Skip to content

הנשיא אסד: בחירות בסוריה ב-7 במאי

שירת הברבור של אסד או אמצעי אמיתי להיחלץ מהמיצר? תוך הימשכות אירועי הדמים במדינה, הצהיר נשיא סוריה, בשאר אסד, כי הוא מעוניין לקיים בחירות כלליות במדינה. הרוסים תומכים בהסתייגות רפה, האמריקנים מעדיפים לסמוך ידיהם עם שליחותו של קופי אנאן ואינם תולים תקוות במהלך של אסד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שירת הברבור של אסד או אמצעי אמיתי להיחלץ מהמיצר? תוך הימשכות אירועי הדמים במדינה, הצהיר נשיא סוריה בשאר אסד, כי הוא מעוניין לקיים בחירות כלליות במדינה. הרוסים תומכים בהסתייגות רפה, האמריקנים מעדיפים לסמוך ידיהם עם שליחותו של קופי אנאן ואינם תולים תקוות במהלך של אסד

מאת יצחק קמחי-זוארץ

הנשיא בשאר אסד ואשתו אסמה מגיעים לקלפי במשאל העם בסוף פברואר
הבחירות תצלנה את הנשיאות? הנשיא בשאר אסד ואשתו אסמה מגיעים לקלפי במשאל העם בסוף פברואר

האביב הערבי שטף את סוריה בחודשים האחרונים ביתר שאת והיום החל להסתמן, כי חל שינוי בגישתו של הנשיא אסד לגבי בחירת הפיתרונות האפשריים שיחלצו את משטרו מהמצב הקשה אליו נקלע ושיכוך המהומות האלימות הפושטות ברחבי ארצו.

סוכנות הידיעות הממשלתית "סאנא" הודיעה היום (ג') כי הנשיא אסד החליט על קיום בחירות פרלמנטריות חדשות בשבעה בחודש מאי הקרוב. הבחירות יתנהלו על-פי המתווה שנקבע בחוקה החדשה שאושרה ברוב גדול של מצביעים במשאל-עם שנערך ב-26 בפברואר.

הנשיא אסד החליט על קיומן של בחירות כחלק מהרפורמות החדשות שהבטיח ליישם, על מנת להוציא את משטרו מהמשבר ומהעימותים האלימים שהוא נתון בהם זה כשנה ושגבו כבר מחיר של 8,500 קורבנות מקרב אזרחי המדינה.

הבחירות שנקבע מועדן יערכו בפעם השלישית מאז הנשיא באשר אסד תפס את השלטון בשנת 2000 לאחר מות אביו. אסד נבחר מחדש לתפקיד נשיא סוריה בבחירות במאי 2007 ברוב של 97.62 אחוזים. המתמודד היחידי בבחירות אלו היה אסד, והבחירות זכו לגינויים ברחבי העולם כלא דמוקרטיות.

העיתונאי הסורי, שריף שחאדה, אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה הלוויני "אל-ג'זירה", כי "בחירות מסוג זה עשויות לתת לאסד הזדמנות מצוינת לצאת מן המשבר הפוליטי שבו נתונה ארצו".

הביקורת בעולם על הצהרתו של אסד לא איחרה לבוא: דוברת משרד ההגנה האמריקני, ויקטוריה נולאנד, אמרה כי תכניתו המרשימה של אסד לקיים בחירות פרלמנטריות ב-7 במאי היא "מגוחכת", כי לנוכח האלימות הבלתי-נתפסת הפושה במדינה, בחירות פרלמנטריות כאלה יעלו לשלטון פרלמנט שהוא אינו יותר מאשר חותמת גומי.

נולנאד ומזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, שוחחו מוקדם יותר היום עם מזכ"ל האו"ם לשעבר, קופי אנאן, המשמש כמתווך בינלאומי במטרה לשים קץ למרחץ הדמים בסוריה. השתיים ביקשו מאנאן להמשיך וללחוץ על אסד לשים קץ לאלימות באופן מיידי. נולנאד אמרה כי "אם אנאן ימצא פתרון שיהיה מקובל על משטרו של אסד וינצור את האש במדינה, ארה"ב תתמוך ביוזמת אנאן". עוד הדגישה נולאנד בדבריה, כי ארה"ב תומכת בשליחותו של אנאן אך מתנגדת לעמדתה של רוסיה, התומכת במעשיו של אסד.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר, בעקבות דיון במועצת הביטחון של האו"ם שבו לקח חלק אתמול, כי רוסיה תלחץ על סוריה לקבל לשטחה משקיפים בינלאומיים, אך הוא דוחף להסכמה על הפסקת אש סימולטנית ומתואמת בין כוחות המורדים לצבאו של אסד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן