Skip to content

מנהל מחלקת היבוא ברבנות הראשית, קיבל שוחד כספי ומיני בתמורה לתיעדוף והקלות

כתב אישום קשה הוגש כנגד הרב יצחק ארזי ששימש עד לאחרונה כבעל הסמכות ברבנות לאשר ולנפק תעודות כשרות למוצרי יבוא. מכתב האישום עולה כי הרב דרש וקבל בתמורה להקלות ותיעדוף המבקשים, כספים, מוצרי מזון וגם שוחד מיני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב אישום הוגש היום (שלישי) בידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כנגד הרב יצחק ארזי ששימש עד לאחרונה כמנהל מחלקת הייבוא ברבנות הראשית. כתב האישום כולל עשרה אישומים, שלושה מהם בגין קבלת שוחד ושבעה אישומים נוספים בגין הפרת אמונים. כתב אישום נוסף הוגש בבית משפט השלום בראשון לציון כנגד היבואנים אחמד סעדי, דוד דן, כפיר כהן ותמיר מוצרי בגין מתן שוחד.

השוחד נלקח על ידי הרב ארזי וניתן לו על ידי היבואנים היה בדמות כספים במזומן שנעו בין מאות לאלפי שקלים מכל יבואן. בתמורה לשוחד, היווה ארזי ערוץ ישיר להתייעצויות עבור היבואנים וביצע עבורם פעולות שונות שכל תכליתן היה לזרז את מתן תעודת הכשרות ליבואנים. במקרה אחר דרש הרב וקבל יחסי מין עם נציגה של מספר חברות.

מחלקת הייבוא ברבנות הראשית משמשת הסמכות העליונה לקביעת הנחיות לכלל יבואני המזון המעוניינים בקבלת תעודת כשרות למוצריהם המיובאים ולמתן תעודות כשרות לחומרי גלם ומוצרי מזון המיובאים למדינת ישראל. הרב ארזי כיהן בתפקידו כמנהל מחלקת הייבוא החל משנת 1997 ועד למועד פתיחת החקירה הגלויה בעניינו בשנת 2018. מתוקף תפקידו, עבד הרב ארזי מול משגיחי כשרות, יבואנים ויועצים שביקשו לקבל תעודות כשרות והוא אחז בסמכות הבלעדית להנפקת תעודות כשרות לכלל מוצרי המזון המיובא למדינת ישראל, למעט מוצרי בשר. משכך, היה לו שיקול דעת רחב באשר לתעדוף הבקשות שהובאו לפתחו. וכאן נפתח הפתח לרב לקבל שוחד וליבואנים לשלם ולקבל תיעדוף והקלות.

הרב יצחק ארזי (צילום הרבנות הראשית)

כתב האישום מעלה כי הרב דרש ולקח את השוחד מהיבואנים במשך שנים ובאופן שיטתי. השוחד שנלקח היה, בין היתר, בדמות כספים במזומן שנעו בין מאות לאלפי שקלים מכל יבואן. הנאשם נהג לבקש את השוחד מהיבואנים תוך שימוש באמתלות שונות, כגון שהכסף מיועד לנזקקים או שהוא נמצא במצב כלכלי קשה או לצורך מימון חופשה בחו"ל. בתמורה לכך, במקביל, העניק ארזי ליבואנים יחס מועדף וטיפול מזורז, ככל שהתאפשר, בבקשות שהגישו לקבלת תעודת כשרות למוצרי המזון שביקשו לייבא למדינת ישראל. עוד עולה מכתב האישום כי במקרים אחרים, יצר הרב קשרים פסולים עם יבואנים עמם היה מצוי בקשר אישי ובכך בהיותו עובד הציבור, הפר אמונים ופגע בציבור.

כך לדוגמא במהלך שנת 2010, פנה הרב לדן מחברת סעדי קפה וביקש ממנו עזרה כספית על רקע קושי כלכלי לכאורה במימון נופש בחוץ לארץ. דן נענה לבקשתו של הנאשם ועל דעת אביהם המנוח של מוחמד ונאדר, נתן לו 1,500 דולר. תוך כדי ביקור במשרדי סעדי קפה בנצרת, התוודע הרב לחנות ירקות גדולה הסמוכה למקום. הוא היה לוקח מעת לעת ירקות ופירות בסכומים של כאלף שקל ונציגי סעדי קפה היו משלמים את התמורה במקומו. שווי טובות ההנאה שלקח הרב במהלך התקופה הרלוונטית לאישום זה מנציגי חברת סעדי קפה בדמות כסף מזומן מוצרים מחנות הירקות הסתכם בכ- 120,000 ₪.

צילום ארכיון: משטרת ישראל

מכתב האישום עולה כי הרב דרש ולקח את השוחד מהיבואנים במשך שנים ובאופן שיטתי. השוחד שנלקח היה, בין היתר, בדמות כספים במזומן שנעו בין מאות לאלפי שקלים מכל יבואן. הנאשם נהג לבקש את השוחד מהיבואנים תוך שימוש באמתלות שונות, כגון שהכסף מיועד לנזקקים או שהוא נמצא במצב כלכלי קשה או לצורך מימון חופשה בחו"ל. בתמורה לכך, במקביל, העניק ארזי ליבואנים יחס מועדף וטיפול מזורז, ככל שהתאפשר, בבקשות שהגישו לקבלת תעודת כשרות למוצרי המזון שביקשו לייבא למדינת ישראל. עוד עולה מכתב האישום כי במקרים אחרים, יצר הרב קשרים פסולים עם יבואנים עמם היה מצוי בקשר אישי ובכך בהיותו עובד הציבור, הפר אמונים ופגע בציבור.
כך לדוגמא במהלך שנת 2010, פנה הרב לדן מחברת סעדי קפה וביקש ממנו עזרה כספית על רקע קושי כלכלי לכאורה במימון נופש בחוץ לארץ. דן נענה לבקשתו של הנאשם ועל דעת אביהם המנוח של מוחמד ונאדר, נתן לו 1,500 דולר. תוך כדי ביקור במשרדי סעדי קפה בנצרת, התוודע הרב לחנות ירקות גדולה הסמוכה למקום. הוא היה לוקח מעת לעת ירקות ופירות בסכומים של כאלף שקל ונציגי סעדי קפה היו משלמים את התמורה במקומו. שווי טובות ההנאה שלקח הרב במהלך התקופה הרלוונטית לאישום זה מנציגי חברת סעדי קפה בדמות כסף מזומן מוצרים מחנות הירקות הסתכם בכ- 120,000 ₪.
במקרה אחר הכיר הרב את כפיר כהן, בעלים ומנהל של חברת "סאן פוד טרייד בע"מ 2016" אשר עסקה בייבוא מוצרי מזון שונים לארץ. משכך, נזדקק כהן לשירותיו של הנאשם. במהלך התקופה הרלוונטית לאישום השני, במספר פעמים רב מידי חודש וחצי ובמיוחד במועדים שבין ה 7.5.2018 ו- 17.6.2018, הרב יצר קשר עם כהן וביקש ממנו עזרה כלכלית, בין היתר, בשל העובדה שהוא נמצא בקשיים כלכליים כביכול או שהוא חולה במחלה קשה או שהוא עוזר למשפחות נזקקות ולתלמידי חכמים הזקוקים לכסף. לאחר מכן הוא היה מגיע לתחנת דלק הסמוכה לביתו של כהן וקבל לפחות אלף שקלים בכל פגישה.  בתמורה לכך, בחלק מן הפגישות, הוא היה מוסר לכהן תעודות כשרות חתומות על ידו וכהן נהג למסור לנאשם מסמכים שונים הרלוונטיים למוצרי המזון שייבא.  בסמוך לחדי פסח וראש השנה, בכחמש הזדמנויות שונות, לקח הרב מכהן שוחד בדמות כרטיסי מתנה בסכום המצטבר לכ-1,000 ₪ בכל הזדמנות. "זאת, בין היתר, בהמשך למצג שהציג בפניו לפיו מדובר בתמיכה כלכלית לתלמידי ישיבות ומשפחות נזקקות. ערך כרטיסי המתנה הסתכם בכ- 5 אלפי ₪". "שווי טובות ההנאה שלקח הנאשם מכהן בדמות כסף מזומן ותלושים לחג הסתכם בסכום של כ- 15,000 ₪", נכתב בכתב האישום.

דוגמה נוספת עולה מכתב האישום בדמות הקשר בין הרב לתמיר מוצרי בעלים ומנהל של חברת "תמיר מוצרי בע"מ", אשר עסקה בייבוא מוצרי חלב לארץ, לרבות גבינות מסוגים שונים.
לחלק מהמוצרים שייבא, נזקק מוצרי לקבל תעודת כשרות. לשם כך הוא פנה לנאשם.

גם שוחד באמצעות מגעים אינטימים 

גם כאן דרש הרב שוחד בתירוצים של נזקקים הזקוקים לתרומות ומצב כלכלי קשה. "בסמוך להיכרותם ובמקביל לבקשתו של מוצרי לקבל תעודות כשרות למוצרי המזון שייבא מחוץ לארץ, ביקש הנאשם ממוצרי סכומי כסף במזומן תוך שהציג מצג לפיו מדובר בתרומה כספית עבור נזקקים ובין היתר עבור עמותה התומכת בנזקקים, בה חברה ולה מגייסת תרומות זהבה ארזי, רעייתו של הנאשם". אלא שבפועל, רעייתו של הרב לא עבדה בגיוס התרומות מעולם.
בהתאם לתשובתו של מוצרי ולהסכמתו להיפגש עמו, נהג הנאשם להגיע לביתו או למחסנו של מוצרי בשעות אחר הצהריים ומחוץ לשעות העבודה. במעמד זה, נהג הנאשם למסור לידי מוצרי תעודות כשרות שביקש ממנו מבעוד מועד ובמקביל לקחת ממוצרי מעטפה ובה כספי המזומנים כאמור, ישירות לידיו.  "בחלק מהפעמים, נהג הנאשם להגיע לצורך לקיחת הכספים ולשם כך בלבד גם מבלי שמוצרי הזדקק לתעודות כשרות באותה העת", מציינת הפרקליטות.  "במקביל ובתמורה לטובות ההנאה שהעניק לו, נתן הנאשם למוצרי יחס מועדף, מהיר ואישי כמנהל מחלקת היבוא. בכך, הקל הנאשם על מוצרי בהתנהלותו מול הרבנות הראשית וזירז את מתן תעודות הכשרות למוצרי", נכתב בכתב האישום. שווי המתנות והכספים שלקח הרב לעצמו מסתכם ב 8 אלפי שקלים, מציינת התביעה. מחברה אחרת "גבה" הרב בתמורה לשירותיו, 6 אלפי שקלם. מחברה אחרת ליבוא ממתקים "גבה" הרבה 9 אלפי שקלים, מחברה ליבוא יינות קבל הרב 6 אלפי שקלים, וכך מעוד 9 חברות שונות.
הרב לא בחל גם בקיום יחסי מין עם אישה שייצגה מספר לקוחות שנזקקו לשירותיו. לשם כך הוא נפגש אתה מעת לעת ברכבו למפגשים שארכו כשעה וחצי, לדברי התביעה "נהגו הנאשם ופלונית לשוחח על עניינים מקצועיים ולהחליף מסמכים שונים בקשר לעבודתו של הנאשם כמנהל מחלקת הייבוא. ובתמורה קיים הרב  "מגעים אינטימיים עם פלונית".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן