Skip to content

למעלה מאלפיים במחאת הדגל השחור : "לא ניתן שיחריבו לנו את הדמוקרטיה"

לפיד: "מי שרימה את כחול לבן הולך לשבת תחת נאשם במרמה והפרת אמונים. אלו ששיחדו אותם בכיסאות ותיקים הולכים לשבת עם נאשם בשוחד". משה (בוגי) אילון: מה שמעניין את נתניהו זה לא המגיפה, אלא הטיפול בעצמו בדרכו לספסל הנאשמים". איימן עודה: "צריך לראות את העיקר עכשיו - רק מאבק יהודי ערבי משותף יכול לנצח"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה מ 2500 בני אדם השתתפו הערב (ראשון) בהפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב. ההפגנה נערכה במסגרת מחאת "הדגלים השחורים". בשל ריבוי המשתתפים, המשטרה סגרה את רחוב אבן גבירול הסמוך. תמיר חפץ ושקמה שוורצמן , מארגני האירוע, הקפידו על שמירת מרחק ראוי בין המפגינים. עקב כמות גדולה של מפגינים העתיקה המשטרה את המחאה מכיכר הביצה לכיכר רבין כשהמארגנים התחייבו לסמן בX  את המרחקים ביין מפגין למשנהו.
שקמה שוורצמן, סיפרה כי "שמעתי איך באישון לילה סוגרים לנו את בית המשפט, שיתקו לנו את הכנסת, ואז יו"ר הכנסת לא צריך לקיים את בג"ץ. אסור להיות בשקט שדברים כאלה קורים. היה לנו ברור אז כמו שברור עכשיו שמשמעות הדברים זה ניסיון מתמשך בחסות הקורונה להחריב לנו את הדמוקרטיה, ולא ניתן שיחריבו לנו את הדמוקרטיה".  ציבור המפגינים חזר אחריה: "ד-מ-ו-קר-ט-יה".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

 


צילום: אורן אוחיון

"אנחנו מבקשים שלושה דברים ופונים באופן אישי לבני גנץ", הוסיפה שוורצמן. "תעשו לנו אור כי אנחנו מנסים להכניס אור לחושך. חוקקו מחר את התיקון הראוי לחוק יסוד הממשלה, אדם הנאשם בפלילים לא יבחר במדינת ישראל לראשות הממשלה, הגבילו בחקיקה שתי קדנציות לראש ממשלה לשתיים או שמונה שנים, ואם אתם רוצים להגן על הדמוקרטיה – הקימו חומה בצורה למערכת המשפט: אדם שנאשם בפלילים לא יכול לבחור את חוקריו, לא יכול לבחור את תובעיו, לא יכול למנות את שופטיו, את מפכ"ל המשטרה ואת היועץ המשפטי לממשלה. זה פשוט וכל כך מובן מאליו".


צילום: רפי מיכאלי

יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, אמר כי "אנחנו פה כדי להגיד שלעולם לא נכנע. יותר מדי אנשים טובים כבר נכנעו ומספרים לעצמם סיפורים כמו 'אנחנו נלחם מבפנים'. לא תילחמו מבפנים. בשחיתות לא נלחמים מבפנים. אם אתה בפנים – כבר נכנעת".

לפיד מתח ביקורת על שותפו לשעבר בני גנץ ואמר: "מי שרימה את כחול לבן הולך לשבת תחת נאשם במרמה והפרת אמונים. אלו ששיחדו אותם בכיסאות ותיקים הולכים לשבת עם נאשם בשוחד". על חברי כחול לבן שתמכו באחדות אמר לפיד כי "כל המשפטים הריקים על להיכנס מתחת לאלונקה, עכשיו יהיה לכם משרד, לשכה, חנפנים וחנפניות. אתם רוצים להיות שרים? אל תספרו על הקורבנות שהקרבתם.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

 

צילום: אלעד גוטמן
צילום: אלעד גוטמן

ח"כ משה (בוגי) יעלון פנה לגנץ ואמר: "בני, הלכנו דרך ארוכה וקשה בשנה האחרונה כדי להחזיר את המדינה לדרכה. אני משוכנע שהחלטת להכנס לממשלת נתניהו נבעה מתחושת החירום שחשת, אבל עברו שבועות ואתה על פי תהום להיכנס לממשלה גדולה ויקרה. מה שמעניין את נתניהו זה לא המגיפה, אלא הטיפול בעצמו בדרכו לספסל הנאשמים. אל תיתן לו".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר בנאומו כי "אנחנו נגד דרכו של בנימין נתניהו. אנחנו נגד נתניהו כי הוא מושחת וגזען. אנחנו לא שותפים למטרה להחזיר את המדינה לתקופה שלפני בנימין נתניהו, אלא רוצים לראות דמוקרטיה. הדמוקרטיה היא שלטון החוק, אבל היא גם סיום הכיבוש וכינון שלום אמת. דמוקרטיה שווה שיוויון ואין דמוקרטיה בלי צדק חברתי, רק יחד בשותפות ערבית ויהודית ננצח כי אנחנו הרוב". עודה הוסיף כי "בזכות שותפות הגורל שלנו אנחנו נאבקים בנגיף הקורונה האכזרי – רופאים, מנקים, ורוקחים ערבים ויהודים. עוד נאבק וננצח אותו. שותפות הגורל הזו אמורה להמשיך בכל הסוגיות שחשובות לנו: בשלום, בדמוקרטיה, בשוויון ובצדק חברתי". עודה הודה כי "לא קל לי להיות עם חלק מהנואמים פה, אבל צריך לראות את העיקר עכשיו – רק מאבק יהודי ערבי משותף יכול לנצח".

איימן עודה (צילום: ציפי מנשה)
איימן עודה (צילום: ציפי מנשה)

פרופסור יורם יובל אמר כי למד "שנתניהו חכם, ערמומי ומתוחכם שמצליח לפעול באמצעות הסתה, פירוד, זריעת פחד, הפרד, ומשול", לגנץ ואשכנזי הוא קרא לחזור ולחבור שוב לחבריהם ותרגם פתכגם ערבי האומר "הם באו אל הבושה, אך הבושה גם לא רצתה אותם".

ח"כ יאיר גולן (מרצ) שנאם גם כן אמר כי "התקווה תחליף שנה של פוליטיקה מבוססת חרדה שנאה הקצנה ויוהרה אישית אין סופית. צריכים להגיש את התקווה ולא רק לשיר אותה. תקווה, כדי להציל את הדמוקרטיה. כדי שישראל תיהיה מקום אופטימי שאנשים צעירים כמהים לחיות בו ולהקים בו את ביתם. מקום שיהיה אור לגויים וחברת מופת. מקום בו המנהיגות נוהגת בכבוד באזרחים ודואגת להם לעתיד טוב יותר. חייבים להחליף את השלטון".

צילום: ארי מאור
צילום: ארי מאור

 

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

בכיר הליכוד לשעבר ושר המשפטים לשעבר מטעם הליכוד דן מרידור, אמר כי "צריך להבין שתוך כדי המלחמה בקורונה יש שחיקה במוסדות השלטון ומערכת המשפט. פעם זה היה פרקליטות בתוך פרקליטות, עכשיו זה אהרון ברק שנלחם בנתניהו והשקר הזה שתופרים תיקים. אנשים מאמינים להבל הזה. מדינה בלי מערכת משפט עצמאית – איננה דמוקרטית. אפשר לקיים חברה עם מחלוקת ולעשות עם זה ביחד". לקראת 21:30 ההפגנה הסתיימה בשירת התקווה כשהמארגנים מבקשים מהקהל להתפזר על פי הנחיות המשטרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן