Skip to content

בת הח"כ החרדי בקרב פשקוויל בפשקוויל

תשובה חילונית ראשונה להדרת הנשים, והפעם תוך שימוש באמצעי התקשורת החרדי – הפשקוויל.  צעירי קדימה החליטו להלחם בהקצנה הדתית נגד נשים. נשקם הסודי: בת הח"כ החרדי מיהדות התורה. מאת נורית קרטן   הדרת הנשים בפרט והתפשטות ההקצנה הדתית בכלל מזעזעים בכל פעם מחדש. צעירי קדימה יצאו להילחם בה, למען שימור ערכי כבוד האדם וחירותו, במקרה זה – כבוד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תשובה חילונית ראשונה להדרת הנשים, והפעם תוך שימוש באמצעי התקשורת החרדי – הפשקוויל.  צעירי קדימה החליטו להלחם בהקצנה הדתית נגד נשים. נשקם הסודי: בת הח"כ החרדי מיהדות התורה.

מאת נורית קרטן

צעירי קדימה היו כאן. בית שמש
 

הדרת הנשים בפרט והתפשטות ההקצנה הדתית בכלל מזעזעים בכל פעם מחדש. צעירי קדימה יצאו להילחם בה, למען שימור ערכי כבוד האדם וחירותו, במקרה זה – כבוד האשה. הצעירים פושטים בשכונות חרדיות ותולים על הקירות פשקווילים כנגד פשקווילי הדרת הנשים, שנתלים שם דבר שבשגרה. פעילה מרכזית ומי שמסייעת להם להבין איך ומה היא היידי מוזס, בתו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס יו"ר סיעת יהדות התורה, סגן שר החינוך.

>>>בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו

הדרת נשים. קדימה נגד אחורה. (צילום: איציק אדרי, קדימה)

מאות פשקווילים שכותרתם "כל אישה היא בת מלך" הודבקו באישון לילה בשכונות חרדיות בתל אביב, בית שמש וירושלים. בפשקוויל נכתב: "יהודים ראו אור כי מהרו בניך, מהרסיך ומחריביך ממך יצאו. זעקו את כבוד בנותינו ואפשרו להן כבוד מלכות וקול באישה חדווה. אל תעמדו מנגד – אנו קוראים לכל יהודי אשר חרד לכבוד עמנו, למחות נגד מחפשי רעתנו ולהחזיר עטרה לראש נשות ישראל".

בסוף השבוע נחשפה הקצנה נוספת, מזעזעת ומקוממת. ערוץ 2 תיעד התעללות וטרור של מיעוט דתי קיצוני ביישוב שלם, בית שמש. הפחד והטרור תומצתו בילדה אחת קטנה, דתיה, אחוזת אימה, ממררת בבכי מהמחשבה שעליה לצעוד 300 מטרים לבית ספרה ובחזרה. היא אחת הילדות שחרדים קיצונים מקללים ויורקים עליהן. הסיוט הזה חוזר מדי יום משום שלדעתם, לבושן אינו צנוע דיו. הילדה הקטנה הזו, נעמה מרגוליס בת השבע, היא הסמל החדש נגד הקיצוניות הדתית בכלל והדרת הנשים בפרט.

היידי מוזס, שגדלה בעולם החרדי נטשה אותו מאחור והיא נמצאת בחוד החנית במלחמה על כבוד האשה וחירותה. הפסיקות והמנהגים החדשים מרתיחים אותה. ליהדות, היא אומרת, יש כבוד והערכה לאשה והיא נוהגת בה כבת מלכות. מוזס מצטטת את דעת הרמב"ם שעל האישה ללבוש בגדים יפים ולא להתכסות ולכסות מכף רגל ועד ראש, כפי שפוסקים כיום דתיים קיצוניים שמשפיעים על האחרים. חייבים לחזק את הנשים ולהחדיר בהן את ההבנה שלאף אדם אחר אין בעלות עליהן.

הנשק הסודי. מידע מבפנים. היידי מוזס (צילום: איציק אדרי, קדימה)

לדבריה, בשנותיה כמתבגרת חרדית תמיד יכלה לנהוג כרצונה והיתה לה הבחירה היכן לשבת או ללכת. מעולם לא כפתה עליה הסביבה החרדית הדרה ממקומות מסויימים בשל היותה אישה. אולם בשנים האחרונות זה הולך ומתפשט, ויש להדרה חלק בעזיבתה את אורח החיים החרדי. היא לא ממתגת את עצמה אלא כיהודיה מאמינה.

יש לה דיעות מוצקות ומשנה סדורה. המאבק שלה הינו עבור הנשים כולן, לאו דווקא חילוניות, לאו דווקא חרדיות. בפסקנות היא מבהירה שהאשה נמצאת בעולם בזכות עצמה ולמענה ולא עבור אף אחד אחר. בוודאי שלא על מנת לשרת אחר. קידום האשה ומעמדה בחברה עומד בראש סדר היום החברתי שלה. בציפי לבני היא רואה מי שיכול לממש זאת.

היידי מוזס, בת 29, גרושה ואם לשני ילדים, עזבה את העולם החרדי לפני כחמש שנים אך הזרעים לחזרה בשאלה נבטו כבר בילדותה. שאלות רבות התעוררו בה, ובגיל תיכון נשלחה ללמוד באולפנה באנגליה, כדי להתחזק ולהפסיק לשחק כדורגל בחוץ. בדיעבד, ההתחזקות היתה דוקא לכיוון החילוני. אבל רק לפני כחמש שנים, כשלדבריה נוכחה שכיום, לאשה אין מקום בדת נקטה את הצעד המעשי והמכריע.

כמי שגדלה בבית פוליטי, תמיד היתה פעילה חברתית. היה זה אך טבעי לה לבחור בפוליטיקה על מנת לשנות סדרי עולם שהשתבשו, מבחינתה. לאחר התדיינות והסברים בחוג המשפחתי, יצאה לעולם החילוני.

הכרותה הפנימית עם מערכות היהדות החרדית המסוגרת לא תסולא בפז. אחד המעשים הראשונים שלה הייתה הקמת ארגון המסייע לנשים ולנערות חרדיות הסובלות מאלימות במשפחה.

העובדה שאביה חרדי, יו"ר סיעה חרדית, לא הרתיעה ולא מרתיעה אותה. הם מקיימים דו שיח של כבוד והערכה הדדית שהיתה שמחה לראות בכל הארץ.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן