Skip to content

פטנט: בקר מים מאתר זיהום במהירות שיא

בלו-איי טכנולוגיות, חברה ישראלית, פיתחה את בקר המים LEA, המעניק פתרון ייחודי לצרכים המשתנים בתחום בקרת המים היישובית.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בלו-איי טכנולוגיות, חברה ישראלית, פיתחה את בקר המים LEA, המעניק פתרון ייחודי לצרכים המשתנים בתחום בקרת המים היישובית, מייעל ומזרז איתור תקלות וזיהומים במערכת המים העירונית ומצמצם את האזורים האסורים לשתייה בזמן תקלה

מאת מערכת מגפון

לאחרונה הושלם פיתוח של בקר המים Low Energy Analyzer, שמעניק פתרון חדש וייחודי בתחום בקרת המים היישובית/ עירונית, על ידי חברת בלו-איי טכנולוגיות. הבקר החדש מאפשר איתור מהיר מאוד של תקלות וזיהום במים, וכן את איזור הזיהום.

שיטת העבודה של הבקר מאפשרת איתור נקודתי של הזיהום, דבר שמונע השבתת שכונות שלמות משימוש במים בשעת זיהום. אפשר לזהות  את מקור התקלה בתוך מספר שעות. זאת, לעומת תהליך שאורך לפחות יומיים עקב המספר הנמוך של בקרים במערכת המים העירונית.

זיהום מים מקומי (צילום: ויקימדיה)
זיהום מים מקומי (צילום: ויקימדיה)

כיום יש מעט נקודות בקרה רציפה של איכות מים בקרבת הצרכנים. בדרך קבע מבוצעות מדידות מדגמיות על ידי עובדי חברת המים, שאוספים אותן בנקודות מסוימות ושולחים אותן לבדיקה במעבדה.  כאשר מתעורר חשד לתקלה או זיהום, נשלחים צוותים, שלוקחים דגימות  ממספר מקומות סביב ובאזור התלונה והן נשלחות למעבדה. לאחר איתור הבעיה הם אוסרים על שימוש במים באזור נרחב מאוד, לעיתים עיר שלמה, כיוון שאין אפשרות לאיתור נקודתי של הבעיה. תהליך האיתור ותיקון הבעיה אורך, כאמור, לפחות יומיים.

הבקרים השקטים פועלים על מצבר וצורכים אנרגיה מינימלית

שיטת העבודה של הבקר השקט: הבקרים השקטים פועלים על מצבר וצורכים אנרגיה מינימלית. זאת כיוון שהם במצב רדום כאשר אינם מודדים, ומשתמשים לצורך המדידה בכמות מים נמוכה. הבקרים מותקנים במקומות אסטרטגיים, בסמוך לצינורות, קרוב לבתי התושבים. הם  בודקים באופן שגרתי, מספר פעמים ביום, את איכות המים שמגיעים לתושבים.

במקומות בעייתיים נערכת הבדיקה לעיתים קרובות יותר, אפילו פעם בשעה. תוצאות מדידת איכות המים נעשית בזמנים שנקבעו מראש ומדווחת באמצעות תקשורת סלולרית.  אפשר להפעילם גם  מרחוק, באמצעות תקשורת סלולרית. במידה שקיימות חריגות בבדיקה השגרתית, הבקר מתריע על-כך. כאשר מצטברות התראות או תלונות, נערכות מספר דגימות, כדי לברר אותן ולבדוק אם  חל שינוי באיכות המים.

בשל העובדה שהבקר מודד באופן קבוע פרמטרים במים, אפשר להשוות את הערכים בזמן, לזהות חריגות ברמת איכות המים ואפילו לחזות בעיות איכות לפני שהן פורצות. אז שולחים צוות לסגירת המים באזור ומתקנים את התקלה. מקום ההתקנה של בקר ה- LEA נקבע כתוצאה מניתוח מצב איכות המים בעיר ומיועד תחילה לעבוד במקומות הבעייתיים ביותר.

ד"ר סטלה דיאמנט, בלו-איי:  "בעבר הערים היו קטנות יותר והמים בדרך כלל הגיעו לצנרת ממקור אחד. כיום המים מגיעים ממספר מקורות: בארות, המוביל הארצי, מים מותפלים וכו'. ריבוי מקורות המים מקשה ללמוד על התנהגות המים ורמת אי הוודאות עולה. זה צורך בדיקות תכופות יותר. לכן הבקר חשוב כל-כך כפעיל שגרתית ולא במדידות דגימה ידניות, שנערכות מפעם לפעם. אפשר ללמוד ממידע המדידה של הבקרים על הרגלי הצריכה, איכות המים ואיכות הטיפול בהם, מצב הצנרת והתנהגות רשת הזרימה של המים, לנתח אותם ולתת מענה לתושבים".

בלו איי היא חברה ישראלית, שהוקמה בשנת 2003 בעקבות פיתוח מספר פטנטים ייחודיים בתחום בקרה וניטור מים. מוצרי החברה הם בעלי עליונות טכנולוגית עולמית ביכולת איתור כלור במי ים, בקרה ורישות מערכות מים עירוניות, בתחום בקרת המים בתעשיית המזון והמשקאות, בריכות השחייה ותעשיית הנפט והפטרוכימיה. מחזור המכירות השנתי הצפוי של בלו-איי לשנת 2012 עומד על כ- 22 מיליון שקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן