Skip to content

נגיף הקורונה: מקרה ראשון מאומת של הידבקות במזרח התיכון; הוכרז מצב חירום בינלאומי

מידע מעודכן: מספר החולים והמתים ממשיך לעלות; מקרה ראשון מאומת של הידבקות במזרח התיכון; פינוי אזרחים זרים; המלצות משרדי החוץ והפנים; הנחיות משרד הבריאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתונים מעודכנים:
לפחות 213 אנשים מתו עד כה כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה, ויותר מ- 9,809 חולים בנגיף אובחנו ותועדו בסין ובמדינות נוספות ברחבי העולם.

גבר עם מסכה ביפן. צילום אילוסטרציה: Lucrezia Carnelos on Unsplash
גבר עם מסכה ביפן. צילום אילוסטרציה: Unsplash

מצב חירום בינלאומי:
אתמול (חמישי) בערב הכריז ארגון הבריאות הבינלאומי (WHO) על התפרצות נגיף הקורונה הקטלני שהחלה בסין כ"מצב חירום בינלאומי של בריאות הציבור". עד כה, כל המיתות בעקבות ההידבקות בנגיף קרו בסין. עם זאת, התפשטות הנגיף במדינות נוספות הוביל להערכת מצב חדשה בארגון הבריאות העולמי ולהכרזה האמורה.

בכיר בארגון הבריאות העולמי, שהתראיין לרשת סקיי ניוז הבריטית (Sky News), הגדיר את ההכרזה כ"אירוע יוצא דופן". מצב חירום בינלאומי של בריאות הציבור, מוגדר כמצב "חמור, פתאומי, יוצא דופן או לא צפוי" שעלול לצורך בתגובה בינלאומית.

מקרה ראשון של הידבקות גם במזרח התיכון:
איחוד האמירויות היא המדינה הראשונה במזרח התיכון אליה התפשט הנגיף. הדיילי מייל הבריטי (Daily Mail) דיווח, כי אתמול (יום חמישי) הושמו בבידוד ארבעה בני משפחה אחת, ארחים סיניים, שהגיעו מהעיר ווהאן, לאחר שלפחות אחד מהם נדבק בנגיף הקורונה.
עדכון (יום ששי בערב): כל בני המשפחה אובחנו כחולים במחלה.

בריטניה ורוסיה הצטרפו אף הן למדינות שהודיעו על מקרי הידבקות בשטחן. זאת, בנוסף לסין, תאילנד, הונג קונג, טאיוואן, בינגפור, מקאו, אוסטרליה, יפן, ארצות הברית, דרום קוריאה, מלזיה, צרפת, גרמניה, איחוד האמירויות, קנדה, ויאטנם, פינלנד, נפאל, סרי לנקה וקמבודיה.

סין בהסגר:
כ-60 מיליון תושבים בערים שונות ברחבי סין נמצאים בהסגר כבר כשבוע. כפי שדיווחנו אתמול, התאחדות הכדורגל הסינית הודיעה על ביטול משחקי ליגת הכדורגל.

פינוי אזרחים זרים:
עד כה, דאגו ארצות הברית, יפן ומדינות האיחוד האירופי לטיסות מיוחדות לפינוי אזרחיהן מסין. מדינות נוספות בוחנות אפשרות זו נוכח התפשטות הנגיף.

בתוך כך, ה-CNN מדווח, כי מאות אמריקאים שפונו ביום רביעי לארצות הברית מסין, מצויים בבידוד מרצון בבית חולים צבאי בדרום קליפורניה. המפונים התבקשו להישאר לפחות שלושה ימים לצורך בדיקות ומעקב. בתום התקופה, אם הבדיקות יהיו תקינות והם לא יפתחו סימפטומים, יוכלו המפונים לבחור אם להישאר בבסיס עד תום 14 יום מחזרתם, או לחזור לבתיהם. כל אמריקאי מהקבוצה שיפתח סימפטומים יועבר מייד לאשפוז בבידוד בבית חולים.

השעיית טיסות לסין:
אייר פראנס הודיעה על השעייה מלאה של טיסותיה לסין, בשלב זה עד ליום 9.2.2020. החברה הפסיקה את טיסותיה מהעיר ווהאן כבר ביום 22.1.2020. החברה הודיעה, כי נוסעים שבידיהם כרטיסים לתאריכים בהם בוטלו הטיסות, יוכלו לבחור האם ברצונם לקבל כרטיסים חלופיים כאשר יחודשו הטיסות, או לקבל החזר כספי. אייר פראנס מצטרפת לרשימה גדולה של חברות תעופה שמשעות או מקטינות את שירות הטיסות לסין.

הנחיות משרד הבריאות הישראלי
בהמשך להודעת השר הממונה אתמול, פרסם משרד הבריאות באתר האינטרנט שלו הנחיות למי ששהה בסין בתקופה האחרונה, ובמיוחד במהלך ה-14 יום האחרונים, גם לשהות קצרה. לפי הנחיות אלה, מתבקשים השבים מחו"ל לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה בסין.

במקרה של הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה, מנחים במשרד הבריאות לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בבית חולים (חדר מיון). לפני ההגעה, ליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה ששהה בסין. גם במצב רפואי אחר, הדורש טיפול, יש ליידע מראש טלפונית את הגורם המטפל, על הגעת מטופל ששהה בסין. החולים מתבקשים לכסות את הפה והאף במסיכה כירורגית, או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

מי שנעדר מהעבודה בתקופה זו של 14 ימים מחזרתו מסין אינו נדרש לקבל אישור מחלה מרופא משפחה בגין ההיעדרות. ההיעדרות תיחשב לו כהיעדרות בשל מחלה. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ביום ה-15 לאחר מועד השהייה האחרונה בסין וככל שלא התפתחו תסמינים, ניתן לחזור לעבודה ולפעילות רגילה.

המלצות משרד החוץ מהיום (יום ששי):
בהמשך להכרזת ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי בהקשר לנגיף הקורונה, פרסם היום (יום ששי) משרד החוץ המלצה לאזרחים ישראלים להימנע מלטוס לסין עד לסיום מצב החירום, או הודעה אחרת.

לאזרחים ישראלים השוהים בסין, ממליצים במשרד החוץ לשקול יציאה מסין. עקב החלטת שר הבריאות לאסור נחיתת טיסות מסין בישראל, ניתן לשוב דרך מדינה שלישית.

במשרד החוץ מפנים את האזרחים שביקרו בסין ב-14 הימים האחרונים להנחיות שפורסמו באתר משרד הבריאות.

נציגויות ישראל בסין (בייג'ינג, שנגחאי, גוואנז'ו וצ'נגדו) והנציגות בהונג קונג ממשיכות ופועלות למרות מצב החירום.

שר הפנים דרעי: ייסגרו המעברים היבשתיים והימיים לזרים ששהו בסין – בהמלצת משרד הבריאות
בהמלצת משרד הבריאות, הודיע היום (יום ששי) שר הפנים, אריה דרעי, כי הורה לרשות האוכלוסין וההגירה לבצע סגירה מלאה של מעברים יבשתיים (בדגש על מעבר אלנבי) וימיים לבני אדם שאינם אזרחי ישראל או תושבי ישראל וששהו בסין בשבועיים שלפני הגעתם למעבר הגבול. הכניסה תימנע למעט אלה שיש בידם כרטיס טיסה תקף לטיסה שאמורה לעזוב את ישראל עד 6 שעות ממועד הכניסה לישראל – וזאת עד להחלטה אחרת.

בנוסף, הנחה שר הפנים את מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ׳ שלמה מור יוסף, להיות בקשר רציף עם מנכ״ל משרד הבריאות על מנת למצוא פתרונות מתאימים בהתאם להמלצות המתעדכנות בנושא.

//

למידע נוסף: נגיף הקורונה: החמרה בעמדת משרד הבריאות הישראלי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן