבורה, העטוף בדגל הלאומי של עומאן, בסיום מסע ההלוויה, קאבוס נקבר בבית העלמין המשפחתי. לפי דיווח ב"אל-מיידין", הופסקה העבודה הרשמית במגזר הציבורי והפרטי למשך שלושה ימים.

– קאבוס נחשב לאחד המנהיגים הערביים הסונים, שהצליחו לפתח מערכת קשרים טובה עם משטר האיתוללות בטהרן. הוא אירח בבירתו את המשא ומתן החשאי בין האיראנים לבין נציגי ממשל אובמה שפרץ את הדרך להסכם הגרעין.

לוב: הגנרל חפתר הסכים להפסקת אש במבצע לכיבוש טריפולי

כוחות המיליציה במזרח לוב בפיקודו של הגנרל חליפה חפתר ששולט על מזרח לוב, הודיעו אמש על הפסקת אש עם הכוחות הנאמנים לממשלה בטריפולי באזור המערבי במדינה. * פסקת האש מגיעה אחרי שגם טורקיה, שתומכת בממשלה בטריפולי, וגם רוסיה, שתומכת בחפתר, קראו להחילה. * על פי הודעת הדובר של הכוחות, הפסקת האש החלה הלילה, כשהם מתנים אותה בהסכמת יריביהם, כוחות ממשלת לוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן