Skip to content

טכנולוגיות חדשות בשירות נגיף קוביד-19 (קורונה)

למעלה מ-60,000 חולים בנגיף קוביד 19 ועלייה במקרי המוות • כנס הטלקום העולמי בברצלונה בוטל • האם שתי טכנולוגיות חדשות יסייעו באבחון חולים ובניטור התפשטות המגפה, שהוגדרה על-ידי ארגון הבריאות העולמי כ"אויב האנושות מס' 1"?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אילוסטרציה: Unsplash

הבוקר דיווחנו, כי מספר החולים בנגיף הקוביד 19 (קורונה) חצה את ה- 60,000, ועומד על 60,379. גם מספר מקרי המוות בעלייה, ועד כה מתו מהנגיף 1,369 איש. 8,219 מכלל החולים מוגדרים במצב קשה מאד עד אנוש.

נתונים מעודכנים אלה על התפשטות נגיף הקוביד-19 בסין וברחבי העולם, כמו גם מצב המשק העולמי הנוכחי וההערכות בדבר ההשפעה העתידית על הכלכלה העולמית, מעידה על כך שאנו מצויים בפתחו של משבר גדול.

כנס הטלקום העולמי בוטל

לאחר שורה של ביטולים בתחום הספורט והאמנות, האחרון שבהם היה ביטול גרנד פרי סין, בשל קשיים בהגעה באמצעות תחבורה אווירית, והחשש לבריאות המציגים והמשתתפים, הגיעו גם הביטולים בתחום הטכנולוגיה.

אתמול הודיעו מארגני כנס הטלקום העולמי, MWC, שאמור היה להתקיים בברצלונה ונחשב למוביל בעולם הטלפונים הניידים, על ביטולו. זאת, לאחר ששורה של מציגות הודיעו על ביטול השתתפותן, ביניהן סוני, LG, אמזון ופייסבוק. בשנה שעברה ביקרו בכנס כ-100,000 מבקרים, והמארגנים הודיעו, כי הביטול נובע בעיקר מהחשש כי ההתכנסות ההמונית עלולה לתרום להתפשטות המגפה.

טכנולוגיות חדשות בהונג קונג ובסין

בתוך כך, נציג שתי טכנולוגיות חדשות שפותחו בהונג קונג ובסין. ימים יגידו, האם יימצא מי שיממן עלויות ייצור המוני של טכנולוגיות אלו, שעשויות לסייע באבחון חולים ובניטור התפשטות המגפה, שמוקדם יותר השבוע הוגדרה על-ידי ארגון הבריאות העולמי כ"אויב האנושות מס' 1".

הונג קונג

חוקרים באוניברסיטה הפוליטכנית של הונג קונג פיתחו מערכת שמזהה תוך שעה 40 פתוגנים למחלות נשימתיות מדבקות, לרבות קוביד-19 (נגיף הקורונה).

השימוש במערכת החדשה מאפשר זיהוי גורם המחלה ממנה סובל האדם הנבדק תוך שעה, באמצעות לקיחת דם בודדת. אבחון מהיר ומדוייק של הפתוגנים מועיל הן לחולים – שיקבלו טיפול מהיר בהתאם לגורם המחלה ובכך תימנע התפתחות סיבוכים אפשריים, והן ברמת המערכת – תורמת לייעול ניטור ובקרת המחלות.

פיתוח המערכת החל לפני כארבע שנים. המערכת נבחנה במהלך השנה שעברה, ובימים אלה, במהלכה של התפרצות מגפת הקוביד-19 (קורונה), ערך צוות החוקרים גם בדיקות על דוגמאות קליניות של נדבקים בנגיף.

עלות הייצור הנמוכה יחסית של הטכנולוגיה החדשה, שמוכנה כרגע לייצור המוני, מאפשרת אימוץ רחב שלה על ידי מוסדות רפואיים שונים.

סין 

צוות חוקרים מאוניברסיטת טיינג'ין בסין פיתחו מערכת ניידת לזיהוי חשד להידבקות בנגיף קוביד-19 (קורונה). המערכת מסוגלת לאתר מקרים חשודים במהירות ומאפשרת רישום המידע וניטורו לשם יצירת אזהרה מוקדמת להתפתחות המחלה.

רמת הדיוק של המערכת, שגודלה כגודל עכבר מחשב, זהה לרמת הדיוק של המכשור המצוי במעבדות הגדולות בה הבדקות דגימות הדם כיום. אלו של המכשור של מעבדות גדולות. המערכת בודקת דם שנלקח מאצבעו של אדם ומסוגלת לזהות האם יש לו סימפטומים המעידים על חשד להידבקות ויש לפנותו להמשך בדיקות וייתכן שאף לבידוד.

ניתן להעלות את תוצאות הבדיקה לפלטפורמת ענן, לצורך ניטור התפשטות המגפה וליצור אזהרה ראשונית של פוטנציאל הגעת המגפה לאזור בו בוצעה הבדיקה. ניתן להעביר את הנתונים למוסדות רפואיים וממשלתיים לצורך הערכת מצב והיערכות בהתאם.

יחידת המאבחן הנייד, בגדול עכבר מחשב, עשויה להיות שימושית הן בבתי חולים והן במרפאות קהילה, ועשויה למנוע זיהום צולב (מעבר חיידקים ונגיפים מדגימה אחת לשנייה) שעלולה להיגרם מבדיקה במעבדה מרכזית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן