Skip to content

נתניהו יביא כבר ביום ראשון לישיבת ממשלה את החלת החוק בשטחים הכבושים

כחול לבן: תכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור". ירדן מזהירה את ישראל שלא לבצע מהלכים חד צדדיים. הליגה הערבית תתכנס בשבת בקהיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בטקס מלוקק ומפומפם  היטב, בנוכחות רבים מנציגי המתנחלים ואנשי טראמפ וללא נוכחות והסכמת הפלסטינים הציג היום (שלישי) נשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ את תוכנית עסקת המאה כפי שהוא מכנה אותה. ראש הממשלה בנימין נתניהו עמד לצידו מדושן עונג.

הנשיא האמריקני הציג את המתווה המדיני שלו להסדר בין ישראל לפלסטינים ואמר כי "נשמור על רציפות טריטוריאלית של המדינה הפלסטינית כאשר יתנערו מטרור". כמו כן הודיע כי ירושלים תישאר הבירה הבלתי מחולקת של ישראל וזכה לתשואות רמות. עם זאת, לאחר מכן הכריז כי הבירה הפלסטינית תוקם במזרח העיר. הוא הגדיר פרק זמן של ארבע שנים שבו הפלסטינים יוכלו לקבל את התוכנית. בפתח דבריו אמר טראמפ: "היום ישראל נוקטת צעד גדול לעבר שלום. אנשים צעירים מצפים לעתיד טוב יותר. האויב המשותף הוא הקיצונים והטרוריסטים. פגשתי את ראש הממשלה ואת בני גנץ שרוצה להיות ראש ממשלה בישראל. שני המנהיגים הצטרפו להביע תמיכה במאמץ מה שמוכיח שישראל רוצה שלום".


צילום: הבית הלבן

הוא המשיך: "פגשתי את אבו מאזן בבית לחם. הצטערתי על המצב שלהם. מגיעים להם חיים טובים יותר. לעשות שלום ביו ישאל והפלסטינים זה האתגר הקשה ביותר. כל הנשיאים הקודמים כשלו בכך. אני לא נבחרתי לעשות דברים קטנים. החזון שלי לשלום ושגשוג שונה מהצעות העבר. זוהי ההצעה המפורטת אי פעם והיא כוללת 80 עמודים. היא מביאה ניצחון לכולם – ביטחון לישראל ומדינה לפלסטינים".

הנשיא הצהיר כי "המפה המתוכננת תכפיל את השטח הפלסטיני ותציע להם בירה במזרח ירושלים. לפלסטינים יש הזדמנות לקבל מדינה, אולי ההזדמנות האחרונה. תוך עשר שנים הם לא יצטרכו עזרה הומניטרית. במשך ארבע שנים הם יוכלו ללמוד את התכנית, לנהל מו"מ עם ישראל, לעמוד בתנאים ולקבל מדינה".
אבל הנשיא האמריקאי הציע לפלסטינים מדינונת ללא צבא משל עצמה, מחוברת במיני גשרים ומנהרות ובתוכה ‏15 התנחלויות שישארו כמובלעות, לפי תכנית טראמפ: חרמש, מבוא דותן, אלון מורה, איתמר, ברכה, יצהר, עטרת, מעלה עמוס, מיצד, כרמי צור, תלם, אדורה, נגוהות, בית חגי, עתניאל. יתרה מכך, טראמפ בעצם הציע שטחים שיסופחו לישראל ללא הסכמות מדינות העולם ובניגוד לדין הבינלאומי. עסקת המאה של טראמפ היא עסקה שבה מציע הנשיא לישראל שטחים שאינם בבעלותו ובשליטתו.

ציוץ של טראמפ בעברית
ציוץ של טראמפ בעברית

 

מפת החלוקה לפי טראמפ
מפת החלוקה לפי טראמפ
מפת 15 ההתנחלויות שיישארו בשטחי הפלסטינים
מפת 15 ההתנחלויות שיישארו בשטחי הפלסטינים

"מה שמוצע כעת לפלסטינים אינו זכויות או מדינה, אלא מצב קבוע של אפרטהייד. שום אריזה שיווקית לא תוכל למחוק חרפה זו או לטשטש את העובדות. אלא שמהעובדות הכואבות של היום צומחת גם תקווה לעתיד – העתיד היחיד המבטיח, באמת, שלום. עתיד שאינו מבוסס על עליונות לאלו ודיכוי לאלו – אלא על שוויון מלא, חירות, כבוד וזכויות לכולם", הגיב להצעה חגי אלעד מנכ"ל ארגון זכויות האדם "בצלם".

"טראמפ דיבר היום בוושינגטון על שלום, אבל הציג תוכנית שמנציחה סכסוך.  טראמפ דיבר על מדינה פלסטינית, אבל ביקש לקבור את הסיכוי להקמתה", הגיבה לתכנית טראמפ יעל פתיר, מנהלת השדולה האמריקאית ג'יי סטריט הפועלת למען שלום ובטחון ישראל: "שלושים שנה של דיונים והסכמים, הושלכו היום לפח, על ידי נשיא אמריקאי שמוביל אותנו לימי טרום הסכמי אוסלו. התוכנית לא מנסה לגשר על הבדלים, אלא להעצים אותם. לא מבקשת להביא הסכם שלום עם הפלסטינים, כי אם להסכם כניעה של הפלסטינים.

לא זו בלבד, אלא שמדובר בתוכנית שמניחה את היסודות לצעדיי סיפוח חד צדדיים מצד ישראל שעלולים להוביל לסופה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". אמרה פתיר.

לשכת נתניהו הודיעה הערב כי נתניהו יביא כבר ביום ראשון הקרוב בישיבת הממשלה את החלת הריבונות על בקעת הירדן צפון ים המלח וכל היישובים ביהודה ושומרון.
תכנית טראמפ קובעת בעיקרון 14 עקרונות בסיסיים. דבר מהם לא מיטיב עם הפלסטינים:

  1. ישראל מקבל תמיד הכרה אמריקנית והחלה של החוק הישראלי בבקעת הירדן וצפון ים המלח וכך נקבע גבולה המזרחי
  2. ישראל מקבלת הכרה אמריקנית להחלה של החוק הישראלי ביהודה ושומרון הכל כלול, דין איתמר כדין תל אביב
  3. ישראל מקבלת הכרה אמריקנית בהחלה לאורך זמן של שטחים העוטפים את היישובים ומאפשרים את המשך התפתחותם. לא רק קו הבניה. במסגרת החלת הריבונות ניתנות לכל היישובים עתודות קרקע שמבטיחות את המשך התפתחותם
  4. צהל ממשיך לשלוט בכל השטח מערבית ירדן כולל כל היישובים
  5. השגת ההכרה האמריקנית מאפשרת וטו ומונעת סנקציות.
  6. החלת החוק הישראלית תיעשה בשתי פעימות: ראשית רהמ יביא את ההחלטה על החוק כבר בישיבה הקרובה, לאחר עבודת מטה בישראל ותיאום עם ארצות הברית תובא החלת החוק הישראלי גם על שטחים נוספים
  7. עם קבלת ההחלטה יבוטל בפעם הראשונה מאז 1967 הממשל הצבאי מעל חצי מיליון אזרחים ישראלים החלים ביוש
  8. בהסכמת ארצות הברית יוסרו כל ההגבלות הבניה על חיבורי חשמל ומים ועל סדרי החיים של כל התושבים ביוש
  9. רוב המאחזים הבלתי מורשים נכללים בשטח שיצורף לישראל ועל כן יישארו במקומם
  10. ביישובים הישראלים ובאזורים שעליהם יוחל החוק הישראלי ישראל תוכל לבנות ללא הגבלה.
  11. ארצות הברית מכירה עתה בריבונות על ירושלים המאוחדת מה שבתוך גדר ההפרדה, רעיון חלוקת ירושלים נגנז
  12. רעיון זכות השיבה נגנז. אין חזרה של אף פליט אפילו לא סמלי.
  13. הדרישות לפלסטינים: לפני שישראל תהיה מחויבת ליישם כלשהו את ההסדר
  14. על הפלסטינים:
  15. לפרק את חמאס מנשקו,
  16. לפרז את עזה,
  17. הפסקת תשלום כספים למשפחות מחבלים שהורשעו בישראל,
  18. סיום כל הפעילויות נגד ישראל בביה"ד הבינלאומי בהאג,
  19. הפסקת ההסתה נגד ישראל,
  20. אי הצטרפות למוסדות בינלאומיים ללא הסכמת ישראל,
  21. הכרה בישראל כמדינה יהודית, הכרה בגבולות ישראל על גבולותיה החדשים אחרי הריבונות,
  22. הכרה בירושלים המאוחדת כבירת ישראל,
  23. ויתור מוחלט על זכות השיבה.

ללא מילוי כל התנאים האלה, לא יהיה שום שינוי במעמד הרשות בשטחי סי.

  1. ובנוסף צריך להבין כי על פי חזון הנשיא האמריקאי, גם אם הפלסטינים יעמדו בכל התנאים ההסדר שיוצע להם יכלול הגבלה משמעותית של סמכויות ריבוניות: ישראל תשמור על השליטה הביטחונית בים באוויר וביבשה ובמרחב האלקטרו מגנטי ממערב לירדן, ושליטה בטחונית מוחלטת במעברים."כמו מדיניות ההפרדה בדרום ארה"ב, האפרטהייד, מלחמת וייטנאם ואינספור כתמים אחרים בהיסטוריה האנושית גם הכיבוש יסתיים והעם הפלסטיני יחיה במדינה עצמאית לצד מדינת ישראל", הגיב לכך איימן עודה ראש הרשימה המשותפת של ערביי ישראל, "בסוף, הדרישה הצודקת לשוויון ושלום תגבר על הכניעה לעליונות ומלחמה".

    "לנאשם בשוחד אין מנדט לסיפוח חד צדדי שיסכן את עתידה של מדינת ישראל, ישים אותנו בסכנה ברורה ומיידית לאלימות וקובר דה פקטו את פתרון שתי המדינות" הגיבה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), אחרי הבחירות ראש הממשלה נבחר צריך לפתוח במו״מ ישיר להסדר מוסכם המבוסס על שתי מדינות ושיבטיח תקווה, שלום וביטחון לשני העמים״, אמרה זנדברג.
    ירדן הוציא הודעה קצרה ובה הזהירה את ישראל מלעשות צעדים חד צדדים והודיעה כי תפעל במסגרת הליגה הערבית שתתכנס כבר בשבת הקרובה בקהיר.

מכחול לבן נמסר: "הנאום החשוב וההיסטורי של נשיא ארה״ב טראמפ, ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי, מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן.

תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור.

כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ בפגישתו החשובה  עם נשיא ארה"ב.

הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כ-4 שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו."
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט הגיב לדברים ואמר: "לא ידוע על החלטות ממשלה כאלו, אך מוקדם לדעת מה ילד יום. זוהי דוגמה קלאסית של תפקיד היועמ"ש במצב הלא פשוט הזה. אני נסמך על דורות של משפטנים, צריך לסייע לממשלה לממש את מדיניותה. כשמדובר בממשלת מעבר, יש להקפיד על ריסון".
אבו מאזן, נשיא הרשות הפלסטינית הגיב בקצרה: "הפלסטינים יזרקו את התוכנית לפח האשפה של ההיסטוריה."

.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן