Skip to content

מרוסיה באהבה

מרוסיה באהבה מ"השיכורים" של אנדריי מוגוצ'י ועד "הכיתה שלנו" של וכטנגוב ומ"פקיטה" של מריוס פטיפה דרך ה"חתונה" של סטרווינסקי – ואיך אפשר בלי האופרה של הבולשוי – ועד למינימליזם של קיריל ריכטר ב"קרונוס": פסטיבל מ.ארט מעלה מגוון מופעים של תיאטרון, מחול ומוזיקה, הפותחים צוהר לתרבות הרוסית בת זמננו: רחבי תל אביב, בין 20.2.2020 ל- 7.3.2020 גוף התרבות מ.ארט M.ART הוקם כדי לקדם תרבות רוסית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מרוסיה באהבה

מ"השיכורים" של אנדריי מוגוצ'י ועד "הכיתה שלנו" של וכטנגוב

ומ"פקיטה" של מריוס פטיפה דרך ה"חתונה" של סטרווינסקי – ואיך אפשר בלי האופרה של הבולשוי – ועד למינימליזם של קיריל ריכטר ב"קרונוס": פסטיבל מ.ארט מעלה מגוון מופעים של תיאטרון, מחול ומוזיקה, הפותחים צוהר לתרבות הרוסית בת זמננו:

רחבי תל אביב, בין 20.2.2020 ל- 7.3.2020

גוף התרבות מ.ארט M.ART הוקם כדי לקדם תרבות רוסית בת זמננו בלונדון, ניו יורק ותל אביב. מארגניו אצרו תוכנית המביאה את המופעים הבולטים והחשובים ביותר בתרבות הרוסית היום. במהלך שבועיים באולמות שונים בתל אביב, התיאטרון הלאומי הבימה, מרכז סוזן דלאל, בית האופרה, מוזיאון תל אביב  לאמנות והקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה יארחו את מיטב המופעים והשמות הבולטים בתחום היצירה בעולם הדובר רוסית. מטרת הפסטיבל המגוון והעשיר היא להביא לישראל את התרבות שהעולם הרוסי חי ונושם כיום:

בתחום התיאטרון :את הפסטיבל תפתח הדרמה הקומית "השיכורים" של המחזאי העכשווי איוואן וירפייב. הפקה שזכתה  בשנת 2016 בפרס "מסכת הזהב" על עבודת הבימוי הטובה ביותר של אנדריי מוגוצ'י.  המסר שהיא מעבירה הוא שכל אחד מאיתנו יכול ללמוד לחיות ללא פחד, לאהוב, לסלוח ולשנות את העולם סביבו.

 דאשה-ששרבקובה-דורה, צילום של ולרי-מיאסניקוב
תיאטרון וכטנגוב, דאשה שרבקובה, בתפקיד דורה, צילום של ולרי מיאסניקוב

ממוסקבה יגיע תיאטרון וכטנגוב עם הגרסה שלו למחזה "הכיתה שלנו" מאת המחזאי הפולני תדאוש סלובודז'אנק, בבימויה של נטליה קובליוב. המחזה מבוסס על אירוע אמיתי שהתרחש בעיירה ידוואבנה Jedwabne במזרח פולין ב-10 ביולי 1941 כשהשכנים הפולנים הקתולים פרצו לבתיהם של היהודים שגדלו איתם מהילדות, גררו אותם בחבלים לאסם תבואה והעלו 1600 איש באש. מרתק יהיה לחזות בגרסתו של סלובודז'אנק היוצא נגד אושיות החברה הפולנית: הכנסייה הקתולית, והחברה ההומוגנית שבה ילדים אינם צריכים להתמודד עם ילדים שונים מהם. זהו מחזה על חברה שנמצאת במצוקה בתקופת המלחמה כאשר מאיימים עליה מצד אחד הגרמנים ומצד שני הרוסים ומבפנים הכנסייה מטיפה לשנאת זרים.

שתי הצגות מסקרנות של תיאטרוני בובות למבוגרים יביא לארץ הבמאי הגיאורגי רזו גבריאדזה: "הסתיו של האביב" מתאר בעיניה של ציפור קטנה את  זיכרונותיה של סבתו של הבמאי מן העיר הנטושה והמרוששת אחרי מלחה"ע השנייה. "הייתה אז תשוקה לחיות ולאהוב. זה, בעיניי, ההבדל בין הזמנים הקשים של פעם לזמנים הקשים של היום" טוען הבמאי. ההצגה היא תמהיל קסום של תיאטרון בובות וירטואוזי, מחול גיאורגי ושירי עם, הסוחף את הקהל למסע של חלומות, ייאוש, זעם ואושר.

 תיאטרון הבובות של רזו גבריאלדזה, תמונה של רזו גבריאלדזה
תיאטרון הבובות של רזו גבריאלדזה, תמונה של רזו גבריאלדזה

 ו"רמונה" – הוא סיפור אהבה בין שני קטרים. לדברי הבמאי, "הקטר והקרקס הנודד הם דברים שנעלמו מן העולם. הרגשתי צורך לספר על תחושת גן העדן שאפפה אותי פעם, מבלי שהייתי ראוי לה, ושממנה הוגליתי על ידי החיים". כל ההצגות מלוות בתרגום מוקרן לעברית!  

רמונה, תיאטרון הבובות של רזו גבריאלדזה, תמונה של רזו גבריאלדזה
רמונה, תיאטרון הובובת של רזו גבריאלדזה, תמונה של רזו גבריאלדזה

בתחום המחול יגיע בלט בית האופרה של יקטרינבורג עם שני מופעים: הפקה מלאה וצבעונית של הבלט "פקיטה" לכוריאוגרפיה של מריוס פטיפה ומוזיקה של לודוויג מינקוס. זו הפקה מפתיעה, עם כוריאוגרפיה תפאורה ותלבושות מודרניים.

 הבלט של אורל, תמונה של Olga Kerelyuk
הבלט של אורל, תמונה של Olga Kerelyuk

את המופע השני מעלה אחת מהלהקות הבלט המודרני המובילות ברוסיה, – "הריקודים הפרובינציאליים", שגם היא פועלת ביקטרינבורג.  המחול בוחן את ההוויה האנושית, את הזמן החולף, ואת טבעו הדינמי של החול הזורם על גופי הרקדנים ומכסה את הבמה, מכתיב את הקצב ואת הדימויים.  הוא אמנם אינו יציב, אך עבור הכוריאוגרפית טטיאנה בגנובה תכונותיו הן העוצמה בהתגלמותה. ואילו בריקוד השני "החתונה" למוסיקה של סטרווינסקי, – מתוארים טקסי הכלולות העתיקים של האיכרים ברוסיה.  בגנובה שוזרת מוטיבים עממיים במחול מודרני.

 הריקודים הפרובנציאליים, החתונה, תמונה של scaled.jpg
הריקודים הפרובנציאליים, החתונה, תמונה של Elena Rezvova

בתחום המוזיקה מגיש הפסטיבל תוכנית מרתקת: השנה מציינים עשור לתוכנית המיוחדת של בית האופרה הבולשוי במוסקבה לאמנים צעירים. בערב מיוחד יופיעו על במת בית האופרה בתל אביב, מיטב הזמרים הצעירים המשתתפים בתוכנית השנה. הם ישירו אריות ודואטים מתוך האופרות המוכרות והאהובות. זו הזדמנות לשמוע את הזמרים שכולם זוכי תחרויות חשובות, רגע לפני שהם הופכים לסולנים של הבולשוי ופורצים לבמות האופרה החשובות בעולם.

קרונוס – הוא קונצרט של המוסיקאי הרוסי המינימליסטי קיריל ריכטר.

קיריל ריכטר, תמונה של Igor Klepnec
קיריל ריכטר, תמונה של Igor Klepnec

.

הקונצרט של המלחין ולדימיר מרטינוב ואנסמבל אופוס פוסט מורכב משני חלקים: בחלקו הראשון ינוגנו מיצירות המלחין האנגלי הנרי פרסל ובחלקו השני יצירות של מרטינוב  בהן יצירה המוקדשת לבמאי הרוסי הדגול, יורי לובימוב, שביים גם בארץ.

וכך תהפוך תל אביב לחלק מהתרבות הרוסית בת זמננו.

הפסטיבל נתמך על ידי רומן אבמרוביץ

 מועדי המופעים:

השיכורים יום חמישי 20.2 בשעה 20:00 , יום שישי 21.2 בשעה 13:00 הבימה

CHRONOS–קונצרט של קיריל ריכטר – יום ראשון 23.2 בשעה 20:00 מוזיאון תל אביב

הריקודים הפרובינציאליים– מחול עכשווי, סוזן דלל יום שני, שלישי  25.2.2020-24.2.2020 בשעה 21:00

פרסל ומרטינוב – יום חמישי 27.2 בשעה 20:00 הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה

תיאטרון רזו גבריאדזה– תיאטרון בובות "רמונה" – 29.2.2020-28.2.2020, שעה 20:00 אולם ירון ירושלמי – מרכז סוזן דלל.

תיאטרון רזו גבריאדזה – תיאטרון בובות "הסתיו של האביב"– יום ראשון 1.3.2020 בשעה 20:00,  וביום שני 2.3.2020, תתקיימנה שתי הצגות בשעה 17:00 ו-20.00 אולם ירושלמי – מרכז סוזן דלל.

את אמני האופרה הצעירים מהבולשוי ניתן לשמוע בבית האופרה התל אביבי ב-3.3.2020

פקיטה– בלט בית האופרה של יקטרינבורג

יום חמישי 5.3 בשעה 20:00 תיאטרון הבימה

יום שישי 6.3 בשעה 13:00 תיאטרון הבימה

הכיתה שלנו – תיאטרון וכטנגוב

יום רביעי 4.3, חמישי 5.3 בשעה 20:00 תיאטרון הבימה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן