Skip to content

עשרה דברים שחשוב שתדע על הכולסטרול שלך

כשמדובר בכולסטרול, חשוב שתדעו כי השליטה היא בידיכם, וכי אתם אלו הקובעים את ערכי המטרה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תאי דם לבנים
אפשר לשלוט בכולסטרול ה"רע"

 

כשמדובר בכולסטרול, חשוב שתדעו כי השליטה היא בידיכם, וכי אתם אלו הקובעים את ערכי המטרה.

לפניכם 10 דברים שחשוב לדעת על הכולסטרול כדי לשמור אותו בצד הטוב שלו ושלכם:

כולסטרול בבסיסו הינו טוב וחשוב לתפקוד התקין של הגוף. הכולסטרול חיוני לקרום התא, ליצירת הורמונים שונים, לבניית שרירים ורקמות, להעברת שומנים בדם וכן לתהליך פירוק המזון וספיגתו במערכת העיכול.

 כולסטרול מוגדר כרע, כאשר התאים בגוף לא מצליחים להשתמש ולרוקן את מאגריו, והכולסטרול שנשאר מחוץ לתא מתחיל לשקוע בכלי הדם, להצר אותם ולגרום להתפתחות מחלות לב, כלי דם ואירועים מוחיים.

ככל שהתזונה שלכם תהיה מורכבת ממזונות עתירי קלוריות ועשירים בשומן וכולסטרול, כך תגדילו את מאגרי הכולסטרול שלכם בגוף ותיצרו משקעי כולסטרול רבים יותר בכלי הדם.

פעילות גופנית עובדת על מנגנון הפוך מאשר אכילת מזונות עשירים בכולסטרול. בעת ביצוע אימון גופני, הגוף משתמש במאגרי הכולסטרול ובכך גם מרוקן אותם. ככל שתפעילו את גופכם למשך זמן ארוך יותר ובתדירות גבוהה יותר, כך הגוף ירוקן את מאגרי הכולסטרול ותוכלו למנוע או להפחית את משקעי הכולסטרול בכלי הדם.

הגורמים המרכזיים לכולסטרול גבוה הינם: תורשה, הרגלי תזונה והשמנה, מחלות סוכרת, כליות ותת פעילות בלוטת התריס, נטילת תרופות כגון: אסטרוגן וגלולות, עישון, מצב נפשי מתוח וגיל (גיל 60 ומעלה). כל אחד מהגורמים הללו מחייב תשומת לב מרבית ושמירה על בדיקות דם קבועות אחת לחצי שנה או שנה ומעקב אחר ערכי  ה-LDL כולסטרול מול רמת ה-LDL כולסטרול מטרה.

מחקרים רבים מוכיחים כי אכילה קבועה של אגוזי מלך תורמת להגנה נגד מחלות כלי דם ומורידה כולסטרול גבוה.

כדי לטפל בכולסטרול גבוה צריך לשנות את הרגלי התזונה, כלומר: מעבר למזונות דלי שומן    וכולסטרול, אכילה של מאכלים הידועים כמורידי כולסטרול והגברת הפעילות הגופנית; לצד טיפול תרופתי מושלם. הטיפול התרופתי המומלץ ביותר הינו שילוב של מעכב ספיגת כולסטרול עם ססטין. מעכבי ספיגת כולסטרול הם קבוצה חדשה יחסית של תרופות לטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול – החידוש הראשון שהופיע בשוק בתחום התרופות להורדת שומנים זה כ-20 שנה (מאז הסטטינים).

מעכב הספיגה מגיע בעיקר ממיצי המרה וגם מהתזונה במעי הדק. כאשר ספיגת הכולסטרול מעוכבת, פחות כולסטרול עובר מהמעי לזרם הדם ולכבד, דבר הגורם לירידה במאגרי הכולסטרול בכבד ולעלייה בפינוי הכולסטרול מהדם (כולסטרול הנמצא בדם נקלט בכבד  בכמות גדולה יותר וכך רמת הכולסטרול בדם יורדת).

בעקבות מחקרים ומקרים רבים בעולם, רמות הכולסטרול המומלצות השתנו משמעותית. לפי הרמות החדשות, קרוב לחצי מאוכלוסיית ישראל נמצאת בסיכון זה או אחר. לדוגמא, אדם אשר עד כה רמת הכולסטרול המומלצת לו הייתה 100 מ"ג, כיום רמה זו הינה למטה מ-80 מ"ג. גם אנשים אשר עד כה לא נחשבו כסובלים מכולסטרול, עלולים למצוא את עצמם בסיכון ולכן חידוש זה מחייב בדיקה אצל רופא והגעה לרמת ה-LDL המומלצת המעודכנת.

הטיפולים המומלצים לבעלי כולסטרול גבוה הם בדרך כלל: מעבר למזון דל בכולסטרול, ירידה במשקל, הגברת הפעילות הגופנית, טיפול תרופתי משולב, אכילה של מזונות המכילים אומגה 3 כדוגמת דגים, המרת שומנים רווים בשומנים בלתי רווים, הימנעות מצריכת שומני טרנס ושתיית כמות קטנה של יין אדום בכל יום. על מנת לוודא מהו הטיפול הנכון עבורכם, עליכם לעבור בדיקת דם אשר תקבע את רמת ה-LDL כולסטרול בגופכם וכן עליכם להתייעץ עם רופא המשפחה שלכם לגביי הטיפול השלם שמותאם לגופכם.

1 Comment

  1. לשדי
    13 בינואר 2012 @ 14:44

    כתבה מעולה! לא תמיד כולסטרול הוא דבר שלילי ויש בין סוגיו השונים יחסי גומלין. מדגיש ומחדד חשיבות פעילות גופנית 🙂

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן