Skip to content

נגיף הקורונה: החמרה בעמדת משרד הבריאות הישראלי

עדכונים בדבר התפשטות נגיף הקורונה בסין וברחבי העולם; ההיערכות בישראל; פינוי אווירי של אזרחים זרים מסין והפסקת טיסות לסין; התקדמות הקמת בית חולים חדש בעיר ווהאן שבסין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום אילוסטרציה: Sounds on Unsplash
צילום אילוסטרציה: Sounds on Unsplash

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בעולם
התפרצות וירוס הקורונה החלה בעיר ווהאן, מקום מגוריהם של 11 מיליון תושבים. בתי חולים בעיר מוצפים בתושבים מודאגים ובבתי המרקחת אוזלות התרופות. התחבורה הציבורית הושבתה בווהאן, כמו גם בלמעלה מ-12 ערים נוספים במחוז הובאי, שבמרכז סין. ככל שממשיכות לזרום הידיעות על הצפשטות הנגיף ברחבי סין, מסתגרים מיליוני תושבים בבתיהם, מפחדים להסתובב במרחבים הציבוריים. ווהאן הפכה לעיר רפאים.

אתמול אף הודיעה התאחדות הכדורגל הסינית על ביטול כל משחקי הכדורגל המתוכננים בליגה הסינית בשל התפשטות הנגיף.

עד היום, דווחו בסין 170 מיתות כתוצאה מוירוס הקורונה. 38 מהן ביממה האחרונה. סך הכל אובחנו 7,711 אנשים שחולים במחלה, למעלה מ- 10% מהם במצב אנוש. בתוך כך, מדי יום, מדינות נוספות מדווחות על מקרי הידבקות של אזרחיהן שחזרו מסין, כמו גם על התפשטות המחלה בהדבקה בין מקומיים. ביממה האחרונה דיווחו הודו והפיליפינים על מקרים ראשונים אצלם של אזרחים שחזרו מסין. קוריאה הדרומית אישרה מקרה אחד של התפשטות מקומית, כאשר אדם ששב מסין הדביק תושב מקומי.

לפי דיווח "אסושיאטד פרס", ד"ר מייקל ראיין, יו"ר ועדת החירום של ארגון הבריאות העולמית, שחזר מבייג'ין לאחר פגישות עם בכירים בממשל הסיני, אישר כי סין נוקטת אמצעים יוצאי דופן נוכח האתגר יוצא הדופן מולו היא מתמודדת.

עם זאת, התפשטות המחלה באמצעות הדבקה מקומית מדאיגה את מומחי הבריאות העולמית. בשעות אלו מתכנסת ועידת מומחים על מנת להעריך את המצב, ולבחון הכרזה על המגפה כ"מצב חירום עולמי".

בתוך כך, דיווחה הבוקר (חמישי) סוכנות הידיעות הרוסית RT, כי רוסיה סגרה את הגבול שלה עם סין במזרח הרחוק , בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה.

ההיערכות בישראל – במשרד הבריאות ובכנסת
משרד הבריאות פרסם אתמול (רביעי) הבהרה בנוגע לוירוס הקורונה: "אנו שוקלים לקרוא לציבור הנוסעים שחזר מסין להמנע מלהסתובב במקומות ציבוריים למשך מספר ימים לאחר הביקור בסין, גם אם הם בריאים וללא סימני מחלה.  בנוסף תיבחן מדיניות הכניסה והיציאה מסין באופן רחב. הנושא יעלה לדיון בצוות לטיפול במגפות בישיבות הקרובות וככל שתתקבל החלטה בנושא היא תתפרסם באופן רשמי."

הבהרה זו מצטרפת להמלצת המשרד מתחילת השבוע, לפי מומלץ "להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין ולא לנסוע כלל למחוז חוביי בסין. יש לשים לב לכך שאזורים רבים בסין סגורים לתנועה".

לצורך היערכות לכל תרחיש אפשרי, חתם ביום שני (27.1) שר הבריאות, יעקב ליצמן, על צו פקודת בריאות העם שמרחיבה את סמכויות המשרד בהתמודדות עם הקורונה. החתימה על הצו מאפשרת למעשה למנכ״ל המשרד משה בר סימן טוב, לראש שירותי בריאות הציבור פרופ׳ סיגל סדקצי ולרופאי המחוזות במשרד, לבצע במידת הצורך את כל הצעדים הנדרשים להתמודד עם התפרצות הנגיף בארץ.

שר הבריאות יעקב ליצמן: ״לאחר ישיבה עם גורמי המקצוע במשרד, חתמתי כעת על הצו שמוסיף את נגיף הקורונה לרשימת המחלות המדבקות בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי, איתם אנחנו בקשר יום יומי." עוד הוסיף השר: "חשוב לי להרגיע את הציבור שהחתימה על הצו היא לא מצב חירום, היא נותנת לנו את האפשרות לנקוט את כל הצעדים הנדרשים בעת הצורך. נכון לכעת – והדגש הוא על כעת, אין חולה מאומת בקורונה אך אנו ערוכים גם לכך״.

הבוקר (חמישי) פנה ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) בדרישה לכנס דיון דחוף בהיערכות הלאומית לנגיף הקורונה. במכתבו מציין ח"כ צבי האוזר: "על הכנסת, מתוקף תפקידה כגורם מפקח לוודא כי מבוצעת היערכות הנוגעת לפעולה משולבת ומתואמת של זרועות הממשלה." עוד הוסיף האוזר, כי "בהינתן שהוקמה ועדת כנסת, אבקש לקיים דיון דחוף בנושא בהשתתפות כל הגורמים הנוגעים בדבר לרבות משרד הבריאות, משרד הפנים, רשות החרום הלאומית ורשות שדות התעופה."

** עדכון יום חמישי 20:20: בתום ישיבה של הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות, הודיע השר יעקב ליצמן, כי לא יאפשר לטיסות מסין להיכנס לישראל. בנוסף, גם נוסעים שיגיעו מסין בטיסות לא ישירות (קונקשיין) "יישלחו לבידוד של שבועיים בבית". במשרד הבריאות מקווים, כי אנשים יהיו אחראים ויישארו בביתם.

השר ליצמן במעמד החתימה. צילום: משרד הבריאות
השר ליצמן במעמד החתימה. צילום: משרד הבריאות

פינוי אווירי של אזרחים זרים מסין והפסקת טיסות לסין
סוכנות הידיעות "אסושיאטד פרס" דיווחה, כי היום (חמישי) בבוקר יצאה מפורטוגל טיסה מיוחדת על מנת לאסוף כ- 350 אזרחי האיחוד האירופי שנמצאים באזור מוכה המגפה בסין. מטוס A380 המריא הבוקר מנמל התעופה הצבאי בחה, דרום מזרחית לליסבון, והוא צפוי לעצור בפריז לאיסוף צוות ולאחר מכן להמשיך להאנוי, ויאטנם ולסין. שר החוץ של פורטוגל, אוגוסטו סנטוס סילבה, אישר ל"אסושיאטד פרס", כי הטיסה תואמה בין מדינות האיחוד האירופי לבין שלטונות סין.

סוכנות הידיעות מדווחת עוד, כי ארצות הברית ויפן ביצעו טיסות דומות לפינוי אזרחיהן מהעיר ווהאן שבסין.

במקביל, היום הצטרפו חברות התעופה אל על, איבריה וקוריאן אייר לרשימה הגדלה של חברות התעופה שמשעות או מקטינות את שירות הטיסות לסין. אל על הודיעה כי השהיית הטיסות, בשלב זה, היא עד 25.3.2020.

בית חולים חדש ב-10 ימים
ביום שני הקרוב, 3.2.2020, 10 ימים לאחר תחילת העבודות להקמתו, עתיד להיפתח בית חולים ווהאן הושנשאן (Wuhan Huoshenshan Hospital). בית החולים ישתרע על 25,000 מטרים מרובעים ברובע קאידייאן שבעיר.

ממשלת סין בונה בהליך מזורז בית חולים בן 1,000 מיטות, במתכונת דומה לזה שהוקם בבייג'ינג בשנת 2003, עם התפרצות מגפת נגיף הסארס. זאת, כחלק ממאמציה לבודד, להכיל ולטפל בחולים שאובחנו כחולים בוירוס הקורונה (coronavirus" / 2019-nCoV").

צילום אווירי מסוף שבוע שעבר מלמד שכ- 60 דחפורים עבדו לפינוי והכנת השטח.

הערוץ הסיני CGTN משדר בשידור חי מאתר הבנייה לאורך כל שעות היממה ומעדכן על התקדמות העבודה.

הבוקר, הם עדכנו כי בית החולים יפעל עוד 4 ימים.

//

המשך עדכונים: נגיף הקורונה: מקרה ראשון מאומת של הידבקות במזרח התיכון; הוכרז מצב חירום בינלאומי

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן