Skip to content

שפעת עופות, חתולים וטילים

חקלאים בדרום הארץ נאלצים להתמודד עם צרה נוספת - התפרצות של מגיפת שפעת העופות. הנגיף ה-H5N1, הזן האלים של המחלה, התגלה לפני כשבוע בלול תרנגולי הודו במושב שלווה, מדרום לקריית גת, ולמחרת, בלול בקיבוץ חולית. גם שלושה חתולים נדבקו ומתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חקלאים בדרום הארץ נאלצים להתמודד עם צרה נוספת – התפרצות של מגיפת שפעת העופות. הנגיף ה-H5N1, הזן האלים של המחלה, התגלה לפני כשבוע בלול תרנגולי הודו במושב שלווה, מדרום לקריית גת, ולמחרת, בלול בקיבוץ חולית. גם שלושה חתולים נדבקו ומתו

מאת נעמה רק

מלבד איום הטילים תחתיו חיו השבוע, נאלצו חקלאי דרום הארץ להתמודד עם צרה נוספת – התפרצות של מגיפת שפעת העופות. הנגיף ה-H5N1, הזן האלים של המחלה, התגלה לפני כשבוע בלול תרנגולי הודו במושב שלווה, מדרום לקריית גת. למחרת התגלה הנגיף גם בלול בקיבוץ חולית. עקב ההידבקות הומתו כ-51 אלף תרנגולי הודו שיועדו לשחיטה.

נגיף שפעת העופות (צילום: ארסקין פאלמר, ויקיפדיה)
נגיף שפעת העופות (צילום: ארסקין פאלמר, ויקיפדיה)

אתמול בבוקר אובחנה המחלה גם בשלושה חתולים משוטטים שמתו, זאת לאחר שככל הנראה אכלו עופות נגועים בלול של מושב שלווה. השירותים הווטרינריים איתרו באזור 30 חתולים משוטטים נוספים, רובם אובחנו כחולים בשפעת העופות והם יומתו.

למרות שלא קיימת עדות מדעית להידבקות במחלה מחתול לאדם, התבקשו תושבי האזור לא לגעת בחתולים משוטטים או בפגרים של חתולים ולדווח לשירותי הווטרינריה המקומיים על חתולים המגלים סימפטומים של מחלה. תושבי המושב, החיים בסמוך ללול, צפויים להיבדק אף הם.

שפעת העופות איננה נחשבת למחלה מסוכנת במיוחד עבור העופות, שמגיבים אליה בדומה לתגובת האדם לשפעת רגילה. עם זאת, המחלה, המועברת במגע עם עופות והפרשותיהם, מסוכנת לאדם ועלולה לגרום למוות. לא ידוע האם אפשר להידבק במחלה כתוצאה מאכילת עוף או ביצים שעברו בישול. רוב הנדבקים בעולם עד כה היו עובדי לול ואנשים שבאים במגע קרוב עם עופות.

שלט המתריע על הסגר פני השפעת (צילום: שרון בן ארי, ויקיפדיה)
שלט המתריע על הסגר בלול בנגב (צילום: שרון בן ארי, ויקיפדיה)

בעשור האחרון נרשמו מספר התפרצויות של שפעת העופות בישראל, הראשונה בהן, בשנת 2006, בקיבוצים חולית ועין השלושה ובמושב שדה משה בלכיש. ההתפרצות האחרונה התרחשה במרץ אשתקד. בחודשים האחרונים דווח לארגון הבינלאומי למחלות בעלי חיים (OIE) כי המגיפה פגעה בעופות במצרים. החשש הוא, שהמחלה מועברת באמצעות עופות נודדים.

ממשרד הבריאות נמסר, כי עד היום לא התגלו בישראל מקרים של שפעת עופות בבני אדם. משרד הבריאות נמצא בקשר עם ארגוני בריאות בעולם ועוקב אחר הנחיותיהם ויפעל בהתאם להנחיות אלה. המשרד נמצא בקשר הדוק עם משרד החקלאות, כדי לתאם היערכות משותפת. אתר משרד הבריאות מדווח על התפרצויות של המחלה באזור שלנו ובראשית מרץ דיווחו הרשויות במצרים על שני מקרי מוות כתוצאה משפעת העופות, גבר בן 32 ואשה בת 37, שניהם טופלו בתרופה טמיפלו, הידועה כתרופה היחידה שהוכיחה יעילות במקרים אלה. 163 מקרים אובחנו במצרים במהלך השנים כחולים במחלה, מתוכם מתו 57 איש. המחלה תוקפת בעיקר אנשים צעירים יחסית.

לדף שאלות ותשובות נפוצות של משרד הבריאות, בנושא המחלה:

http://www.old.health.gov.il/af/info.asp

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן