Skip to content

הפרקליטות: על נתניהו להתייצב בבית המשפט

פרקליטות המדינה מתנגדת לבקשת נתניהו להימנע מלהתייצב בבית המשפט: "לנוכחות הנאשם במשפטו חשיבות גם בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ושוויוניות ההליך הפלילי "
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות המדינה השיבה היום (שלישי) לפרקליטיו של נתניהו כי הפרקליטות מתנגדת  לבקשתו להימנע מלהיות נוכח בדיון הראשון של משפטו אם תוגש לבית המשפט. " הנחת המוצא בהליך הפלילי היא כי נאשם נוכח במהלך ניהול המשפט בעניינו. כך קבע המחוקק",  והוסיפה: "לנוכחות הנאשם במשפטו חשיבות גם בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ושוויוניות ההליך הפלילי ביחס לנאשמים כולם", כתבה עורכת הדין יהודית תירוש, מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
אמש הגישו פרקליטיו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו הנאשם בסעיפי שוחד, מרמה והפרת אמונים בקשה לתגובת הפרקליטות אם הם יפנו בשם מרשם לבית המשפט בבקשה לאפשר לו לא להתייצב לדיון הראשון במשפטו. פרקליטי נתניהו טענו בין השאר כי מדובר בהליך טכני שניתן לפטור את נתניהו מהתייצבותו בבית המשפט.

"לנוכחות הנאשם במשפטו חשיבות גם בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ושוויוניות ההליך הפלילי ביחס לנאשמים כולם", מנמקת הפרקליטות בתגובתה  ומוסיפה:  :יפים לעניין זה דבריו של כב' הנשיא (כתוארו אז) ברק: "נוכחות נאשם במשפטו אינה אך ביטוי לאוטונומיה של הרצון הפרטי שלו. נוכחות נאשם במשפטו היא ערך ציבורי. ביסוד ערך זה מונח הצורך לקיים {…} את 'הצדק בהדרו' ואת 'מראית פני הצדק' גם יחד", נכתב בתגובה.

צילום פול אלכס קולומויסקי

משפטם של נתניהו – ושל שאול ואיריס אלוביץ' (אז בעלי וואלה) ונוני מוזס (מו"ל ידיעות אחרונות) – היה אמור להיפתח ב-17 בחודש מרץ השנה, אולם בעקבות החלת "מצב חירום" מצדו של שר המשפטים היוצא אמיר אוחנה על מערכת המשפט ברקע התפשטות הנגיף קורונה שיצאה בצו באישון לילה – הודיע בית המשפט על דחיית ההקראה לתחילת השבוע הבא.

לטענה  כי מדובר בהליך טכני של דיון הקראה (הקראת כתב האישום) מסבירה הפרקליטות כי "הדברים בדבר מראית פני הצדק מתעצמים ביתר שאת בשעה שעסקינן בדיון הקראה שהינו הדיון הפותח את משפטו של הנאשם. דיון הקראה אינו דיון טכני. הוא מהווה פתיחה של המשפט ויש לכך משמעויות משפטיות הקבועות בדין".

הפרקליטות  גם מוסיפה כי  ההליך ה"טכני" כביכול, נדרש על פי חוק בסעיף שקובע: "בתחילת המשפט יקרא בית המשפט את כתב האישום באזני הנאשם, ויסביר לו, אם ראה צורך בכך, את תכנו".
עם זאת נתניהו לא צפוי להקשיב להקראת כל כתב האישום היות  ו"רשאי בית המשפט לא לעשות כן לגבי נאשם המיוצג על ידי סניגור, אם הודיע הסניגור לבית המשפט, כי קרא את כתב האישום באזני הנאשם והסביר לו את תכנו, ואם אישר הנאשם את ההודעה; דברי הנאשם וסניגורו יירשמו בפרוטוקול ".
מסיבות אלו אין הפרקליטות רואה מקום לשנות את החלטת בית המשפט לפיה כל הנאשמים יתייצבו לדיון ב – 24 לחודש, יום ראשון הבא. בסיום תשובתה כותבת הפרקליטה כי במידה ואם וכאשר יוגשו בקשות להימנע מהתייצבות לדיון בעתיד, היא תשקול את פני הבקשות באשר הם יגיעו.

עלויות אבטחה? – עלינו

במקביל לכך פנה אתמול עורך הדין גונן יצחק שמייצג את עמותת "חוזה חדש", לנדב ארגמן, ראש השב"כ וכתב לו כי במידה ונתניהו יטען שהוא מבקש לחסוך מהציבור את הוצאות האבטחה שידרשו לצרכי הגעתו לבית המשפט, מעוניינת מרשתו לגייס תרומות שיכסו את סך ההוצאות של היחידה לאבטחת אישים שבשב"כ. על כן הוא מבקש ממנו להשיב לו מה הן העלויות כדי שהעמותה תוכל לגייסן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן