Skip to content

ג'ון דמיאניוק מת

פושע המלחמה האוקראיני, שזוכה בישראל מחמת הספק אך הורשע ברצח רבבות יהודים דווקא בבית משפט גרמני, נדון לחמש שנות מאסר. הוא הלך לעולמו טרם התקבלה החלטה על הערעור שהגיש מאת אורי קציר ג'ון (איוואן) דמיאניוק, האוקראיני שהורשע אשתקד בסיוע לרציחתם של 27,900 אסירים במחנה סוביבור בימי מלחמת העולם השנייה, מת היום בבית אבות בגרמניה, והוא בן 91 שנה. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פושע המלחמה האוקראיני, שזוכה בישראל מחמת הספק אך הורשע ברצח רבבות יהודים דווקא בבית משפט גרמני, נדון לחמש שנות מאסר. הוא הלך לעולמו טרם התקבלה החלטה על הערעור שהגיש

מאת אורי קציר

ג'ון דמיאניוק במהלך הקראת גזר דין המוות במשפטו בישראל.

ג'ון (איוואן) דמיאניוק, האוקראיני שהורשע אשתקד בסיוע לרציחתם של 27,900 אסירים במחנה סוביבור בימי מלחמת העולם השנייה, מת היום בבית אבות בגרמניה, והוא בן 91 שנה.

דמיאניוק נולד בשנת 1920 בסמוך לעיר קייב באוקראינה. בשנת 1940 גויס לצבא האדום, ובמהלך הקרבות מול הוורמאכט המתקדם, נפצע, אושפז, חזר ליחידתו –  ובחודש מאי 1942 נפל בשבי הגרמנים בקרים. הוא הועבר עם שבויים אחרים למחנה השבויים רובנו, במערב אוקראינה, ולאחר מכן למחנה השבויים בקרבת העיר חלם, בפולין. לאחר מכן, גוייס כוואכמן (שומר) לחילות העזר האוקראינים, שפעלו במזרח אירופה וסייעו לגרמנים. הוא הוכשר במחנה האימון של האס אס בטרבניקי ושימש כשומר במחנות ההשמדה סוביבור וטרבלינקה. דמיאניוק עצמו טען מאוחר יותר ששהה במחנה השבויים עד שגויס בעל כורחו לצבא ולאסוב, צבא שהורכב מחיילים סובייטיים שבויים, ובראשו עמד גנרל רוסי שהיה בן ברית לגרמנים.

לאחר המלחמה, עבר דמיאניוק במספר מחנות עקורים בגרמניה, נישא לאוקראינית ונולדה לו בת. הוא פנה בבקשת התאזרחות לארצות הברית, כאזרח ממיעוט נרדף, ובקשתו נענתה. בשנת 1951 היגר לארצות הברית. הוא התגורר עם משפחתו בקליוולנד, אוהיו, ועבד כפועל במפעל הרכבת מכוניות של חברת "פורד". בשנת 1958 זכה לאזרחות אמריקנית.

בשנת 1975 זוהה דמיאניוק כחשוד בפשעי מלחמה. ניצולי שואה שהתגוררו בישראל הצביעו עליו כעל "איוואן האיום", מפעיל תאי הגזים במחנה ההשמדה טרבלינקה. בשנת 1986 הוסגר לישראל והועמד לדין. במקביל, נשללה אזרחותו האמריקנית בטענה שזייף חלק מפרטיו הביוגרפיים כשהיגר לארה"ב לאחר מלחמת העולם השנייה.

תעודת האס.אס של דמיאניוק. שבוי המלחמה האוקראיני התגייס לסייע לנאצים

ב-1988 נדון דמיאניוק למוות בישראל, לאחר שבית המשפט קיבל את הטענה כי הוא הוא "איוואן האיום" מטרבלינקה. הוא ערער על ההרשעה, באמצעות פרליקטו הישראלי עו"ד יורם שפטל. הלה טען כי בידיו ראיות חדשות המצביעות על כך שדמיאניוק אינו "איוואן האיום". ב-1993 זוכה דמיאניוק מחמת הספק, בהתבסס על ראיות אלה. הוא גורש לארה"ב וקיבל שוב את אזרחותו.

ברם, לפני כארבע שנים פורסם בגרמניה דו"ח שלפיו הגם שדמיאניוק לא היה "איוואן האיום" מטרבלינקה, הרי שבמחנה בו לא היו ספקות לגבי שירותו, סוביבור, הוא היה מעורב ברצח אסירים. גרמניה פרסמה צו מעצר נגדו, בנימוק שסייע לרצח 29 אלף יהודים במחנה. דמיאניוק הוסגר לגרמניה, ושם נפתח משפטו החדש. הוא הורשע, ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. בית המשפט הגרמני הורה על שחרורו בתנאים מגבילים עד שיידון ערעורו על גזר הדין. ואולם, דמיאניוק הלך לעולמו טרם התקבלה החלטה בנושא זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן