Skip to content

התנגדות עזה בסנאט האמריקאי ל"תכנית המאה" של טראמפ

הלילה הופץ מכתב אזהרה בין חברי בית הנבחרים, שמזהיר מפני מהלכים חד צדדים שיסכנו את השלום במזרח התיכון. סנטור ואן הולן: תוכנית טראמפ היא "תחבולה מתוזמנת במכוון להתערב בבחירות הישראליות". מזכ"ל הליגה הערבית על התוכנית: "כוללת פגיעה בזכויות לגיטימיות של הפלסטינים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סנטורים וחברי בית הנבחרים האמריקאי מהמחנה הדמוקרטי, תקפו הלילה (רביעי) את תכנית הסיפוח של נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ, הקרואה בפיו: עסקת המאה. חברי בית הנבחרים הדמוקרטים, אלן לוונטל ואנדי לוין, הוציאו הלילה מכתב לחברי בית הנבחרים בו הם קוראים להם לחתום מייד על מכתב שישוגר לנשיא ובו יזהירו מפני התוכנית והשלכותיה על המזרח התיכון וישראל בפרט.

הסנאט האמריקאי (צילום: וויקיפדיה)
הסנאט האמריקאי (צילום: וויקיפדיה)

"חבר/ ה יקר/ה אנו מפצירים בכם להצטרף אלינו בשליחת מסר חזק של גינוי בנוגע הצעתו של הנשיא דונלד טראמפ על פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני", נאמר בפתח המכתב שהופץ בתפוצת נאטו בקרב חברי הסנאט.
"הצעה זו מחפשת לכאורה פתרון של שתי מדינות אמתיות אבל למעשה מתווה את הדרך לסיפוח החד של ישראל של חלק משמעותי מהגדה המערבית הכבושה," הם כותבים.

בנוגע לחד צדדיות של מסיבת העיתונאים אליה זומנה ישראל ללא שום גורם פלסטיני, כותבים חברי הסנאט: "ההצעה שפותחה ללא התייעצות עם פלסטינים, מסכנת עוד יותר את הקונפליקט ועלולה להביא להסתה לאלימות מחודשת בישראל וברחבי השטחים".

חברי הסנאט מזהירים מפני "תרגיל בחירות" בו מתערב הנשיא בבחירות בישראל וכותבים כי "יתר על כן, העיתוי של שחרור ההצעה הוא חשוד ביותר, הוא מגיע בקושי חודש לפני הבחירות השלישית של ישראל בשנה אחת, מצביעה על התערבות בלתי הולמת (של טראמפ) עם בחירות של ארצות הברית.

"אם תיושם, הצעה זו היא תהיה קטסטרופלית לעתידה של ישראל כמולדת דמוקרטית לעם היהודי ולשאיפות הפלסטינים להגדרה עצמית כאחד. זה חייב להידחות בתנאים החזקים ביותר האפשריים לטובת פתרון אמיתי, במשא ומתן על שתי מדינות," הם מזהירים במכתב.

"כדי לחתום על המכתב להלן, נא ליצור קשר עם קתרין רולנד (לוין) ב[email protected] או טים הסום (לבנטל) ב[email protected] עד מחר, יום חמישי, 30 בינואר". מתבקשים חברי בית הנבחרים בסוף המכתב.

בארי סנדרס: כל עסקת שלום חייבת להיות עקבית ותואמת את המשפט הבינלאומי והחלטות של האו"ם לפתרון

הסנאטור האמריקאי, בארי סנדרס, צייץ הלילה בטוויטר: ארצות הברית יכולה להביא לידי מנהיגות בלתי שווה כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך עלינו להשתמש בהנהגה זו כדי לקדם הסכם בהסכמה בלבד של שני הצדדים ועמידה בהם". סנדרס הדגיש גם כי "כל עסקת שלום מקובלת חייבת להיות עקבית ותואמת את המשפט הבינלאומי והחלטות של האו"ם לפתרון".

אליזבט וורן: "תוכנית השלום" של טראמפ היא חותמת גומי לסיפוח, ואינה מציעה שום סיכוי למדינה פלסטינית

המועמדת לנשיאות ארצות הברית, הסנאטורית אליזבט וורן, צייצה כי "תוכנית השלום" של טראמפ היא חותמת גומי לסיפוח, ואינה מציעה שום סיכוי למדינה פלסטינית אמתית. הפצת תכנית ללא משא ומתן עם פלסטינים אינה דיפלומטיה, אינא אלא התחזות. אני מתנגדת לסיפוח חד צדדי בכל צורה שהיא-ולהפוך כל מדיניות התומכת בה".

ואן הולן: זוהי תחבולה מתוזמנת במכוון להתערב בבחירות הישראליות על ידי הסחת דעת מכתב האישום הרשמי של נתניהו על שוחד

הסנאטור כריס ואן הולן, צייץ גם הוא וכתב כי "תוכנית טראמפ לא מתכוונת למעשה לקדם את השלום. זוהי תחבולה מתוזמנת במכוון להתערב בבחירות הישראליות על ידי הסחת דעת מכתב האישום הרשמי של נתניהו על שוחד היום ולהסיט השיח בארה"ב מ מהליכי ההדחה של טראמפ".

מלך ערב הסעודית סלמאן התקשר הלילה לנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, על מנת להדגיש בפניו, כי מעמדה של ממלכת ערב הסעודית בנושא הפלסטיני לא תשתנה ותישאר כדי להגן על זכויותיהם של העם הפלסטיני. "המטרה שלך היא המטרה שלנו ושל לעם הערבי והמוסלמי", "אנחנו אתך", אמר המלך סלמאן לעבאס. סלמן קרא להשגת שלום מקיף ופשוט על הקרקע, וכי שלום הוא בחירה אסטרטגית על מנת להגיע להסדר סופי העונה על השאיפות הלאומיות של העם הפלסטיני.

עבאס מצידו הודה למלך על עמדתו האיתנה של ממלכתו במדינה הפלסטינית העצמאית בגבולות 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה.

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, התייחס לתוכנית המאה שפורסמה אמש: "מקריאה ראשונית של התוכנית, היא כוללת פגיעה בזכויות לגיטימיות של הפלסטינים". הוא סייג את דבריו ואמר: "הליגה הערבית לומדת את התוכנית בזהירות. אנו פתוחים לכל מאמץ רציני להשגת שלום".

1 Comment

  1. דן דוידי
    1 בפברואר 2020 @ 15:27

    בכתבה מוזכרים 5 שמות מהם שניים הם חברי בית הנבחרים ולא הסנאט.
    זאת לא בדיוק התנגשות עזה. הכותר מטעה ומגמתית ביחס לתוכן הכתבה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן