Skip to content

הסכם: אם נתניהו ימצא לא כשיר לראשות ממשלה, בחירות רביעיות

נתניהו לא סומך על הבאים אחריו בליכוד. הוא רוצה סעיף שקובע כי במידה והוא יהיה מנוע מלכהן כראש ממשלה, הליכוד לא ימציא תחתיו אחר אלא יתקיימו בחירות רביעיות וההאשמה תוטל על בית המשפט. ליברמן: "מי עוזר לנתניהו לעקוף את הנשיא ואת בג"ץ? בני גנץ! שקיבל מנדט כדי להילחם בשחיתות ולחזק את שלטון החוק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה ממאה מפגינים הגיעו אתמול (שני) בבוקר אל מול ביתו של ח"כ גבי אשכנזי בדרישה שכחול לבן, בראשות ח"כ ויו"ר הכנסת, בני גנץ, לא ייכנעו לדרישות נתניהו המוכתבות למשלחת הליכוד שמבקשות להבטיח את היות ראש ממשלה והישארותו במעונו בבלפור גם אם בית המשפט העליון יכריע כי הוא אינו כשיר להתמודד לראשות ממשלה. המפגינים נתקלו בפקחי עירייה ושוטרים שחילקו להם קנסות.
אמש הופיעו שניהם, נתניהו גנץ וסיפרו לאומה על מאמציהם להקמת ממשלת חירום / אחדות. "ישראל לפני הכל", אמר גנץ והוסיף כי מפלגתו והוא ישמרו מכל וכל על החוק – מערכת המשפט והדמוקרטיה בישראל. חברת הכנסת תמר זנדברג ח״כ תמר זנדברג הגיבה לדברי גנץ ואמרה: ״גנץ, תפסיק להיות הבובה של נאשם. במקום לשתף פעולה עם המושחת תכנס את הכנסת מידית על מנת להעביר את החוקים נגד השחיתות. חייבים להתקדם״.

צילומים - גנץ: רפי מיכאלי. נתנהו: ערוץ הכנסת
צילומים – גנץ: רפי מיכאלי. נתנהו: ערוץ הכנסת

ח"כ משה יעלון (יש עתיד- תל"ם), שותפו לשעבר של גנץ בהנהגת כחול לבן, האשים אותו הבוקר (שלישי) שהוא מסייע לנתניהו "לעקוף את הנשיא ואת בג"ץ". לדברי יעלון, "‏נשיא המדינה נמנע מלהטיל את הרכבת הממשלה על נאשם עם שלושה כתבי אישום חמורים. הנאשם נתניהו חושש (בצדק) מבג"ץ, שימנע מנאשם להרכיב ממשלה. מי עוזר לנתניהו לעקוף את הנשיא ואת בג"ץ? בני גנץ! שקיבל מנדט כדי להילחם בשחיתות ולחזק את שלטון החוק. גם המגפה לא מכסה על המעילה באמון ועל הבושה".
הבוקר המשיכו ונפגשו השניים, במעון ראש הממשלה בירושלים, כדי להשלים, כך נמסר, את המגעים לקראת חתימה על הסכם להקמת ממשלה לאומית. בפגישה משתתפים גם צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן וכן עורכי הדין של הצדדים, במטרה לגבש סופית את סעיפי ההסכם. חלק מאנשי המו"מ משתתפים בפגישה דרך אפליקציות וידיאו ולא נוכחים פיזית בפגישה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אבי ליכט, שמייעץ לגנץ בשנה האחרונה בנושאים חוקתיים-משפטיים, צפוי גם הוא להשתתף בפגישה. ח"כ אבי ניסנקורן שצפוי להתמנות לשר המשפטים משתתף אף הוא בפגישה.

המחלוקת העיקרית בין הצדדים נותרה בעינה והיא נוגעת לוועדה לבחירת שופטים. בליכוד מבקשים מנגנון כלשהו שיבטיח כי הם יוכלו להשפיע על בחירת שופטים או שלא תהיה לכחול לבן יכולת למנות שופטים בהיעדר הסכמה. כל זאת נובע מרצונו  של נתניהו לאות לקהל שופטים שבמידה ולא יישרו עמו קו, לא יבחרו.
בכל הנוגע למנגנון הרוטציה בין השנים, הכיוון הוא שנתניהו וגנץ יושבעו יחד לראשות הממשלה ויו"ר כחול לבן ייכנס לתפקיד באופן אוטומטי לאחר שנה וחצי של שלטון נתניהו. אלא שנתניהו מודאג מכך שבית המשפט ימנע ממנו לתפקד ראש ממשלה ואין בכוונתו לוותר על ראשות הממשלה למי מיורשיו בליכוד. מבחינתו המוצא היחידי הוא הליכה לבחירות רביעיות על כל הקשיים הצפויים ממצב המדינה כיום. מסיבות אלו צפוי להיות בהסכם סעיף שמחדד כי אם נתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה מסיבות משפטיות – הכנסת תפוזר בדרך לבחירות רביעיות.
משמעות הדברים שנתניהו דואג למרות דיבורים על דאגה לישראל, קודם כל לעצמו, לנתניהו,  וששני הצדדים הנושאים ונותנים מטילים על בג"ץ את האחריות להליכה לבחירות נוספות במקרה שהשופטים ימנעו מנתניהו לכהן בתפקיד. במילים פשוטות, בהליכה לבחירות רביעיות בית המשפט יוכל נתניהו להמשיך ולהשחיר את מערכתך המשפט בטענה שמערכת המשפט מבקשת להדיח ראש ממשלה מכהן וללא בקלפי. ולא הוא יהיה זה שגרם לבחירות. גנץ יוכל לומר שניסה הכל אבל הוא מכבד את החלטות בית המשפט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן