Skip to content

ההגבלות החדשות – מה מותר לאזרח ומה אסור

הלילה החליטה הממשלה הזמנית על שורת הגבלות חדשות והחמרה נוספת של פגיעה בחופש הפרט. לנשום באורח חופשי עוד מותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה הלילה (חמישי – שישי) פה אחד, בישיבת ממשלה טלפונית, תקנות לשעת חירום לצמצום התנועה של האוכלוסייה בישראל כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה", נאמר בהודעה. "במסגרת התקנות צומצמו והוגבלו הפעילויות במרחב הציבורי ונקבעו הגבלות על פעילויות המסחר, הבילוי והפנאי לתקופה של שבעה ימים. משרד הבריאות יפיץ הנחיות מפורטות לגבי הפעילות במקומות המסחר והשווקים. הודגש כי זכות ההפגנה תישמר, ובלבד שישמרו תקנות והנחיות משרד הבריאות כפי שחלות על כלל הפעילויות". בעקבות ההנחיות החדשות של הממשלה. מכוני הרישוי לרכב מפסיקים את פעילותם עד להודעה חדשה. כך הודיע סמנכ"ל מינהל התנועה, אבנר פלור.  נהגים הנדרשים לחדש את רישיון הרכב שברשותם ולבצע בחינת כשירות שנתית לרכב (טסט), החל מיום 16 למרץ 2020 ועד ליום 16 לאפריל 2020, יקבלו ארכה אוטומטית של 30 ימים לביצוע הטסט, באמצעות הוראת שעה שפורסמה מטעם משרד התחבורה.

צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

לפי התקנות החדשות, אין לצאת ממקום המגורים למרחב הציבורי, אלא אם כן מדובר ביציאה לטובת אחת הפעולות או המטרות הבאות: הגעה של עובד למקום עבודה וחזרה ממנו, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים. כמו כן, מותר לצאת מהבית לשם קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, פעילות ספורט לא מאורגנת של עד חמישה אנשים ויציאה לטקס דתי, כולל חתונה, לוויה או תפילה. בנוסף, התקנות החדשות מאפשרות יציאה של יחיד או של אנשים שגרים באותו מקום למשך זמן קצר ולאתר שקרוב למקום המגורים. הותרה גם יציאה לצורך חיוני שלא פורט במפורש בתקנות. נתניהו הודה ואמר כי "מדובר בצעד שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה, אבל מגפת הקורונה לא הייתה כמוה מאז הקמת המדינה וב-100 שנים האחרונות".
זה המקום לציין כי נתניהו מסרב לענות לשאלות עיתונאים ב"מסיבות העיתונאים"  שהוא עורך מידי ערב משרדו דואג שפול מצומצם של אנשי תקשורת יכנסו, יקליטו, ישדרו ולא ישאלו ולו שאלה אחת.
בתוך כך, בתירוצי הקורונה, פועל בשליחותו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לסגירת הכנסת ומניעת וועדה מסדרת בה יהיה רוב לגוש שאינו תומך בנתניהו.
לפי התקנות, חל איסור על פתיחת קניונים ומרכזי קניות עם יותר מעשר חניות או שהשטח הכולל של החנויות במתחם עולה על 3,000 מ"ר, למעט מקום למכירת מזון, בית מרקחת או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה. בתי אוכל, כולל חדרי אוכל במלונות, יוכלו למכור מזון בתנאי שהאכילה תהיה מחוץ לבית העסק. שירותי משלוחים והובלה של מוצרים יימשכו ולפי התקנות החדשות יש להשאיר את המשלוח סמוך לפתח בית המגורים, ומחוצה לו.
בינתיים לפי שעה נמשך השימוש בטכנולוגיה של השב"כ לאיתור אנשים ששהו בקרבת חולי קורונה. אותם אנשים יקבלו הודעות לטלפונים הניידים שלהם המורות להם להיכנס לבידוד ביתי. לנתניהו הובהר אמש על ידי בית המשפט העליון, כי במידה ואם עד יום שלישי הקרוב לא תקום וועדה שתפקח היטב על השימוש באמצעי השב"כ, יאסר השימוש בהם לחלוטין.
בכל הנוגע ליציאה לצורך חיוני, התקנות אינן מגדירות מהו "צורך חיוני". מעבר לכך, חופש התנועה לא יוגבל, לא יידרשו אישורי יציאה והכבישים ייוותרו פתוחים. גם מקומות עבודה שאינם מוגדרים חיוניים יישארו פתוחים. בדיונים המקדימים לפרסום ההנחיות, טענו בכירים במשרד המשפטים בפני ראש הממשלה כי לא ניתן יהיה לאכוף את סעיף היציאה מהבית, כיוון שניתן יהיה לומר שהיציאה הייתה לצורך חיוני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן