Skip to content

הליגה הערבית דחתה את עסקת המאה של טראמפ

בתום כינוס שרי החוץ של הליגה הובהר כי לא יהיה שיתוף פעולה עם הבית הלבן במימוש תכנית השלום של טראמפ וכי יוזמת השלום הערבית היא המינימום המקובל להשגת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא הרשות הפלסטינית, מוחמד עבאס (אבו מאזן), חזר שוב על עמדת הרשות המתנגדת לחלוטין לתוכנית "דיל המאה" של דונאלד טראמפ, בנאומו לפני שרי החוץ של הליגה הערבית שהתכנסה היום (שבת) בקהיר. עבאס הזהיר כי הרשות כעת חופשיה לעצור את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל\ עליו הוסכם בהסכמי אוסלו ולפיהם התנהל עד היום. הליגה הערבית דחתה גם היא את "עסקת המאה" של טראמפ ובהודעה המסכמת נאמר כי התוכנית לא תוביל לשלום. שרי הליגה הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם ארצות הברית ביישום התוכנית והתריעו לבל תנסה ישראל לממש את התוכנית בכוח באופן חד-צדדי. הליגה הערבית החליטה כי לא יהיה שיתוף פעולה עם תכנית השלום האמריקנית, לא יהיה שיתוף פעולה עם הבית הלבן במימוש תכנית השלום שלו וכי יוזמת השלום הערבית היא המינימום המקובל להשגת שלום. שרי הליגה קוראים לקהילה הבינלאומית להתנגד לכל צעד שתנקוט ישראל בשטח באופן חד-צדדי.

 

צילום: רשת החדשות הפלסטינית- PNN
צילום: רשת החדשות הפלסטינית- PNN

ברביעי שעבר הגיעה משלחת פלסטינית בראשות השר הממונה על קשרי הרשות עם ישראל, מוחמד א-שיח' למשרד שר האוצר משה כחלון ומסרה לו מכתב עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתוב בשפה הערבית ובכתב ידו של עבאס בו נכתב כי הרשות דוחה מכל וכל את תכנית השלום של טראמפ ונתניהו ודיל המאה שם קץ להסכמי אוסלו משנת 1993 וביטל את מחויבות הרשות להסכמים אלו, כולל החלוקה לשטחי A B  ו C , כמו גם את שיתוף הפעולה הביטחוני בין כוחות הביטחון הפלסטינים לישראל. אשיח' אמר בראיון אחר לכלי התקשורת כי אמר לכחלון לא רק כי הרשות מתנגדת לעסקת המאה של טראמפ אלא שעבאס גם סירב לקבל לידיו מכתב אישי שהגיע מנשיא ארצות הברית והחזירו לידי הנציגים שהביאו את המכתב אליו.
כחלון, כך נמסר בישראל, מסר את מכתבו של עבאס ידי נתניהו בטרם הוא המריא מוושינגטון לרוסיה.

בנאומו לפני הליגה אמר עבאס  כי "רק בגלל שירושלים תהיה בירת ישראל, לעולם לא אקבל את הפיתרון הזה, ולא ארשם בהיסטוריה שלי ושל ארצי שמכרתי את ירושלים. ירושלים היא לא לי בלבד, אלא עבור כולנו".
"הם רוצים שאכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, ואני יודע היטב שהיא לא. ארה"ב רוצה שאקבל את הסיפוח של ירושלים, את חלוקת אל-אקצה, את ביטול זכות השיבה ואת פירוז עזה. עסקת המאה מבטלת את הלגיטימציה הבינלאומית, ונותנת לגיטימיות לטראמפ בלבד. אנחנו מוכנים לחסות בינלאומית של תהליך השלום כולל לחסות של הקוורטט , אבל לא נסכים לכך שארה"ב לבדה תהיה נותנת החסות של תהליך השלום", אמר הנשיא הפלסטיני.

"אנחנו לא רוצים שתעמדו נגד ארה"ב" אמר עבאס לשרי החוץ,  "אך אנחנו רוצים מהעולם שיתמוך בנו ובעם הפלסטיני. מלך סעודיה מסר לי כי הוא תומך בנו. מלך ירדן תומך בנו. העברנו לישראל איגרת שהגיעה לראש הממשלה נתניהו באמצעות שר והשנייה נשלחה לסי איי איי. באיגרת לישראל הודענו על הפסקת הקשר בין הרשות הפלסטינית לישראל ולארה"ב כולל היחסים הביטחוניים, בשל הפניית העורף שלהן להסכמים שנחתמו. על ישראל לשאת באחריות ככוח כובש", אמר עבאס לנציגי הליגה הערבית".
על סירוב הרשות לשתף פעולה עם ממשל טראמפ הסביר עבאס: "הופתענו מהצהרת טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל ומהעברת השגרירות אליה. הוא הפסיק את המימון לאונר"א ולבתי החולים, ואז החלטנו להפסיק את היחסים עם ארה"ב. כשארה"ב הכריזה על עסקת המאה התקשרו אלי ואמרו לי שישלחו לי את נוסח התכנית כדי שאקרא אותה וסירבתי. לאחר מכן טראמפ התקשר אלי פעם, פעמיים ושלוש אך אני סירבתי לענות לו. הוא הודיע שהוא דיבר איתי אך זה לא נכון. לא שוחחתי עם הממשל האמריקני אפילו פעם אחת".
על החלק בתכנית שמדבר על חילופי שטחים ומסירת המשולש לידי הפלסטינים אמר: "יש במדינת ישראל אזור שנקרא המשולש. גרים בו ערבים ישראלים. 250 אלף אזרחים. הם רוצים למסור לנו אותה. כולם יודעים מה הסיבה: זה אזור שגרים בו הרבה ערבים אך הוא קטן גיאוגרפית. לדעתי טראמפ לא יודע כלום על התכנית הזאת. האחראים על התכנית הם שלושה – ג'ארד קושנר, דיוויד פרידמן וג'ייסון גרינבלט". אגב כך, עבאס התייחס בזלזול לחותנו של טאמפ וכינה את ג'ארד קושנר – "הילד".
גם שרי החוץ של סעודיה, מצריים וירדן גחו למעשה את תכניתו של טראמפ.  שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, אמר בכינוס כי: "מאמצי השלום צריכים לשאוף להגיע לפתרון הוגן שיכיל את זכויות הפלסטינים. ערב הסעודית תתמוך תמיד בבחירות של העם הפלסטיני. אנחנו בעד מדינה פלסטינית עצמאית עם מזרח ירושלים כבירתה".
שר החוץ הירדני  איימן ספדי היה נחרץ יותר והזהיר בהתייחסותו לאפשרות הסיפוח מצד ישראל: "אנחנו מזהירים מההשלכות של כל צעד ישראלי חד צדדי שיביא לקביעת עובדות בשטח. הקמת התנחלויות והרחבתם וסיפוח אדמות פלסטיניות, מהווים הפרה של החוק הבינלאומי. הקהילה הבינלאומית צריכה לשלב ידיים כדי לפתוח במשא ומתן ישיר וחדש שיגיע לפתרון שתי המדינות".

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי כי: "העמדה המצרית כלפי הסוגיה הפלסטינית מוכרת וידועה, והיא מתואמת עם ההחלטות הבינלאומיות, להקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים בירתה. השגת המטרה הזו היא המפתח לשלום במזרח התיכון".

 

 

 

".

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן