Skip to content

בתערוכת אינטרסולאר אירופה יופנו הזרקורים לטכנולוגיה הפוטו-וולטאית

בשנת 2011 נרשמו בעולם שיאים חדשים של התקנות מערכות פוטו-וולטאית, ונתח השוק של תחנות כוח פוטו-וולטאיות צומח במהירות. מאת סבירם ליאור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפקת אנרגיה באמצעות השמש הופכת להיות מבוקשת בהיקף נרחב בעולם. בתערוכת אינטרסולאר אירופה 2012, שתתקיים ביוני במינכן, ובכנס המקדים לה, יעסקו בטכנולוגיות ובמגמות 

מאת סבירם ליאור

במשך שנים נחשבה הפקת חשמל בעזרת לוחות פוטו-וולטאים ללא כדאית, בגלל העלויות הגבוהות של הלוחות. מגמה זו משתנה עקב ההתקדמות הטכנולוגית והירידה הדראסטית במחירים.

צריכה של חשמל מבוטאת ביחידות הספק הנקראות וואט. כאשר מדובר בהספקים בנפח גדול בדומה למשקל או נפח במחשב, משתמשים במכפלות כגון קילו וואט (שהם אלף וואט), מגה וואט וג'יגה וואט. בישראל כושר הייצור של חברת החשמל עומד כיום על כ-12,000 מגה וואט, המופקים כמעט בלעדית מפחם.

הואיל והתפוקה במערכות פוטו-וולטאיות שונה בצהרי היום (בשיא התאורה) מאשר בזמנים ובתנאים אחרים, נמדד כושר היצור בקילו וואט שיא (kWp), וכשבאים ליישם מערכת כזאת לעומת מערכת המופעלת בדלק, גז או פחם צריך להתחשב בכך.

אירופה מובילה בהתקנה של תחנות כוח בסדר גודל של יותר מ-200 קילו-ואט שיא

לפי הודעה לעיתונות של "ביזנס ווייר", בשנת 2011 נרשמו בעולם שיאים חדשים של התקנות מערכות פוטו-וולטאית, ונתח השוק של תחנות כוח פוטו-וולטאיות צומח במהירות. אירופה מובילה בהתקנה של תחנות כוח בסדר גודל של יותר מ-200 קילו-ואט שיא, אך גם שווקים אחרים אינם משתרכים הרחק מאחור. פרויקטים חדשים בקנה מידה נרחב מתוכננים בארצות הברית ובקנדה, תוך דחיקת הגבולות של מה שנחשב עד כה כאפשרי מבחינה טכנית.

דגלי אינטרסולאר
דגלי אינטרסולאר © Solar Promotion GmbH

כאמור, הגורם העיקרי שמקדם את הפיתוח הוא העלות. מתוך תפישה שככל שתחנת הכוח גדולה יותר, כך פוחתת העלות לקילו וואט שמופק, ההתפתחות הדינמית של גידול בייצור וביישום תהיה לפיכך אחד הנושאים המרכזיים בכנס שייערך במקביל לתערוכת אינטרסולאר אירופה 2012, בין התאריכים 11-14 ביוני במרכז הכנסים הבינלאומי (ICM) שבמרכז הירידים החדש של מינכן.

ב-12 ביוני יציגו מומחים בינלאומיים את הטכנולוגיות המתקדמות, השווקים המעניינים ביותר והתנאים הפוליטיים בשווקים אלה, ביום דיונים מיוחד שיתמקד בתחנות כוח פוטו-וולטאיות.

השווקים העיקריים הם גרמניה ואיטליה, וסין תהיה השלישית

על פי נתונים עדכניים של האיגוד האירופי של התעשייה הפוטו-וולטאית מבריסל, בשנת 2011 הותקנו ברחבי העולם תחנות כוח סולאריות בעלות תפוקה כוללת של 27.7 ג'יגה-וואט שיא (GWp) לפחות, ושלושה רבעים מביניהן הותקנו באירופה. השווקים העיקריים הם גרמניה ואיטליה, ובכל אחד מהם נוספה תפוקה של כ-7.5 ג'יגה-וואט שיא. עם התקנות חדשות בהיקף כולל של 2.2 ג'יגה-וואט שיא, עומדת סין להפוך בשנת 2012 לשוק השלישי בגודלו בעולם בתחום של הטכנולוגיה הפוטו-וולטאית.

תערוכת אינטרסולאר אירופה
תערוכת אינטרסולאר אירופה © Solar Promotion GmbH

שיקולים של יעילות וחיסכון מנחים את ההתפתחויות בשוק

גורם חשוב לגידול בממדיהן של תחנות הכוח הוא הירידה בהשקעה הנדרשת: בעוד שעלות התפוקה של מגה-וואט שיא (MWp) עמדה בשנת 2008 על כ-6 מיליון אירו, בשנת 2011 היא ירדה לכשני שלישים ועמדה על כ-2 מיליון אירו למגה-וואט שיא. היום כבר ניתן להקים תחנות כוח כאלה במדינות אחרות במחירים נמוכים עוד יותר. כך למשל, בפרויקט שמוקם בהודו מחושבות כיום העלויות לפי 1.3 מיליון אירו לערך למגה-וואט שיא, ומחירי המערכות ממשיכים לרדת. כתוצאה מכך, מתקנים פוטו-וולטאיים בעלי תפוקה של מגה-וואט מרובים מחליפים כיום מערכות אחרות שבעבר נחשבו לחסכוניות יותר, למשל לצורך חימום מים.

תחנות הכוח הפוטו-וולטאיות יהיו אחד הנושאים היותר מעניינים בתערוכת אינטרסולאר אירופה 2012. יותר מ-90 מציגים מרחבי העולם נרשמו בקטגוריה זו והם יציגו מוצרים ושירותים שקשורים לתחנות כוח פוטו-וולטאיות בהיקף נרחב: מפתרונות מערכתיים מתקדמים ועד לטכנולוגיות ניטור ומודולים חדשניים.

עם יותר מ-3,500 מציגים ויותר מ-120,000 מבקרים בשלוש יבשות, אינטרסולאר היא סדרת התערוכות המובילה בעולם לתעשייה הסולארית. את התערוכה מארגנות החברות Solar Promotion GmbH מפפורצהיים ו- Freiburg Wirtschaft Touristik und Messe GmbH & Co. KG.

  • כנס אינטרסולאר אירופה 2012 ייערך בתאריכים 11-14 ביוני. תערוכת אינטרסולאר אירופה תתקיים בתאריכים 13-15 ביוני. פרטים נוספים באתר www.intersolar.de

קריאה נוספת:

הכל יקר סתם. אנחנו יכולים לשנות את המצב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן