Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום ראשון ה-19 בינואר 2020

אדלשטיין יכנס את מליאת הכנסת ביום שלישי הבא * ליל גשמים סער לפנינו * ילד בן 5 נחנק מסוכריה * היועה"מ מסרב להעביר לנאשם מבלפור את חומרי חקירה בטרם הוגש כתב אישום לבית משפט * נתניהו כהרגלו: "אכיפה בררנית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

שבוע חורפי מתחיל: ביום שלישי סיכוי לשלג בגוש עציון (מזג אוויר)

"הליך הוגן" | נתניהו ממשיך לנהוג ולפעול להגנתו כאחרון העבריינים הפליליים – היועמ"ש מסרב להעביר לראש הממשלה חומרים שיוכיחו את טענותיו בהליך החסינות; היועץ המשפטי לכנסת מתעקש לקבוע את ההרכב שיכריע בהאשמות נגד רעייתו (פוליטי)

אחרי חידוש בלוני הנפץ: בעזה מתכננים להפעיל מחדש את "יחידות ההטרדה הליליות"

במערכת הביטחון החלו לפרוס תשתית לזיהוי חפירת מנהרות בגבול לבנון (בטחוני)

מסמך שהושג מארכיון הגרעין האירני, מצביע על תוכנית לפיתוח של ראש נפץ גרעיני כבר לפני 18 שנה (חוץ)

דיווח: לפחות 90 הרוגים בתקיפה של החות'ים בבסיס צבאי בתימן; ספירת הנפגעים עדיין בעיצומה (חוץ)

דיווח: לפני שחוסל – סולימאני פעל להעביר מערכות הגנה אוויריות למורדים בתימן (חוץ)

ימים אחרי התקיפה האירנית על בסיסים אמריקנים בעירק: 11 חיילים אמריקנים החלו לפתח תסמינים של זעזוע מח (חוץ)

המחאה בלבנון נמשכת: כ-370 פצועים בעימותים בביירות בין מפגינים לשוטרים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

היום: גשם לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה מלווה סופות רעמים יחידות. הרוחות יתחזקו. בחרמון יוסיף לרדת שלג. הטמפרטורות תהיינה נמוכות מהרגיל. חשש קל לשטפונות במדבר יהודה. חשש להצפות במישור החוף. הלילה: גשם לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה מלווה סופות רעמים יחידות. שלג בחרמון. עדיין חשש קל לשטפונות במדבר יהודה.

שני: גשם לפרקים ירד מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. צפויות סופות רעמים יחידות, בעיקר בצפון. בחרמון יוסיף לרדת שלג. חשש משטפונות בבקעת הירדן, נחלי מדבר יהודה וים המלח. קר מהרגיל. במשך הלילה צפוי שלג בהרי הצפון, וייתכן בפסגות הגבוהות של הרי המרכז.

שלישי: גשמים מקומיים יוסיפו לרדת ברוב אזורי הארץ. בהרי הצפון עדיין צפוי שלג, ואף עדיין ייתכן שלג בפסגות הגבוהות של הרי המרכז. קר מאד מהרגיל בעונה.

רביעי: בדרך כלל מעונן. עד שעות הצהריים יוסיפו לרדת גשמים קלים ברוב האזורים. הטמפרטורות יעלו, אך יוסיף להיות מעט קר מהרגיל לעונה.

שבוע חורפי מתחיל: ביום שלישי סיכוי לשלג בגוש עציון

לאחר שבת אביבית, עם גשמים מקומיים בעיקר בדרום: המערכת החורפית חזרה, והסערה אף צפויה להתחזק בימים הקרובים. התחזית מצביעה על כך שבלילה שבין שני לשלישי הטמפרטורות יהיו נמוכות במיוחד – וכתוצאה מכך שלג עשוי לרדת ואף להיערם קלות בהרים הגבוהים ביותר באזור גוש עציון וחברון. ביום רביעי תורגש התחממות קלה וירדו טפטופים בודדים בלבד.

בשכונות הגבוהות של ירושלים שממוקמות 900-800 מטרים מעל פני הים קיים גם סיכוי לשלג, אולם אם אכן ירד, תיווצר שכבה דקה בלבד שככל הנראה לא תיערם ותישטף בגשמים ברגע שהטמפרטורות יעלו מעט. ברמת הגולן תכה בלילה שבין שני לשלישי מערכת חורפית קשה וגם שם ייתכן שירד שלג.

חדשות

– *כת הזוועות בירושלים*: הרב החשוד יישאר במעצר

מעצרו של הרב אהרון רמתי, החשוד בניהול כת, הוארך בארבעה ימים. נציג המשטרה חשף שבעקבות עדויות הנשים התגלו פרטים נוספים: "הבנות לא עזבו את הכת בגלל שטיפת המוח שעברו". לפי המשטרה, הרב חשוד בין היתר בתקיפת נכדו

בפעילות משטרתית נעצר חשוד במעורבות באירוע חשד לרצח היום ביישוב אל סייד

כהמשך לחקירת חשד לרצח היום ביישוב אל סייד, בפעילות משטרתית נעצר חשוד במעורבות באירוע. להזכיר כי קיים צא"פ בנוגע לכל פרט העלול לזהות את החשודים

– ח"כ עמיר פרץ יו"ר העבודה-גשר-מרצ סייר בקיבוץ מעגן מיכאל ובמושב בת שלמה בעקבות נזקי הסופה יחד עם ח״כ עמר בר-לב.

עמיר פרץ: ״המשקים החקלאיים והעסקים שנפגעו ממזג האוויר מתקשים לשקם עצמם, לא רק בגלל שעליהם להתמודד מול רגולציה שוחקת ומיסוי אדיר -בעיקר בגלל שהממשלה בורחת מאחריותה ונמנעת מלסייע להם.

הפיצויים עקב הסופה שהכתה בישראל בשנת 2013, הסתכמו בכ- 8 מליון ש"ח. מדובר בלעג לרש. בעוד מזג האוויר הוא גזירת גורל – גרירת הרגליים של המדינה היא דבר שחייב ויכול להפסק.

זוהי שעה של אחריות, ואנחנו נלחם על כך שאלה שפרנסתם  נפגעה יקבלו את העזרה הדרושה- כך ששום סופה לא תוכל להרוס את פרנסתם. המצב הפוליטי הוא לא תירוץ שלא להכריז על אסון טבע שיאפשר לפצות את אלה שנפגעו"

– חקירת בוחני משטרת ישראל אודות נסיבות תאונת דרכים שארעה בסוף השבוע, הביאה לאיתור נהג שעל פי החשד סטה מנתיב וגרם לרכב שנסע מולו להתהפך. בסיום חקירתו הוא שוחרר.

בוחני תאונות הדרכים במשטרת ישראל פתחו בחקירת נסיבות תאונת דרכים שארעה ביום שישי האחרון בשעות הצהריים בכביש 232 במהלכה התהפך כלי רכב ונפצעו יושביו כתוצאה מכך. הודות לפעולות החקירה עד כה, איתרו בוחני התאונות נהג רכב נוסף שעל פי החשד באופן נהיגתו תרם לקרות התאונה לאחר שסטה מנתיב נסיעתו.  הנהג (44, ניצן) נחקר היום במהלך שעות הצהריים המאוחרות בגין עבירות סטייה מנתיב נסיעה בקו הפרדה רצוף, גרימת תאונת דרכים ועוד, ובסיום חקירתו לפני זמן קצר הוא שוחרר

ילד בן 5 נחנק מסוכריה בביתו בבני ברק – הוכנס לחדר ניתוח
דוברות איחוד הצלה – מחוז מרכז: ילד כבן 5 נחנק מסוכריה בביתו בבני ברק.

בני גריינמן חובש באיחוד הצלה סיפר: "הענקנו סיוע ראשוני לילד שפונה לאחר מכן באמבולנס של איחוד הצלה לבית החולים שניידר שם הוכנס לחדר ניתוח. הרופאים פועלים כעת לחלץ את הסוכרייה שנראתה באולטרה סאונד. הילד סובל מחנק חלקי ובשלב זה הוא בהכרה מלאה"

–  * במפתיע * ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב אבי אדרי, פורש מתפקידו אחרי תשעה חודשים בלבד בתפקיד. אדרי מונה רק במרץ האחרון לתפקיד והפתיע היום (ראשון) את פקודיו כשהודיע להם על המהלך – שאותו נימק בכך שהוא "מבקש להיות עם משפחתו הקרובה".

ניצב אדרי, ששקל את ההחלטה בשבועות האחרונים, שיתף את ממלא מקום המפכ"ל ניצב מוטי כהן כבר בסוף השבוע – והיום סיפר, כאמור, על הצעד גם לפקודיו.

אדרי (50), שהיה בתקפידו הקודם המזכיר הביטחוני של השר לביטחון הפנים, נחשב לקצין מוערך שבזמן הקצר שהיה באגף התנועה הוביל מהלכים משמעותיים. הוא סיפר לפקודיו כי ראה את עצמו ממשיך שנים רבות במשטרה – אלא שבשל ההחלטה להיות כעת לצד משפחתו החליט לפרוש בהקדם. אדרי מונה לתפקיד במקומו של ניצב דורון ידיד. הוא תושב היישוב עדי, נשוי ואב לשניים, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני במדעי החברה. בעבר היה מפקד תחנת חיפה ומפקד קורס הקצינים של משטרת ישראל.

פוליטי

יו"ר הכנסת הודיע כי יכנס את מליאת הכנסת ביום שלישי הבא. המליאה צפויה לאשר את הרכב הועדה המסדרת וועדה זו תוכל להרכיב מידית את הוועדה שתדון בבקשת החסינות של הנאשם מבלפור שמבקש את הגנת הכנסת מפני משפטו הפלילי
אדלשטיין: אכנס את המליאה לאישור הקמת "ועדת החסינות" ביום שלישי הבא . יו"ר הכנסת הודיע על כינוס המליאה לדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והצהיר: "אף שאני חולק על עמדת היועץ המשפטי לכנסת, קיימת חשיבות לקבל אותה".

– עומד בלחץ | היועמ"ש מסרב להעביר לראש הממשלה חומרים שיוכיחו את טענותיו בהליך החסינות; היועץ המשפטי לכנסת מתעקש לקבוע את ההרכב שיכריע בהאשמות נגד רעייתו * נתניהו מצדו ממשיך לפעול להגנתו כאחרון העבריינים

היועץ המשפטי לממשלה, דחה את בקשת פרקליטיו של ראש הממשלה, לקבלת מלוא חומרי החקירה בעניינו. לדבריו, חומרי החקירה המלאים מועברים לידי הנאשמים רק כאשר מוגש כתב האישום לבית המשפט. * מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "איך אפשר להילחם בעד האמת אם מסתירים את חומרי החקירה שמעידים על סחיטה באיומים של עדי מדינה, אכיפה בררנית ותפירת תקדימים משפטיים שלא קיימים בתולדות האנושות? מי שממשיך להתנהל בחוסר שקיפות כנראה רוצה להשיג תוצאה ידועה מראש. כל דבר שיכול להגן על נתניהו ולחשוף את האמת- נחסם, וכל דבר שיכול למנוע ממנו להתמודד ולנצח- מקודם בכל מחיר".

– לפי ההערכה במערכת המשפטית, הודעת היועץ המשפטי לממשלה תשמש את נתניהו ופרקליטיו על מנת לעתור לבג"ץ כדי להעביר לידיו את כל חומרי החקירה לצורך הליך החסינות. בכך נתניהו מקווה להרוויח עוד זמן על מנת שבקשת החסינות לא תידון בוועדת הכנסת לפני הבחירות.

– במקביל, וכפי שכבר דיווחנו היועץ המשפטי לכנסת מתעקש לקבע את הרכב וועדת החסינות שתדון בהאשמות נגד רעייתו שמהווה שותפה בכירה לגיבוש כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו, ודורש לכנס בהקדם את וועדת הכנסת במתכונת הנוכחית, בה צפויה בקשתו של נתניהו להיתקל ברוב של מתנגדים (רוב המורכב מחברי כחול לבן, ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי). זאת כשבמידה ובקשתו של נתניהו תאושר, הרי שמיד לאחר הבחירות הוא יידרש להגיש בקשה מחודשת.

– יחד עם זאת, הקמתה של הוועדה שתדון בחסינות צפויה להתעכב עד לשבוע הבא, וזאת בשל כנס השואה הבינלאומי בירושלים הנערך בימים רביעי וחמישי השבוע. כזכור, בשבוע שעבר אישרה הוועדה המסדרת בראשות ניסנקורן מכחול לבן את הקמת ועדת הכנסת שתבחן את בקשת החסינות של נתניהו. אולם כל עוד מליאת הכנסת לא דנה ומאשרת את החלטת הוועדה המסדרת – אין כל אפשרות לכנס את ועדת הכנסת. * במהלך סוף השבוע הגבירו בכחול לבן את הלחץ על אדלשטיין, שעליו מוטלת הסמכות לקבוע מתי תכונס המליאה לצורך ההצבעה בנושא. יו"ר הוועדה המסדרת ויו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, פנה ביום שישי ליועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון בבקשה שיתערב ויורה על כינוס המליאה.

בטחוני

אחרי חידוש בלוני הנפץ: בעזה מתכננים להפעיל מחדש את "יחידות ההטרדה הליליות"

בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דווח אתמול כי חמאס מסרב להקדיש יותר זמן למתווכים, במטרה ליישם את הרגיעה ברצועת עזה, בעיקר לאור העיכוב מצד ישראל ביישום סעיפים חשובים לתקופה ארוכה, ולכן פניו להסלמה. * ע"פ הדיווח, "יחידות ההטרדה הליליות" נערכות לחזור לפעילות בשטח במהלך היומיים הקרובים, כשהבולט שבהם הוא פעילות "הטרלול הלילי" שמטרתה הטרדת את מתיישבי עוטף עזה, באמצעות גרימת פיצוצים והפעלת אזעקות וקולות המדמים מצב מלחמה.

– בתוך כך, פעילים ביחידות שמשגרות בלוני תבערה מרצועת עזה לישראל נערכים להגברת הפעילות שלהם בימים הקרובים בניסיון להפעיל לחץ על מצרים ועל ישראל לקידום ההקלות ברצועה. * כחלק מההסלמה חזרו פעילים פלסטינים בשבוע האחרון לשגר בלוני נפץ ותבערה לעבר שטח ישראל. * היום (ראשון) בצהריים התפוצץ מעל בית בעיר שדרות בלון נפץ ששוגר לפני זמן קצר מרצועת עזה. בחסדי שמים לא היו נפגעים באירוע. *  אתמול אותר בגן שעשועים ציבורי בשדרות צרור בלונים חשוד. * שלשום (שישי) אותר בחנייה שסמוך לחוף הים באשדוד צרור בלונים המחובר למטען צינור מאולתר. מאוחר יותר אותר בלון נוסף שנחשד כנושא עליו חומר נפץ במושב נתיב העשרה בעוטף עזה. * בתוך כך, בבדיקת המטען שנשלח על גבי זר בלונים למועצה האזורית אשכול ביום חמישי, נמצאו כדוריות מתכת רבות וחומר נפץ שאמור היה להרחיב את הנזק.

– בעקבות התחדשות ירי בלוני התבערה, המשטרה מזהירה כי בכל מקרה בו מבחינים בחפץ חשוד, לרבות בלונים, עפיפון ואחרים – יש לדווח על כך באופן מידי למוקד 100. * אין לגעת בחפצים חשודים, בהם בלונים או עפיפונים הנמצאים זרוקים/מונחים בשטח. * בעת זיהוי של חפץ חשוד יש להרחיק סקרנים לטווח ביטחון של כ-50 מטרים לפחות, ולא להתקרב לחפץ. * להורים: שוחחו עם ילדיכם, והגבירו את המודעות שלהם לאיום זה והסכנה הגלומה בו. יש להתאים את השיח לגילו של הילד. חשוב לחדד כי בעת זיהוי חפץ חשוד: אין לגעת בו, יש להתרחק מהמקום ולהתריע מיד בפני מבוגר ו/או להזעיק את מוקד 100.

– אמש (מוצ"ש) נהרג פלסטיני ואחר נפצע קשה כתוצאה מלפחות שני פיצוצים באזור שדה התעופה דהניה שבדרום רצועת עזה, סמוך לגבול עם ישראל. מקור הפיצוצים לא ברור, אך כפי הנראה אין מדובר בתקיפה ישראלית. ברצועת עזה טענו כי מדובר במטענים קטנים או בנפלים ישראלים, אולם לא מן הנמנע שמדובר בתאונת עבודה של מפריחי בלוני נפץ.

– יש לציין, כי משלחות מצריות, קטריות ובינלאומיות מנהלות התייעצויות גישור מתמשכות בין הפלגים בעזה וישראל, במטרה להגיע להבנות סופיות שיקלו על המצור על הרצועה. * לפי הדיווח באל-אחבאר, משלחת ביטחונית מצרית הייתה אמורה להגיע לרצועת עזה בסוף השבוע שעבר – אך בואה נדחה. המשלחת המצרית הייתה אמורה לדון עם חמאס על מחירי הסחורות הנכנסות לרצועה ממצרים. הגורם הוסיף כי ישנה מתיחות בין חמאס למצרים, על רקע הביקורים של משלחות הפלגים הפלסטיניים באיראן, שבו השתתפו בין היתר אסמאעיל הנייה וזיאד אל-נחאלה.

במערכת הביטחון החלו לפרוס תשתית לזיהוי חפירת מנהרות בגבול לבנון

כוחות הנדסה התחילו הבוקר (ראשון) בפריסת תשתית מניעתית נגד מנהרות תת קרקעיות של החיזבאללה בגבול לבנון. * התשתית תוצב בשלב זה סמוך ליישוב משגב עם שבאצבע הגליל, איזור הנושק לכפרים לבנונים צמודי גבול. כשלפי התוכנית בשנים הקרובות תתפרס המערכת גם במרחבים נוספים ליד הגבול. * במסגרת העבודות ייעשו קידוחים לעומק הקרקע, שאחריהם יונחו חיישנים שמטרתם לאתר תנודות סיסמיות ושינויים אקוסטיים, העשויים להעיד על חפירת מנהרות.  * עם זאת, לטענת הצבא, אין מידע חדש על מנהרות חדשות של חיזבאללה, או בכלל על מנהרות שחוצות את הגבול לשטח ישראל.

פיגוע דקירה סמוך למערכת המכפלה: פלסטיני דקר מתפלל יהודי ופצע אותו באורח בינוני; המחבל נעצר לאחר מרדף

פלסטיני בן 16 חמוש בסכין, תקף שני מתפללים שהלכו סמוך למערת המכפלה בציר הגיבורים המתפללים בין חברון לקריית ארבע, דקר אחד מהם בגבו ופצע אותו באורח בינוני. המתפלל השני הצליח להימלט, והזעיק עזרה. * החשוד פתח במנוסה, אך כוח ששהה בסמיכות בסיוע אזרח שנכח במקום תפסו אותו לאחר זמן קצר * הצעיר שנדקר הגיב לאירוע: "ברוך השם אני מרגיש טוב, הסכין נשברה מתי שהיא נכנסה בי והוא לא הצליח לדקור את האנשים שהיו סביבי, הרבה ניסים".

– מוקדם יותר סוכל פיגוע דקירה בירושלים, סמוך לשער שכם שבעיר העתיקה. פלסטינית תושבת אבו דיס כבת 50 שהגיעה לעמדת הבידוק בשער שכם שלפה מבגדיה סכין ונופפה לעברם של מאבטחים ששהו במקום. אזרח שהיה במקום מיהר להשתלט על המחבלת וכעבור כמה שניות הצטרפו אליו שוטרים נוספים שעצרו אותה. אין נפגעים

– ביום שישי, התפתחו מהומות בהר הבית, כאשר מאות מוסלמים פתחו בצעדה תוך שהום קוראים קריאות לאומניות, בתגובה נכנסו כוחות גדולים של משטרה לשטח ההר ופיזרו אותם. * בעקבות האירועים, שגריר ישראל בירדן זומן לשיחה, בה נמסר לו כי "ירדן מגנה את ההפרות שישראל מבצעת במסגד אל-אקצא". * שר החוץ הירדני, פרסם הודעה בה כתב כי: "מגנים בחריפות את ההפרות של ישראל סביב מסגד אל-אקצא. איננו תומכים בהתנהגות של שלטונות הכיבוש והניסיונות לשנות את הסטטוס על העיר ירושלים ואתרי הקודש שלה". * בכיר תנועת חמאס, חסאם בדראן, התייחס לאירועים ואמר כי הוא "מצדיע לאלפי בני העם הפלסטיני שהגיעו הבוקר להתפלל במסגד וקראו תיגר על צעדי הכיבוש". עוד ציין הבכיר כי הפגיעה במתפללים באל-אקצא היא קו אדום והתנועה לא תאפשר פגיעה בקדושת המקום.

חוץ

מסמך שהושג מארכיון הגרעין האירני, מצביע על תוכנית לפיתוח של ראש נפץ גרעיני כבר לפני 18 שנה

עיתון הדיילי מייל חשף הבוקר (ראשון) מסמך,שהושג בפשיטה על ארכיון הגרעין בטהרן, ובו אישוש לחששות כי תוכנית הגרעין האיראנית יועדה לפיתוח נשק גרעיני, ולא רק למטרות אזרחיות כפי שטוענים בטהרן.

– במסמך, שמתוארך לתאריך ה' באדר תשס"ב, מפורטות דרישות לראש תוכנית הגרעין האיראנית למידות לראש נפץ – דבר שעל פי הארגון מוכיח כי מטרת התוכנית צבאית. בין היתר מבקש ראש תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פאקריזאדה להעביר לכותב את הדרישות לפיתוח ראש נפץ והטיל שיישא אותו, ופאקריזאדה עצמו רשם על המסמך בכתב יד "הדבר בטיפול, יש לתייק את הטופס המקורי". (ישראל היום)

דיווח: לפחות 90 הרוגים בתקיפה של החות'ים בבסיס צבאי בתימן; ספירת הנפגעים עדיין בעיצומה

רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה הלילה (מוצ"ש) על תקיפה של המיליציה הפרו-איראנית בתימן, אשר במהלכה שוגרו טילים שפגעו בבסיס השייך לכוחות הממשלה התימנית, הנתמכת על ידי הקואליציה הסעודית. על פי הדיווח, תקיפת הטילים לוותה באש כבדה של אמצעי נשק שונים בהם השתמשו לוחמי המיליציה. מקורות ששוחחו עם הרשת, הבהירו כי היה מדובר בתקיפה על בסיס התכנסות כוחות צבא בשילוב מל"טים. כמו כן נטען כי בתקיפה נפגע מסגד. עוד נכתב כי פצועים וגופות מהתקיפה הועברו לבית החולים הצבאי בעיר, ושספירת האבידות טרם הסתיימה.

דיווח: לפני שחוסל – סולימאני פעל להעביר מערכות הגנה אוויריות למורדים בתימן

דיווחים בכלי תקשורת בשפה הערבית המתבססים על מכון המחקר "עבאד" טוענים כי המבצע האחרון עליו עבד מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני שחוסל בתחילת החודש על ידי צבא ארה"ב, היה הברחת מערכות הגנה אווירית למורדים הח'ותים בתימן, הנאמנים למשטר באיראן. * על פי הדיווחים המבצע תוכנן להתבצע על ידי יחידה 190 במשמרות המהפכה שנחשבה לזו המבריחה נשק ואמצעי לחימה למיליציות הנאמנות לאיראן באזור המזרח התיכון. עוד דווח שסולימאני פיקד על המבצע באופן אישי ולא הספיק להשלים אותו לפני שחוסל.

– ע"פ הדיווח, סולימאני עשה מאמצעים לחמש את הח'ותים בתימן כדי להגביר את האחיזה של איראן בנתיבי השייט בים האדום. בדיווחים גם נטען שמחליפו איסמעיל קאני מתכוון להמשיך באותה הדרך של סולימאני בתימן.

– כזכור, הח'ותים איימו בחודשים האחרונים על ישראל ואחד הדוברים הרשמיים שלהם אף צוטט כאומר שיש להם "בנק מטרות" בשטחה.

ימים אחרי התקיפה האירנית על בסיסים אמריקנים בעירק: 11 חיילים אמריקנים החלו לפתח תסמינים של זעזוע מח

11 חיילים אמריקנים נפצעו במתקפת הטילים האיראנית על בסיסים בעיראק לפני שבוע וחצי. כך מסר בסוף השבוע צבא ארצות הברית. זאת, לאחר שזמן קצר אחרי המתקפה הודיע כי איש מהכוחות האמריקניים לא נפגע. * דובר פיקוד המרכז, אמר כי "בעת שאף אחד מהכוחות האמריקניים לא נהרגו במתקפה האיראנית על בסיס חיל האוויר אל-אסד, כמה טופלו בשל תסמינים של זעזוע מוח מהפיצוץ ועדיין נמצאים בהשגחה". * לפי ההודעה שפרסם משרד ההגנה האמריקני, "מתוך זהירות יתרה, חיילים הועברו מבסיס אל-אסד למרכז רפואי בגרמניה, לצורך ביצוע בדיקות. כשיוחלט כי הם כשירים לשוב לשירות, הם יוחזרו לעירק". * באשר לחוסר העקביות בהודעת הפנטגון הסביר גורם בצבא לרשת CNN כי ההערכה הראשונית הייתה אמת לשעתה וכי הסימפטומים הופיעו כמה ימים לאחר האירוע. דובר הפנטגון הודיע כי מיד עם היוודע המידע החדש עודכנו הגורמים הרלוונטים.

– בצעד חריג, ליווה המנהיג העליון של אירן את אירועי יום השישי בטהרן, לראשונה מזה 8 שנים. בנאום ארוך וחריג, תקף חמינאי וביקר את ארצות הברית ומדינות אירופה על התנהלותן מול אירן לאור האירועים האחרונים. ובהתייחס למתקפת הטילים אמר כי "זו הייתה מכה לתדמיתה של ארצות הברית כמעצמה"‎. עוד הוסיף חמינאי: "כשארצות הברית הרגה את סולימאני, היא הראתה את אופייה הטרוריסטי, כוח קודס צריך להיחשב כארגון הומניטרי". * בהתייחסות להפלת המטוס האוקראיני והריגת 176 הנוסעים אמר חמינאי: "זהו מקרה טראגי ועצוב מאוד". עוד אמר ביחס ליירוט המטוס, שבוצע ככל הנראה מחשש שמדובר בתקיפה אמריקנית, כי "המחאות על התרסקות המטוס נועדה להאפיל על ההתנקשות בסולימאני. אויבי אירן משתמשים בסיפור הפלת המטוס כדי להחליש את משמרות המהפכה"‎‎.

– בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף פרטים חדשים על חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. טראמפ תיאר בפני הנוכחים כיצד ראה את כל הליך החיסול מ"מצלמות שנמצאות בגובה של כמה מיילים בשמיים" והיה מעודכן בכל פרט לאורך הדרך. * הנשיא תיאר בפני אורחיו גם כיצד נשמעה רשת הקשר בשניות שלפני החיסול. "אדוני, יש להם 2 דקות ו-11 שניות", חיקה הנשיא את הקולות שנשמעו ברשת הקשר. "אדוני, הם ברכב המשוריין, יש להם בערך דקה אחת לחיות. 30 שניות אדוני, ואז 9, 8…". בהמשך תיאר טראמפ גם את רגע הפגיעה: "פתאום היה בום, והקול בקשר אמר שהם חוסלו ונעלם".

– טראמפ ציין שסולימאני מוגדר כטרוריסט בולט שנמצא ברשימת החיסול של ארצות הברית כבר זמן מה. טראמפ התייחס גם לחיסולו של אבו מהדי, "המהנדס", וקרא לפעולת החיסול "שניים במחיר אחד". בהמשך גם התרברב טראמפ בהצלחת המשימה: "זעזענו את העולם – הוא היה אמור להיות בלתי מנוצח". * את הדברים אמר טראמפ במהלך שיחה עם תורמים רפובליקנים באתר הנופש מאר-א-לאגו בפאלם ביץ' קליפורניה.

– ע"פ דיווח בבלוג המודיעין 'אינטלי טיימס' במסגרת תכנון המבצעי לחיסולו של סולימאני בעיראק, פרסה מפקדת הכוחות למבצעים מיוחדים (USSOC) של ארה"ב, טייסת המתמחה באיסוף מודיעין ו"חיסולים ממוקדים"; בבסיס האוויר "עין אל אסד". * מתיעוד לווייני וצילומי סטילס שהגיעו לידי הבלוג, ניתן לזהות מערך נפרס של מל"טים מדגם "ריפר MQ-9". מדובר בכלי טיס בלתי מאויש המסוגל לשאת אמצעי תצפית וזיהוי מיוחדים, בכל תנאי ראות, לצד יכולת נשיאת חימוש מונחה קטלני. האמריקאים נוטים להסתיר את המזל"טים בתוך אוהלים מיוחדים כשלצידם ממוקמים גם קרונות תקשוב לווייני שהובאו במיוחד כדי לאפשר לטייסי המזל"ט לשלוט על המל"טים ממטה "מבצעים מיוחדים" מרוחק.

המחאה בלבנון נמשכת: כ-370 פצועים בעימותים בביירות בין מפגינים לשוטרים

יותר מ-370 בני אדם נפצעו אתמול בעימותים אלימים בין מפגינים למשטרה בביירות בירת לבנון, בגל אלימות נוסף של המחאה שפרצה בתגובה לכישלונה של הממשלה למצוא פתרונות למשבר הכלכלי. * על פי הדיווח בסוכנות הידיעות AP, מטחים של גז מדמיע וירי של כדורי גומי על ידי כוחות הביטחון לעבר המפגינים הם שהובילו לפציעתם של רבים.

– על פי דיווחים בלבנון, כוחות הצבא שלחו רכבים משוריינים לביירות במטרה להשתלט על המפגינים. נשיא לבנון מישל עאון וראש הממשלה סעד אל-חרירי מאיימים בדיכוי המחאה ומגדירים אותה כ"פעילות חתרנית".

– האלימות הקשה בבירה הלבנונית החלה לאחר שכמה מפגינים השליכו אבנים לעבר שוטרים שנפרשו ליד בניין הפרלמנט, ולאחר שמפגינים אחרים תלשו שלטי רחוב, מחסומים מברזל שהציבה המשטרה וענפי עץ והשליכו אותם לעבר כוחות הביטחון. בתגובה, כוחות המשטרה ירו מטחים של גז מדמיע וכדורי גומי לעבר אלפי המפגינים, ועשן רב כיסה את אזור מרכז ביירות, סמוך לפרלמנט. * כוחות הביטחון של לבנון קראו לכל המפגינים "לעזוב מיד את אזור המהומות", זאת למען "הביטחון האישי".

מתכוננים למשפט ההדחה: טראמפ מחזק את צוות ההגנה. בין סנגוריו פרקליט הצמרת דרשוביץ שתמך בקלינטון – "משתתף במשפט ההדחה הזה כדי להגן על היושרה של החוקה ולמנוע תקדים חוקתי היסטורי ומסוכן"

משפט ההדחה נגד נשיא ארה"ב טראמפ נפתח רשמית ביום חמישי האחרון, כאשר ראשי "צוות התביעה" מטעם הדמוקרטים, שבעה במספר, צעדו יחדיו במסדרון גבעת הקפיטול, נכנסו לאולם הסנאט ואז הקריאו את סעיפי האישום נגד הנשיא – ניצול סמכות לרעה ושיבוש הליכי חקירה בפרשת הקפאת הסיוע הביטחוני לאוקראינה. עם זאת הדיונים בהדחה ייכנסו רק ביום שלישי לשלב הצהרות הפתיחה.

– בתוך כך, המשרד לביקורת הממשל, סוכנות לא-מפלגתית של הקונגרס, קבע שהבית הלבן הפר את החוק כשעיכב את הסיוע הביטחוני לאוקראינה שאושר על ידי המחוקקים האמריקאים. מדובר בצעד שמהווה מכה לטראמפ בשעה שבסנאט נערך משפט ההדחה שלו. עם זאת, לא ברור עדיין אם הדו"ח של המשרד וממצאיו יבואו לידי ביטוי במשפט ההדחה של טראמפ. הסיבה לכך היא שהסנאט נשלט על ידי הרפובליקאים והם למעשה יכולים לקבוע את האופן שבו יתנהל המשפט.

– רגע לפני פתיחת המשפט החליט הנשיא לחזק את צוות ההגנה שלו בשלושה פרקליטים ידועים – עורך הדין הנודע אלן דרשוביץ, התובע לשעבר קנת סטאר שהוביל את משפט ההדחה נגד הנשיא לשעבר קלינטון, ורוברט ריי שלימים החליף את סטאר במשרד התובע המיוחד. * השלושה צפויים להצטרף לצוות משפטנים מנוסה גם כך, שבראשו יעמדו פרקליט הבית הלבן פאט סיפולון ועורך הדין הפרטי ג'יי סקלואו, שצפויים לשאת הצהרות מטעמו של הנשיא על בימת הסנאט. את צוות ההגנה ישלימו התובעת הכללית לשעבר של פלורידה פאם בונדי, אחת מפרקליטיו האישיים הוותיקים של טראמפ ג'יין רסקין ועורך הדין אריק הרשמן.

– במהלך סוף השבוע העניק דרשוביץ שלל ראיונות וסיפר על התפקיד שמחכה לו בצוות. "אני אשא חלק מהצהרת הפתיחה", הסביר בשיחה עם רשת NPR. "התפקיד שלי מוגבל למומחה חוקתי בנושא ההדחה. אטען טיעון רחב נגד שני סעיפי ההדחה. לא אהיה מעורב בדיון על העובדות". * בראיון ל-MSNBC מתעקש דרשוביץ שהנשיא טראמפ לא ביצע עבירה שמצדיקה הדחה. "גם אם יוכח שהנשיא עשה שימוש לרעה בכוחו, זו אינה עבירה שמצדיקה הדחה – לא לכך התכוונו כותבי החוקה". * בהודעה רשמית מטעם דרשוביץ נמסר כי "בעוד פרופ' דרשוביץ לא נוקט צד פוליטי כשמדובר בחוקה – הוא התנגד להדחה של הנשיא ביל קלינטון והצביע עבור הילרי קלינטון – הוא מאמין שנושאים כאלו נוגעים בליבת החוקה שלנו", לדבריו "הוא משתתף במשפט ההדחה הזה כדי להגן על היושרה של החוקה ולמנוע תקדים חוקתי היסטורי ומסוכן".

– נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס יהיה אמון על ניהולו של המשפט, כאשר 100 הסנאטורים ישמשו כמושבעים ושבעה מחוקקים דמוקרטים ישמשו כתובעים, בראשם שיף המכהן כיו"ר ועדת המודיעין, ויו"ר ועדת המשפט ג'רי נאדלר. המשפט צפוי להימשך מספר שבועות.

– לפי הערכות, הסנאט צפוי לזכות את טראמפ, מכיוון שאף אחד מ-53 חברי הסנאט הרפובליקנים לא השמיע תמיכה בהדחתו, צעד הדורש רוב של שני שלישים מהסנאט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן