Skip to content

יו"ר הכנסת מגיב לעליון: התערבות בית המשפט בשיקול דעתי היא תקדימית ואינה נכונה

יולי אדלשטיין הגיב לדרישת העליון להודיעו באם הוא מתכוון לכנס את המליאה לדיון בהחלפתו עד לרביעי הקרוב. במלים פשוטות – אדלשטיין החליט שלא להחליט, אבל לא דחה על הסף את צו העליון. כחול לבן: אל תתבצר, אחרת תיזכר לדיראון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השיב הערב לשופטי העליון כי הוא מסרב לקבוע מתי יכנס את מליאת הכנסת לדיון שיעסוק בהחלפתו. "אני סבור שהתערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב-ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה", הבהיר אדלשטיין.

אדלשטיין חותם על מכתב התשובה לעליון (צילום: דוברות)
אדלשטיין חותם על מכתב התשובה לעליון (צילום: דוברות)

"בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון "לא יאוחר מיום 25.3.20", לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה", כתב יו"ר הכנסת. הוא הדגיש כי לדעתו "אין כל הצדקה להתערבות שיפוטית חריגה ותקדימית למתן "צו עשה" שיביא להתערבות בית המשפט הנכבד בעניין פנים-פרלמנטרי מובהק המצוי בליבת שיקול הדעת של יו"ר הכנסת".
עוד נימק אדלשטיין כי "מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי בהירות כה גדולה באשר להרכבה של הקואליציה העתידית. בכל המקרים שבהם נבחר יו"ר כנסת במועד מוקדם, היה זה כאשר ההכרעה בבחירות הייתה ברורה וחד-משמעית".

"אני סבור שבמקרה דנן, דחייה סבירה בנסיבות הקיימות במועד בחירת יו"ר הכנסת הקבוע, ובמיוחד בשים לב לנימוקים שעומדים מאחוריה ופורטו לעיל, אינה מתקרבת אפילו ל"פגיעה  ממשית במרקם החיים הדמוקרטיים", אלא להפך, נותנת ביטוי הולם לרצון להגיע להסכמה רחבה ככל שניתן בין חברי הבית, שמשקפים את רצון העם", כתב אדלשטיין.

יו"ר הכנסת הוסיף כי עד היום ביהמ"ש העליון לא התערב בתכנים אלו: "עד היום ביהמ"ש הנכבד נמנע מלהתערב בהליכים פנים פרלמנטריים הן בשל הרצון להימנע מפגיעה בעקרון היסוד הדמוקרטי של הפרדת הרשויות, הן בשל הרצון להימנע מכניסת בית המשפט לסוגיות שהפן הדומיננטי בהן הנו הפן הפוליטי ולא המשפטי והן בשל עקרונות יסוד בנושא שיקול הדעת של רשות ממלכתית ופעולתה במתחם הסבירות"

"בטוחני כי דחיית מועד בחירת היושב-ראש לא תפגע ביסודות הדמוקרטיה הישראלית, אלא להיפך שכן, הנני מקפיד להפעיל את שיקול דעתי בזהירות ובסבירות, כפי שמורה לי הדין";  "לפיכך, אני סבור שהתערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב-ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה" כתב יולי אדלשטיין וחתם בכותבו כי "בשל הנסיבות המיוחדות אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי. כולי תקווה שהדבר יקרה בזמן הקצר ביותר".

בכחול לבן תקפו את תשובת יולי אדלשטיין לבג"ץ: "יולי, אל תתבצר, אפשר לכנסת לבחור יושב ראש כנסת אחרת תיזכר לדיראון עולם כמי שהיה שותף למשימת נתניהו להרס הדמוקרטיה".

איכות השלטון למנדלבליט: פתח בחקירה פלילית נגד שר המשפטים

תוך כך פנתה הערב התנועה לאיכות השלטון אל היועמ"ש, אביחי מנדלבליט בדרישה שיפתח בחקירה פלילית כנגד שר המשפטים אמיר אוחנה בגין עבירות של הסתה לאי ציות ועבירות של בזיון בין המשפט בקריאתו לאדלשטיין שלא לכבד את הנחיות הבג"ץ.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה הסביר: "מדובר באירוע חמור שחייב להיחקר. לא יתכן ששר המשפטים יפר בעצמו צווי איסור פרסום וגם יעשה דין לעצמו. ולא די בכך, הוא גם מנחה את יו"ר הכנסת שלא לציית לצווי בג"ץ. אנו דורשים מהיועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית כנגד אוחנה לאלתר."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן