Skip to content

אוחנה נגד מנדלבליט: אין לך סמכות ליטול את תפקידי פרקליט מדינה

שר המשפטים הגיב בזעם למכתבו של מנדלבליט בו הודיע כי הוא מבזר את סמכויות פרקליט המדינה בין המישנים לפרקליט כדי שלא יוצר חלל ריק. והודיע לנציב המדינה כי סמכויות ואחריות ממלא מקום פרקליט המדינה יועברו לידי מ"מ מנכ"לית משרד המשפטים אותה מינה אוחנה לאחר שפיטר את המנכ"לית ביום כניסתו לתפקיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טרם יבשה הדיו על גבי מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה להנהלת פרקליטות המדינה במשרד המשפטים, בו הודיע היועץ, אביחי מנדלבליט על ביזור סמכויות פרקליט המדינה,  הגיב הערב (ראשון) שר המשפטים בזעם רב לתוכן המכתב בו נאמר כי היועץ ביזר את סמכויות פרקליט המדינה ומסרן לידי המשנים לפרקליט המדינה תוך כך שקבע כי כל החלטת משני הפרקליט תהיה כאילו הוחלטה על ידי פרקליט המדינה ומסר כי פקידת משרדו, ממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים, תמלא את מקום ממלא מקום הפרקליט.
בכתבו להנהלה, היועץ, אביחי מנדלבליט המשיך וכתב כי במקרים רגישים יובאו הדברים בפניו היות ובהיעדר פרקליט מדינה וממשרת ממלא מקום הפרקליט אותו מינה ששר המשפטים, "התייתמה, אתמול בחצות, הוא נוטל על עצמו את אחריות ותפקידי הפרקליט, אותם חילק בין המישנים.
במכתבו שיצא רק הבוקר להנהלת הפרקליטות במשרד המשפטים, הודיע היועץ כי בקרוב תתקיים ישיבה בה יובהרו הדברים.

אמיר אוחנה, אותו מינה ח"כ וראש ממשלת מעבר, בנימין נתניהו לתפקיד, רתח מזעם והוציא מכתב בהול לדניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה בו הוא דחה מכל וכל את החלטות היועץ.
"אני כופר בסמכותו הנטענת של היועץ המשפטי לממשלה כפי שעולה במכתב ששלח היום (מנדלבליט) להנהלת הפרקליטות, למנות את עצמו למ"מ פרקליט המדינה, ולשאת "באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה", מכתב שהוציא היועץ מבלי שנועץ ואף מבלי שיידע את הח"מ (שר המשפטים), כתב אוחנה לנציב שירות המדינה.

צילומים: דוברות שר המשפטים, דוברות משרד המשפטים

אוחנה ממשיך, זועם וכותב כי "היועץ איננו יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה, בהיעדר כל מקור חוקי לכך".  זאת ועוד: "ריכוז סמכויות כזה,  שנטל  לעצמו  אדם  שלא פועל מכח חוק  (כזכור: אין חוק המעניק ומגדר את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא בכדי) אינו עומד בהלימה עם אף עיקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית".

שר המשפטים לא מסתפק בכך ומנצל את המצב להמשיך ולנסות לפגוע ביועץ המשפטי על ידי הטלת רפש וכותב במכתבו כי נטילת הסמכות על ידי מנדלבליט מעיבה "על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה "פרשת הרפז," שכעולה מדיווחים שונים בתקשורת, בין היתר ע"י העיתונאית איילה חסון – החל בעת האחרונה". לאמור, מנדלבליט עלול לטייח את ה"בדיקה", בה עסק לדבריו ממלא מקום פרקליט המדינה לו התנגד מנדלבליט בחריפות.

כאן המקום לציין כי פרשת הרפז נסרקה במסרקות של ברזל, מנדלבליט ששימש אז כפרקליט הצבאי הראשי נמצא ללא דופי והתיק נסגר. אבל אוחנה כמו העיתונאית לא נותנים לעבודות לבלבלם. אגב, בתגובה לטענות העיתונאית נמסר ממשרד המשפטים:  "כפי שמפורט בהחלטה רשמית, ופורסם מספר פעמים נוכח ממצאי חקירתו של מנדלבליט, החליט היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, בשיתוף פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, לגנוז את תיק החקירה. פסק הדין שניתן בעתירות נגד מינויו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה שבו נקבע פה אחד בהרכב של חמישה שופטים כי לא נפל רבב במעשיו, הבהיר כי אין כל אשמה במעשים לגביהם נחקר מנדלבליט".
חסון, אגב, לא הבהירה כיצד דווקא כעת, ב-30 באפריל השנה היא "נחשפה" למסמך בו אחת מהפרקליטות בפרשת הרפז העלתה טענות לגבי מנדלבליט, שכאמור נבדקו ונשללו.

אבל לפי אוחנה "אנחנו עדיין חיים במדינת חוק" ולכן עדיף שריכוז סמכויות של ממלא מקום פרקליט ופרקליט המדינה יהיו בינתיים בידי סיגל יעקבי שמונתה על ידי אוחנה לתפקיד ממלא מקום מנכ"לית משרד המשפטים לאחר שאוחנה פיטרה ביום בו מונה לתפקידו בידי נתניהו.

"על כן ובנסיבות אלה – מי שתישא באחריות הניהולית לכלל גופי משרד המשפטים, והפרקליטות בתוכם (כן, היא לא הפכה לישות חיצונית השייכת למאן דהוא) – כולל לכל הנושאים התקציביים, נושאי כח האדם והנושאים הניהוליים השונים היא מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, הגב' סיגל יעקובי". מסיים אוחנה את מכתבו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן