Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שישי ה-17 בינואר 2020

הצעירה הבריטית שצולמה ביחסים נגד רצונה על ידי חבורת פוחחים טוענת כי משפטה לא היה הוגן * מאות יצאו לתהלוכה באל אקצה * פוטין מבקש לייצר לעצמו עמדת כוח חדשה בצמרת הפוליטית הרוסית לקראת סיום כהונתו כנשיא בשנת 2024 - למד מארדואן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

הבריטית שטענה שנאנסה בקפריסין ערערה: "המשפט לא היה הוגן" – הצעירה הבריטית שנידונה למאסר על תנאי לאחר שהורשעה בהפרעה לסדר הציבורי בטענה שבדתה אונס מצד קבוצת ישראלים ערערה אתמול (חדשות)

בשל עיכוב בהסדרה: ארגוני הטרור בעזה קיבלו החלטה לשוב להסלמה מול ישראל; המתיחות בין מצרים לבין חמאס על רקע הגעתו הנייה לאיראן התעצמה בימים האחרונים (בטחוני)

יועמ"ש הכנסת מבקש מבג"ץ לדחות את העתירה הקובעת כי החלטתו לקבע את הרכב הוועדה שתדון בטענות חוסר תום הלב של רעייתו – בוצעה תוך ניגוד עניינים חריף (פוליטי)

סקרים ראשונים אחרי הגשת הרשימות: עוצמה יהודית על גבול אחוז החסימה (פוליטי)

אכל את הדגים הסרוחים, לקה וישלם | הפוליטיקה התגלתה במערומיה: 'הבית היהודי' בגדו ב'עוצמה יהודית'; התמורה: גורנישט מיט גורנישט (פוליטי)

הליך ההדחה נגד טראמפ מגיע לסנאט: המשפט צפוי להיפתח כבר ביום שלישי הקרוב (חוץ)

גנץ מצהיר כי יפעל לחדש את פעילותם של קווי תחבורה ציבורית שירמסו את השבת (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

הגשם חוזר – והוא איתנו לפחות עד יום שני

החל משעות הצהריים יחלו לרדת גשמים מקומיים מצפון הארץ עד לצפון הנגב, וייתכנו סופות רעמים יחידות. חשש קל משיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח

מחר – שבת: במקביל, תחול ירידה בטמפרטורות. מידות החום בתל אביב יגיעו ל-17 מעלות, בירושלים – 11, בחיפה – 15, בכנרת ובבאר שבע – 17, במצפה רמון – 12 ובאילת – 22.

מחר צפויים לרדת גשמים לפרקים מצפון הארץ עד לצפון הארץ, מלווים בסופות רעמים יחידות. בחרמון יירד שלג ובשירות המטאורולוגי מזהירים מפני חשש קל משיפונות בבקעת הירדן ונחלי מדבר יהודה וים המלח.

ביום ראשון ימשיכו לרדת גשמים לפרקים בצפון ובמרכז הארץ, מלווים בסופות רעמים יחידות ובחרמון ימשיך לרדת שלג. גם בשני תימשך המערכת הגשומה, כאשר ימשיכו לרדת גשמים לפרקים מצפון הארץ עד לצפון הנגב, מלווים ברעמים ובחרמון השלג ימשיך לרדת..

שני: גשמים לפרקים יוסיפו לרדת מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, מלווים בסופות רעמים יחידות. בחרמון יוסיף לרדת שלג. קיים חשש קל משטפונות בבקעת הירדן, נחלי מדבר יהודה וים המלח. יוסיף להיות מעט קר מהרגיל לעונה.

חדשות

הבריטית שטענה שנאנסה בקפריסין ערערה: "המשפט לא היה הוגן"

הצעירה הבריטית שנידונה למאסר על תנאי לאחר שהורשעה בהפרעה לסדר הציבורי בטענה שבדתה אונס מצד קבוצת ישראלים ערערה אתמול. פרקליטיה הגישו את הערעור על ההרשעה לבית המשפט העליון בקפריסין * הבריטית בת ה-19 שהתלוננה על אונס קבוצתי מצד קבוצת ישראלים בקפריסין והורשעה בהפרעה לסדר הציבורי לאחר שבדתה את התלונה, ערערה על הרשעתה אתמול (יום ה') לבית המשפט העליון בקפריסין. היא נידונה בשבוע שעבר למאסר על תנאי של ארבעה חודשים, למשך שלוש שנים. הצעירה נחושה לטהר את שמה ועורכי דינה טוענים כי יש בסיס מוצק לערעור שהוגש (Ynet)

גנץ מצהיר כי יפעל לחדש את פעילותם של קווי תחבורה ציבורית שירמסו את השבת

כפי דתית במשרד התחבורה – ניסיון של סמוטריץ לקושש קולות של ההציבור הדתי  על ידי פעולה נגד קווי תחבורה ציבורית שפועלת בשבת. השכיל בשבתות האחרונות במשרד התחבורה להוביל מגמה של ביטול עשרות נסיעות בקווי אוטובוס שפעלו לפני צאת השבת ברחבי הארץ. זאת לאחר שבמשך שנים נהג משרד התחבורה במדיניות של "העלמת עין" מכך שכמה מאות קווי אוטובוס היו מתחילים את נסיעתם לפני צאת השבת. כך נחשף ב'ידיעות אחרונות'. ראשון המתייחסים למגמה היה יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שהצהיר היום (חמישי) בצהריים כי יפעל להחזיר את חילולי השבת שבוטלו "ננצח ונתקן, כל אחד יוכל לחיות על פי דרכו". * גם יו"ר מרצ, זעם על המגמה "לבטל את כל הקווים הרגילים שנגמרים אחרי כניסת השבת או יוצאים לפני צאת השבת".

קטטה בכפר יאסיף – למרכז הרפואי לגליל הגיעו בסביבות השעה 3:30 לפנות בוקר, חמישה פצועים בגילאי 29-21, שנדקרו בקטטה בכפר יאסיף. שניים מהפצועים, פגועי גפיים תושבי ירכא, מוגדרים במצב בינוני, ושלושת האחרים במצב קל. הפצועים הגיעו באופן עצמאי, פרט לאחד מהם, שהובא ע"י חיאן, והם עוברים בדיקות בחדר המיון. המשטרה עצרה ארבעה מעורבים בקטטה * במהלך הלילה פרצה קטטה רבת משתתפים במסעדה בכפר יאסיף. מהמקום פונו 3 פצועים באורח קל ופצוע נוסף לבי"ח בנהריה. כוחות משטרה רבים שהגיעו למקום החלו בחקירת האירוע ועצרו 4 מהמעורבים בקטטה תושבי הכפרים ירכא וכפר יאסיף בשנות ה 20 לחייהם. הבוקר יובאו החשודים לדיון בבקשה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בחיפה. חקירת האירוע נמשכת במקביל להליך רישוי שנפתח נגד בעל המסעדה אשר זומן לשימוע בימים הקרובים בתחנת המשטרה בעכו.

בסיום תפילות  הבוקר בהר הבית  החלו כמה מאות מתפללים שהיו  בשטח הר הבית לצאת בתהלוכה תוך שקוראים קריאות לאומניות ומפרים את הסדר הציבורי במקום, בעקבות כך הוראה מפקד המחוז ניצב דורון ידיד לפזרם, וכוחות משטרה נכנסו אל שטח הר, פעלו במקום ופיזרו את הפורעים
עדכון מחברת החשמל:
בשל הרוחות העזות בצפון, עצים קרסו באזור עמק החולה והגליל העליון וגרמו לקריעת חוטי חשמל ולשיבושים באספקת החשמל. בחלק מהאירועים הגישה למקום נחסמה. צוותי חברת החשמל נמצאים מהלילה בשטח ועושים כל מאמץ לטפל בנזקים המורכבים. בשעה זו החשמל הוחזר ברוב המקומות למעט קיבוץ דפנה שבו החשמל יוחזר בשעות הקרובות

המשטרה עצרה היום (חמישי) חשוד בהתעללות בחתולה באילת. המקרה המזעזע, שתועד בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, אירע בפיצרייה במרכז התיירות בעיר. בסרטון נראה החשוד בועט באכזריות בחתולה וכמעט הורג אותה. פקח של עיריית אילת העביר את החתולה לטיפול ווטרינרי בעיר ונמצא שהיא סובלת מחבלות שונות.  מאז שעות הלילה המאוחרות שוטרי משטרת ישראל ובלשים ערכו סריקות אחר החשוד, עד למעצרו היום. החשוד נלקח לחקירה.

פוליטי

יועמ"ש הכנסת מבקש מבג"ץ לדחות את העתירה הקובעת כי החלטתו לקבע את הרכב הוועדה שתדון בטענות חוסר תום הלב של רעייתו – בוצעה תוך ניגוד עניינים חריף

סערת החסינות: ראש הממשלה ממשיך לחפש גלגלי הצלה מהסרת החסינות  –  הטענה: רעייתו של היועץ המשפטי של הכנסת, הייתה שותפה פעילה בגיבוש כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה צפוי לטעון בין היתר בוועדת החסינות, כי כתב האישום הוגש בחוסר תום לב. למרות ניגוד העניינים, הזדרז היועץ המשפטי של הכנסת, להודיע כי ניתן ויש לדון בבקשת החסינות כבר כעת, זאת למרות תקופת הבחירות, ולמרות שאם תאושר בקשתו של ראש הממשלה, הוא יידרש להגישה שוב מיד אחר הבחירות, וזאת ככל הנראה, מתוך תקווה שבהרכב הנוכחי של הוועדה, טענותיו של נתניהו נגד רעייתו יידחו.

– שלשום (רביעי) פנה עו"ד איל ינון לבג"ץ בבקשה לדחות את העתירה של ומפלגת הליכוד נגד חוות דעתו העוסקת בשאלת האפשרות לקיים דיונים בבקשות חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו בתקופת פגרת בחירות, וזאת בשל טענה לניגוד עניינים שבו הוא כביכול מצוי נוכח העובדה שבת זוגו, עו"ד עמית מררי, המשמשת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), הייתה מעורבת בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו.

– בדבריו הבהיר ינון כי "טענת ניגוד העניינים משוללת כל יסוד, וזאת הן משום שחוות הדעת האמורה אינה עוסקת כלל בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה וצוותו במסגרת ההחלטה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, והן משום שאינה עוסקת בפרוצדורה של דיוני החסינות עצמם שיתקיימו בוועדת הכנסת (ככל שתוקם). חוות הדעת עוסקת בנושאים פנים-פרלמנטריים מובהקים, הקודמים לדיון בבקשת החסינות עצמה, ואשר לייעוץ המשפטי לממשלה אין עמדה בהם".

– דבריו של ינון מגיעים לאחר שמוקדם יותר השיב היועץ המשפטי לממשלה, באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה כי בליכוד "לא ביקשו כל סעד המופנה אל היועץ המשפטי לממשלה, ומשכך הוא אינו מוצא לנכון להוסיף בעניין, בפרט בשים לב לכך שמדובר בסוגיה המצויה בלב שיקול הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, ונוגעת לתחומי הליבה של פעילות הכנסת".

– בתוך כך, ההערכות במערכת הפוליטית הן שמליאת הכנסת תכונס באחד מימי השבוע הבא. על פי התקנון, על יו"ר הכנסת לכנס את מליאת הכנסת "בתוך פרק זמן סביר". * בכירים בכחול-לבן איימו אתמול (חמישי) כי אם עד יום שני לא תכונס מליאת הכנסת לצורך הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו – כחול לבן תחל בהליך הדחתו של אדלשטיין. * לטענת בכירים במפלגה, ביום רביעי וחמישי הבא יתקיימו הטקסים לציון יום השואה הבינלאומי בישראל לא ניתן יהיה לכנס את מליאת הכנסת. במקרה כזה, כל הליך הדיון בבקשת החסינות של נתניהו יתארך במטרה לבזבז זמן ולמנוע דיון בבקשת נתניהו לחסינות.

– אם וכאשר תכונס, ההצבעה היחידה שתתקיים בה תהיה על הרכב ועדת הכנסת. כדי שההרכב יאושר והוועדה תקום ותתחיל לעבוד, דרוש רוב רגיל בהצבעה. כשתקום ועדת הכנסת, תחילה היא תדון בבקשת החסינות של השר לשעבר ח"כ חיים כץ (הליכוד), ורק לאחר מכן תעבור לבקשת ראש הממשלה נתניהו. להערכת גורמים בכנסת, גם לאחר הקמת הוועדה הדיונים לא צפויים להתחיל מיד: קודם יהיה על הוועדה לגבש ולאשר את לו"ז ישיבותיה, בתיאום עם פרקליטיהם של מבקשי החסינות.

סקרים ראשונים אחרי הגשת הרשימות: עוצמה יהודית על גבול אחוז החסימה

סקרים ראשונים מאז סגירת הרשימות פורסמו הערב בכלי התקשורת. ממוצע הסקרים מלמד, כי כחול לבן וימינה מתחזקים, הליכוד ש"ס ומפלגת השמאל המאוחדת נחלשים. הערבים, ישראל ביתנו ויהדוה"ת שומרים על כוחם. ועוצמה יהודית על גבול אחוז החסימה.

– לפי סקר כאן חדשות. כחול לבן פותחת פער של חמשה מנדטים לעומת הליכוד (שאיבת המנדטים ממפלגת השמאל המאוחדת וישראל ביתנו). והחרדים מתחזקים במנדט על חשבון הליכוד. * לפי הסקר, גוש הימין-חרדים מוביל עם 55 מנדטים. השמאל מגיע ל-52 מנדטים. והערבים עם 13 מנדטים.

– לפי סקר החדשות12. כחול לבן מקבלת 34 מנדטים ומובילה לעומת הליכוד ששומר על כוחו עם 32 מנדטים, וימינה עולה ל-10 מנדטים * לפי הסקר, גוש הימין-חרדים מוביל עם 57 מנדטים. השמאל מגיע ל-50 מנדטים. והערבים עם 13 מנדטים.

– לפי סקר החדשות13. הערבים מתחזקים ל-14 מנדטים ימינה שומרת על כוחה עם 7 מנדטים, ועוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה * לפי הסקר, גוש הימין-חרדים מוביל עם 55 מנדטים. השמאל מגיע ל-51 מנדטים. והערבים עם 14 מנדטים.

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי סקר כאן11, אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 36 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 31 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); העבודה-גשר-מרץ – 9 (11); ש"ס – 9 (9); יהדות התורה – 8 (7); ימינה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); עוצמה יהודית – 0

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי סקר החדשות12, אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 32 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); ימינה – 10 (7); העבודה-גשר-מרץ – 8 (11); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7); עוצמה יהודית – 0

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי סקר החדשות13, אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 34 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 31 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 14 (13); העבודה-גשר-מרץ – 9 (11); ישראל ביתנו – 8 (8); יהדות התורה – 7 (7); ימינה – 7 (7); ש"ס – 6 (9); עוצמה יהודית – 4

הסתיימה הגשת הרשימות: בכחול לבן פגעו באתיופים, והערבי במחנה הדמוקרטי הוצב בירכתי הרשימה

שלב הגשת הסתיימה אמש סמוך לחצות. כש-30 מפלגות הודיעו על התמודדותן על מקום בכנסת ה-23. לפני סיום הגשת הרשימות הוגשה בקשה מיוחדת להארכת הדד-ליין מ-22:00 ל-23:00, והבקשה אושרה זמן קצר אחרי כן. * לאחר הגשת הרשימות, אין אפשרות להוסיף שם של מועמד או לאחד בין מפלגות. עם זאת, מועמדים רשאים להתפטר מהרשימה – והרשימה כולה יכולה להסיר את התמודדותה על ידי התפטרות כל חבריה. כמו כן קיימת האפשרות שמועמדים ייפסלו (בוועדת הבחירות או בבית המשפט העליון) על סמך אי עמידה בחוקים, התנגדות לאופייה של המדינה, הסתה או עבר פלילי בתנאים מסוימים. * בבחירות לכנסת ה-22 התמודדו 32 רשימות מתוכם 3 הודיעו על פרישה לפני יום הבחירות. בבחירות לכנסת ה-21, נרשמו מספר שיא של 47 רשימות מתמודדות, מתוכם 7 הודיעו על פרישה לפני יום הבחירות.

– כל הסיעות שמיוצגות בכנסת כיום נרשמו במתכונת דומה, עם מספר שינויים – בשמאל נרשם איחוד בין העבודה-גשר ומרצ, כשח"כ פריג' הוצב במקום ה-11 ברשימה. במקביל ח"כ שפיר הודיעה על פרישה מהתמודדות. אך בעוד בשמאל המובהק, מדובר במהלך צפוי וידוע, ח"כ שפיר שהתייחסה להשארתה מחוץ לרשימת השמאל המאוחדת, ואמרה כי "יש אנשים שיקראו לזה 'ניסיון חיסול פוליטי'", והבהירה כי "באף רגע לא הובאה אליי הצעה ולא הייתה שום שיחה רצינית". הרי שבכחול לבן ובציונות הדתית, ההדחות בוצעו ברגע האחרון, וזאת בנסיון למנוע מהנבגדים להתארגן בהתאם. בכחול לבן הדיחו את הח"כ האתיופי גדי יברקן שקיבל בתגובה שריון בליכוד. ובבית היהודי הפרו את ההסכם עם עוצמה יהודית (ראו ידיעה בנושא) – שבתגובה הודיעה על ריצה נפרדת.

– ברשימת הליכוד לא חלו שינויים גדולים, מלבד עזיבתו של משה כחלון – שימשיך להחזיק בתיק האוצר עד שיימצא לו מחליף. כחלון "פינה" את המקום החמישי, שכעת מאוייש על ידי גדעון סער שהתקדם מהמקום השישי. מקומות 6-19 ברשימה הקודמת זזו מקום אחד קדימה, ובמקום ה-20 שובץ גדי יברקן. * יו"ר ועדת הבחירות, הנדל, יצטרך לקבוע בימים הקרובים אם התמודדותו של יברקן בליכוד חוקית ואם היה עליו לפרוש מהכנסת כדי להכשיר את המהלך, כפי שעשתה סתיו שפיר כשהחליטה לערוק מהעבודה למחנה הדמוקרטי. עוד יקבע אם חלות על יברקן מגבלות שימנעו ממנו התמודדות במסגרת מפלגה קיימת בבחירות הקרובות. * את מקומו של יברקן בכול לבן ימלא העיתונאי אנדריי קוז'נוב, שעבד בחודשים האחרונים כדובר המפלגה בתקשורת הרוסית.

אכל את הדגים הסרוחים, לקה וישלם | הפוליטיקה התגלתה במערומיה: 'הבית היהודי' בגדו ב'עוצמה יהודית'; התמורה: גורנישט מיט גורנישט

שלשום (רביעי) במסגרת לחצים אדירים שהפעיל נתניהו סוכם במפלגות הציוניות לריצה תחת רשימה אחת שכוללת את הימין החדש, הבית היהודי והאיחוד הלאומי – תחת השם "ימינה". במסגרת ההסכם, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נותר בחוץ ובכך הפר השר פרץ את הבטחתו לבן גביר. מלבד השם הרע שהביא פרץ על עצמו, הרי שפרץ לא הצליח להשיג כל שלל פוליטי, כשלמרות שהוצב במקום השני ברשימה, הרי שלפי ההסכם עליו חתם פרץ, סמוטריץ' יקבל לידיו את תפקיד ממלא המקום של בנט ותפקיד יושב הראש הבא של הבית היהודי-איחוד לאומי. בנוסף נקבע במסמך כי כל החלטה עתידית שיקבל בנט כיו"ר המפלגה תהיה על דעתו ובהסכמתו של סמוטריץ'.

– במקרה של משא ומתן קואליציוני בעתיד, התחייבו הצדדים שלא להתפצל ולהיכנס לקואליציה כמפלגות עצמאיות, ללא שאר חברי הרשימה. בנוסף, הבטיחו המפלגות של פרץ וסמוטריץ', הבית היהודי והאיחוד לאומי, להתמזג לכדי מפלגה אחת – "מפלגת הציונות הדתית". בעוד באיחוד הלאומי אישרו את המיזוג, בבית היהודי התחייבו לאשרו במרכז המפלגה בתוך חודש.
ללא בושה פנה נתניהו לבן גביר וביקש ממנו לא לרוץ כדי שלא יאבדו קולות לימין הקיצוני. בן גביר הגיב בחריפות: לו אתה היית מתפטר, כבר הייתה ממשלה.

– במפת המנדטים, הרי שמפלגתו של פרץ קיבלה רק את המקום השני כשמלבדו אין אף נציג נוסף של 'הבית היהודי' במקום ריאלי ברשימה. העיתונאית בק, ששוריינה בבית היהודי, שובצה במקום השמיני – הגבולי – וגם זאת מטעם מפלגה אחרת. וח"כ יוגב הבכיר השני ברשימה הוצב רק בעשירייה השנייה, ובעקבות כך הצהיר על פרישתו מהמפלגה. למרות זאת, למימון הבחירות הסכימו ארבעת ראשי המפלגה על תקציב לקמפיין הבחירות שיעמוד על 8 מיליון שקלים, כשכל צד יתרום את חלקו באופן שווה.

– מוקדם יותר אתמול (חמישי) דווח כי פרץ וצוותו הגיעו לפגישה עם נתניהו, במטרה לוודא שהבטחותיו של ראש הממשלה מאמש – ובראשן שמירת תיק החינוך לפרץ – יישארו בתוקף גם לאחר הגשת הרשימות. נתניהו אמר לפרץ שגם אם מפלגתו תבחר להדיח אותו מתפקיד היו"ר, הוא יהיה מינוי אישי שלו לתפקיד שר החינוך – אם הדבר יתאפשר מבחינה פוליטית.

– יו"ר ימינה, בנט, הדגיש היום (חמישי), לאחר סגירת הרשימות, כי בניגוד למערכת הבחירות הקודמת, אחרי ההסכם בין הבית היהודי והימין החדש מדובר ב"סיעה מאוחדת לפני ואחרי הבחירות". לדבריו לא מדובר ב"בלוק טכני".

– בישראל היום דווח, כי בימינה חוששים שנתניהו ירגיש בנוח לשוב לתהליך "שתיית המנדטים" שאפיין את מערכות הבחירות הקודמות, במיוחד כשנפתלי בנט בראש הרשימה. בשל כך מתכוונים ברשימה לייצר "מאזן אימה" מול ראש הממשלה, ובמידה ונתניהו והליכוד יתקפו את ימינה, הם ישקלו האם לקחת חלק בבלוק הלאומי שגיבש נתניהו מאז הבחירות האחרונות.

– גורמים בסביבת ראש הממשלה נתניהו הצהירו היום (חמישי) כי "רה"מ מצפה מאיתמר בן גביר שיפרוש מהמרוץ – כדי להבטיח את שלטון הימין". * מעוצמה יהודית נמסר בתגובה כי "אם ראש הממשלה היה פורש מתפקידו הייתה מוקמת ממשלה – שלא יטיף לבן גביר לעשות מה שאינו עושה בעצמו, ובצדק. גם ראש הממשלה יודע שרק עוצמה יהודית לא תבגוד בגוש הימין ותיכנס לממשלת גנץ. בנט רצה לשבת עם גנץ, סמוטריץ' תמך בממשלת אחדות, וגם נתניהו עצמו חתר לכינון ממשלה עם לפיד, גנץ ומפלגת העבודה. בפעם הקודמת רה"מ הלך על הראש של עוצמה יהודית, ומנע הקמת ממשלת ימין. אם ראש הממשלה חפץ בהקמת ממשלת ימין, אנו קוראים לו לגלות אחריות, לתת לעם להחליט, ולא לנסות לפגוע בעוצמה יהודית".

– למעשה, מפלגת 'ימינה' שרצה הפעם, במתכונת די דומה לפעם הקודמת, כשהפעם בנט עומד בראשות המפלגה, כשבמקביל הוא אף מחזיק בטייטל של 'שר הבטחון', מקווים במובן מסויים להגדיל את מאגר המצביעים של המפלגה, בפרט על רקע כתבי האישום המרחפים מעל נתניהו. ואכן בכחול לבן, חוששים כי העובדה שימינה אינה כוללת את עוצמה יהודית, עלולה להביא לזליגת מצביעים מהמפלגה, במקביל לזליגה לליכוד בעקבות מעבר הנציג האתיופי אליה. * ח"כ בכחול לבן אמר היום (חמישי) ל"ישראל היום" כי "בן גביר היה סדין אדום להרבה אנשים וכעת, כשבנט עמד על הדרישה שלא להכניסו לאיחוד, הדבר חיזק את האיחוד בימין. זה שם אותנו בתחרות יותר שוויונית מולם. אך בסופו של דבר כל מי שיצביע להם צריך לדעת שהוא מצביע לביבי ולחסינות שלו".

– עם זאת, הבוגדנות בהרכבת 'ימינה' עשויה להביא לירידה חדה בכוחה של הרשימה. ראשית, עצם העובדה כי מצביעי 'עוצמה יהודית' לא יצביעו עבורה, יביאו לפיחות במצביעה. מצביעי הבית היהודי זועמים גם הם על הרכב הרשימה, כשמלבד פרץ ששריין לעצמו את המקום ה-2 ברשימה המאוחדת, אין למפלגה נציגות נוספת במקומות ריאליים. מה גם שבוגדנות – מלבד אצל אלו שמהווים חלק מהממסד הבוגדן – גורמת לסלידה, וחוסר רצון ציבורי להיות חלק מהבוגדנות. המשמעות היא שקבוצה גדולה של מצביעי הציונות הדתית לא יצביעו עבור 'ימינה', כשהם אמורים להתפצל בין עוצמה יהודית, הליכוד ואפילו מפלגות יהדוה"ת וש"ס עשויים להרוויח מהמהלך.

בטחוני

בשל עיכוב בהסדרה: ארגוני הטרור בעזה קיבלו החלטה לשוב להסלמה מול ישראל; המתיחות בין מצרים לבין חמאס על רקע הגעתו הנייה לאיראן התעצמה בימים האחרונים

בשל התמהמהות הצד הישראלי ביישום הבנות הרגיעה: ארגוני הטרור ברצועת עזה החליטו לשוב ולהסלים את מאבקם בישראל – כך דווח הבוקר (חמישי) בעיתון אל-אח'באר הרואה אור בלבנון. * לטענת הגורם שמסר את הדיווח, הסיבה להחלטה: מאחר שישראל מתמהמהת ביישום הבנות הרגיעה שעליהן הוחלט עם המתווך המצרי.

חיל האוויר תקף אמש (ה') מוצב של חמאס בצפון רצועת עזה, לאחר שבלוני נפץ אותרו בעוטף עזה. התקיפה נערכה על ידי מסוק קרב שירה כמה טילים לעבר המוצב. לפי שעה לא ידוע על נפגעים בצד הפלסטיני. מדובר צה"ל נמסר אחרי התקיפה: "מסוק קרב של צה"ל תקף תשתית המשמשת לפעילות תת-קרקעית של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה להפרחת בלוני הנפץ משטח רצועת עזה לשטח ישראל במהלך היום".

– צרור בלונים אותר אתמול (חמישי) בצהריים – זאת הפעם השלישית ביממה האחרונה – במועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה. חבלן ואנשי ביטחון הוזעקו למקום, והמטען שחובר לצרור התפוצץ סמוך לרכז ביטחון שוטף של אחד מיישובי האזור. איש לא נפגע ולא נגרם נזק.

– שלשום שוגרו ארבע רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. לפחות שתי רקטות יורטו באמצעות כיפת ברזל, ולא דווח על נפגעים או על נזק שנגרם. * בעקבות הירי, תקפו מטוסי קרב בשעות שלאחר מכן כמה יעדי טרור של ארגון חמאס בצפון רצועת עזה.

– חבר בוועדת ההיגוי של צעדות השיבה, אמר כי שיגור הבלונים בוצע באופן חד-צדדי מצד צעירים פלסטינים במטרה להסיר את המצור על הרצועה, אך ירי הרקטות, לדבריו, דורש אישור של החמ"ל המשותף של כלל הפלגים ברצועה.

– מקורות פלסטיניים מעריכים כי גורמים בג'יהאד האסלאמי מהמעגל הקרוב ביותר של בהאא אבו אל-עטא, בכיר הארגון שחוסל לפני חודשיים, לרבות מתוך החמולה שלו – הם שאחראים לירי הרקטות מעזה לעבר ישראל בחודשיים שחלפו מאז החיסול. * מקורות פלסטיניים מסרו כי בג'יהאד האסלאמי עדיין מנסים להתאושש מהחיסול של אבו אל-עטא על אף שכבר נמצא לו מחליף: תייסיר ג'עברי מונה לתפקיד מפקד הזרוע הצבאית של הארגון בצפון הרצועה, לצד ג'יהאד ראנם – שמופקד על הגזרה הדרומית בעזה מטעם הג'יהאד האסלאמי.

– בתוך כך, המתיחות בין מצרים לבין חמאס על רקע הגעתו של מנהיג הארגון איסמאעיל הנייה לאיראן התעצמה בימים האחרונים. * טרם צאתו מקהיר לסבב ביקורים בינלאומי, התחייב הנייה למודיעין המצרי כי הוא לא יבקר באיראן. השתתפותו בהלוויית סולימאני עוררה כעס גדול בקהיר. * לאחרונה חזרו אל-חיה ובכירים נוספים בחמאס ממסע מדיני במצרים, לבנון, קטאר ומלזיה. אולם הנייה, שהצטרף אליהם, נותר בשלב זה בקטאר, ולא צפוי לחזור לרצועה בתקופה הקרובה. ככל הנראה עד לקיומן של הבחירות הפנימיות להנהגת חמאס שצפויות להתקיים בשנה הקרובה

– בשבוע שעבר ביטלה מצרים ביקור של משלחת שלה ברצועת עזה שהייתה אמורה לדון עם הנהגת חמאס ביישום הבנות הרגיעה ובתרומה המצרית לכך. על פי ההבנות המוקדמות, מצרים התחייבה כי בתמורה לשקט היא תאפשר את הגדלת היקף הסחורות שמוכנסות לרצועת עזה משטחה דרך מסוף מעבר רפיח.

– בפועל, לאחר ביקור הנייה באיראן והשתתפותו בהלוויית קאסם סולימאני, החלה מצרים להעלות באופן חד-צדדי את מחירי הסחורות המועברים מרפיח ובהם גם את הגז לבישול – דבר שיצר מחסור משמעותי בשוק הגז ברצועת עזה. בנוסף הטילה מצרים מסים חדשים על יבוא צמיגים וכן מס נסיעות כבד ליוצאים מרצועת עזה דרך מעבר רפיח.

– חברת היצוא הגדולה ביותר של מוצרים ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח נקראת "אבנאא סינא" והיא נמצאת בין היתר בבעלות של המודיעין המצרי והצבא המצרי. בעלות זו מאפשרת לקהיר להטיל סנקציות על חמאס באמצעות מסים כבדים ופתאומיים על סחורות.

חוץ

הליך ההדחה נגד טראמפ מגיע לסנאט: המשפט צפוי להיפתח כבר ביום שלישי הקרוב

אחרי שבועות ארוכים של קיפאון, הליך ההדחה נגד הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מתחדש: כתב ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחתם הועבר אמש באופן רשמי מבית הנבחרים לסנאט. והיום בשעות אחר הצהריים (שעון ישראל) יוצגו סעיפי האישום בסנאט ונשיא בית המשפט העליון האמריקני ג'ון רוברטס יצהיר אמונים כשופט בתהליך ההדחה. בנוסף, ישביע רוברטס את הסנאטורים כמושבעים במשפט ההדחה, שצפוי להיפתח בסנאט ביום שלישי, עם הקראת כתב ההדחה ודיון בהליכים באפשרות לזמן עדים לדיונים.

ראש הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מק'ונול, אמר כי דיונים של ממש בתיק צפויים להתחיל כבר ביום שלישי הקרוב. המשפט צפוי להימשך שבועות, ובמהלכו התובעים הדמוקרטים יציגו בפני הסנאטורים את טיעוניהם, ואחריהם יפרשו פרקליטי הנשיא את ההגנה. * כדי לאשר את הדחת הנשיא יש צורך ברוב של שני שלישים מהסנאטורים. לרפובליקנים יש רוב בסנאט ואין כרגע תרחיש שבו יהיה רוב נדרש של תומכים בהדחת הנשיא.

– השאלה הראשונה שתעלה במשפט ההדחה היא אם יותר לצדדים לזמן עדים. הדמוקרטים מבקשים לזמן את היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג׳ון בולטון ובכירים אחרים. המנהיגות הרפובליקנית מתנגדת לכך, אולם ייתכן שיהיו עריקים בצד הרפובליקני שיצביעו בעד מתן אפשרות לזמן עדים.

– העברת סעיפי ההדחה אושרה בבית הנבחרים ברוב של 228 מול 193. בנוסף אישר בית הנבחרים (שרוב חבריו דמוקרטים) ששבעה מחוקקים דמוקרטים יהיו חברים בצוות שיתבע את הדחת הנשיא. בראשם: יו"ר ועדת המודיעין אדם שיף ויו"ר ועדת המשפט ג'רי נאדלר.

– ההצבעה על ההדחה בבית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, שהתקיימה לפני כארבעה שבועות, התפלגה כמעט לחלוטין לפי השיוך המפלגתי. בסעיף הראשון בהדחה, לפיו כאמור טראמפ ניצל לרעה את כוחו כנשיא במסגרת הפרשה, 230 חברי קונגרס הצביעו בעד הדחת הנשיא. 197 הצביעו נגד. שני דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. בסעיף השני בהדחה, לפיו כאמור טראמפ שיבש את חקירת הקונגרס 229 חברי קונגרס הצביעו בעד. 198 הצביעו נגד. שלושה דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה.

רוחאני: "איראן מעשירה כיום יותר אורניום מאשר בתקופה שקדמה להסכם הגרעין עם המעצמות"

נשיא איראן, חסן רוחאני, הצהיר אתמול (חמישי) כי מעשירה כיום יותר אורניום מאשר בתקופה שקדמה להסכם הגרעין עם המעצמות לפני כחמש שנים. * לפני יומיים פרסם אגף המודיעין בצבא הערכה ולפיה איראן נמצאת במרחק של שנתיים מפצצה גרעינית וראש קרב, אם תאיץ למקסימום את פרויקט הגרעין שלה. לפי הערכה, אם בטהראן יאיצו את התהליך, בחורף הבא הם יצברו אורניום בכמות המספקת לפצצה, ויצטרכו שנה נוספת ליצירת ראש הקרב עצמו.

– שלשום דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" שממשל טראמפ איים להטיל מכסים של 25% על כלי רכב מאירופה, אם בריטניה, צרפת וגרמניה לא יאשימו בגלוי את איראן בהפרת תנאי ההסכם. שלוש המעצמות האירופיות נענו לדרישה שלשום. הן הפעילו את "המנגנון לפתרון סכסוכים בהסכם הגרעין עם איראן", בעקבות הפרותיה החוזרות ונשנות את ההסכם – מהלך ששקול להאשמה בהפרת ההסכם.

– בתוך כך, אתמול דווח כי לראשונה לאחר 8 שנים, מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, יוביל את תיפלת יום שישי בטהרן, זאת על רקע גל המחאה הנוכחי שהתחיל לאחר שמשמרות המהפכה לקחו אחריות על הפלת המטוס האוקראיני.

– בנוסף, כלי תקשורת באלבניה דיווחו אתמול (רביעי) כי שני דיפלומטים איראנים יגורשו מהמדינה בעקבות הקשרים שלהם עם מפקד כוח קודס קאסם סולימאני שחוסל על ידי ארצות הברית. ההערכה היא כי שני הדיפלומטים, יועץ בשגרירות ונספח התרבות, היו למעשה חברים בכוח קודס והיו שותפים לתכנון הפיגוע בשגרירות ארצות הברית בבגדאד.

רוסיה: פוטין מינה ראש ממשלה חדש – ראש שירות המס לשעבר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום (חמישי) על צו שמינה את ראש שירות המס לשעבר מיכאיל מישוסטין לראשות הממשלה. * מינוי משוסטין מגיע לאחר התפטרותו של ראש הממשלה דמיטרי מדבדב, ויוזמת הרפורמה החוקתית אותה מבקש פוטין לקדם.

– פוטין הציע להעביר לדומא, הבית התחתון של הפרלמנט, את הסמכות לבחור את ראש הממשלה ותפקידים בכירים אחרים. במסגרת הצעותיו של הנשיא, ראש הממשלה תחת החוקה החדשה יציג בפני הפרלמנט את השרים שהוא רוצה למנות לממשלתו. הנשיא לא יוכל לדחות את המינויים הללו. לדברי פוטין – "זה יגדיל את תפקידם ואת חשיבותם של הפרלמנט, של המפלגות ואת העצמאות והאחריות של ראש הממשלה" * יחד עם זאת, פוטין הודיע כי הוא מתכוון לקדם את קיומו של משאל עם סביב סוגיית השינויים בחוקה, אולם טרם ידוע מה תהיה משמעות תוצאות האמת.

– המהלך נתפס כניסיון של פוטין לייצר לעצמו עמדת כוח חדשה בצמרת הפוליטית הרוסית לקראת סיום כהונתו כנשיא בשנת 2024. * השינויים שהציע להכניס לחוקה, שאותם הוא רוצה להעמיד למשאל עם, יסללו לו את הדרך לחזור לתפקיד ראש ממשלה, עם סמכויות מורחבות, אחרי 2024, או לעמוד בראש מועצת המדינה, גוף ממשלתי רשמי שאותו הוא רוצה להרחיב. הוא אפילו עשוי לשמש יו"ר הפרלמנט, אחרי שזה יקבל לידיו סמכויות רבות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן