Skip to content

נתניהו בבעיה: "ישראל ביתנו" מאיימת להצביע נגד "רפורמת המרפסות"

ב"ישראל ביתנו" זועמים על שר האוצר, שאישר השבוע את הקריטריונים שגיבש השר אריאל אטיאס לדיור בר השגה, ומאיימים: אם יאושרו הקריטריונים כפי שמוצע, רפורמת התכנון והבנייה, אותה יזם נתניהו, לא תעבור. ההערכה: יידרשו שלושה ימי דיונים מרתוניים בוועדת הפנים של הכנסת ב-600 סעיפי "רפורמת המרפסות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב"ישראל ביתנו" זועמים על שר האוצר, שאישר השבוע את הקריטריונים שגיבש השר אריאל אטיאס לדיור בר השגה, ומאיימים: אם יאושרו הקריטריונים כפי שמוצע, רפורמת התכנון והבנייה, אותה יזם נתניהו, לא תעבור. ההערכה: יידרשו שלושה ימי דיונים מרתוניים בוועדת הפנים של הכנסת ב-600 סעיפי "רפורמת המרפסות"

מאת צבי זינגר

"ישראל ביתנו" תצביע בכנסת נגד חוק "רפורמת המרפסות", כתגובה על כך ששר האוצר, יובל שטייניץ, אישר את הקריטריונים שגיבש השר אריאל אטיאס לדיור בר השגה. ישראל ביתנו פוצצה למעשה את ההצבעה על אישור חוק הרפורמה בתכנון ובנייה לקריאה שנייה ושלישית, בוועדה המשותפת לוועדות הפנים והכלכלה. ב"ישראל ביתנו" אומרים, כי אם יאושרו הקריטריונים כפי שהציע אותם השר אטיאס, רפורמת התכנון והבנייה, שאותה יזם נתניהו, לא תעבור. ההערכה: יידרשו שלושה ימי דיונים מרתוניים, בוועדת הפנים של הכנסת, ב-600 סעיפי "רפורמת המרפסות".

אריאל אטיאס: "אני דואג לשכבות החלשות". (צילום - אתר הכנסת)
אטיאס: "אני דואג לשכבות החלשות". (צילום: אתר הכנסת)

הקריטריונים שאותם אישר שר האוצר, יובל שטייניץ, לדיור בר השגה עוררו ביקורת ציבורית בטענה כי הם מיטיבים בעיקר עם המגזר החרדי. ב"ישראל ביתנו" טוענים, כי ההחלטה אושרה בניגוד לסיכום עם ראש הממשלה נתניהו, לפיו הקריטריונים יידונו בממשלה טרם אישורם.

לעומת זאת, בסביבתו של שר האוצר טוענים, כי ראש הממשלה – שבתחילה ביקש משר האוצר לא לחתום על הקריטריונים הללו – נתן ביום ראשון אור ירוק לאישור הקריטריונים, לאחר שהגיע להסכמה עם "ישראל ביתנו".

על פי הקריטריונים שגיבש אטיאס, יקבלו עדיפות לדיור בר השגה בעיקר לפי ותק בשנות הנישואין ובחלקם על שירות צבאי. הקריטריונים אושרו על ידי מועצת מקרקעי ישראל ונחתמו על ידי אטיאס, אך שר האוצר שטייניץ השתהה עד הימים האחרונים.

שיטת הניקוד של השר אטיאס עוררה ביקורת ציבורית קשה, בטענה כי היא יוצרת העדפה ברורה  למגזר החרדי, שוותק הנישואין בקרבו גבוה בהרבה מאשר במגזר החילוני. עקב כך, כפה ראש הממשלה על שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, את הגדלת המשקל היחסי של קריטריון השירות הצבאי, על פני הוותק בנישואין – אך יחד עם זאת, נותר משקל הוותק בנישואין גדול ביחס למשקל השירות הצבאי.

שטייניץ: הרגיז את "ישראל ביתנו". (צילום: אתר הכנסת)

כיום תלויות ועומדות שתי עתירות בבג"ץ נגד הקריטריונים שנקבעו ע"י השר אטיאס. גם התאחדות הסטודנטים פנתה לאחרונה למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בטענה כי הקריטריונים החדשים ימשיכו לתת העדפה ברורה לאוכלוסייה החרדית, בכל הקשור להשגת דיור. "זוהי הדרה של ציבור העובדים והמשרתים בישראל מקבלת ההטבה".

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, הגיב בחריפות רבה על אישור הקריטריונים האלה. "שר האוצר פוגע באוכלוסיה היצרנית, שהיא 80 אחוז ממדינת ישראל – אשר שלחה אותו לכנסת ועשתה אותו שר האוצר. שר האוצר חתם באישון לילה על הקריטריונים האלה מתוך העדפת שיקולים קואליציוניים צרים, על פני תמיכה במעמד הביניים. העדפה לשירות בצה"ל ולכושר ההשתכרות היא מבחינתנו תנאי סף".

סטס מיסז'ניקוב: "מהלך פוגעני". (תצלום - אתר הכנסת)
מיסז'ניקוב: "מהלך פוגעני". (צילום: אתר הכנסת)

השר מיסז'ניקוב הוסיף ואמר, כי עפ"י הבטחת ראש הממשלה, הנושא היה אמור לעלות לדיון בישיבת הממשלה. "ההסכם הופר ומה שעשה שר האוצר זה מהלך פוגעני מבחינתנו".

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, דחה את האשמות השר מיסז'ניקוב ואמר, כי הוא היה זה שהעביר לראשונה במועצת מינהל מקרקעי ישראל קריטריונים שנותנים עדיפות ליוצאי צבא. "שום דבר לא נעשה באישון לילה. הקריטריונים האלה עברו במועצת מקרקעי ישראל והיו שם גם נציגי האוצר וראש הממשלה".

אטיאס הוסיף ואמר: "המחאה בקיץ רצתה לחזק את מעמד שכבות הביניים מול השכבות החזקות, אבל לא על חשבון השכבות החלשות. אני דואג לשכבות החלשות. יש 160 אלף זוגות צעירים שאינם יכולים להשיג דירה ואני דואג להן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן