Skip to content

בכירי הפרקליטות מגנים בחריפות את מ"מ פרקליט המדינה במכתב זועם

"החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהשמיע את קולנו באופן צלול וברור לנוכח התנהלותך, המנוגדת לכל אתוס", כתבו הבכירים לאלדד, מינוי של אוחנה לממלא מקום פרקליט המדינה. "אנו מזועזעים מכך שבמקום להתייחס לטענות לגופן, בחרת להטיל רפש ביועץ המשפטי לממשלה ובמניעיו להתנגד להארכת המינוי שלך"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכירי פרקליטות המדינה פנו הבוקר (שישי) במכתב חריף אל מ"מ פרקליט המדינה במכתב זועם בו גינו אותו ותקפו את תגובתו מטילת הרפש במניעיו של היועה"מ למכתב הגינוי הקשה ששלח אמש היועה"מ לנציב המדינה. היועץ המשפטי לממשלה כתב אמש כי קיימת מניעה משפטית להאריך את כהונת ע"ד דן אלדד שאמורה להסתיים ב – 1 במאי הקרוב. במכתבו לנציב המדינה כתב מנדלבליט כי מינוי של אלדד התגלה ככישלון ששיתק את עבודת צוות הפרקליטות והסתיר מפניו פגישותיו עם שר המשפטים אמיר אוחנה כמו דברים נוספים, מסר לו דיווחים לא נכונים, וקידם נושאים לא דחופים באופן תמוה. מנדלבליט כתב כי בשלושה החודשים האחרונים "התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו (של מ"מ מקום הפרקליט א.מ ), שלעמדתי, אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, ושאין מקום כי ימשיך את כהונתו בתפקיד זה. על כשלים אלה למדתי בראש ובראשונה באופן בלתי אמצעי, מהעבודה המשותפת עם עורך הדין אלדד. כמו כן, למדתי עליהם מתוך דיווחים שקיבלתי מהמשנים לפרקליט המדינה, שהם הגורם הניהולי הבכיר ביותר בשדרת הניהול של פרקליטות המדינה, המהווים בשגרה יד ימינו של פרקליט המדינה, ומגורמים בכירים נוספים בהנהלת הפרקליטות ובמערך הייעוץ המשפטי לממשלה".
הוא הסביר כי בעבודתו של אלדד התגלו כשלים ערכיים ומקצועים כאחד.

מתנגד בחריפות להארכת כהונת ממלא מקום פקליט המדינה (צילום: משרד המשפטים)
מתנגד בחריפות להארכת כהונת ממלא מקום פקליט המדינה (צילום: משרד המשפטים

בתגובה לביקורת כלפיו, העדיף אלדד להטיל דופי המניעיו של מנדלבליט וטען כי הדרישה להפסיק את כהונתו מגיעה לאחר שהחל לבדוק מידע על מנדלבליט שמהם עלתה "תמונה מדאיגה" והטיח בו טענות קשות. "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי", אמר אלדד. "מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך". אלדד הוסיף כי מפניה של עיתונאי אליו הוא החל בבדיקה חשאית לגבי התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה בנושא מסוים, הוא התכוון ככל הנראה לרפש שהטיל ראש הממשלה נתניהו ביועץ המשפטי למשלה כשטען שמנדלבליט פעל שלא כשורה בפרשת הרפז, כשהוא היה הפרקליט הצבאי הראשי.

דן אלדד (צילום: משרד המשפטים)

בעקבות חילופי הדברים, גם שר המשפטים אמיר אוחנה יצא להגן על תפקודו של מ"מ פרקליט המדינה. "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד", צייץ השר בחשבון הטוויטר שלו. "פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון (למשל סביב ועדת הבדיקה שהקמתי למח"ש) – אך שגם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות. מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

"אנו מזועזעים מכך שבמקום להתייחס לטענות לגופן, בחרת להטיל רפש ביועץ המשפטי לממשלה ובמניעיו להתנגד להארכת המינוי שלך, תוך פרסום יזום של בדיקה שאתה עורך על פי הודעתך. אף אם מתקיימת בדיקה חשאית כזו הרי שפרסומה  לצורך  התמודדות  עם  טענותיו  המשפטיות  של  היועץ  המשפטי לממשלה,  היא  מעשה  שלא  ייעשה, המעקר  מהיסוד  את  חשאיות  הבדיקה והאפקטיביות שלה ומנוגד לכל ערך בסיסי בעבודת הפרקליט", כתבו לו הבוקר הגורמים החתומים על המכתב, בהם בכירי הפרקליטות מכל שדרת הפרקליטות בארץ.

הפרקליטים כתבו כי עד כה לא התערבו בחילוקי הדעות באשר למינוי וכי הם אינם נוהגים לעשות כן, אולם "הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהשמיע את קולנו באופן צלול וברור לנוכח התנהלותך, המנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו וחינכנו דורות של פרקליטים".

לדבריהם, השימוש שעשה אלדד בבדיקה שלכאורה הוא עורך לגבי מנדלבליט כדי להתמודד עם טענותיו המשפטיות הוא "מעשה שלא ייעשה, המעקר מהיסוד את חשאיות הבדיקה והאפקטיביות שלה ומנוגד לכל ערך בסיסי בעבודת הפרקליט". הם ציינו כי ככל שאכן מתקיימת בדיקה כזו, "נראה שמטרתו היחידה של פרסומה ברבים היא לשמש קרדום לחפור בו לצורך הדיפת הביקורת המוצדקת של היועץ המשפטי עליך".
הבכירים שבו והביעו תמיכה במנדלבליט וכתבו: " אנו שבים ומביעים את תמיכתנו ביועץ המשפטי לממשלה, ומגנים בכל תוקף את אופן התנהלותך, אשר מקומה לא יכירנו בארגון שחרת על דגלו ערכים של יושר, אמת ושמירה על שלטון החוק."
_________________________________________________________________

מכתבם של הבכירים (ההדגשות בוצעו על ידי המערכת):

אל: מ"מ פרקליט המדינה, דן אלדד                                                              24.4.20

אנו, חברי ההנהלה הבכירה של פרקליטות המדינה, פרקליטי מחוזות, מנהלי מחלקות ומשנים לפרקליט המדינה, פונים אליך בעקבות ההודעה שפרסמת היום בתגובה למכתבו של היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט אל  נציב  שירות  המדינה.  אנו  מבקשים  להבהיר  במכתב  זה  את  תמיכתנו הבלתי מסויגת ואת אמוננו המלא ביועץ המשפטי לממשלה, הד"ר מנדלבליט. מעולם לא נדרשה הנהלת הפרקליטות לפנות במכתב מעין זה לעומד בראש הפרקליטות.  אין  זה  מנהגנו  ללבן  באופן  זה  את  חילוקי  הדעות  המתגלעים בתוכנו. אף כשהסכמת לקבל על עצמך את המינוי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ללא תמיכת היועץ המשפטי לממשלה, לא הבענו דעתנו בקול. ואולם, הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהשמיע את קולנו באופן צלול וברור לנוכח התנהלותך, המנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו וחינכנו דורות של פרקליטים. יש לנו אמון מלא ביועץ המשפטי לממשלה ובדברים שכתב במכתב ששלח אמש לנציב  שירות  המדינה.  לצערנו,  תוכן  הדברים המתואר  בו  לגבי  אופן תפקודך בניהול הפרקליטות, משקף אל נכון את המציאות אותה אנו חווים מאז שנכנסת לתפקידך .ועל אף האמור, לא היינו מעלים על דעתנו להוציא תחת ידינו מכתב זה, אלמלא ההודעה המבישה והבלתי לגיטימית שפרסמת אמש. אנו מזועזעים מכך שבמקום להתייחס לטענות לגופן, בחרת להטיל רפש ביועץ המשפטי לממשלה ובמניעיו להתנגד להארכת המינוי שלך, תוך פרסום יזום של בדיקה שאתה עורך על פי הודעתך. אף אם מתקיימת בדיקה חשאית כזו הרי שפרסומה  לצורך  התמודדות  עם  טענותיו  המשפטיות  של  היועץ  המשפטי לממשלה,  היא  מעשה  שלא  ייעשה, המעקר  מהיסוד  את  חשאיות  הבדיקה והאפקטיביות שלה ומנוגד לכל ערך בסיסי בעבודת הפרקליט. ככל שאכן מתקיימת בדיקה כזו, נראה שמטרתו היחידה של פרסומה ברבים היא לשמש קרדום לחפור בו לצורך הדיפת הביקורת המוצדקת של היועץ המשפטי עליך. אנו שבים ומביעים את תמיכתנו ביועץ המשפטי לממשלה, ומגנים בכל תוקף את אופן התנהלותך, אשר מקומה לא יכירנו בארגון שחרת על דגלו ערכים של יושר, אמת ושמירה על שלטון החוק.

על החתום:
רחל אבישר אבלס –פרקליטת מחוז מרכז (פלילי)
ציון אילוז –פרקליט מחוז דרום (אזרחי)
עמית איסמן –פרקליט מחוז חיפה (פלילי)
אלון אלטמן –פרקליט מחוז דרום (פלילי)
שירלי אנגלרד –פרקליטת מחוז מרכז (אזרחי)
ליאת בן ארי –משנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית)
קרן בר מנחם –ראשת המחלקה לחקירות שוטרים
אשרה גז –פרקליטת מחוז תל אביב (פלילי)
ענר הלמן –מנהל מחלקת בג"צים
דני ויטמן–פרקליט מחוז ירושלים (פלילי)
ליאורה חביליו –פרקליטת מחוז תל אביב (אזרחי)
אילנה ירושלמי –פרקליטת מחוז צפון (פלילי)
בת אור כהנוביץ –מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה
נורית ליטמן–משנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים)
מומי למברגר –משנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים)
רחל מטר –מנהלת המחלקה הפלילית
אורית קוטב –משנה לפרקליט המדינה (עניינים אזרחיים)
יובל קפלינסקי –מנהל המחלקה הבינלאומית
רחל שילנסקי –מנהלת המחלקה למשפט העבודה
איילה פיילס –פרקליטת מחוז חיפה (אזרחי)

העתק: היועץ המשפטי לממשלה

1 Comment

  1. חגי
    26 באפריל 2020 @ 7:23

    וואו. רק מראה עד כדי כמה החונטה שולטת בפרקליטות. 20 בכירים נוהגים כאחרוני המורדים וגם מציגים היטב – ניגוד אינטרסים חמור. לא מינו אותי (נורית) כפי שאמר המלך (מנדלבליט) אז שורפים את המועדון.
    אכן, נדרש ניקוי אורוות רציני. חבל שאוחנה לא ימשיך כשר משפטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן