Skip to content

4.2.2020: מציינים 20 שנה ליום הסרטן הבינלאומי

בעולם: נתוני סקר שנערך לרגל ציון 20 ליום הסרטן הבינלאומי • בישראל: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות עם נתונים חדשים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום מציינים ברחבי העולם 20 שנה ליום הסרטן הבינלאומי. יום זה, שמצויין מדי שנה ברחבי העולם ב-4 לפברואר, הוא פרי יוזמה של ארגון הסרטן הבינלאומי (UICC). ארגון זה הוא הגדול והוותיק מבין הארגונים למלחמה בסרטן. ארגון הסרטן הבינלאומי נוסד בשנת 1933 בג'נבה, וחברים בו 1,150 ארגונים מ-173 מדינות, לרבות האגודה למלחמה בסרטן הישראלית.

צילום: Unsplash

קבוצת מחלות הסרטן נוכחות ומשפיעות על חיי היום יום של אנשים ברחבי העולם. למעלה מ-61% (3 מתוך 5 אנשים) ממשתתפי סקר שנערך לאחרונה על-ידי ארגון הסרטן הבינלאומי, ציינו כי הושפעו או עדיין מושפעים ממחלת סרטן – בין אם בחוויה והתנסות אישית ובין אם דרך היכרות עם אדם שהתמודד או מתמודד עם המחלה. 60% מהנשאלים אף הביעו חשש שהם עצמם יחלו, או יחזרו לחלות, בסרטן במהלך חייהם. חשש זה חצה מדינות, גילאים, השכלה ומעמד סוציו-אקונומי.

משתתפי הסקר, 15,000 איש מ-20 מדינות, הפגינו ידע ומודעות מרשימים לגורמי התחלואה והתמותה מסרטן. 87% מהמשתתפים בסקר גילו בקיאות בגורמי הסיכון לסרטן ורק 6% טענו כי אינם יודעים דבר בנושא זה. השימוש בטבק הוא גורם הסיכון המוכר ביותר (63%); אחריו, חשיפה לקרני שמש מזיקות (54%); ובמקום השלישי – חשיפה לעישון טבק (עישון פסיבי; 50%). ובכל זאת, יש עדיין מקום לשיפור.

היום, יום הסרטן הבינלאומי, "הוא הזדמנות להזכיר מה כל אחת ואחד מאתנו יכולים לעשות על מנת להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן," מסבירה מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, "אימוץ אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון ומהשמנה, לצד ביצוע הבדיקות המומלצות לגילוי מוקדם שהוכחו כיעילות וקבלת החיסונים המומלצים, הן הדרכים היעילות והמוכחות באמצעותן ניתן להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בכ-50%".

בתום שנת 2017 חיו בישראל כ-91,000 אזרחים, שאובחנו בסרטן בין השנים 2013-2017. מדי שנה מאובחנים בישראל כ- 30,000 חולי סרטן חדשים. שיעור היארעות הסרטן בישראל, כלומר, מקרים החדשים שמאובחנים, גבוה מהשיעור הממוצע בעולם, אם כי ישראל נמצאת במקום האחרון (מקום 50) מבין 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם. גם שיעור חולי הסרטן הממוצע בישראל גבוה מהשיעור הממוצע העולמי. מאידך, לפי הנתונים האחרונים שפורסמו, נכון לשנת 2017, ישנה ירידה מובהקת בשיעורי ההיארעות בגברים יהודים, נשים יהודיות ובגברים ערבים בשנים 1996-2017.

בעולם, וגם בישראל, סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בנשים. למרות שסרטן השד יכול להתגלות גם בגברים, עיקר התחלואה היא בנשים, ביחס של כ- 1:100. גילוי מוקדם באמצעות תכניות סינון (screening) הוכח כמפחית את התמותה מסרטן השד וכמאפשר לשנות את מהלך המחלה. התכנית בישראל הוקמה בתחילת שנות התשעים ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ובשיתוף משרד הבריאות על בסיס ראיות מניסויים קליניים וקווים מנחים של גופים מקצועיים.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל; הראשון בשכיחותו בקרב יהודים והשלישי בשכיחותו בגברים ערבים. בדיקות סינון באמצעות PSA לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית החלו בשנת התשעים המוקדמות, אולם קיימת מחלוקת מקצועית באשר ליעילותן במניעת תמותה מהמחלה. סוג הסרטן הראשון בשכיחותו בקרב גברים ערבים הוא סרטן הריאה. זאת, נוכח שיעור העישון הגבוה מאד בקרב גברים מגזר הערבי.

פרופ' ליטל קינן-בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות מבהירה, כי: סוגי הסרטן העיקריים, האחראים ליותר מ-50% מכלל מקרי התחלואה בגברים בישראל, היו דומים ביהודים, בערבים ובאחרים, וכללו את סרטן הערמונית, סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן כיס השתן. גם בנשים היה דמיון בסוגי הסרטן השכיחים. בשלוש קבוצות האוכלוסייה הללו: גידולי השד היוו כשליש מכלל הגידולים וגידולי המעי הגס והחלחולת היוו 10-14% מכלל הגידולים. סרטן הריאה, סרטן בלוטת המגן (תירואיד), לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן הרחם היו גם הם בין הגידולים השכיחים בנשים".

במהלך שנת 2017 נפטרו בישראל כ-11,000 אנשים מסרטן. סיבת המוות השכיחה בקרב נשים היתה סרטן השד, ובקרב גברים – סרטן הריאה. והצער מתערבב עם תקווה: שיעורי התמותה מסרטן נמצאים בירידה מובהקת בין השנים 1996-2017 בכל קבוצות האוכלוסייה והמין. נקווה שנוכל לעדכן על המשך מגמה חיובית זו גם לאחר פרסומם של נתוני רישום הסרטן לשנים 2018 ואילך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן