Skip to content

מלון הקן המעופף (Flying Nest Hotel): קונספט חדשני או נטע זר?

The landscape belongs to the architecture and the architecture belongs to, and relates with, the landscape (Jacques Labro)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון הקן המעופף (Flying Nest Hotel) על הר האבוריאז שבאלפים הצרפתים. צילום: Duende PR
מלון הקן המעופף על הר האבוריאז שבאלפים הצרפתים. צילום: Duende PR
המאה עשרים ואחת: Flying Nest Hotel

מלון "הקן המעופף" (Flying Nest Hotel) הוא מלון נייד שתכננו ועיצבו בסטודיו אורה איטו (Ora ïto).

זהו פתרון מקורי ופשוט לאדריכלות התיירות העתידית.

המלון עשוי מחומרים ממוחזרים – ממכולות תובלה (קונטיינרים) מצופים עץ, ויש בו חדרים מרווחים ומאובזרים, בעלי חלונות גדולים ומרפסות פרטיות ואף חדר אוכל משותף שמציע לאורחי המלון ארוחות בוקר מגוונות.

חלונות ענק צופים לנוף המפעים של האלפים הצרפתים. צילום: Duende PR
חלונות ענק צופים לנוף המפעים של האלפים הצרפתים. צילום: Duende PR

למעשה, כך סבורים בסטודיו האדריכלות והעיצוב, המדובר במהפכה חשיבתית בענף המלונאות: התיירים אינם צריכים להגיע אל המלון בסוף יום החופש – המלון יגיע אליהם, יימצא קרוב למרחב בו הם שוהים או מטיילים.

ניתן למקם את מלון "הקן המעופף" בקלות בכל אתר טבע ברחבי העולם: בתחתית מדרון הררי, על פסגה שטוחה, על חוף הים, לצד אירועי ספורט או פסטיבלי מוזיקה.

מיחזור ושימוש בחומרים טבעיים. צילום: Duende PR

המלון הושק בשנת 2017, כמלון קונספט נוודי עבור רשת המלונות הבינלאומית אקור (ACCOR). בשלוש השנים האחרונות המבנה הספיק לטייל בתערוכות ובמספר אתרי תיירות ברחבי צרפת, והוא עתיד לטייל ברחבי העולם.

בכל אתר תיירות בו שהה המלון עד כה, תמיד מוקם בלב הטבע והציע לאורחים נופים עוצרי נשימה.

האבוריאז באלפים הצרפתים. צילום: Unsplash
הר האבוריאז. צילום: ויקימדיה

אחד המקומות בהם שהה מלון "הקן המעופף" היה ליד אתר הסקי אבוריאז 1800 (Avoriaz 1800) שבאלפים הצרפתים. אתר זה בנוי על צוק גרניט שעל הר האבוריאז, מעל העיירה מורזין (Morzine).

אתר זה והעיירה שמתחתיו אירחו מספר פעמים את מירוץ האופניים המקצועי הטור דה פראנס בשל אתגר הטיפוס ההררי כמו גם הנופים המרהיבים.

אתר הסקי באזור הדמדומים. צילום: Unsplash
אתר הסקי אבוריאז 1800. צילום: ויקימדיה
שנות ה-60 של המאה העשרים: אדריכלות משתלבת בנוף – אתר הסקי אבוריאז 

בשנת 1961 זכה האדריכל הצרפתי בן ה-26, ז'אק לאברו (Labro), בפרס רומא לאדריכלות. באותה שנה פגש לאברו את ז'ראר ברמונד (Brémond), יזם נדל"ן, שהציע לו לתכנן אתר סקי על הר האבוניאז.

שלוש שנים לאחר מכן הקים, יחד עם שותפיו, ז'אן-מארק רוק (Roques) וז'אן-ז'אק אורזוני (Orzoni), את "סדנת העבודה של אבוריאז". לאברו בחן את היתרונות של האתר ואת נקודות התורפה שלו, ותכנן אתר סקי ייחודי בן 209,000 מטרים רבועים.

צוות האדריכלים תכנן בהתאם לטופוגרפיה את מסלולי הסקי, המבנים רבי הקומות, הבקתות והמתקנים. הרעיון שהנחה את לאברו היה יצירת קונספט חדש של אדריכלות מותאמת לטבע, אדריכלות שמשתלבת באופן הרמוני להקשר שבו היא מצויה ולסביבה הטבעית שלה. לאברו שילב צורות, נפחים וחומרים עם הנוף, הסביבה והאווירה, ועל עבודתו החדשנית הזו זכה הוא וצוותו בפרסים רבים.

צילום: מועצת התרבות רון-אלפים, צרפת
צילום: מועצת התרבות רון-אלפים, צרפת
צילום: ויקימדיה
צילום: Pixabay
צילום: Pixabay
צילום: Pixabay

סגנון האדריכלות של לאברו קרוב לזה של תנועת האדריכלות האורגנית, שנציגיה המוכרים הם האדריכל האמריקאי פרנק לויד רייט (Lloyd Wright) והאדריכל הפיני הוגו אלוור הנריק אלטו (Aalto).

ביתו של סול פרידמן, פלזנטוויל, ניו יורק. תכנון: רייט. צילום: ויקימדיה
הבית על האשד (בית המפל או בית קאופמן; Fallingwater). אדריכל: לויד רייט. צילום: ויקימדיה
האודיטוריום הראשי של הטכניון בהלסינקי (כיום: אוניברסיטת אלטו) בעיר אוטאניימי, פינלנד. תכנון: אלטו. צילום: ויקימדיה
האודיטוריום הראשי של הטכניון בהלסינקי (כיום: אוניברסיטת אלטו) בעיר אוטאניימי, פינלנד. תכנון: אלטו. צילום: ויקימדיה

אתר הסקי אבוריאז, שנפתח לגולשים בסוף שנות הששים של המאה הקודמת, היווה פריצת דרך בחשיבה ובעיצוב אדריכלי של אתרי סקי. זהו האתר הראשון שבו הושקעה מחשבה אדריכלית רבה ביחס לסביבה, הן בתכנון והן מבחינת בניית האתר עצמו. לאברו ממשיך ללוות את האתר מזה עשרות שנים, להרחיב ולהוסיף מבנים בהתאם לצורכי האתר המשתנים.

הרהור לסיום

אין לי ספק כי הנוף שנשקף מחלונות ומרפסות ה"הקן המעופף" באתר האבוריאז עוצר נשימה. עם זאת, מיחזור ושימוש בחומרים טבעיים או מתכלים אינו חזות הכל. אלו אינן מילות קסם. קונספט הנומאדיות, הנוודות, של המלון נושא עימו תחושת זרות מובנית למקומות בהם הוא מונח. להבדיל מהאדריכלות של לאברו וצוותו שנהגתה באופן ייחודי על מנת להשתלב עם הסביבה הטבעית, "הקן המעופף" של סטודיו אורה איטו, נראה כנטע זר על הר האבוריאז.

1 Comment

  1. גידי
    19 במאי 2020 @ 12:48

    יפה מאוד עושה חשק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן