Skip to content

פעילות ט"ו בשבט לילדים

חג האילנות הוא הזדמנות נהדרת לחבר את הילדים לטבע, קבצתי עבורכם מגוון המלצות לפעילויות מהנות בט"ו בשבט בכל רחבי הארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, , הוא יום חג עבור הילדים הנהנים מנטיעות ושתילות ברחבי הארץ. אמנם אין חופשה מהלימודים, אך בגני הילדים ובבתי הספר מציינים את היום בטקסים שונים. ט"ו בשבט חל השנה בתאריך הלועזי 10 לפברואר 2020 יום שני, ואירועי החג מתקיימים בימים שלפניו וגם אחריו.
לפניכם מגוון אירועי ט"ו בשבט למשפחות ברחבי הארץ: טיולים בטבע, נטיעות, קטיף ואטרקציות.

קק"ל נערכת לחג
כמיטב המסורת גם השנה הציבור מוזמן להשתתף בחגיגית, וליהנות ממגוון פעילויות לכל המשפחה ללא תשלום, בפריסה ארצית.
בפעילויות, הציבור יוכל להתחבר לטבע ולאדמה, ללמוד על חשיבות הנטיעות ולשמש חולייה נוספת בשרשרת הדורות הממשיכה בגאווה מסורת של נטיעה וטיפוח בארץ ישראל.
בין הפעילויות:
טע וסע: הציבור מוזמן להגיע עם הרכב ליערות קק”ל לנטוע עצים
חגיגה במשתלה: פעילות לימודית בה תוכלו להגיע למשתלות ויחד ללמוד על תהליך התפתחותו של השתיל.
ומהבית בקלות ומהירות הקלק וטע: פעילות וירטואלית בה הציבור יוכל לנטוע עץ דרך אתר קק”ל ולקבל תעודת הוקרה עם עץ שישתל על שמו.

מיכאל_חורי_ארכיון הצילומים של_קקל
צילום: מיכאל חורי( ארכיון הצילומים של קק"ל)

באתר התיירות ראש הנקרה יחגגו בשבת משפחתית של יצירה ברוח ט”ו בשבט. בשבת ה-8.2.2020 בשעות 9-16 .
בנוסף לפעילות הרגילה באתר הכוללת נסיעה ברכבל התלול, מיצג אור-קולי וביקור בנקרות היפהפיות, יתקיימו באתר סדנאות מיוחדות לילדים, ביניהן סדנת יצירה והכנת מגנטים, סדנת הכנת עציצים מחומרים ממוחזרים וסדנת הכנת תליונים באבן הפלא. כחלק מהפעילות המיוחדת לט”ו בשבט, באופן חד פעמי יתקיים באותה שבת גם סיור חקלאות ונקרות. הסיור מציע כרטיס משולב לאתר התיירות ראש הנקרה ולסיור חקלאי מודרך למשפחות ברכבים חשמליים (וידידותיים לסביבה) בקיבוץ ראש הנקרה. הסיור ייצא ברכבים חשמליים מקיבוץ ראש הנקרה ויכלול, בין היתר, גם ביקור ברפת ובמשתלות, במרכז לגידולי פירות אקזוטיים מיוחדים (כולל טעימות), הליכה רגלית במטעי הבננות והאבוקדו עם הסברים על הזנים השונים ועוד.
הסיור ייצא בשעה 12:00 מותנה ברישום מוקדם באתר האינטרנט של אתר

צילום:ליאת הלוי כהן
צילום:ליאת הלוי כהן

מוזיאון לאומניות חיפה סדנת להכנת מנורת לילה ברוח החג
הסדנה תתקים ב-8.2 בשעה 11 לילדים בני 5+ בלווי מבוגר
בסדנה יסופר סיפור שלפני השינה שבו היער מתואר לנו כמקום מסתורי ואולי גם מפחיד, הטבע בלילה מרשרש ומצרצר לובש קולות, צבעים וריחות אחרים. לכבוד חג האילנות נכניס לנו לחדר את הטבע הלילי במנורת הלילה.

חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית מזמינה אתכם לחגיגת ט”ו בשבט: מתחברים לטבע
הפעילויות יערכו בימי שבת בתאריכים: 1.2.20 ו ה-8.2.20, בין השעות 10:00-16:00
במהלך כל היום ניתן ליהנות משוק פירות יבשים מיוחדים ומגוונים מכל העולם. ביניהם פירות אקזוטיים המיובשים ללא תוספת סוכר. יהיו מגשי פירות יבשים ססגוניים לאירוח, כמתנה או סתם לנשנוש.
בנוסף למטבח טעימות עם מגוון ענק של חלבות מתוקות, טחינות מתובלות, אורז עם פירות יבשים, לדר ממולא ועוד… ובית קפה המגיש מאפים חמים מהטאבון, מרקים, קפה וחליטות, סחלב חם ועוד.
סיור בטרקטור ושתילת צמחי תבלין בשדות התבלינים בשבת ה-8.2.20 בשעות 10-16 משך הפעילות 45 דקות. ויש להרשם מראש באתר
נצא בעגלת הטרקטור לשדות התבלינים ונלמד על הגידולים השונים וסגולותיהם. במהלך הסיור נריח, נחוש ואפילו נטעם מהצמחים בשדה. בסיום הסיור, כל משתתף ישתול צמח תבלין באחת מערוגות השדה ונקיים ביחד את מצוות השתילה של ט”ו בשבט.

צילום:הדס ניצן

דג בכפר יקנעם "כאדם עץ השדה"
"חג לאילן" לכבוד טו בשבט ,מזמינים את הילדים, ליצירת עצים פורחים שיקשטו ענפים ויהפכו אותם לעצים פורחים "כאדם עץ השדה " בסוף הפעילות יקבל כל ילד שתיל במתנה. החל מהשעה 10.00 חווית דייג הורים וילדים, דייג פורלים, וקרפיונים, ליטוף דגים , ומתנפחים. ברכת כדורים, בימבות, ארגז חול מחפרונים ,שייט לילדים קטנים בסירות מניפה, מרחבי פיקניק עם מנגלים, דייג באגם, שרות ניקוי דגים, השכרה ומכירת ציוד דייג, מזנון, וחנות. מותנה במזג האוויר

מוזיאון "חצר ראשונים" בעין שמר
תתקיים פעילות לט"ו בשבט בשבת 8 בפברואר בין השעות 10:00-15:00.
בפעילות יכנו עציצים מחומרים ממוחזרים ושתילה, אותם ניתן לקחת הביתה להמשך גידול בבית, כמו כן יתקיים סיור חוויתי במוזיאון ההיסטורי עם דגש על חקלאות בראשית המדינה, סיור רגלי בקיבוץ עם דגש על עצים מיוחדים במקום, פינת יצירה בחומרי טבע, אפיית לחמניות ועוד.

ההפנינג ט"ו בשבט בחווה בתל אביב
החווה ממוקמת במתחם ראש ציפור, גני יהושע תל אביב ו8 בפברואר בין השעות 9:30-14:00
בחווה יתקיים ההפנינג שתילת צמחי תבלין בעזרת כלי גינון, אפיית פיתות על הטאבון, מעגל מתופפים עם מגוון כלי הקשה ותופים, שעת סיפור תיאטרלית בהשראת הסיפור "מר זוטא ועץ התפוחים", ציור בטבע על כני ציור, הכנת תיונים מעשבי תיבול שניתן לקחת הביתה, ברכות ואיחולים בעץ המשאלות העתיק, סדנאות יצירה (סימנייה בהטבעה, מובייל מהטבע ודפי צביעה), פינת חי, ‏מבוך פיקוסים, ג'ימבורי לקטנטנים, הפרחת בועות סבון ועוד.

פארק נאות קדומים מציע פעילות ייחודית בתאריך 7/2/2020 
"סודות הטבע" – סיור פריחה אביבי ובוטניקה למתחילים – בשעות 7-12
(מומלץ לילדים מעל גיל 6, יש להירשם מראש)
הטבע שלנו שופע בחטיפים, טעימים ובריאים.סיור מודרך ברחבי הפארק המכיר והשופע צמחייה, המשתתפים יכירו את מגוון צמחי העונה, ואת שפע החטיפים, טעימים ובריאים מהטבע . ישמעו סיפורים ואגדות מעניינות על מאכלים קדומים, ילקטו צמחים וירקות שדה. ויבלו יחד יחד מאכלים טעימים וקדומים, מהמקורות של ארץ ישראל.
סיור נוסף יתקיים משעה 12:30-15 "מלקטים ואוכלים" – היכרות עם צמחי בר, ליקוט צמחים ובישול ארוחה בשטח תוצרת הטבע.
סיור בוטניקה מרתק לחובבי הטבע. ברחבי הפארק המרהיב, בוא ידנו בשאלות מסקרנות כמו : איך יודעים מה הגיל של הכלנית? למה החרקים עוזרים לנו? האם כל הרקפות נראות אותו דבר? הסיור כולל גם פעילות יצירתית חוויתית – בו יכינו תבלין טבעי, ויאספו צמחים לחליטת תה בריא וטעים

"קסם ביער" בגן הבוטני האוניברסיטאי, גבעת רם בירושלים
החל משבת עד חמישי 8-13/02/2020 יתקיימו חגיגות יום ההולדת לאילן.
שיא החיגוגות הוא בשבת ה 8.2.20 בשעות 10-15

צילום: תום עמית

סיור "קסם ביער" המגלה את סוד הקסם המופלא של עצי וצמחי הגן וירחיק עמו עד הג'ונגל הפראי שבתוך החממה הטרופית, אורך הסיור הוא כשעה והוא יוצא מדי שעה וחצי (11:00, 12:30, 14:00) מהכניסה לגן ועד לחממה הטרופית החדשה שפתוחה לקהל הרחב.
סדנת "מתנות מהגן" בה ייצרו המבקרים כלים אורגניים מעלי בננה ומובייל המכיל מתנות והשראות מעצי הגן.
סדנת "מפיצים זרעי בר" בה המשתתפים יקחו חלק בהכנת כדורי זרעי בר ארץ ישראליים, אותם יוכלו לפזר בכל מקום ובכך יסייעו בשימור מגוון המינים הייחודי בישראל. בנוסף, מוזמנים מבקרי הגן לשתול פרחים למען גן פורח ביום שבת במהלך כל שעות היום, וגם לסייר בחממה הטרופית החדשה שם
בנוסף במהלך השבוע יתקיימו סיור וסדנה מיוחדת לרגל ט"ו בשבט: סיור "קסם ביער" ווסדנת "מתנות מהגן" הסיור יתקיים משעה 16:30-18:30 ובהרשמה מראש באתר

צילום: תום עמית

ט”ו בשבט בגן החיות התנ”כי בירושלים
בגן החיות התנ”כי בירושלים מצטרפים לחגיגות ט”ו בשבט,
וביום שישי, 14 בפברואר בשעות 12:30-14:30. עורכים הפנינג חגיגי יחד עם בעלי החיים שבגן. הפנינג של פעילויות יצירה, מוזיקה על כלים ממוחזרים וכמובן, שתילת עצים. משתתפי ההפנינג יעזרו לפעילות צוות הגינון-עצים ותוך כדי ילמדו כיצד לשתול נכון עצים וישמעו על פועלו של הצוות הירוק בגן החיות אשר פועל לשמירה על הטבע ודואג לאורך השנה לחיסכון בחשמל, מים, מחזור ועוד. השנה יקיימו בגן החיות התנ”כי סדנה אינטראקטיבית על שימוש בעצים באימון והעשרה של בעלי חיים. תחת עיניהן הבוחנות של החיות, תתקיים סדנה של יצירה בחומרים טבעיים כמו חימר, אצטרובלים ועוד. בנוסף תהיה גם סדנה בה יקשטו המשתתפים עציצים ובסופה יקבלו שתיל לשתול בעציץ שקישטו ומדבקת השתתפות. המבקרים בגן יוכלו ליהנות גם ממופע מוזיקה חיה של תזמורת רחוב המורכבת מבן אדם אחד שמנגן על כלי נגינה ממוחזרים, מוסיקה מתובלת בשירי ט”ו בשבט ישראליים, לצד כיבוד של מגוון פירות יבשים.
במקביל להפנינג, יתקיימו גם שלל האכלות מודרכות של בעלי החיים בגן: שימפנזים, סוריקטות, פינגווינים, ג’ירפות, אריות, למורים, פנדה אדומה, פקארי וקנגורו. המבקרים באותו יום יוכלו לחזות בהאכלות שלהם, וללמוד הרבה על בעלי החיים הללו ועל הרגלי התזונה שלהם.

במוזיאון המדע ירושלים מגוון פעילויות לחג
במוזאון תתקיים בשבת 8 בפברואר בשעות 10:00-16:00 וביום שני 10 בפברואר בשעות 16:00-18:00. חגיגה ירוקה ומיוחדת במסגרת החגיגה יתקיימו הפעילויות הבאות:
שתיל-פתיל סדנת בנייה של עציץ מיוחד ואקולוגי תוך יישום מנגנון פיזיקלי הכוללת מתנה לכל משתתפ/ת
פרח פנוי להובלה – סדנת בנייה בה הילדים וההורים יכינו פרח ויבדקו כיצד מוביל הצמח את המים מהשורשים עד לקצוות העלים כנגד כוח המשיכה. את מודל הפרח יקחו הילדים הביתה. מתאים לגילאי 4 ומעלה.
תנו לגדול בשקט – סיור מודרך כולל טעימות בתערוכת שדות המחר, בחממה ובשטחי הגידול. במהלך הסיור ילמדו המשתתפים על הצמח, מזונותיו, צרכיו והתפתחותו בכל שלבי הגדילה.
הדגמה בפיתה – הדגמה מדעית משעשעת אודות כיצד נוצר הכיס בפיתה בהשתתפות קהל, מה קורה כשמחשמלים מלפפון, הבערת מקור אנרגיה מפתיע ואיך יוצרים מוס חומוס בכלים מדעיים.
ארומה: על טעם ועל ריח – סדנה התנסות להורים וילדים על צמחי תבלין, מקורם של התבלינים בהם אנו עושים שימוש יומיומי, מה הקשר בין טעם לריח ועוד.ה
מסע של בנג'י – צבי ים הם בין היצורים הקדומים והמלכותיים על פני כדור הארץ. מזה למעלה מ-100 מיליון שנה הם חצו אוקיינוסים וימים, עומדים בפני הכחדה וממלאים תפקיד קריטי בשמירת שרשרת המזון בטבע. אולם כעת הם עומדים מול איום חדש – בני האדם. הגיע הזמן שנלמד ונכיר את חייהם. בסרט יצטרפו הצופים למסעה של בנג'יBunji , צבת הים הירוקה מהרגע שהיא בוקעת מהביצה על חופי אוסטרליה החמימים, לאורך "השונית הגדולה" ועד לאלפי קילומטרים באוקיינוס הפתוח.
סרט תלת ממד באורך של כ-25 דקות המתאים לגילאי 4 ומעלה.

שבתות של טבע בפסטיבל אדום אדום
חג הכלניות בנגב יפתח רשמית בתחילת חודש פברואר והפרחים כבר מתכוננים ופורחים לכבודם של המטיילים והמשפחות שיגיעו מכל רחבי הארץ
בט"ו בשבת ה8.2.20 ( הסעות יצאו החל מ8:00- 11:00) תהיה צעדה בין הכלניות לזכרה של הזמרת הלאומית שושנה דמארי, שבין שיריה גם השיר כלניות. הצעדה נחשבת לאחת הצעדות העממיות המובילות במדינה כבר מעל מעשור.
הצעדה לכל המשפחה בין גבעות מוריקות באזור יער רוחמה ושמורת בתרונות רוחמה. תחילת הצעדה באתר ראשונים בקיבוץ רוחמה, משם יצאו שלושה מסלולים: מסלול קצר באורך 2.5 ק”מ, מסלול בינוני, כ-5 ק”מ, ומסלול ארוך באורך 7.5 ק”מלאורך המסלולים קק”ל תציב תחנות מידע והסבר, עמדות הפעלה עם מדריכי קק”ל, להטוטנים, זמרים ומשחקים ספורטיביים

מפרחים את הנגב – בצריף של בן גוריון
לכבוד החג כל מבקר יקבל שתיל, אותו יוכל לשתול ליד הצריף, ובכך לתרום להגשמת חזונו של בן-גוריון – הפרחת השממה בנגב.
בנוסף, בשעה 11:30- תתקיים שעת סיפור מיוחדת לילדים, שבה יקריאו את הספר: עץ במדבר של הסופרת אבירמה גולן. הספר מדבר על שתיל קטן שבן-גוריון הביא עמו מת”א אל שדה בוקר, וצריך כעת לשרוד במדבר. הסיפור נמסר מנקודת מבטו של השתיל הקטן, ודרך ההתמודדות שלו עם תנאי המדבר הקשים נפתחים בפני הקוראים סיפורו של בן-גוריון בנגב, וקצת מהחזון שלו ומהתקווה שכולנו נתגבר על הקשיים ונהיה לעם מאוחד.
לאחר הקראת הסיפור, המבקרים יוכלו לבקר גם בביתו המקורי של דוד בן-גוריון, אשר נשמר כפי שהיה, ובו גם חדר העבודה שלו עם למעלה מ-5,000 ספרים (המהווים רק רבע מספריו של בן-גוריון) במגוון רחב של נושאים כמו יהדות ותנ”ך, פילוסופיה, היסטוריה וגיאוגרפיה, צבא וביטחון ועוד

עקבו אחרי עדכונים נספים 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן