Skip to content

ג'ף קונס לא הגיע לישראל ותערוכת הבלונים נפתחה במוזיאון ת"א

האמן השנוי במחלוקת, המפסל בבלונים מתנפחים הנרכשים במיליוני דולרים ברחבי העולם, פתח תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב וכולה שייכת לאוסף הפרטי של חוזה מוגרבי, אספן יהודי ידוע, יליד ארץ ישראל של שנות השלושים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשל ובצל הקורונה, בוטלה הגעתו של האמן האמריקאי והשאלה היא אם גם זרם המבקרים שימלאו את קופת המוזיאון יגיעו. תערוכת הבלונים נפתחה ואוהבי הקיטש יהנו מהביקור בה.

צילום: שרה פלד

ג'ף קונס, יליד 1955, מפנסילבניה ארה"ב, הוא אמן ניאו-פופי אמריקאי, שהתפרסם לראשונה בתחילת שנות התשעים כשתיעד את זוגיותו עם השחקנית אילונה סטאלר (צ'יצ'ולינה), ותיאר סצנות פורנוגרפיות ביתיות בסדרות של צילומים, פסלים והדפסים בעלי אופי פרסומי, שהקומפוזיציות שלהם נלקחו מהציור הדתי והקלאסי. קונס הציג פסלים מוקצנים של סלבס כמו מייקל ג'קסון וליידי גאגא, צעצועי בריכה ודמויות מסרטים מצוירים כמו פופאיי והענק הירוק.

את התערוכה "ג'ף קונס: ערך מוחלט – עבודות נבחרות מאוסף מוגרבי" אוצר דורון רבינא, האוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות. לדבריו, התערוכה מציגה מבחר עבודות גדולות ממדים מתקופות שונות לאורך הקריירה של קונס, משנות השמונים ועד היום. היא כוללת עבודות הנחשפות לראשונה בפני הקהל הרחב, כמו פסל השיש "זוג רקדנים" שהעבודה עליו נמשכה כעשר שנים, לצד עבודות מהסדרות הבולטות ביותר שיצר, ביניהן היצירה האיקונית "דב ושוטר" (1988) מתוך הסדרה "בנאליות", שהוצגה בתערוכה הרטרוספקטיבית של קונס במוזיאון וויטני בניו-יורק, במרכז פומפידו בפריז, ובמוזיאון גוגנהיים בבילבאו; "בלון ונוס דוֹלנִי וייֶסטוֹנִיצֶה (סגול)" (2013–2017) מעבודות הבלונים המפורסמות; "הענק הירוק (Rock)" (2004–2013) ו"דולפין טאז פח-זבל" (2007–2011) מעבודות המתנפחים, ועוד.

התערוכה המוצגת היא שת"פ עם אוסף חוזה ומארי מוגרבי. האספן חוזה מוגרבי נולד בארץ ישראל ב-1939, להורים מסוריה. למשפחה היתה חנות מכולת בשכונת נחלת אחים. אז קראו לו עדיין יוסף. בגיל 16 נסע לקרובי משפחה בקולומביה, שם עבד כנער שליח ומאוחר יותר הפך ליבואן טקסטיל מהחשובים במדינה. בהמשך עבר עם משפחתו לארה"ב וניסה להשתלב בתעשיית הטקסטיל. מנהל חשבון הבנק שלו הציע לו עסקת רכישת אמנות ומאז הכל היסטוריה. אין לו ידע באמנות והוא רוכש על פי תחושת בטן. מוגרבי נוטה לרכוש יצירות רבות של אותו אמן וכך הוא משתלט על המכירות של אותו אמן.

העיסוק בג'ף קונס, מעלה תהייה: האמנות העכשווית מחפשת כל דרך מקורית להנגיש אמנות לאוכלוסיית המאה ה־21 באופן שהם יוכלו להבין אותה. האם האמנות היא בעצם "בלון מנופח מצופה בזהב?" אני בטוחה כי התשובה תהיה טמונה בתורים לתערוכה שיהיו ארוכים.

הארנב המוזהב בחנות לואי ויטון בטוקיו. צילום: שרה פלד

אוצר: דורון רבינא \ אוצרת משנה: שחר מולכו

10.3.20  – 10.10.20

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן