Skip to content

התגעגענו: תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי חוזרים לפעילות מלאה

אחרי כחודשיים וחצי של איסור על התכנסות פיזית, חוזרות השבוע תנועות הנוער, כחלק מהחינוך הבלתי פורמלי, לפעילות מלאה בהתאם ל"תו הסגול" ולהנחיות משרדי החינוך והבריאות • במהלך התקופה המשיכו תנועות הנוער לפעול ולצמוח, הן קיימו פעילויות מקוונות רבות ופעילויות התנדבותיות מגוונות • האם שעתו היפה של החינוך הבלתי פורמלי תימשך ותצבור תאוצה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני חודשיים וחצי, ביום ראשון 15 למרץ 2020, נאסרו בצו פעילויות במסגרת החינוך הבלתי פורמלי.

איסור זה נקבע במסגרת ההגבלות על הפעילות המותרת במשק נוכח התפשטות נגיף הקורונה, שהוטלו בשורה של צווים ובתקנות לשעת חירום. בעקבות הצו, הופסקו פעילויות חינוכיות בלתי פורמליות הכוללות התכנסות פיזית, וסוכם על מעבר כלל הפעילות לפלטפורמות מקוונות. בנוסף, הותרו פעילויות התנדבותיות.

שעתו היפה של החינוך הבלתי פורמלי

מועצת ארגוני הילדים והנוער דיווחה, כי תנועות הנוער, ארגוני הנוער וגופים נוספים העוסקים בחינוך בלתי פורמלי הגדילו את נפח הפעילות שלהם בתקופת משבר הקורונה באמצעות פעילות מקוונת. לא רק כמות הפעילות גדלה אלא גם מספר המשתתפים בהן וזאת בעקבות הצטרפות ילדים ובני נוער שלא היו חניכים קודם למשבר.

במהלך תקופת המשבר אף היתה היענות רבה בקרב בני נוער לפעילות התנדבותית, שנעשתה בתיאום בין מסגרות החינוך הבלתי פורמלי ומנהל יחידת הנוער ברשויות המקומיות. הפעילות כללה התנדבות וירטואלית – יצירת קשר עם קשישים ואוכלוסיות בסיכון, מיפוי צרכים וסיוע טלפוני; והתנדבות פיזית – קניות עבור אוכלוסיות בסיכון ומבודדים, חלוקת מזון, הפעלת קייטנות לילדי עובדי מערכת הבריאות, וסיוע בחקלאות.

כך, לדוגמה, תנועת הנוער העובד והלומד קיימה פעילות ענפה במהלך החודשיים וחצי האחרונים: מדריכי התנועה העבירו למעלה מחצי מיליון פעולות מקוונות למעלה מ-90,000 חניכים יהודים, ערבים ודרוזים. חניכי התנועה תרמו כ-1,300 ימי התנדבות בכ-20 משקים ברחבי הארץ. חניכי התנועה חילקו למעלה מ-33,000 אריזות מזון, תווי שי וערכות פעילות לקשישים ולתושבים בבידוד. החניכים קיימו קשר טלפוני עם כ-50,000 קשישים. התנועה דאגה להדריך למעלה מ-300 ילדי צוותים רפואיים ועובדים חיוניים בכ-35 ימים, ב-7 בתי חולים ומוסדות רפואיים. ניתן מידע וסיוע לכ-7,000 בני נוער וצעירים בדבר זכויותיהם בעבודה ואף הובילו בתנועה עצומה למען שינוי החוק כך שגם בני נוער יהיו זכאים לדמי אבטלה.

במהלך השבתת הסניפים, גם תנועת הנוער הלאומי בית"ר על 8,000 חניכיה, לקחו על עצמם יוזמות כדי לסייע ולהיות נוכחים ולעזור ככל הניתן. הוקמה סיירת הגנה ברשת, במסגרתה בדקו חניכים במרחבי המרשתת אם יש התנהגויות פוגעות כלפי ילדים אחרים ודיווחו על כך לגורמים המוסמכים כדי למנוע פגיעה בנפש. חניכים סייעו לפיקוד העורף בחלוקת מסכות פנים לאזרחים ולחקלאים שנקלעו למשבר כלכלי.

בראיון לעיתון גלובס, הכתירה ד"ר מירי גולדרט, המתמחה בניהול ופיתוח מערכות חינוך בלתי פורמלית, את החודשיים וחצי האחרונים כ"שעתו היפה של החינוך הבלתי פורמלי". לאחר הצגת דוגמאות מהשטח, הסיקה ד"ר גולדרט, כי "החינוך הבלתי פורמלי שמתאפיין בגמישות, רב-ממדיות ומודולריות ידע למלא ביצירתיות פורצת דרך" את הוואקום שנוצר בעקבות סגירת מערכת החינוך הפורמלי. גולדהרט הוסיפה, כי "הגמישות המבנית שלו, הודות לרגולציה שיחסית נחסכה ממנו, הם שמאפשרים לו לצמוח על מצע הקורונה, לייצר מבוגרים משמעותיים ולהיות רלוונטי ליותר ויותר בני נוער".

צילום: הנוער העובד והלומד
מתגעגעים. צילום: תנועת הנוער הלאומי בית"ר
ביקורת על מדיניות הממשלה

במהלך החודשיים וחצי האחרונים נמתחה ביקורת רבה על המדיניות האוסרת פעילות מלאה במסגרת החינוך הבלתי פורמלי.

כך לדוגמא, בתחילת החודש (מאי) פנה יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, נמרוד פפרני, במכתב לשר החינוך היוצא, הרב רפי פרץ ולשר הבריאות היוצא, הרב יעקב ליצמן, בנושא החזרת פעילויות החינוך הבלתי פורמלי לנוער בצל משבר הקורונה. "אי החזרת מסגרות החינוך הבלתי פורמלי עשויה להוביל להשלכות חמורות רבות, מאחר ובני נוער רבים נמצאים בחלק ניכר מהיום בחוסר מעש אשר עלולים להוביל להתנהגויות סיכוניות אותן מפחיתה מסגרת החינוך הבלתי פורמלית. אנו קוראים למשרד הבריאות ולמשרד החינוך להחזיר את פעילויות החינוך הבלתי פורמליות לשגרת עבודה בדחיפות," נכתב בפנייה.

שבוע לאחר מכן, בישיבת ועדת החינוך, מתחה ביקורת פרופ' יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר ושותפה בצוות החינוך של מנל"א על הנהלת משרד החינוך שלא לחדש את פעילות תנועות הנוער, וקראה אף היא להפעיל את החינוך הבלתי פורמלי: "כולנו מתבוננות בנתק בין ההנהגה של משרד החינוך לנעשה בשטח. אם היו פועלים נכון תנועות הנוער היו יכולות להתגייס להרבה מהדברים שהמשרד לא יודע לתפעל כרגע. הצורך בהפעלתן הוא צורך אמיתי וחוסר הגיוס שלהן, הופך להיות מכשלה נוספת שמשרד החינוך מעמיד בפני היכולת של הילדים לחזור לשגרת החיים שלהם ובנוסף, פוגע קשות ביכולתן של תנועות הנוער להשתקם לקראת הקיץ".

"אנחנו חשים שנדרשת הכרה בחשיבות הגדולה של החינוך הבלתי פורמלי, ותרומתן הייחודית של תנועות הנוער דווקא בעת הזו," אמר מזכ"ל תנועת הנוער אריאל, דביר עמיאור, בראיון ל-Ynet. "ההקפאה של פעילות תנועות הנוער פוגעת בחוסנה של החברה בימים אלה," הוסיף עמיאור. גם מזכ"ל תנועת הנוער הדרוזי, אמיר עלי, סבר, כי "כל יום שעובר באיסור על פעילות תנועות הנוער מחליש ופוגע גם בחיבור של החניכים לפעילות תנועות הנוער, החשש מתעצם דווקא בקרב החניכים שמגיעים מאוכלוסיות מוחלשות – עולים חדשים, מסניפי הפריפריה ועוד".

לאחר השבעת הממשלה החדשה, פנתה גם לירז אלול שריג, יושבת ראש האיגוד הארצי למנהלי ועובדי הנוער ברשויות המקומיות, לשר זאב אלקין: "אנו מברכים את השר זאב אלקין על כניסתו לתפקיד, במסגרתו יהיה אמון על החינוך הבלתי פורמלי, ומאחלים לו הצלחה גדולה. השבתם של מסגרות החינוך הבלתי פורמלי לפעילות ראויה ונרחבת, הינה ללא ספק אחד האתגרים החשובים הניצבים בפני השר הנכנס. כפי שהוכח מחקרית, החינוך הבלתי פורמלי מפחית אלימות בקרב בני נוער, מצמצם פערים בחברה  ומחזק את התפקוד והמעורבות של מתבגרים בבתי הספר. בזמן שהחיים בישראל מתחילים לחזור למסלולם, לא ייתכן כי מסגרות כל-כך חיוניות וערכיות – כמו מסגרות החינוך הבלתי פורמלי – יהיו האחרונות ברשימת הגופים והמוסדות השבים לפעילות במתכונת כזו או אחרת".

חוזרים לשגרה בהתאם להנחיות "התו הסגול התנועתי". צילום: תנועת הנוער העובד והלומד
חוזרים לשגרה בחינוך הבלתי פורמלי

לפני כעשרה ימים, לאחר דיון במועצה לביטחון לאומי שעסק, בין היתר, בהמשך פעילות תנועות הנוער, ובו השתתפו נציגים מקצועיים לצד נציגי החינוך הבלתי פורמלי, הוחלט על הקדמת האישור לפעילות המלאה. הומלץ שהאישור יינתן מיום רביעי, 27 במאי 2020, בכפוף להנחיות מסודרות שיפורסמו על ידי גורמי המקצוע.

מזכ"ל תנועת בני עקיבא, יאיר שחל, הגיב להחלטה: "אנו מברכים על ההחלטה של כלל גורמי המקצוע לאשר את פעילות תנועות הנוער בסניפים החל מיום רביעי הבא. במהלך הדיון כולו היה ברור לכלל המשתתפים כי פעילות תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי חייבים לשוב לפעילות בשטח מתוך הבנה עמוקה לחשיבות הרבה עבור בני הנוער".

שר הבריאות החדש, יולי אדלשטיין, החליט לקבל את המתווה המקצועי שהוצג לו, והנחה להקדים את החזרה לפעילות מלאה של תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי. במעמד החתימה על הצו, ביום חמישי 28 במאי 2020, אמר השר: "אני שמח שישראל חוזרת לשגרה. כדי שלא נחזור לסגר צריך להקפיד על הנחיות משרד הבריאות. אם לא נהיה בסדר נחזור לסגר".

השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, אמר באותו אירוע: "אני מברך את שר הבריאות, ח"כ יולי אדלשטיין שנענה לבקשתי להשיב כבר היום את פעילות תנועות הנוער וביום ראשון הקרוב גם את פעילות המוסדות האקדמיים, האולפנים ומערכת החינוך הבלתי פורמאלי. החזרה לשגרה מאתגרת ולא פשוטה." שר החינוך, יואב גלנט, הוסיף: ״מברך על ההחלטה. מערכות החינוך והבריאות נרתמות במשותף כדי להחזיר את פעילות החינוך על כל חלקיה לשגרה מלאה ובכך לאפשר למשק הישראלי לחזור לפעילות סדירה״.

קלי כהן, מזכ"ל תנועת הצופים, ברך אף הוא על מתווה החזרה לפעילות של תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי: "מבחינת בני ובנות הנוער בישראל חזרה לשגרה מלאה היא בראש ובראשונה החזרת הפעילות של תנועות הנוער. חשיבות החינוך הבלתי פורמלי בכלל ותנועות הנוער בפרט מוכרת וידועה במשך כל ימות השנה וקיבלה משנה תוקף דווקא בימות הקורונה.  אנו שמחים שגם הנוער יוצא עכשיו מהבידוד החברתי וחוזר הביתה לשבט. לעשייה. לערכים. לטבע. לביחד הזה שאין לו תחליף. עשרות אלפי חניכי תנועת הצופים יתחילו פעילות תוך הקפדה על כללי ההיגיינה והביטחון האישי ואנו נערכים לתת מענה יצירתי של פעילות צופית, מגוונת ועשירה, גם בשבועות האחרונים של שנת הלימודים וגם בתקופת חופשת הקיץ המקוצרת. אנו מברכים את כלל חניכינו – ברוכים השבים לשגרה. ברוכים הבאים הביתה לשבט!"

התו הכחול-אדום: תנועת הנוער העובד והלומד מחדשת פעילות פיזית בהתאם להנחיות
שומרים על שני מטרים. צילום: תנועת הנוער העובד והלומד

תנועת הנועד העובד והלומד נערכה לחזרה לפעילות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, על מנת להציע פעילות חברתית לכל הילדים ולבני הנוער בישראל, לאחר שהעבירו תקופה ממושכת של ריחוק פיזי.

כחלק מההכנות לחידוש הפעילות, יצרו בתנועה את "התו הסגול התנועתי", סטנדרט להכשרת מבני הפעילות וצוותי ההדרכה, וכל הקנים עברו בדיקה בהתאם.

ביום רביעי, 27 במאי 2020, פתחו הקנים את שעריהם לשכבות הבוגרות, שהכינו אותם לימי הפעילות החגיגיים שיתקיימו במהלך שבוע זה. על פי הנחיות משרדי החינוך והבריאות ועל פי דגשי התנועה, הוגדר רכז קורונה בכל קן, וכן המפגשים יתקיימו בקבוצות קבועות, במרחבים פתוחים, תוך הקפדה על הנחיות הניקיון וההיגיינה.

מיה גבע, רכזת תנועת הנוער העובד והלומד: "אחרי מספר שיא של חצי מיליון פעולות וירטואליות, אני נרגשת מהתחדשות המפגשים הפיזיים, בהתאם להנחיות. כמו בשלושת החודשים האחרונים, נמשיך להירתם למשימות הלאומיות שעוד נכונות לנו כחברה, ובנימה זו מאחלת חזרה בטוחה ובריאה לכולם."

במקביל נערכים בימים אלו במלוא המרץ לקיים את מחנות הקיץ וסמינרי ההדרכה.

תנועת הנוער הלאומי בית"ר חוזרת לשגרה
מקפידים על ההנחיות. צילום: תנועת הנוער הלאומי בית"ר
צילום: תנועת הנוער הלאומי בית"ר

תנועת הנוער הלאומי בית"ר על 8,000 חניכיה נערכת לחזרה לשגרה הצפויה בעוד כשבוע. הסניפים עוברים חיטוי, מתבצע סימון לנוכח ההנחיות והנהלים נלמדים ומיושמים.

תנועת בני עקיבא

מזכ"ל תנועת בני עקיבא, יאיר שחל, מסר, כי "אנו נערכים גם לקראת מחנות הקיץ והסמינרים ולשם כך עמלנו על מתווה שיוכל לאפשר את קיומם באופן זהיר ובטוח. המתווה הועבר לגורמי המקצוע וכאשר יאושר נעדכן את כלל ההורים והחניכים באשר לפרטיו ולתאריכי מחנות הקיץ".

הצופים חוזרים

ביום שלישי הקרוב חוזר שבט צופי הערבה קריית גת לפעילות אחרי שלושה חודשים של הדממה. הורים וצוות החניכים התגייסו לנקות ולהכין את המבנה לקראת הפעילות.

צילום: תנועת הצופים, שבט צופי הערבה קריית גת
צילום: תנועת הצופים, שבט צופי הערבה קריית גת
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן