Skip to content

המשפטן פרופסור יוסף מ. אדרעי, לרובי ריבלין: "אדוני הנשיא, אני מתבייש"

במכתב חריף קשה ונוקב פנה הבוקר המשפטן הבכיר, דייקן הפקולטה למשפטים לשעבר באוניברסיטת חיפה, אל הנשיא ותבע ממנו לא להטיל בשום אופן את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. תוך כך, שורת אנשי ציבור עתרו לעליון בדרישה שהנשיא לא יטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שורת אנשי ציבור עתרו היום (ראשון) לבג"ץ בדרישה שימנע מנשיא המדינה ראובן ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאחר והוא מואשם בפלילים. זאת לאחר שהנשיא הודיע כי הוא דוחה את בקשת יו"ר כחול לבן בני גנץ להאריך את המנדט הניתן לו, אשר פוקע מחר. ריבלין הודיע כי הוא דוחה את בקשתו של גנץ מאחר ומדובר בפעם השלישית שעתירה זו מוגשת לבג"ץ, תנועת הליכוד מצידה הגישה בשמו של נתניהו בקשה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו.

ארכיון - צילום: אמיל סלמן - פול הארץ
ארכיון – צילום: אמיל סלמן – פול הארץ

"תנועת הליכוד שבה ומבקשת מהנשיא ריבלין להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו, ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים, בדיוק כפי שנהג הנשיא ריבלין לאחר הבחירות הקודמות בספטמבר, כשהעביר את המנדט מראש הממשלה נתניהו לח״כ גנץ כשהיו לגנץ רק 54 ממליצים. pic.twitter.com/o2ci6iy02M", צוייץ בטוויטר של התנועה.

יצוין כי בעבר כבר הוגשו עתירות כנגד נשיא המדינה ונתניהו ובית המשפט העליון דחה אותן בטענה כי שהן מוקדמות מידי.

העותרים טוענים כיום כי כי ישנם שני מועמדים להרכבת הממשלה, ומשהנשיא דחה את בקשת גנץ להארכת המנדט, הרי שישנו רק עוד מועמד אחד והוא נתניהו. לכן, ניתן לטענתם לעתור כבר כעת, ואין צורך להמתין להחלטת הנשיא. בין העותרים ראשי השב"כ לשעבר עמי אילון, יובל דיסקין וכרמי גילון וכן ראש המל"ל לשעבר עוזי ארד. העתירה הוגשה על ידי עו"ד דפנה לכנר הולץ.

בליכוד טענו בינואר כי שאלת כשירותו של נתניהו להרכיב ממשלה בעודו נאשם בפלילים אינה שפיטה. בבג"ץ דחו את הטענה בנימוק כי "הסוגיה נוגעת לעקרון שלטון החוק, לטוהר המידות של נבחרי הציבור ולאמון הציבור במוסדות השלטון ומשכך היא נוגעת לליבת ערכי היסוד שעליהם מושתתת שיטת המשפט שלנו".

אדוני הנשיא: אני מתבייש

פרופסור יוסף מ. אדרעי (באדיבות המצולם)
פרופסור יוסף מ. אדרעי (באדיבות המצולם)

תוך כך פנה היום פרופסור יוסף מ. אדרעי, אמריטוס, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה אל הנשיא וכתב לו מכתב שכותרתו: "אדוני הנשיא, אני מתבייש". במכתב ארוך ומנומק הסביר הפרופ' לריבלין: "אתה הוא זה שמחליט, בהתאם לקריטריונים סבירים. ההתבטאות השגויה הזאת מרמזת על נטייתך לברוח מאחריות. את הניתוח המשפטי אתה כבר יודע. הלאקונה הקיימת בחוק ביחס להסתלקות של ראש ממשלה מכהן אם הוגשו נגד כתבי אישום אינה חלה על מועמד להרכבת הממשלה""האם אתה היית מוכן שראש לשכתך, מזכירך, שומר ראשך, מבשל או מבשלת בביתך ישמשו במעונך אם היו מואשמים כדין בעבירות כל כך קשות, גם לפני שנפסק דינם? האם אתה ואנחנו היינו מוכנים שנאשם כזה יתמנה כרמטכ"ל? ראש שב"כ? ראש מוסד?", שואל אדרעי. "האם הימים שעברו מאז הבחירות האחרונות ועד היום לא מפחידים אותך? כל האמצעים והדרכים שנוקט מר נתניהו כדי לחלצו ממשפט לא מדירים שינה מעיניך? הדרך שהוא ומרבית מלחכי פנכתו – חברי מפלגתך לשעבר – מובילים להרס שלטון החוק ועקרונות הדמוקרטיה המהותית לא טורדים אותך. האם מצפונך לא ייסרך כשתגלה שגם אותך, כמו את מרבית אזרחי ישראלי, סובב מר נתניהו בכחש והביא לחיסולה של מדינת ישראל כפי שרובנו חלמנו עליה", מוסיף אדרעי במכתבו. "אנו קוראים לך: אנא עשה מעשה. תפוש מנהיגות. עשה את מה שאתה בליבך, בתחושותיך, בחינוכך ובתרבותך מכוונים אותך לעשות: לא יקום ולא יהיה נאשם בפלילים לא ימונה לעמוד בראש ממשלת מדינתו. גם יציבות השלטון, יעילות שלטונית וכלכלית מחייבים לעצור את הסחף וההתדרדרות.  בידיך הכוח, להרוס או לשקם", מסיים הדייקן לשעבר את מכתבו. מלשכתו של נשיא המדינה לא התקבלה כל תגובה במערכת והיא תפורסם ככתבה ולשונה אם וכאשר תגיע.

//

לקריאת נוסח מכתבו של פרופ' (אמריטוס) אדרעי >>

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן