Skip to content

בג"ץ לאדלשטיין: עד יום רביעי עליך לנהל ישיבה להקמת וועדה מסדרת

השופטים הורו ליו"ר הכנסת להשיב היום עד השעה 17:00 האם בכוונתו לכנס את המליאה לבחירת יו"ר קבוע. שיירתה בת אלפי מכוניות ומחאת ענק מול הכנסת - מארגני המחאה: "טוב שמאשרים את מה שאמור להיות מובן מאליו". עמדת נתניהו: ממשלת אחדות בתנאים שלי. החלפת יו"ר – אין ממשלת אחדות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בג"ץ קיבל היום (שני) את עתירת כחול לבן והתנועה לאיכות השלטון נגד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, והנחה אותו לדון בבחירת יו"ר חדש עד יום רביעי כדי להימנע מפסק דין נגדו.  אדלשטיין מנע בשבוע שעבר את כינוס המליאה, ואף שהכריז כי היא תתכנס היום, העותרים מכחול לבן ומהתנועה לאיכות השלטון ביקשו לחייב אותו לעשות כך כדי למנוע דחייה נוספת. החוק מאפשר ליו"ר הכנסת, שכהונתו נמשכת עם השבעת הכנסת החדשה עד לבחירת יו"ר חדש, שלא לקיים את ההצבעה עד להשבעת ממשלה.

צילום: אמיל סלמן - פול הארץ
צילום: אמיל סלמן – פול הארץ

 

צילום: אמיל סלמן - פול הארץ
צילום: אמיל סלמן – פול הארץ

 

"בהמשך לדיון שהתקיים אתמול, 2020.3.22 ,ובהינתן עמדת היועץ המשפטי, לכנסת כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת וכן בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי ראוי שכך יעשה בהקדם האפשרי, נבקש – מבלי לקבוע מסמרות – לקבל את עמדת המשיב 1 האם הוא נכון להעלות נושא זה על סדר היום של הכנסת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מיום ד', 25.2020.3". פסקו השופטים בראשות נשיאת העליון אסתר חיות

נתניהו לא חכה לבאות. שלוחו, ח"כ מיקי זוהר מיהר אתמול  להחתים את כל מפלגות הגוש הימני על מסמך בו הן מתחייבות שלא תהיה ממשלת אחדות אם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יסיים את תפקידו ובמקומו יבחר אדם אחר, ככל הנראה ח"כ מאיר כהן מכחול לבן (יש עתיד). כל זאת עוד טרם עוד טרם התחיל הדיון בבית המשפט העליון אליו עטרו, התנועה לאיכות השלטון, עמותת חוזה חדש, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת ומפלגת כחול לבן.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

הבוקר עלתה שיירה בת מאות רכבים עם דגלים שחורים בהובלת התנועה לאיכות השלטון, מפלגות מרץ והעבודה ועמותת "אנו" לעבר הכנסת שם הפגינו למעלה מ 2500 בני אדם מול הכנסת בקריאה ליו"ר כחול לבן, ח"כ בנימין גנץ שלא להתפתות למלכודת פתאים שפרש לפניו ראש ממשלת המעבר ח"כ בנימין נתניהו בקריאה לממשלת אחדות, אבל – בתנאים שלו. אחד מהם הוא התחייבות שגוש 61 חברי הכנסת לא יפעל להחלפת יושב ראש הכנסת. מארגני המחאה מסרו כי הם מברכים על החלטת בג"ץ. "טוב שמאשרים את מה שאמור להיות מובן מאליו", אמרו. "במדינה דמוקרטית הרוב קובע את ההחלטות בפרלמנט. אנו קוראים לראשי כחול לבן לא להסס – למנות יו"ר כנסת ולהעביר תיקון לחוק יסוד שיקבע שנאשם בפלילים לא יוכל בעתיד להקים ממשלה בישראל. הדמוקרטיה הישראלית בסכנה אמתית – אסור להסס".

אתמול עוד טרם הדיון, כבר בשעות הצהריים נמסר מהליכוד כי חברי הכנסת של המחנה הלאומי חותמים בשעה זו מול יו״ר סיעת הליכוד ח״כ מיקי זוהר על הנוסח הבא שעיקרו: אם כחול לבן תדיח את יו״ר הכנסת – לא תהיה אחדות. אם יקדמו חקיקה לא-דמוקרטית נגד מועמדותו של ראש הממשלה נתניהו – לא נציג מועמדות בבחירות.
נתניהו חושש בעיקר מהחוק שעלולה הכנסת להעביר ולפיו אדם עם כתבי אישום פליליים, לא יוכל להיות מועמד לראשות ממשלה.  קודם לכך הגישו לבית המשפט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט והיועץ המשפטי לכנסת איל ינון, את עמדתם לפיה אין מניעה לבחירת יו"ר כנסת וכי נדרשת בדחיפות הקמת וועדה מסדרת שתקים וועדות חיוניות כמו הועד לשירותים חשאיים והועד לפיקוח משבר הקורונה והטיפול בו.
בפתח הדיון אמרה הנשיאה אסתר חיות שהיא מבקשת לייעל את הדיון, ולאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ועמדת יו"ר הכנסת, הדיון יתמקד בשאלת ההצבעה על יו"ר כנסת חדש.

"הנושא של הקמת ועדה מסדרת יגיע למליאה למחר, והנושא של היקף האיסור על התקהלות וההסבר שניתן שמדובר אך ורק בעניין טכני ושייקבעו אלטרנטיבות ושזה לא סוגר את הכנסת ולא קובע. נדמה לי שבהינתן התשובות האלו שקיבלנו אפשר להתכנס לנושא של בחירת יו"ר הכנסת", אמרה חיות. בעתירה דנים הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל.

בפתח הדיון אמר ינון אמר כי "הנושא של יו"ר הכנסת הפך גם הוא לסלע מחלוקת שכרגע לא ניתן לגשר עליו". לדבריו, "לא נתקלנו בהתנגשות כמו שנתקלנו בימים האחרונים בין רצונם של רוב חברי הכנסת ובין החלטתו של יו"ר הכנסת, שלא להעלות על סדר היום את בחירתו של נציג כחול לבן". ינון הוסיף כי : "התפיסה בכנסת הייתה עשרות שנים שיו"ר הכנסת הוא שחקן פוליטי, הוא צריך להיבחר בפריימריז, אבל מצד שני כן היה מקובל ואני יכול להעיד על שלושת יו"ר הכנסת האחרונים שעבדתי איתם, הם השתדלו לשמור על ניטרליות וממלכתיות ולהיות כתובת לכל סיעות הבית".

"ראשית צריכה לקום ועדה מסדרת והדבר הזה לא על הפרק מבחינת הדיון היום. אולי נשמע הבהרה קצרה אך זה לא הנושא כרגע", אמרה נשיאת בית המשפט.

בליכוד שלא מוכנים לשום צורת הצבעה דמוקרטית על זהות יו"ר הכנסת, פעלו בבהילות גבש את גוש הימין. מיקי זוהר הבהיר היטב כי מבחינת נתניהו החלפת יו"ר הכנסת באחר זו הדחה ותו לא. במסמך אותו החתים ח"כ זוהר בבהילות נאמר: "אנו רואים בניסיון להדחת יושב-ראש הכנסת המכהן טרם התבהרות תמונת הממשלה שתקום, חציית קו אדום וחיסול האפשרות להקים ממשלת חירום רחבה" וגם: "אם כחול לבן ינקטו בצעד הרסני זה, פירוש הדבר שהם החליטו לחסל מעשית את האפשרות לממשלת אחדות שנידונה במשא ומתן בין הצדדים", הזהירו בליכוד (נתניהו). במסמך מהדהדים שוב ושוב את מסרי בלפור ולפיהם חקיקת חוק בו נתניהו לא יוכל לרוץ כל עוד הוא מואשם בפלילים " חוקים כאלה לא קיימים בשום דמוקרטיה בעולם. העברתם תביא לזעם עצום בציבור, לאובדן האמון ברשויות המדינה, ולריסוק הדמוקרטיה הישראלית – דווקא בעת הזאת שהמוני אזרחי ישראל מצפים מאיתנו לאחד כוחות למענם", הזהיר הליכוד (נתניהו).

"ראש ממשלת מעבר, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, מסרב להכיר בתוצאות הבחירות בהן כשל בפעם השלישית ברציפות, ממשיך לנסות לטרפד ולהחרים את הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת עליו ועל ממשלת המעבר הזמנית שלו, מטיל אימה ופחד על הציבור ומנצל זאת לצרכי הישרדותו הפוליטית"" כתב היום ח"כ משה בוגי יעלון (כחול לבן) בדף הפייסבטוק שלו והוסיף: "מדכא מחאה ציבורית בכוח באמצעות משטרה ללא מפקד, מתקדם בעזות מצח לעבר השלטת משטר צבאי חודרני בחסות משבר קיצוני, פועל באופן ריכוזי ומקבל החלטות של חיים ומוות לבדו, מהלך אימים על התקשורת והפרקליטות, משתק את בתי המשפט ומארגן לעצמו מפגני מחיאות כפיים. זו דיקטטורה בהתהוות! זו רודנות בהתבססות!". "ישראל תחזור להיות דמוקרטיה, שלטון החוק וסמכויות הרשויות תישמרנה! לא ניתן לנתניהו לחסל את חזון המדינה היהודית הדמוקרטית כדי להציל את עצמו", כתב אילון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן