Skip to content

אבק כוכבים

אבק כוכבים בראשית מרץ תתקיים לראשונה בארץ תחרות נגינה לקלרינת וסקסופון «CLASSIC WINDS» – וזאת במסגרת הפסטיבל היוקרתי שיזם הצ'לן והמנצח דימטרי יבלונסקי "כוכבים מוזיקליים נודדים" –  בה ישתתפו מיטב המנצחים והסולנים, ביניהם המנצח הארמני סרגיי סמביטיאן, הכנרים מקסים ונגרוב ודניאל לוזוקוביץ, הצ'לן אלכסנדר קנייאזב, והקלרניתנית שירלי בריל בהשתתפות התזמורת הלאומית הארמנית והתזמורת הסימפונית ירושלים בעקבות ההצלחה הגורפת של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אבק כוכבים

בראשית מרץ תתקיים לראשונה בארץ תחרות נגינה לקלרינת וסקסופון «CLASSIC WINDS» – וזאת במסגרת הפסטיבל היוקרתי שיזם הצ'לן והמנצח דימטרי יבלונסקי "כוכבים מוזיקליים נודדים" –  בה ישתתפו מיטב המנצחים והסולנים, ביניהם המנצח הארמני סרגיי סמביטיאן, הכנרים מקסים ונגרוב ודניאל לוזוקוביץ, הצ'לן אלכסנדר קנייאזב, והקלרניתנית שירלי בריל

בהשתתפות התזמורת הלאומית הארמנית והתזמורת הסימפונית ירושלים

בעקבות ההצלחה הגורפת של תחרות הפסנתר הבינלאומית שהתקיימה לפני מספר חודשים, תחרות בה השתתפו מעל 40 פסנתרנים מרחבי העולם, החליטה הנהלת הקרן האירופאית לקידום התרבות לקיים בראשית מרץ תחרות לקלרינט וסקסופון. נשיא הקרן שמקום מושבה במלטה, הוא קונסטנטין אישחנוב ומטרתה לגלות באמצעות התחרויות את הכישרונות הגדולים הבאים של עולם המוזיקה. להעניק לקהל חוויה מוזיקלית עילאית וכך להרחיב את קהל חובבי המוזיקה הקלאסית ולהבטיח את המשך קיומה ונגינתה. הזוכים קיבלו מענקים כספיים נדיבים וכרטיס כניסה לתחרות הגדולה שתתקיים בשנה הבאה במלטה. לצד התחרות יתקיים פסטיבל מוזיקה בינלאומי ובו חמישה קונצרטים מרתקים בין 1 ל-5 למרץ 2020.

סרגיי סמביטיאן הארמני ינצח על התזמורת הסימפונית ירושלים בקונצרט הפתיחה. הקלרניתנית שירלי בריל תנגן בו בבכורה עולמית את הקונצ'רטו שהלחין אלכסיי שור – מלחין הבית של התחרות. עוד מפרי עטו תושמע הפתיחה לבלט "ארמון הבדולח". בריל תנגן גם פנטזיה שהלחין לואיג'י בסי על נושאים מתוך 'ריגולטו' של ורדי. הקונצרט ייחתם בסימפוניה הרביעית ה'איטלקית' של מנדלסון (בלה מז'ור, אופ' 90). (תיאטרון ירושלים, הנרי קראון, 1.3.2020)

 הקרלניטנית שרילי בריל, תמונה של Felix Broede
                                           הקרלניטנית שרילי בריל, תמונה של Felix Broede

על התזמורת הסימפונית הלאומית הארמנית ינצח דימטרי יבלונסקי. הכנר דניאל לוזקוביץ' ינגן את הקונצ'רטו לכינור ברה מז'ור של בטהובן (אופ' 61) ופנטזיה של מלחין הבית – אלכסיי שור. בפתיחה "רומיאו ויוליה" של צ'ייקובסקי ייחתם הערב (תיאטרון ירושלים, הנרי קראון, 2.3.2020).

שלושת הקונצרטים הבאים יתקיימו בהיכל התרבות בתל אביב. המנצח הארמני סרגיי סמבטיאן ינצח על התזמורת הסימפונית הארמנית  שתלווה את הכנר הנודע מקסים ונגרוב. הוא ינגן את הקונצ'רטו בסול מינור של ברוך (אופ' 26) ואת "נוף ימי" לכינור ולתזמורת מאת אלכסיי שור. את הקונצרט תחתום הסימפונית הארמנית בנגינת סוויטת "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי (אופ' 20). היכל התרבות, 3.3.2020, 20.30

 המנצח סרגיי סמבטיאן, תמונה של Lusi Sargsyan
                                             המנצח סרגיי סמבטיאן, תמונה של Lusi Sargsyann

למחרת ינגן הצ'לן אלכסנדר קנייאזב עם התזמורת הקאמרית של ארמניה את הקונצ'רטו לצ'לו בדו מז'ור של היידן. גם הקונצ'רטו לצ'לו של אלכסיי שור "עלייה לרגל מוזיקלית" הוא בדו מז'ור, וגם הסרנדה לכלי קשת של צ'ייקובסקי (אופ' 28) היא בסולם הבהיר דו מז'ור. מסקרן יהיה לשמוע את הסינפונייטה התזמורתית לכלי מיתר של המלחין רון ארותיניאן, היכל התרבות, תל אביב, 4.3.20120, בשעה 20:30

ועל קונצרט הגמר החגיגי של התחרות לקלרינט וסקסופון ינצח יוזם התחרות דימטרי יבלונסקי, וישתתפו בו הזוכים בליווי התזמורת הסימפונית הלאומית של ארמניה. הוא יתקיים באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב, 5 במרץ בשעה 19:00

וכמה מילים על האמנים

הצ'לן והמנצח דימיטרי יבלונסקי היה מועמד לכמה פרסי גראמי על הקלטותיו. הוא בנה של הפסנתרנית אוקסנה יבלונסקיה.  כבר בגיל 9 הופיע בקונצרט בכורה בנגינת הקונצ'רטו לצ'לו מאת היידן.  הוא המנהל המוסיקלי של הווירטואוזים של קייב, מלמד בביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, אוניברסיטת תל אביב ומכהן כראש המחלקה ליחסים בינלאומיים בבית הספר.

 הצ'לן והמנצח דימטרי יבלונסקי, תמונה של Sergei-Ilyin
                                             הצ'לן והמנצח דימטרי יבלונסקי, תמונה של Sergei-Ilyin

המנצח הארמני סרגיי סמבטיאן (33) ייסד את התזמורת הסימפונית הארמנית בגיל 18! הוא ניצח עליה בפסטיבלים רבים ברחבי אירופה ובתחרות המוזיקה השנתית המתקיימת בירובן על שמו של המלחין חצ'טוריאן.

סמבטיאן גם מנהל מוזיקלית את התזמורת הסימפונית של מלטה איתה הופיע ברחבי העולם. כמו כן, יסד ארבעה  פסטיבלים למוזיקה בארמניה, ומקדיש חלק ניכר מזמנו לקידום התרבות והמוסיקה הארמנית. הוא ארגן קונצרט מיוחד לציון 100 שנה לשואת העם הארמני בו השתתפו 1,144 מוזיקאים, נגנים וזמרים. זכה בפרסים רבים ולביקורת מהללות.

 הכנר מקסים ונגרוב הוא אחד הכנרים המבוקשים כיום בעולם, ומרבה להופיע גם כמנצח. הוא היה סולן כבר בגיל 5. במקביל, זכה בתחרות ויניאבסקי וקרל פלד בגילאים 10 ו-15. כבר בגיל  10 הקליט בחברות מלודיה, טלדק ו-E.M.I . זכה בפרסים רבים ביניהם פרסי הגראמי והגרמופון לאמן  השנה.

 הכנר מקסים ונגרוב, תמונה של B.Ealovega
               הכנר מקסים ונגרוב, תמונה של B.Ealovega

בשנת 2007 הלך בדרכו של המנטור שלו, רוסטרופוביץ', והחל לנצח; בשנת 2010 מונה למנהל המוזיקלי של תזמורת פסטיבל גשטד, בשוויץ. בעונות האחרונות הופיע ונגרוב כסולן או כמנצח עם תזמורת רבות מוניטין ובהן הפילהרמונית של ניו יורק, הפילהרמונית של ברלין, הסימפונית של לונדון, תזמורת תיאטרון המרינסקי, הסימפונית של ה- בי.בי.סי., והתזמורות הסימפונית של שיקאגו, מונטריאול וטורונטו. למותר לציין שהופיע ברסיטלים רבים. בשנים 2018-2019 הופיע עם המנצח ריקרדו שאיי עם התזמורת של לה סקלה מילאנו, וכן עם הפילהרמונית של פריז ומונטה קרלו. מיוחד היה הקונצרט שהתקיים לפני חמש שנים בהיכל התרבות בו ניגן לצד הפסנתרנית שירה שקד בעלטה מוחלטת.

בעונת הנוכחית ציין ונגרוב 40 שנות פעילות על הבמה בקונצרט גאלה שהתקיים ברויאל אלברט הול שבלונדון, ובו התארחו הצ'לן מישה מאיסקי, הפסנתרנית מרתה ארחריץ', לצד תלמידים מהקולג' המלכותי למוסיקה בליווי התזמורת הפילהרמונית של אוקספורד עם מנצחה מאריוס פפדופולוס.

ונגרוב הוא גם מורה מבוקש ומלמד בכמה קולג'ים למוזיקה ברחבי העולם. על חייו ואודות הקריירה שלו נעשו כמה סרטי תעודה, והוא זכה למספר רב של פרסים יוקרתיים. מקסים ונגרוב מנגן על כינור אקס-קרויצר סטרדיוואריוס משנת 1727.

*

כל אלה הם מצעד הכוכבים רבי המוניטין שייטלו חלק בקונצרטים המלווים את התחרות. ללא ספק יהיה זה אירוע מוזיקלי מרתק שבו הקהל יחסיר פעימה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן