Skip to content

לפני שאתם רצים לפוליטיקה, אולי תלמדו אזרחות?

אנשים שאין להם דעה ואין להם מושג ואין להם עמדה – לא צריכים ללכת לפוליטיקה. אין להם מה לחפש בפוליטיקה. בדיוק כמו שאנשים שלא גמרו תיכון לא הולכים לאוניברסיטה, ואנשים בלי תואר ראשון – ובעצם בלי תעודת בגרות – לא עושים דוקטורט מאת טובי פולק כמה וכמה עיתונאים חצו את הקווים במהלך שנות המדינה ועברו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנשים שאין להם דעה ואין להם מושג ואין להם עמדה – לא צריכים ללכת לפוליטיקה. אין להם מה לחפש בפוליטיקה. בדיוק כמו שאנשים שלא גמרו תיכון לא הולכים לאוניברסיטה, ואנשים בלי תואר ראשון – ובעצם בלי תעודת בגרות – לא עושים דוקטורט


מאת טובי פולק

כמה וכמה עיתונאים חצו את הקווים במהלך שנות המדינה ועברו למערכת הפוליטית. אנחנו אוהבים לזכור לטובה את אורי אבנרי, יוסי שריד, אמנון רובינשטיין, טומי לפיד ואחרים. גם בעת החדשה יש כמה שעשו את הדרך מכאן לשם, ובסך הכל עושים עבודה טובה וראויה. כמובן, שלי יחימוביץ שכבשה את מפלגת העבודה, אבל גם ניצן הורביץ ואורי אורבך עושים עבודה ראויה במרצ ובבית היהודי. יש להם השקפת עולם מגובשת, ראייה חברתית ברורה, השקפת עולם כלכלית ופה ושם גם עמדה מדינית-ביטחונית (יחימוביץ פחות – הורביץ ואורבך בוודאי).

היו גם אנשים ממקצועות אחרים שניסו לעבור לפוליטיקה, לאורך השנים. היה אחד שנכנס לכנסת על הטיקט של "השבוי בעל הדרגה הגבוהה ביותר", אנשי צבא וביטחון לאינספור, אנשי שבאו מהעסקים, אנשי אקדמיה ורפואה, אנשי מסחר וחקלאות, סוחרים, תעשיינים, רבנים, עב"מים וסתם נוכלים. רובם ככולם היו כוכבים לרגע, באו – לא עשו יותר מדי – ונעלמו.

בעידן הכוכב הנולד והאח הגדול, אנחנו כבר לא מרימים גבה על הקפיצות שעושים אנשים מתחומים שונים מענף לענף, מעיסוק אחד לעיסוק שונה בתכלית. דוגמנית שנהפכת לחברת כנסת זה משהו שנראה לנו טבעי, בדיוק כמו שמפתח גוף טורח על דוקטורט מבלי שסיים בית-ספר תיכון. מה לא סביר כאן?

 

שתיקה שווה חוכמה. זה בדוק

הכל עובר איכשהו בשלום, עד שהם מתחילים לדבר. במקרה הטוב – הם מתפתלים ומערפלים; במקרה הפחות טוב (הרבה פחות טוב), הם מדברים. וזה כבר לא רק לא טוב – זה מביך.

נגיד שוב יאיר לפיד? נגיד, אין ברירה. מי שלא הבין את ההייפ סביב האיש לאורך השנים, כשהוא ממש –  אבל ממש – לא אמר כלום משל עצמו שלא היה חנופה מלוקקת למעמד הביניים השולט (קוראי ידיעות אחרונות, צופי ערוץ 2) – מסמיק ממבוכה אמיתית כשהמועמד מתחיל לדבר פה ושם. פרשת הדוקטורט, שהחלה בטענה טכנית שלא ראוי לאדם להיקרא דוקטור מבלי שקיבל תואר שני, ואחר-כך דובר על "השלמת חובות לתואר הראשון"… והכל איכשהו היה בבחינת קוריוז, עד שנזכרו מי שנזכרו, שהוא – במו פיו – התפאר במשך שנים שגם מהתיכון הוא הבריז בלי תעודת בגרות. וזה לא שמערכת החינוך בישראל היא כליל השלמות, אבל מי מאיתנו מעלה על דעתו ללכת לתואר האקדמי הכי גבוה מבלי שטרח לסיים תיכון?

ואז הוא מכריז על שאיפתו להיות שר חינוך. ומיד מכריז שמי בכלל צריך בגרות, סליחה – בחינות בגרות. לא צריך לא פיזיקה, לא כימיה, לא היסטוריה ואזרחות, ספרות ולשון, אפילו לא תנ"ך. בעיקר לא תנ"ך.  ומה כן צריך להיות בבחינת הבגרות אליבא דשר החינוך בממשלת נתניהו הבאה? אנגלית, מתמטיקה (?) ו… הבנת הנקרא. בסדר הזה. כנראה שהכוונה היא להבנת הנקרא בטור של שר החינוך בעיתון של המדינה.

כששואלים אותו בפייסבוק שאלות הקשורות במצבנו המדיני-ביטחוני – הוא מודיע שדעותיו ידועות משכבר (?), ושהוא פירט אותן אלפי פעמים (?); המתנחלים? צריך לפנות אותם; ירושלים? תהיה מאוחדת לנצח; כולל הכפרים שמסביב לירושלים? טוב ביי; תקיפה באיראן? הפצצה בעזה? פינוי מאחזים? אכיפת החוק בשטחים? סומך על צה"ל ומערכת הביטחון בעיניים עצומות. טוב ביי. יהיה מעניין להאזין לשיחה פוליטית-מדינית-חברתית בין כמה סופרים מהשורה הראשונה כאן: ד. גרוסמן, ע. עוז, מ. שלו, י. לפיד. אפשר לשער מה תהיה התרומה לדיון של שר החינוך החדש שלנו: טוב ביי.

והכי מביך: איפה הכסף. מי הוא אותו אחיתופל שהכניס לפיו של האיש שהולך כל חייו אחרי הכסף, דווקא  את הסלוגן הזה? כי שימו לב מי כאן שואל איפה הכסף – האיש שפרסם במיליונים את הבנק של המדינה, שרקד על שולחנות הגנקי עם המיליארדים של המדינה, שבין חבריו הקרובים אנשים שהונם המצטבר יכול להתחרות בתקציב המדינה, שרכב על ב.מ.וו יוקרתית, ינק את הוויסקי הכי יקר והפריח עשן מהסיגרים הכי קובניים. הוא שואל אותנו איפה הכסף? השאלה היא איפה הבושה. לאן נעלמה המבוכה.

 

יכול להיות שיש אנשים שפשוט לא חיים כאן איתנו?

ואז מגיע המצטרף החדש לפוליטיקה, על תקן של אבא של שבוי. ואיך אפשר להגיד משהו רע על נועם שליט. האיש שהפקיע את עצמו ואת כולנו למען בנו. מי מאיתנו בכלל מסוגל לחוש את מה שהאיש עבר בחמש וחצי השנים השחורות. תופת. אבל אז גלעד שוחרר, למרבה השמחה, עולמו של האב התרוקן באחת – והאיש הטוב (לא מכיר אותו, אבל אין לי סיבה לחשוב אחרת) החליט שגם הוא יכול לתרום לחיים הציבוריים. מחשבה ראויה. ההמשך ידוע: מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ.

ואז הוא מגיע לתוכנית הטלוויזיה של אמנון לוי. ומה נגיד? מבוכה קשה. האיש מתייצב מול המצלמה –  איש טוב ונעים ומנומס – ואין לו מושג. פשוט אין לו מושג. ובכן, מותר לבנאדם להיות זומבי. בעצם, סביר להניח שיש כאן רוב די מסיבי של אנשים שאין להם מושג איפה הם חיים. שלא יודעים איפה – ובכלל מה זה – הקו הירוק; שחושבים שיש בארץ נישואים אזרחיים; שיש שוויון; שיהודים וערבים שווים בכל; אנשים שאין להם שמץ של מושג על עקרונות מדינת הרווחה, על סוציאליזם, על קפיטליזם, כלכלה, ביטחון; כן או לא כיבוש עזה, כן או לא הפצצה באיראן.

זה בסדר גמור לא לדעת. לא לחשוב. אין שום בעיה עם אלה שאין להם דעה. כי מה זה כבר משנה, פעם בשלוש-ארבע שנים הם (במקרה הטוב) הולכים לקלפי ושמים פתק של ליכוד או קדימה וממשיכים לסוכנות הנסיעות להזמין נופשון הכל כלול ברודוס. זה בסדר, באמת.

אבל האנשים האלה – האנשים שאין להם דעה ואין להם מושג ואין להם עמדה – לא הולכים לפוליטיקה. לא צריכים ללכת לפוליטיקה. אין להם מה לחפש בפוליטיקה. בדיוק כמו שאנשים שלא גמרו תיכון לא הולכים לאוניברסיטה, ואנשים בלי תואר ראשון – ובעצם בלי תעודת בגרות – לא עושים דוקטורט.

זה אמור להעליב אותנו, אבל זה בעיקר מביך. מביך עד דמעות.

 

 

7 Comments

  1. טובי פולק
    16 במרץ 2012 @ 17:30

    ד"ר שחר שלום.
    אענה בקצרה, בנימוס המתבקש.

    א. אני לא חכם יותר מאף אחד אחר. אני מביע את דעתי, תחת שמי המלא. כל מי שרוצה להתווכח עם דעתי או דעותיי – מוזמן להתווכח (אגב, עדיף בשם מלא – אבל ניחא).

    ב. התגובות לא עולות ולא מאושרות אוטומטית, גם בביל להגן על עצמנו (דיבה, לשון הרע, השמצות פרועות, פורנוגרפיה ושאר רעות חולות של תרבות הטוקבקים); ואפרופו טוקבקים: אפילו ב- ynet האימתני הטוקבקים לא עולים אוטומטית אלא רק באישור עורך.

    ג. אף אחד לא רודף את יאיר לפיד. הוא מביא את הנזק על עצמו במו פיו. כל זמן ששתק או כתב טורים חסרי משקל בעיתון, הוא צבר אהדה ואולי גם הערצה. ברגע שנדרש להביע עמדות מנומקות – הבלון איבד באחת את כל האוויר החם שאולי היה בו

    ד. בעניין הדוקטורט: דווקא ממי שמציג את עצמו כבעל תואר כזה (ואין לי סיבה לפקפק בתואר הראוי) – נדמה לי שבעלי התארים עצמם היו צריכים להיות הראשונים להתקומם על מסלול האקספרס לתארים אקדמיים נוסח לפיד-בר-אילן. אני משוכנע שיש לך תעודת בגרות, וסיימת תואר ראשון ושני – ורק אחרי הדרך הארוכה והמתפתלת, הלכת למסלול המפרך של זכאות לתואר שלישי. הלא כן? והרי לפיד בעצמו טען לא פעם בעבר שאפילו בלימודים בסיסיים לתעודת בגרות הוא לא טרח להשקיע. האם זה הוגן שאתה והוא תשאו באותו תואר? אתה באמת חושב ככה?

    ה. אבל יותר מזה: היכן עובר הגבול? אני סיימתי את שירותי הצבאי כסמל ראשון, ובשנות המילואים הרבות התקדמתי עד לדרגת רס"ר שבה השתחררתי. מבחינת הידע המעשי כלוחם, כמפקד זוטר, כמי שעשה אלפי קילומטרים של בט"ש, שמירות, מרדפים, פיקוד על עמדות, מוצבים ומחסומים – מגיע לי להיות סגן. אפילו סרן. האם עלה אי פעם על דעתי לעמוד לעצמי דרגות קצין מבלי שטרחתי לעבור קורס קצינים? זה נשמע לך סביר? ומהדוגמה הזאת אפשר להמשיך ולהפליג עד לאינסוף. החל מרישיון נהיגה על טוסטוס שעשוי להתאים גם למכונית מירוץ (המון ניסיון…) – ועד לשעות טיסה במחלקה הראשונה, שבהחלט עשויים להקנות לנוסע המתמיד רישיון להטיס ג'מבו. למה לא בעצם?

    ו. ולסיום, בעניין הקולגות שלא מפרגנים ללפיד. רוב העיתונאים לא מפרגנים לקולגה הזה שלהם, משתי סיבות: קודם כל, כבר הרבה שנים שהוא לא ממש עיתונאי אלא יותר מגיש/בדרן/מנחה/טאלנט. ומי כמו העובדים קשה במקצוע שלהם לזהות מי עובד קשה ומי נמצא על תקן קישוט. אבל יותר מזה: אנחנו פשוט מכירים אותו אישית (אני, לדוגמה, מכיר אותו אישית מאז שהיה בן 17)

    ואם אתה מדבר על ידע שנצבר – קח לך כמה דקות של הנאה צרופה וצפה באיש שיודע דבר או שניים, מנתח את הידע של מר לפיד: http://www.youtube.com/watch?v=yb3aZilf-gg

    בברכה ובהערכה,
    טובי פולק
    עורך

  2. ד"ר שחר
    16 במרץ 2012 @ 14:58

    ועוד משהו, ממש נפלא שאפשר לאשר או לא לאשר תגובה, נכון?

    • עמית מנדלזון
      16 במרץ 2012 @ 15:10

      הרגע אישרתי את התגובה שלך, לא הייתי משליך אותה לפח בעד שום הון שבעולם שכן היא מאפשרת לי להסביר לך שתואר דוקטור הוא משהו שרוכשים בלימודים בלבד. שלב אחר שלב, תואר ראשון, תואר שני ורק אחר כך דוקטורט. ולא מאפשרים למי שלא מסוגל היה לסיים תיכון להתחיל בכלל את המסלול פשוט בגלל שלימודים אקדמאיים דורשים את היכולת והידע ללמוד. עכשיו בוא נסתכל על הידע של יאיר לפיד, יש דבר כזה ? מה בדיוק הידע הרב שהוא רכש ?

  3. ד"ר שחר
    16 במרץ 2012 @ 14:58

    זה שאתה עורך, עדיין לא עושה אותך חכם, אתה יודע?
    ישנם בעולם מספר אנשים שהגיעו לדוקטורט בלי תואר קודם, ישנם בעולם חכמים אוטודידקטים שידיעותיהם רבות משל עשרה פרופסורים. ישנם המון דוקטורים ופרופסורים שאין להם מושג בכלום לבד מהתחום הצר שבו הם מתמחים. וישנם המוני קנאים שמה שמעניין אותם זה שחלילה וחס מישהו ישיג מה שהם לא משיגים, אפילו אם לא היה להם מקודם רצון להשיג זאת.
    מעניין אותי להבין מדוע אנשי התקשורת עינם צרה כל כך באנשי תקשורת שהלכו לדרך שונה.
    על פי מה שאני קראתי בכל אותם טורים שעסקו בנושא הדוקטורט של יאיר לפיד, רבים היו דווקא אותם שיש להם תארי ד"ר ופרופ' שצידדו בו.
    חומר למחשבה לשבת?

  4. עמרי
    16 במרץ 2012 @ 11:33

    אני מעדיף פוליטיקאי חדש , שעושה רושם של הגון ולא יודע הרבה מאשר פוליטיקאי ישן שאולי יודע הרבה , אבל מושחת ודואג רק לעצמו.

  5. עמרי
    16 במרץ 2012 @ 11:32

    שרק טובתו האישית מעניינת אותו.

  6. ג'נין וולף
    15 במרץ 2012 @ 21:23

    הבעיה היא לא רק שם. מי שהולך לפוליטיקה ערוותו נחשפת לעיני כל, אבל הפקידונים שיושבים במשרדי הממשלה השונים שמנהלים ומוציאים לפועל את המדיניות והחוקים שהמציאו הראשונים, לפעמים הם אפילו יותר גרועים. אפילו את השם שלהם אנחנו לא מכירים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן