Skip to content

אוחנה סגר את בתי המשפט – משפטו של נתניהו נדחה

כצפוי שר המשפטים פעל והודיע הלילה על השבתת בתי המשפט עקב "מצב חירום". שופטי בית המשפט הודיעו כי בהתאם כך משפטו של הנאשם ואחרים בתיק השוחד, מרמה והפרת אמונים ידחה לסוף מאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משפטו הפלילי של נתניהו נדחה לסוף מאי. בהמשך להודעת ראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו על צעדי חירום הנוגעים להתפשטות וירוס הקורונה, הזדרז שר המשפטים אמיר אחנה וסגר הלילה בסמוך ל 01:00 את בתי המשפט יומיים לפני תחילת משפט הפלילים של ח"כ וראש ממשלת המערב בנימין נתניהו.

במשך להודעתו של אוחנה הודיעו הבוקר (ראשון) שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, כי משפטו של נתניהו יידחה עד מאי "בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והכרזת שר המשפטים, אמיר אוחנה, על מצב חירום בבתי המשפט". "}המשפט שהיה אמור להיפתח ביום שלישי השבוע, יידחה ליום ראשון ה- 24/05/2020".  כאמור, הודעתם זו באה לאחר שאוחנה נטל לעצמו סמכות בהתאם תקנת החירום אותה הרחיב בצנעה בשבוע שבר ולפיה הוא יכול להורות על מצב חירום בבתי המשפט ולשתקם והודיע הלילה כי פעילות בתי המשפט תוקפא למעט דיונים דחופים.

הודעת שר המשפטים, שנשלחה לתקשורת סמוך לשעה 01:00 אחרי חצות, אינה כוללת את בית המשפט העליון ואת בתי הדין הרבניים, והיא תקפה למשך יממה אחת בלבד. עם זאת השר יכול להאריך את מועד תחולת התקנה לעוד ימים נוספים.

תקשורת אוחנה הודיעה כי בהתאם להמלצת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות בשל נגיף הקורונה ובתיאום עם הנהלת בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה: שר המשפטים אמיר אוחנה מודיע על מצב חירום מיוחד בבתי המשפט ובלשכות ההוצאה לפועל ל-24 השעות הקרובות

אוחנה מסביר כי "ההחלטה התקבלה לאור המלצת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ובתיאום עם הנהלת בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה. בשל מצב החירום המיוחד ממנו נובע חשש ממשי לפגיעה חמורה בריאות הציבור — יחולו תקנות 3 עד 5 לתקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ״א-1991 על הערכאות האמורות החל מהיום, 15 במרץ 2020 ל-24 שעות"

צילומים: ציפי מנשה
צילומים: ציפי מנשה

 

מה ייסגר במערכת המשפט?

בהתאם לצו כל גופי מערכת המשפט ובכללם בתי המשפט השלום והמחוזי (לא יחול על בית המשפט העליון), רשות האכיפה והגביה, הפרקליטות והסניגוריה הציבורית יעבדו במתכונת חירום.  בתקופת מצב החירום המיוחד יתקיימו דיונים רק בעניינים הבאים:

  • מעצר ושחרור בערובה
  • מעצר מנהלי
  • עתירות דחופות לבג״ץ
  • עבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום המיוחד
  • סעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים
  • עניינים דחופים בהוצאה לפועל ובהם:

בקשת חייב לבטל פקודת מאסר, בקשת חייב לעכב או לבטל פינוי, בקשה לביטול מימוש כספים, בקשת זוכה לנקיטת הליך דחוף לפני המצאת אזהרה, בקשת זוכה לעכב יציאה מהארץ, בקשת חייב לבטל עיכוב או הגבלת יציאה מהארץ, ביטול הגבלת חייב מקבל דרכון.

תקנה 4 לתקנות קובעת שתקופת תוקפה של ההודעה לא תיספר במניין הימים לצורך הגשת כתבי בי-דין, בקשות וכדומה. משרד המשפטים מציין כי "במהלך היום תתבצע הערכת מצב עם כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, לצורך בחינה והיערכות מיטבית של המערכת — לאחריה יוחלט על המשך המדיניות", לשון הודעת משרד המשפטים.

 

החלטה של שר זמני בממשלה זמנית אשר לא קיבלה מעולם את אמון הציבור

בהמשך לדברים אלו פנתה התנועה לאיכות השלטון בדחיפות ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה: "הורה על הקפאת התקנות שתיקן השר אוחנה בנושא עיכוב דיונים בבתי המשפט; מדובר בשר זמני בממשלה זמנית אשר לא קיבלה מעולם את אמון הציבור", כותבת התנועה בפניית ליועה"מ.

בעקבות הודעת משרד המשפטים הלילה, התנועה לאיכות השלטון פנתה בדחיפות אל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה שיורה על הקפאת התקנות שתיקן השר אוחנה, המקנות לו סמכויות חסרות תקדים בנושא עיכוב דיונים בבתי המשפט.

התנועה מדגישה כי מהלכיו של אוחנה נעשו  למרות העובדה שאוחנה הוא שר זמני בממשלה זמנית, אשר לא קיבל מעולם את אמון הציבור ומעולם לא אושר על ידי הכנסת.

בנוסף, כותבת התנועה כי מדובר בתקנות העומדות בסתירה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, העשויות לעלות כדי פגיעה קשה וחוקתית בזכויות אזרח ואדם, ואשר לא הובאו לאישור הכנסת ועל כן בטלות מעיקרן. "התנועה לאיכות השלטון מזהירה כי שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מעמידה בפני הדין היא חמורה ומהווה עליית מדרגה ברמיסת רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל", נכתב בפנייתה למנדלבליט.
יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ הגיב ומסר: "אי אפשר לבטוח בשיקוליו של ראש ממשלה הנאשם בפלילים. נעמוד על קיום כל ההליכים בכנסת ובבתי המשפט", "נתניהו יעשה הכל כדי להתחמק מהדין. הוא מנצל את משבר הקורונה ומשתמש בסמכויותיו ובאמצעות שר המשפטים דוחה את משפטו. אי אפשר לבטוח בשיקוליו של ראש הממשלה הנאשם בפלילים ולסמוך על כך שהוא מקבל החלטות בהתאם לאינטרס הציבורי.
"אסור להשעות את פעולת בתי המשפט והכנסת, גם לא במצבי חירום. נעמוד על קיום כל ההליכים במיידי: שלב הנשיא, השבעת הכנסת, בחירת יו״ר, הקמת ועדות לפיקוח על הממשלה. קורא לכל הסיעות, במיוחד לכחול-לבן, לא להכשיר שום דחיה ושום דיל בטרם יובטחו המוסדות הדמוקרטיים", אמר ניצן.

ח"כ עופר כסיף על מהרשימה המשותפת הגיב גם הוא על סגירת בתי המשפט וכתב: "‏החלת תקנות שעת חירום על בתי המשפט היא לא פחות מניסיון הפיכה שלטוני בידי נתניהו. אני קורא לבתי המשפט שלא להיענות לצו הבלתי חוקי ולהמשיך בפעילותם. הרעיון כי נאשם בפלילים סוגר את בתי המשפט יום לפני משפטו הוא לא פחות ממטורף".

ביום ראשון שעבר הגיש צוות ההגנה של נתניהו בקשה לדחיית מועד פתיחת המשפט שנקבע ל-17 במרץ. עורכי הדין טענו כי צוות ההגנה לא קיבל את כל חומרי החקירה בתיקי 1000, 2000 ו-4000, ועל כן יש לדחות את הקראת כתב האישום. מנגד, הפרקליטות הודיעה כי היא מתנגדת לבקשה, אך אינה עומדת על כך שהנאשמים בתיקים ישיבו לאשמה במועד הדיון. עם זאת, הפרקליטות ביקשה לקיים את הדיון בנוכחות הצדדים, לצורך קביעת מועדי דיונים בתיק. בית המשפט סרב לבקשת נתניהו והותיר את הדיון במועדו – ה-14 המרץ 2020.

כזכור, בתגובה להגשת כתב האישום נגדו לפני כחודש וחצי תקף נתניהו וטען כי "מדובר בניסיון של הפיכה שלטונית בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי", כדבריו. ראש הממשלה מתח ביקורת על רשויות אכיפת החוק במדינה והוסיף: "הציבור איבד בהם אמון, הוא מאבד בהם אמון כל הזמן, בצדק". תוך כך, בראיונות שהעניק ראש הממשלה מספר ימים לפני הבחירות האחרונות הוא אמר כי הוא לא מתכוון לבקש חנינה או עסקת טיעון במסגרת ההליך המשפטי.
אין ספק כי משבר הקורונה נוצל היטב ותרם לו לאפשרות דחיית משפטו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן