Skip to content

אותלו פוגש את הנסיכה טורנדוט, והבולשוי – את בוריס גודונוב

האופרה הישראלית תארח בעונה הבאה את ה"בולשוי" ממוסקבה בהפקת הדגל החדשה "יבגני אונייגין" מאת צ'ייקובסקי, על פי הרומן של פושקין. וכאילו שחיינו אינו סוערים מספיק, האופרה מציעה בעונה הבאה שלל יצירות מסעירות וגדולות מהחיים שעוסקות באהבה, תשוקה, קנאה, יצרים, רוחות רפאים וגם סיפור אקטואלי על מנהיג דמים שנאחז בכוח בשלטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופרה הישראלית תארח בעונה הבאה את ה"בולשוי" ממוסקבה בהפקת הדגל החדשה "יבגני אונייגין" מאת צ'ייקובסקי, על פי הרומן של פושקין. וכאילו שחיינו אינו סוערים מספיק, האופרה מציעה בעונה הבאה שלל יצירות מסעירות וגדולות מהחיים שעוסקות באהבה, תשוקה, קנאה, יצרים, רוחות רפאים וגם סיפור אקטואלי על מנהיג דמים שנאחז בכוח בשלטון

 מאת יעל חן

חייל פשוט, שמוצא עצמו חסר אונים מול חברה שחונקת אותו. "ווייצק"

העונה חדשה באופרה הישראלית מציעה שילוב מרתק של יצירות ספרות גדולות עם מלחינים מהשורה הראשונה: ורדי עם שילר ושקספיר, אלבן ברג עם גיאורג ביכנר, ג'קומו פוצ'יני עם קרלו גוצי, בנג'מין בריטן עם הנרי ג'יימס ומוסורגסקי וצ'ייקובסקי עם פושקין.

במסגרת העונה יוקדש מקום מיוחד לאירועים אופראיים גדולים שיעלו תחת כיפת השמיים בתל אביב ובירושלים וכמובן בפסטיבל האופרה במצדה. כמו כן תארח האופרה הישראלית  ביקור ראשון בארץ של בית האופרה "בולשוי" ממוסקבה בהפקת הדגל החדשה שלהם "יבגני אונייגין" מאת צ'ייקובסקי, על פי הרומן המחורז הידוע של פושקין. על האופרה ינצח אלכסנדר ודרניקוב.

עוד ייבוא מרוסיה הוא "הנוסעת" מאת מייצ'סלב ויינברג. אופרה זו רק לאחרונה התגלתה מחדש ונחשבת לאחת החשובות של המאה העשרים. האופרה עוסקת בסיפורן של אסירות שהתקבצו מכל קצוות אירופה במחנה השמדה ובורחות מהעבר הנורא של אירופה הנאצית. השירה בשפות שונות – יידיש, אנגלית, גרמנית, צ'כית, צרפתית ורוסית. מנצח: דייויד שטרן; במאי: דייויד פאונטני.

מצדה בפעם הרביעית: האירוע השנתי הגדול של האופרה יציג ביוני 2013  את האופרה "טורנדוט" מאת ג'קומו פוצ'יני. זוהי האופרה האחרונה של המלחין והיא מספרת את סיפורה של טורנדוט, נסיכת הקרח, והנסיך המסתורי המתמודד עם שלוש החידות שהובילו נסיכים אחרים אל הגרדום. מנצח: דניאל אורן; במאי ומעצב: מיכאל זנאנייצקי; בהשתתפות סולנים, מקהלת האופרה הישראלית ותזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית ראשל"צ.

לפני כן, במאי 2012, תועלה במצדה, כפי שפורסם כאן, הפקת הענק "כרמן" בניצוחו של דניאל אורן ובבימויו של ג'נקרלו דל מונקו – צוקרמן.

אהבה, תשוקה ויצרים. "לואיזה מילר"

עוד בהפקות העונה: 

"ווייצק" מאת אלבן ברג על פי המחזה של גיאורג ביכנר. אחת האופרות החשובות של המאה העשרים בהפקה תאטרלית רבת-עוצמה. ווייצק, החייל הפשוט, מוצא עצמו חסר אונים מול החברה החונקת אותו. מנצח: דייויד שטרן; במאי: מנפרד ביילהרץ; בהשתתפות סולנים ישראלים ובין-לאומיים, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של ישי שטקלר, מקהלת הילדים מורן בניצוחה של נעמי פארן ותזמורת האופרה.

"לואיזה מילר" מאת ג'וזפה ורדי היא מהאופרות החשובות של המלחין, ומבוססת על המחזה "אינטריגות ואהבה" של פרידריך שילר. האופרה, שתועלה בניצוחו של דניאל אורן, שזורה באנסמבלים ובאריות של ורדי המספרים על אהבה, תשוקה ויצרים. במאי: אימו קראמאן הטורקי; כוריאוגרף: פביאן פוסקה; בהשתתפות קריסטין לואיס בתפקיד הראשי, שהופיעה באופרה הישראלית בתפקיד הראשי ב"אאידה" במצדה.

"בטבעת החנק" מאת בנג'מין בריטן, המלחין הבריטי בן המאה העשרים על פי הנובלה הקצרה של הנרי ג'יימס. זוהי הפקה חדשה לסיפור המצמרר על שני ילדים באחוזה בריטית שרוחות רפאים מזעזעות את שלוותה. מנצח: דייויד שטרן1 במאי: אלסנדרו טאלבי; בהשתתפות סולנים מהארץ והעולם, עם תזמורת של תריסר נגנים ובהשתתפות שני סולנים ילדים בתפקידים הראשיים.

משולש של יצרים. "אותלו"

"בוריס גודונוב" מאת מודסט מוסורגסקי, על פי אלכסנדר פושקין ועל פי "תולדות המדינה הרוסית" של ניקולאי מיכאלוביץ' קרמזין. זוהי אופרה רלוונטית לכאן ועכשיו המתארת את עלייתו לשלטון של הצאר בוריס גודונוב ואת שלטון הדמים שלו במאבקו המתמיד מול האצולה והמוני העם. הפקה חדשה. מנצחת: קרי לין וילסון, בבימויו ובעיצובו של במאי הקולנוע הרוסי הנודע אנדריי קונצ'לובסקי. בתפקיד בוריס גודונוב: הסולן הבין-לאומי הידוע פאטה בורצ'ולדזה.

"אותלו" מאת ג'וזפה ורדי על פי וויליאם שקספיר לליברית של אריגו בויטו. השילוב האולטימטיבי של ורדי ושקספיר בוחן את מהות האהבה, הקנאה והשנאה במשולש הייצרי, שבמרכזו יאגו המנסה להרוס את אהבתם הזכה של אותלו ודזדמונה. מנצח: עומר מ. ולבר; במאי: פרנצ'סקו מצוניס; בתפקיד דזדמונה: אירה ברטמן, סולנית האופרה הישראלית.

העונה תעלה שוב האופרה הישראלית את ההפקות לכל המשפחה בעברית – "אליסה בארץ הפלאות" על-פי ספרו של לואיס קרול, ובבימויו של משה קפטן, ואת האופרה האהובה "חליל הקסם" מאת מוצרט בגרסה צבעונית ומשעשעת בבימויו של ניב הופמן. 

עוד בתרבות: מאטיס כבש את פאריז

וגם: ביקורת על הסרט "מקום לחלום עליו" 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן