Skip to content

העליון דחה את העתירות כנד ראש ההמשלה, וההסכם הקואליציוני

"מבלי להמעיט מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד חה"כ נתניהו בעבירות על טוהר המידות, ומהקושי הנגזר מכהונה של ראש ממשלה הנאשם בפליליים, עומדת לו חזקת החפות", אומרים השופטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון דחה אמש (רביעי) את העתירות נגד הרכבת הממשלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות האישום נגדו בפלילים, וכנגד ההסכם הקואליציוני להקמת ממשלת הליכוד וכחול לבן.
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נימקה כי "לא קיימת עילה משפטית" למנוע את הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו ולמרות האישומים החמורים כנגד נתניהו, עומדת לו חזקת החפות. "המסקנה המשפטית שאליה הגענו אין בה כדי להמעיט מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד חה"כ נתניהו בעבירות על טוהר המידות, ומהקושי הנגזר מכהונה של ראש ממשלה הנאשם בפלילים. אולם תוצאה זו היא פועל יוצא של הדין ומשאמרנו זאת נאמר גם שחזקת החפות עומדת לו. תפקידו של בית המשפט מוגבל לבחינת עילות הביקורת השיפוטית הקבועות בדין. על כן, כאשר נמנע בית המשפט מהתערבות במינוי כזה או אחר, אין ללמוד מכך אלא זאת – שההחלטה על המינוי אינה בניגוד לדין", קבע הבג"צ.

צילום פול – יוסי זמיר

נשיאת העליון אמרה בתום הדיונים בעתירות שהוגשו כי בית המשפט על 11 שופטיו לא ייתן פסק דין מלא ומנומק מפאת קוצר הזמן. וכך נמסר הערב: "ולכן ניתנה בשלב זה תמצית פסק הדין בלבד, הכוללת את התוצאה האופרטיבית שאליה הגיע הרכב השופטים פה אחד, ותמצית/עיקר הנימוקים, ובמועד מאוחר יותר יינתן פסק דין משלים ובו נימוקים מפורטים והערות שייכתבו על ידי מי מהשופטים שימצא זאת לנכון – כל אחד וטעמיו", כתבה נשיאת בית המשפט אסתר חיות.
עוד נפסק פה אחד כי אף שההסכם הקואליציוני בין סיעת כחול לבן וסיעת הליכוד מיום 20.4.2020 מעורר קשיים משפטיים לא מבוטלים, לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו, וזאת בין היתר בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול לבן והליכוד.

בכל הנוגע להוראות בהסכם הקואליציוני העוסקות בחקיקה עתידית, נפסק כי "בית המשפט אינו מתערב בהליכי חקיקה בטרם הושלמו, בין אם הם בעיצומם או שטרם באו לעולם. לפיכך, לא נמצא מקום להידרש להוראות בהסכם הקואליציוני העוסקות בחקיקה עתידית, וזאת מבלי שהדבר ייחשב כמתן הכשר להוראות המנויות שם "אשר חלקן לפחות מעוררות על פני הדברים קשיים לא מבוטלים".

מכבדים את ההחלטה: כשר אבל מסריח

התנועה לאיכות השלטון, אחת משמונה העותרות הגיבה להחלטה כי פסק הדין כשר אבל מסריח. "מכבדים את פסיקת בג"ץ. יחד עם זאת, מוסרית וערכית, לא ניתן להשלים עם מצב של ראש ממשלה נאשם בפלילים", נמסר מהתנועה וכי התנועה לאיכות השלטון תקיים במוצ"ש הפגנת ענק תחת הכותרת "ישראל מתביישת" . ממשלת נתניהו-גנץ היא ההגדרה המדויקת למושג 'כשר אבל מסריח'", נמסר מאיכות השלטון.

העותרים מבכירי המשק, אותם ייצגה עורכת הדין דפנה  הולץ – לכנר הגיבו להחלטה כי הם נותנים אמון מלא בבית המשפט העליון ו"גם אם פיללנו וציפינו להחלטה אחרת, אנו מכבדים את החלטתו של בית המשפט בעתירתנו. אנו נמשיך להשפיע ולהיאבק על שמירת שלטון החוק, טוהר המידות של נבחרי ציבור, ערכי המוסר ועקרונות הדמוקרטיה של ישראל היקרה לנו, בכל דרך אפשרית ובמסגרת החוק."

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה: כי היא "מכבדת את החלטת בגץ וקוראת לחבריי במחנה לכבד את ההכרעה. גם אם חוקי לנאשם בשוחד להרכיב ממשלה, זה לא הופך פחות מסריח. נבחרי הציבור צריכים לקבל גם החלטות מוסריות. נתניהו היה צריך להתפטר מזמן ולא לגרור את כל המדינה לטירוף הזה, וגם הערב מי שנותן לו יד – שותף לשחיתות".

פרקליט המדינה לשעבר לדור: יש כאן מדינה שהמירה את המפעל הציוני הנפלא ומחליפה את המציאות של העבר עם משהו בלתי נסבל בעיני
מוקדם יותר פרסם פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, כי "כשמדובר בראש הממשלה שמנהל את הכל – שום נייר שחתום עליו ראש הממשלה שכותרתו 'הסדר ניגוד עניינים' לא יכול להועיל. ואתם חושבים שהוא לא ימנה את פרקליט המדינה הבא? יש לנו ראש ממשלה שבנוסף שהוא מואשם בעבירות החמורות ביותר – פועל בניגוד עניינים קבוע".

לדור חש שבית המשפט  ידחה את העתירות כפי שאכן קרה וכתב על כך "אם זאת תהיה התוצאה – אני ברמה האישית כמשפטן, כאזרח, כאב וסב, אחשוב שיש לנו מדינה שהמירה את המפעל הציוני הנפלא ומחליפה את המציאות של העבר עם משהו בלתי נסבל בעיני, על פי ערכים שאני לא שותף להם שאותם מקדמים אלה שמכתירים את ראש הממשלה ומאפשרים לו לפעול כפי שהוא פועל."

 

1 Comment

  1. וויס ברוך
    7 במאי 2020 @ 10:55

    בית משפט עליון שאין בו כדלות רוח ואומץ ציבורי להגיד את דברו. אנו פשוטי העם המבינים את שפת הרחוב, נלחמים בכל הכליפ העומדים לרשותינו. העם הצביע בבחירות ברובו, נגד כהונת ראש הממשלה ולא משנה מה שמו עם כתבי אידום ובית המשפט העליון הסתתר מאחורי החוק כדי להגיד את דברו
    אנו כציבור נפיל את הממשלה ונשלים את המלאכה שבית המשפט העליון פחד לבצע והוא רצון העם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן