Skip to content

גילאון לשרי האוצר והרווחה: הציגו מתווה להעלאת קצבת נכות – או שנעתור לבג"צ

על פי חוק מ – 2018, השרים היו אמור להציג מתווה להעלאת הקצבאות בארבע פעימות שכשהאחרונה תתייצב על 3700 ₪
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ח״כ אילן גילאון (העבודה-גשר-מרצ) ומפלגת מר"צ פנו הבוקר (חמישי) באמצעות עורך דין גלעד ברנע, לשרי האוצר והעבודה והרווחה, ודרשו מהם להציג מתווה להעלאת קצבת הנכות באופן מיידי, והבהירו כי אם לא יעשה – יפנו לבג״צ. לפי החוק שחוקק בפברואר 2018, היה אמור להיות מוצג מתווה להמשך העלאת הקצבה עד לסוף שנת 2019. המתווה, כאמור, טרם הוצג, ובכך מתעלמת הממשלה מלשון החוק שהיא עצמה לקחה חלק בחקיקתו.

בפנייה נכתב: ״עד היום לא הוגשו לממשלה "המלצות השרים" בעניין הגדלת שיעור קצבאות הנכות, ככל הידוע. […] בכך נמצאים השרים שרי האוצר והרווחה והעבודה מפרים ברגל גסה חובות שהוטלו עליהם ונקבעו בחוק. […] פנייתי זו נעשית אליכם על מנת שתפעלו כמתחייב ועתה, שאם לא תעשו כן, לא תיוותר ברירה, בשים לב לחומרת ההפרה כמו גם הפגיעה הקשה והנרחבת הקיימת והעתידית באוכלוסיות מוחלשות, אלא להביא העניין לפתחו של בית המשפט".

פנייתו של גילאון לאוצר ולרווחה מגיעה לאחר מאבק ציבורי ארוך של הנכים בישראל, חסימת כבישים ותנועת רכבות, ולאחר הקמת וועדה החליטה ממשלת נתניהו לחוקק חוק. החוק הגיע בעקבות הצעתו החוק של גילאון להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום שעברה בקריאה טרומית בדצמבר 2016. בפברואר 2018 אושרה הצעת חוק להגדלת קצבאות הנכות בסכום כולל של כ-4.3 מיליארד שקל בארבע פעימות. זאת לאחר 15 שנה בהן הקצבה לא עלתה. בחוק שעבר נקבע כי הקצבה החודשית תגדל באופן הדרגתי בארבע פעימות, כאשר שתי הפעימות הראשונות בסך כולל של כ-2 מיליארד שקל אוחדו והועברו במרץ 2018, והעלו את גובה הקצבה לכ-3,300 ש״ח.

מימין עו"ד גלעד ברנע (צילום וויקיפדיה יח"צ) ואילן גלאון (צילום: האתר הכנסת)
מימין עו"ד גלעד ברנע (צילום וויקיפדיה יח"צ) ואילן גלאון (צילום: האתר הכנסת)

לפי הקביעה בחוק, עד סוף שנת 2019 היו חייבים שרי האוצר והעבודה והרווחה לממשלה להציג המלצות לגבי אופן החלוקה של כ-2.3 מיליארד הנוספים הנותרים, בשתי פעימות בשנים 2020 ו-2021 כאשר הקצבה תגיע עד לסוף שנת 2021 לגובה של 3,700 ש״ח לפחות.
הלכה למעשה שרי האוצר והרווחה לא הציגו עד כה לממשלה מתווה להמשך העלאת הקצבה בכפי שנקבע בחוק, כאשר הוועדה הבינמשרדית שהתכנסה לצורך גיבוש המתווה טרם סיימה עבודתה, והקצבה כאמור לא הועלתה בתחילת השנה.
את הפנייה לאוצר הפנו גלאון ופרקליטו גם ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט,  על מנת שתהווה חלק מהליך מיצוי הליכים אל מול המשרדים הרלוונטיים (משרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה), לפני עתירה משפטית לבג״צ.

כרזה להפגנת הנכים הערב
כרזה להפגנת הנכים הערב
צילום: מטה המאבק - ארכיון מגפון
צילום: מטה המאבק – ארכיון מגפון

גילאון אמר  הבוקר כי ״ממשלת ישראל הנוכחית היא ממשלה עבריינית ששמה פס על הנכים ולא מצייתת לחוקים שהיא עצמה חוקקה. הכמה מאות שקלים האלה אולי נשמעים לראש הממשלה ושריו ככלום ושום ודבר, אבל לאדם שאין ביכולתו לצאת לעבוד בגלל מגבלה כזו או אחרת, הכסף הזה הוא זה שמאפשר לו עוד תרופה שהוא חייב לקחת, או עוד שעת חימום בחורף. הסכמנו בזמנו למתווה הזה תחת ההבטחה בחוק שהקצבה תמשיך לעלות. רבע מיליון ישראלים חיכו לתוספת הזו. לאור העובדה שממשלת ישראל לא מקיימת את החוק ומתעלמת מאותם רבע מיליון נכים, זו פנייה אחרונה לפני עתירה לבג״צ. לא אתן לממשלה להתחמק מהתחייבויותיה".

פרקליטו, עו״ד גלעד ברנע הוסיף:  "שרי האוצר והרווחה והעבודה מפרים חובה שקבע המחוקק. חובה שנקבעה ונועדה להיטיב את מצבם של החלשים והפגיעים ביותר בחברה הישראלית ולהביאם לכך שיוכלו להתקיים קיום ראוי בכבוד כיתר בנות ובני החברה בישראל. ההפרה היא בלתי מידתית ואם לא תיפסק עתה לא יהא מנוס מהבאת העניין לפתחו של בית המשפט העליון".
יצוין כי פנייתו של גלאון מגיעה גם על רקע הפגנת ציבור הנכים המתוכננת להיערך הערב מול משרדי הממשלה בתל אביב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן