Skip to content

עתירות לעליון: הוצא צו המונע מהנשיא להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה

לאחר שבפעמים הקודמות טענו שופטי העליון כי למרות שהנושא שפיט, הרי שאין טעם לדון בו כל עוד לא יחליט הנשיא להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. ההסכם בין גנץ לנתניהו לממשלת אחדות יחייב את הנשיא להטיל על חבר כנסת הנאשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, את מלאכת הרכבת הממשלה שהוא יעמוד בראשה. העותרים דורשים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלוש עתירות תוגשנה מחר בבוקר (שלישי) בנפרד לבית המשפט העליון בירושלים כנגד היועץ המשפטי לממשלה, ראש ממשלת המעבר ויו"ר הכנסת.
מדובר בעתירת חוזה חדש ומשמר הדמוקרטיה שתוגש באמצעות עו"ד יובל יועז, עתירת התנועה לאיכות השלטון וכן עתירת בכירי המשק והביטחון שתוגש באמצעות עורכת הדין דפנה הולץ-לכנר.
עתירה רביעית עומדת להיות מוגשת גם היא מחר או מחרתיים על ידי עורך הדין דניאל חקלאי בשם פעילי חוסן – כחול לבן שהופתעו ממהלך "העריקה" של חוסן לידי הליכוד. הפעילים טרם החליטו באם להצטרף לשלושת העתירות שהוגשו אשר בית המשפט העליון ידון כך נראה בכולן יחדיו בהרכב מורחב או להגיש תביעה אחרת כנגד בני גנץ על הפרת הבטחת בחירות לפיה לא ישב בשום אופן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בממשלה בה יכהן נתניהו כראש ממשלה.
שלושת העתירות מבקשות מנימוקים שונים מבית המשפט להוציא צו על תנאי כנגד נתניהו מלכהן כראש ממשלה מנשיא המדינה מלהטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה.
מדוע לא יצהיר בית המשפט הנכבד כי בהתאם לדין אסורה כהונה בתפקיד ראש הממשלה על חבר הכנסת אשר טרם תחילת כהונתו, הוגש נגדו כתב אישום בעבירות פליליות שיש עמן קלון, מדוע לא יצהיר בית המשפט הנכבד כי בהתאם לדין אין להטיל את התפקיד להרכיב (ב) לחוק יסוד: הממשלה, על חבר הכנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות.
אחת העתירות דורשת מבית המשפט העליון להוציא מיד צו הצהרתי הקובע כי בנסיבות העניין, ונוכח האשומים החמורים התלויים ועומדים נגד  את התפקיד להרכיב ממשלה, נשיא המדינה אינו רשאי להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת ממשלה.
היועצת המשפטית לשעבר של הכנסת עורכת הדין נורית אלשטיין כתבה היום (שני) בגילוי דעת לראש הממשלה נתניהו: "בנימין נתניהו, יש בסיס ממשי לחששך. בית המשפט יכול להחליט שאתה נעדר כשירות נורמטיבית להיות ראש ממשלה תחת כתב אישום בעבירות חמורות של טוהר המידות בעלות קלון מטיבן.
הבה נאמר בכנות: אינך באמת מתעסק בקורונה. שאלת המשך כהונתך היא היחידה שמעסיקה אותך. לכן כדאי שתביא בחשבון, שלא נולד מודל משפטי שיבטיח ברמה מוחלטת, שעניין עקום ביסודו יזכה ללגיטימציה כל עוד ישראל היא דמוקרטיה".

צילום: פול ידיעות בית משפט העליון
צילום: פול ידיעות אחרונות – בית משפט העליון

כזכור, לפני שמונה ימים ב-12 באפריל, שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, דחה על הסף את העתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל כתב האישום שהוגש נגדו. שטיין קבע כי למרות הודעת נשיא המדינה ראובן ריבלין שלא יאריך את המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ, העתירה עדיין תיאורטית שכן הנשיא עדיין לא העביר את המנדט לנתניהו. אם הנשיא יחליט להעביר את המנדט לנתניהו, יוכלו העותרים להגיש את העתירה בשלישית.

העתירה הוגשה לבג"ץ, בראשות קבוצת עותרים דורשת למנוע מנשיא המדינה את האפשרות להטיל המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו, נוכח כתבי האישום שהוגש בעניינו – בתיקי ״1000״, ״2000״, ו-״4000״. עוד דרשו העותרים כי היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט יחווה דעתו כעת על המצב שנוצר, לאחר שנמנע מלעשות זאת בעבר. בעתירה קודמת לזו שהוגשה בנושא טענו שופטי ההרכב בעליון כי העתירה שפיטה אך טרם הגיעה זמנה לידון נוכח ההחלטה כי המנדט הוטל על בני גנץ.  כעת יצטרך בית המשפט לעמוד בהחלטותיו ולהחליט האם יש מקום להוצאת הצווים הנדרשים שימנעו מנשיא המדינה מהטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה ומנתניהו עצמו לעמוד בראש ממשלה. נתניהו צפוי להגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים ב – 24 לחודש הבא (מאי), לאחר  שהדיון בכתבי האישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים נדחה לתאריך זה עם תחילת התפרצות מגפת הקורונה.

2 Comments

  1. קלאודיה מנוקיאן
    21 באפריל 2020 @ 12:33

    מבקשת מבגצ לדון בעתירה ולפסוק נגד ביבי נתניהו להבחר לראש ממשלה בזמן שעומדים כנגדו תיקי חקירה

  2. me
    21 באפריל 2020 @ 2:05

    כל הכבוד לסיקור נפלא !

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן