Skip to content

מנדלבליט לנציב המדינה: יש מניעה משפטית להארכת כהונת ממלא מקום פרקליט המדינה

במכתב חריף וקשה הסביר היועה"מ לנציב כי עו"ד אלדד כשל לחלוטין בתפקודו, שיתק את עבודת צוות הפרקליטות, הסתיר ממנו את פגישותיו עם אוחנה ומסר לו "דיווחים חלקיים, ולעיתים אף לא נכונים". הוא ציין כי בעבודת מ"מ המקום "התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו, שאינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שלח הערב (חמישי) מכתב חריף בתוכנו לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ ובו הביע התנגדות מוחלטת לאפשרות הארכת כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה, עו"ד דן אלדד, שאמורה להסתיים ב-1 במאי. הארכה נוספת אותה "הציע" לכאורה בתמימות אמיר אוחנה, שר המשפטים שמונה לתפקידו על ידי נתניהו.
במכתבו תקף מנדלבליט בחריפות את אלדד. לדבריו, בעבודתו של אלדד התגלו כשלים מקצועיים וערכיים, הוא אף כתב לנציב כי אלדד הסתיר ממנו נושאים שטיפל בהם ופגישות שקיים עם אוחנה, מסר לו דיווחים לא נכונים בעניין וקידם נושאים לא דחופים באופן תמוה. "אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה, בשים לב לחשיבות עצמאות התביעה הכללית ולמורכבות הקשר של ממלא מקום פרקליט מדינה עם הגורם הפוליטי אשר מחזיק בידיו את הכוח להאריך את תקופת מילוי המקום. למרות הנחיה זו, מסר לי עורך הדין אלדד דיווחים חלקיים, ולעיתים אף לא נכונים, כאשר נשאל מפורשות על נושאים שנדונו ביניהם", כתב מנדלבליט.  היועמ"ש הוסיף ופירט כי מאז מונה אלדד לתפקיד, שותקה עבודת הצוות בפרקליטות לדברי מנדלבליט "גם במישור הניהולי, עורך הדין אלדד כשל. למעשה, מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהנהלת הפרקליטות, כתוצאה מחוסר אמון ומנתק כמעט מוחלט בינו לבין שכבת הניהול הבכירה של פרקליטות המדינה. ניתן לומר – בצער רב – כי הוא אינו מנהל את פרקליטות המדינה, דבר המקשה מאוד על תפקודה, והדבר הינו חמור שבעתיים לנוכח אתגרי התקופה בה אנו נמצאים".

מתנגד בחריפות להארכת כהונת ממלא מקום פקליט המדינה (צילום: משרד המשפטים)
מתנגד בחריפות להארכת כהונת ממלא מקום פקליט המדינה (צילום: משרד המשפטים

היועהמ"ש כתב כי "בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו, אשר לעמדתי, אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, ושאין מקום כי ימשיך את כהונתו בתפקיד זה. על כשלים אלה למדתי בראש ובראשונה באופן בלתי אמצעי, מהעבודה המשותפת עם עורך הדין אלדד". מנדלבליט הוסיף כי למד עליהם "מתוך דיווחים שקיבלתי מהמשנים לפרקליט המדינה, שהם הגורם הניהולי הבכיר ביותר בשדרת הניהול של פרקליטות המדינה, אשר מהווים בשגרה יד ימינו של פרקליט המדינה, ומגורמים בכירים נוספים בהנהלת הפרקליטות ובמערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

היועהמ"ש מציין כי ידוע לו  שהסכמת היועץ המשפטי לממשלה להארכת כהונתו של ממלא-מקום נדרשת מבחינה פורמלית רק בחלוף חצי שנה ממועד המינוי, כלומר, במסגרת ההארכה השנייה של מילוי המקום. "ואולם, כפי שציינתי לעיל, כמו גם במכתביי הקודמים בנושא, בקשר לתפקיד הייחודי של ממלאי מקום פרקליט המדינה, המשמש כאמור שומר סף מהמעלה הראשונה, עמדתי המשפטית היא כי לאור מאפייניו המיוחדים של התפקיד, בהעדר ועדת איתור, עמדת היועץ המשפטי לממשלה ביחס למינוי היא בעלת משקל משמעותי, וניתן לסטות ממנה רק מטעמים כבדי משקל ביותר. ואת, הן באשר לעצם המינוי, ועל אחת כמה וכמה באשר להארכתו הראשונה – לאחר שניתן כבר להעריך את אופן מילוי המקום".

דן אלדד (צילום: משרד המשפטים)

כזכור אלדד מונה לתפקידו לאחר שפרקליט המדינה שי ניצן סיים את כהונתו בדצמבר האחרון. תחילה מינה אוחנה למ"מ פרקליט המדינה את עורכת הדין אורלי בן ארי-גינזברג, שהיתה המשנה לפרקליט מחוז מרכז. אלא שדקות לפני תחילת טקס כניסתה לתפקיד הקפיא בג"ץ את המינוי, וכעבור ימים אחדים הודיע בן ארי-גינזברג שהיא חוזרת בה מהסכמתה למלא את התפקיד. ואוחנה שהתנגד להקים וועדת איתור ולהקשיב להמלצות מנדלבליט שהציע לו לבחון בין שלושה מועמדים נוספים.

בתגובה לדברים צייץ אוחנה בטוויטר: : "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד". אוחנה ציין כי אלדד לא חשש להתווכח עמו, כמו בנושא ועדת הבדיקה למח"ש שקידם, אולם "הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות". לדברי אוחנה, "מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן