Skip to content

פורום מוסדות התרבות: יותר מ–150 אלף עובדי מגזר התרבות נותרו מחוסרי פרנסה

מחאת מוסדות התרבות בישראל התקיימה בעת ובעונה אחת ברחבי הארץ. מאות שחקנים, עובדי במה, רקדנים, תלמידי בתי ספר למשחק, ועובדים של פסטיבלים ומוסדות תרבות בתחומי הקולנוע, המוזיקה, התיאטרון, המחול, המוזיאונים, הפגינו בדרישה להחזיר את התרבות אל קדמת הבמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מוסדות התרבות בישראל קיימו היום (שלישי) בצהריים מחאת ענק שהתקיימה במקביל בכל המוסדות. בכל מוסד התכנסו  מאות עובדים המובטלים כדי למחות על המצב אליו נקלעו בעקבות משבר הקורונה.
המחאה נערכה בתיאטרון חיפה ובאר שבע וגם ברחבת הבימה בתל אביב, תיאטרון בית ליסין, הקאמרי, גשר ומועדון הצוותא. גם רקדני ורקדניות הבלט הישראלי השתתפו במחאה שדורשת הסדר לעולם התרבות, כשאליהם הצטרפו גם התזמורת הפילהרמונית. כך גם במוזיאון חיפה לקחו חלק במחאת התרבות. מחא השתתפו שחקנים, רקדנים, תלמידי בתי ספר למשחק, ועובדים של פסטיבלים ומוסדות תרבות בתחומי הקולנוע, המוזיקה, התיאטרון, המחול, המוזיאונים ועוד. המחאה התכנסה תחת הכותרת: "אסור להשאיר את המוזיאון/מסך/במה הזו ריקה".

האופרה (צילום: ציפי מנשה)

לטענת פורום מוסדות התרבות, בתקופת הקורונה נרשמו כ-400 מיליון שקלים בהפסדים בהכנסות, וכעת הם דורשים מתווה שיימנע מהמוסדות לפשוט את הרגל.
בפורום מוסדות התרבות והאמנות בישראל, שאירגן את האירוע, הבהירו כי המחאה מתקיימת "במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את גרירת הרגליים של משרד התרבות בכל הנוגע לגיבוש מתווה תפעולי וכלכלי שימנע פשיטת רגל של מוסדות התרבות, הסגורים כבר שלושה חודשים, עם הפסד הכנסות של 400 מיליון שקלים". מארגני האירוע הוסיפו כי על פי נתוני משרד התרבות, סקטור התרבות תורם מדי שנה לתל"ג כ–63 מיליארד שקלים, אבל כרגע יותר מ–150 אלף עובדי מגזר התרבות נותרו מחוסרי פרנסה ולא ברור מתי יוכלו לשוב לעבודה.

נגני הפילהרמונית (צילום: ציפי מנשה)

 

השחקנית רובי פורת שובל בהבימה (צילום:דן בר דוב)
השחקנית רובי פורת שובל בהבימה (צילום:דן בר דוב)

 

הבימה – השחקנית סנדרה שדה (צילום: ציפי מנשה)

 

צילום:דן בר דוב
צילום:דן בר דוב

 

המחאה במרכז סוזן דלל (צילום:דן בר-דוב)
המחאה במרכז סוזן דלל (צילום:דן בר-דוב)

הבוקר פרסמה שרת התרבות והספורט מירי רגב מתווה לפיו מוסדות התרבות ייפתחו ב-14 ביוני, זאת במרחק של שני כיסאות מאדם לאדם. לעומת זאת, הופעות העמידה לא ישובו בשלב זה. מוסדות התרבות מסרבים לקבל את המתווה בטענה שהוא אינו עונה על צרכיהם וכי אינו מפורט מספיק כדי להוציא אותו לפועל. משרד התרבות כבר העביר לגופים תמיכה של 40 אחוזים מסכום התמיכה השנתית ובימים האחרונה אושרו 10 אחוזים נוספים.
דני וייס, מנכ״ל המדיטק ויו״ר פורום מוסדות תרבות בישראל מסר כי "אחרי 3 חודשים ללא הכנסות. מצפים ממוסדות התרבות לקפוץ ראש לבריכה ריקה. אין עדיין שום מסלול המסביר איך ימנעו המוסדות מקריסה כלכלית בחודשים הארוכים שבהם יעבדו המוסדות בהפסד וינסו להחזיר לעבודה שחקנים, נגנים, תאורנים ,עובדי במה, מדריכים וסדרנים".
השחקן שמואל וילוז'ני התייחס להודעת שרת התרבות מהבוקר על חזרת אולמות התרבות לפעילות בחודש הבא, ואמר: "מדברים אתנו עכשיו על חזרה לשגרה, אבל איך? מה התנאים? כשהורידו עלינו את השאלטר זה היה בבת אחת, לא היה מתווה כניסה לסיפור הזה, אבל עכשיו מדברים אתנו על מתווה הדרגתי, על חזרה מדורגת. אבל צריך להבין שאם לא יהיה כסף לא תהיה תרבות. כפי שידענו לשאת על כפיים את צוותי הרפואה, ובצדק, צריך להבין שהתרבות היא המרפא לנפש".
ענת פישר לבנטון מנכ"ל מרכז סוזן דלל אמרה: "מיליוני צופים בשנה, שממלאים ערב ערב את האולמות בכל רחבי הארץ. עבורם ועבורנו התרבות היא אופק. אוויר. חמצן. אנחנו לא צורכים תרבות – אנחנו צריכים תרבות. המשק חזר לפעילות ואנחנו אנשי התרבות עדיין משותקים. גם הידיעה מהבוקר שפותחים את האולמות ב 14 ביוני אינה מאפשרת לנו לקיים מופעים: אין מתווה, מרחק של שני כסאות מאחד לשני פירושו שלא נוכל לעמוד בזה כלכלית ללא תמיכה. למען כולנו- אסור להשאיר את הבמה הזאת ריקה"
בחודש שעבר התקיימה בכיכר רבין מחאה של אלפי אומנים ואנשי תרבות זועמים שמילאו את הכיכר ואמרו לנתניהו: "אל תכבה את האור על תעשיית התרבות."

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן