Skip to content

אגסים, הרבה יותר ממה שחשבתם

בישראל צורכים מידי שנה – 35 אלף טון אגסים, לא רק שהאגסים טעימים מאד, מסתבר שהם גם בריאים מאד הם עשירים בוויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים וסיבים תזונתיים אשר תורמים לבריאות שלנו וניתן לאכול אותם בכל צורה שאפשר להעלות על הדעת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האגס תורבת כבר לפני 3000 שנים, אבל יש המשערים כי ההיסטוריה שלו הולכת אחורה אפילו עד לתקופת האבן. לא משנה מה מקורו, מה שבטוח כי האגס קיבל הרבה כבוד במהלך השנים: מהומרוס שנתן להם את הכינוי " מתנת האלים", ועד לחצרו של  לואי ה 14 שם האגס נחשב למזון מותרות. היום, זה כבר לא פרי מותרות, האגס נמצא בשווקים כמעט לאורך כל השנה.

לא תאמינו, אך ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים, כשמדי שנה כ-35 אלף טון אגסים נחטפים מהמדפים – מתוכם כ-25 אלף טון גדלים בארץ והשאר מיובא מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה"ב. ממדינות כמו וושינגטון ואורגון לרגלי הרי הרוקיס המושלגים מתמחות בגידולי אגסים כמו אנג'ו ירוק ואדום ובוסק חום הפופולאריים בארץ. מועצת האגסים האמריקאית בישראל, מייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון. בארץ משווקים שלושה זנים פופולאריים במיוחד של אגסים אמריקאים: בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.

אגסים דמויי סזאן (צילום:דן בר-דוב)
אגסים דמויי סזאן (צילום:דן בר-דוב)

אז לרגל תחילת עונת האגסים כמה דברים שכדאי לדעת על האגסים. קיימים כ-100 זנים שגדלים ברחבי העולם. אגסים, כמו בננות או אבוקדו, לא מבשילים על העץ. לאחר הקטיף יש להם תקופת הבשלה בטמפרטורת החדר של כשבוע עד 10 ימים. לכן הם נשמרים חודשים רבים באחסון באוויר מבוקר והם זמינים לאורך כל השנה.

את האגסים מומלץ לקנות כשהם קשים. מקשטים איתם את השולחן ובודקים מידי פעם את צוואר האגס. כשצוואר מתרכך מעט – סימן שאגס הבשיל וזה הזמן להכניסו למקרר. חיי המדף של האגס הבשל קצרים יחסית – אגס בשל יישמר במקרר במיטבו כשבוע. אגסים שאינם בשלים יישמרו בקירור זמן רב יותר. לשם הבשלה מואצת ניתן להכניס את האגס לשקית נייר בטמפרטורת החדר. לא כדאי לשמור או להבשיל אגסים בשקית ניילון אטומה כי הם מפרישים חומרים אשר גורמים להאצת ההבשלה מעבר לרצוי. לא רצוי לאחסן אגסים ליד מוצרי מזון בעלי ריח חזק מאחר והם סופגים ריחות.

אגסים לא רק טעימים, אלא גם מאד בריאים: האגסים דלי קלוריות, אגס בינוני מכיל בממוצע כ-50 קלוריות, עשיר במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים, דל, ואפילו כמעט ללא שומן. שילוב אגסים, על כל צורותיהם בתזונה שלנו, דומה לסיוע של תחנת כוח שאורזת בתוכה יתרונות רבים: ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים וסיבים תזונתיים אשר תורמים לבריאות שלנו, לתפקוד הגוף, הגנה מפני מחלות ואף מסייע לירידה במשקל. באגס בינוני יש כ-24% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, כ -13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 8% מהצריכה המומלצת של ויטמין K, 5% מהצריכה המומלצת של מגנזיום ואשלגן וכ-16% מהצריכה היומית המומלצת של נחושת. אגסים הם מקור מצוין לסיבים מסיסים ולא מסיסים שחיוניים לבריאות העיכול, מסייעים בשמירת סדירות המעי ונותנים תחושת שובע לאורך זמן.  באגסים יש ויטמין C, נוגד חמצון חשוב שהכרחי לבריאות העצם והרקמה ומניעה של מחלות לב וכלי דם לצד סוגים שונים של סרטן. אגסים הם גם מקור טבעי של נוגדי חמצון אחרים, אשר, על פי האקדמיה האמריקאית של תזונה ודיאטנים מובילים, חשובים במניעה של מחלות לב וכלי דם, משפרת את רמות לחץ הדם, מסייעים במניעת סרטן וסוכרת, ועשויים לשפר את תפקוד מערכת החיסון, ולהקטין את הסיכון לזיהומים.

השף חגי לרנר מכין גולש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)
השף חגי לרנר מכין גולש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)

על פי מחקר באוניברסיטת הרווארד שכלל כ-200,000 אלף גברים ונשים הוכח שלאנשים שאוכלים בקביעות פירות עשירי אנתוציאנין (Anthocyanin) כמו אגסים, יש סיכון נמוך יותר לפתח סוכרת מסוג 2. בנוסף, אגסים, כמו רוב הפירות, אין בהם שומן, הם מזינים ויכולים לעזור להשביע. על פי הנחיות התזונה של משרד הבריאות האמריקאי משנת 2010, יתרונות אלה עשויים לסייע בשמירה על משקל נכון וניהול משקל הגוף.

את האגס מומלץ לאכול בשלמותו שכן האנטיאוקסידנטים והסיבים התזונתיים במינון גבוה נמצאים בקליפת הפרי ולכן, ההמלצה הגורפת היא לאכול אגסים בצורתם הטבעית , אך גם אם נאכל אגסים ללא הקליפה ו/או מבושלים או אפויים, עדיין קיימים יתרונות תזונתיים רבים.

גלילות סלמון עם אגסים ובצל ירוק (צילום:דן בר-דוב)
גלילות סלמון עם אגסים ובצל ירוק (צילום:דן בר-דוב)

אחד היתרונות הבולטים של האגס הוא שניתן וטעים לאכול אותו כמעט בכל צורה ושהוא משתלב ומשדרג מגוון רחב של מזונות: האגס נאכל בצורתו הטבעית, כלפתן, מיץ, פרי מיובש, משקאות אלכוהוליים, אפייה, בישול, צלייה, ריבות, עוגות, סלטים, בשר, עוף, דגים, משדרג דייסות קוואקר, גבינות, ואפילו שוקולד….ומשתלב היטב עם תבלינים כמו קינמון. אז הנה כמה מתכוני אגסים אמריקאים באדיבות יובל בר-נר והשף חגי לרנר (מתכונים רבים תוכלו למצוא באתר מועצת האגסים האמריקאית בישראל.

מרק שורשים וכרישה עם צ'יפס אגסים (צילום:דן בר-דוב)
מרק שורשים וכרישה עם צ'יפס אגסים (צילום:דן בר-דוב)

מרק שורשים וכרישה עם צ'יפס אגסים

2 יח' שורש סלרי קלוף, חתוך לקוביות

2 יח' שורש פטרוזיליה, קלוף, חתוך לקוביות

2 יח' כרישה שטופה, פרוסה

שיניים קלופות מראש שום אחד

3 יח' תפו"א קלופים, חתוכים לקוביות

100 גרם חמאה

500 מ"ל חלב

300 מ"ל מים

מלח ופלפל

צ'יפס אגסים (צילום:דן בר-דוב)
צ'יפס אגסים (צילום:דן בר-דוב)

 

לצ'יפס אגסים

4 אגסי בוסק אמריקאים

500 מ"ל מים

200 גרם סוכר

מיץ מחצי לימון

אופן ההכנה

להכנת צ'יפס אגסים-  מרתיחים מים עם סוכר ומיץ לימון. פורסים את האגסים לאורכם דק במנדולינה. מעבירים לסירופ החם ומבשלים כמה דקות על סף רתיחה. מסננים את האגסים מהסירופ ומעבירים למגש מרופד בנייר אפיה. מייבשים בתנור בחום של 100 מעלות למשך שעתיים שלוש עד קבלת צ'יפס פריך. מגישים עם מעט גבינה כחולה לצד המרק

להכנת המרק- ממיסים את החמאה בסיר בינוני. מטגנים את הכרישה והשום כמה דקות עד ריכוך. מוסיפים את ירקות השורש, תפוחי האדמה, מלח ופלפל וממשיכים לטגן עוד כמה דקות. מוסיפים את החלב והמים. מביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כחצי שעה לערך, עד שהירקות רכים. טוחנים את המרק למרקם חלק. טועמים ומתקנים תיבול במלח ופלפל. מגישים חם.

 

קינוח גלידת אגסים (צילום:דן בר-דוב)
קינוח גלידת אגסים (צילום:דן בר-דוב)

6 אגסי אנג'ו אמריקאים ירוקים ובשלים חתוכים לקוביות,

מיכל שמנת מתוקה להקצפה

כף גדושה של תרכיז לימון קפוא (פריגת ודומיו)

חותכים את האגסים לקוביות בגודל שיכנסו למעבד מזון ומקפיאים אותם במקפיא. מכניסים את האגסים הקפואים למעבד מזון ומרסקים. תוך כדי פעולת המעבד מוסיפים מיכל שמנת מתוקה וכף גדושה של תרכיז לימון קפוא. מעבדים עד לקבלת גלידה חלקה והומוגנית. מגישים עם עוגייה או מקשטים בשוקולד חם.

אגסים ודג פריך עם אטריות זכוכית במעטפות חסה (צילום:דן בר-דוב)
אגסים ודג פריך עם אטריות זכוכית במעטפות חסה (צילום:דן בר-דוב)
בורקס פתוח של אגסים, תרד וגבינת פטה (צילום:דן בר-דוב)
בורקס פתוח של אגסים, תרד וגבינת פטה (צילום:דן בר-דוב)
גולאש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)
גולאש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)
גולאש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)
גולאש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)
גולאש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)
גולאש עם אגסים (צילום:דן בר-דוב)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן