Skip to content

קדום: חיילי צה"ל מנקבים צמיגים, מיידים רימוני גז לחצר בית ומחוררים בירי דודי מים

כוח צה"ל תועד כשהוא מנקב צמיגי רכב, משליך רימוני גז לחצר בכפר. דודי מים על גגות בתים מחוררים בירי קליעים - "נערי הגבעות מחככים ידיים בסיפוק, עושים להם את העבודה", אומרים בכפר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיילי צה"ל הפעלים בחטיבה המרחבית שומרון, תועדו מנקבים צמיגי רכב, משליכים רימוני גז לתוך חצר בית בכפר קדום שבשטחים בנפת רמאללה המצויה בשטח B מהמצוי בשליטה פלסטינית אך  תחת אבטחה צה"לית. התיעוד צולם בשבת האחרונה במהלך הפגנות השבועיות כנגד חסימת היציאה מהכפר לכיוון רמאללה ונחשף אתמול (ראשון) בידי ארגון זכויות האדם "בצלם". באחד מצילומי האבטחה מתועדים חחילי צה"ל סביב רכב כשאחד מהם מנקב את צמיגי הרכב.


ניקוב צמיגי הרכב בידיי חיילים

עשן הגז מהחצר (צילום ממצלמת אבטחה בכפר קדום)

 

בנו של מוראד שתאווי מחזיק את רימוני הגז שנזרקו לביתו (צילום: מוראד שתאווי)

רימוני הגז הושלכו לביתו של אחד הפעילים המרכזיים בכפר, מוראד שתאווי. הוא סיפר כי שני רימונים נזרקו בזמן שאשתו וחמשת ילדיו היו בבית, וכי הם נזקקו לטיפול רפואי מפני שהגז חדר לביתם. לדבריו, הרימונים הושלכו אל מרפסת ביתו אף שההפגנה לא הייתה בסביבת הבית. ואכן בצילום הווידאו נראים החיילים נעים ללא איום כשנשקם אינו דרוך ברחוב בכפר, אחד מהם שולף רימון גז, משליכו ומחליט לזרוק אחד נוסף. רק לאחר שעשן הרימונים נישא באוויר, הם מחליטים לעזוב את המקום. ארגון בצלם הוסיף כי מבדיקה שערך פגעו חיילים ב-24 מכלי מים על גגות בתים בכפר קדום מאז תחילת חודש אפריל. לפי בצלם, חלק מהמכלים נפגעו יותר מפעם אחת. בתיעוד ווידאו נראים המיכלים הנקובים כשהמים פורצים מתוכם.


תיעוד ידויי רימוני גז לחצר הבית (צילום מצלמת אבטחה)

מיכלי מים מנוקבי כדורים

ביום שבת, 25.4.20, בסביבות השעה 13:30, כשעה אחרי תחילת ההפגנה, ירו חיילים לעבר מכלי המים שעל גג ביתם של עאסם עקל, בן 42, אשתו נוהא בת 43, וחמשת ילדיהם ומשפחתו של אחיו. כשהסתיימה ההפגנה, עלה אב המשפחה, עאסם עקל, לגג הבית ותיקן באופן זמני את חורי הירי בזמן ההפגנה והעימותים עם החיילים שחיכו למפגינים, "הייתי עם אשתי והבנים שלנו בבית. מפעם לפעם שמענו ירי של כדורים חיים, כדורי "גומי" ורימוני גז. תוך כדי כך שמעתי גם ירי מהגבעה שמאחורי הבית שלנו, במרחק של מאתיים מטרים בערך מאיתנו, ואחרי כמה רגעים שמעתי מים זורמים מהגג לחצר דרך המרזבים. בגלל שהחיילים היו על הגבעה פחדתי לעלות לגג ורק סגרתי את ברז המים הראשי כדי שהמכלים לא יתמלאו", סיפר עקל. "חיכיתי בערך שעה, עד שההפגנה נגמרה, וכשהייתי בטוח שהחיילים כבר לא שם עליתי לגג. ראיתי את החורים שנוצרו במכלי הפלסטיק, ותקנתי אותם בצורה זמנית – הכנסתי בורג והוספתי סביבו חומר הדבקה כדי לאטום את החור, אבל הוא עדיין דולף. איבדנו בערך 450 ליטרים של מים. גם בשנה שעברה הצבא הישראלי ירה על מכל המים שלנו ונאלצנו להחליף אותו ולקנות חדש".


דוודי מים מנוקבים

"בתקופה האחרונה, בגלל מגיפת הקורונה, חייבים להקפיד במיוחד על ניקיון, להתרחץ, לכבס את הבגדים, לרחוץ ידיים. ואלה גם המים שמשמשים אותנו לשתייה ובישול. אני לא מבין איך לחיילים יש לב לפגוע ככה במכלי המים. מים הם מקור חיים עיקרי לכל אדם".

"בזמן הקורונה גם קשה יותר לנסוע עכשיו בין הכפרים ובכל מקרה החנויות שמוכרות מכלי פלסטיק בכפרים הסמוכים סגורות. התיקון שעשיתי הוא רק זמני. אצטרך לקנות מכל חדש והמחיר של הקנייה וההרכבה של מכל כזה הוא 500 שקלים" אומר הפלסטיני.

עדיף לתקן עם ברגים ודבר מאשר לקנות כל פעם דוד חדש

מבדיקת בצלם מאז תחילת אפריל ירו חיילים שלוש פעמים במכלי המים שעל גג בית משפחת שתיווי המורחבת. המכלים משמשים שלוש דירות בבניין בן שלוש הקומות – דירתם של עאווני שתיווי, בן 38, אשתו רוואא, בת 31, וארבעת ילדיהם; דירת אחיו מועין, בן 45, אשתו נהיל בת 36, ושני ילדיהם; ודירת אמו נזיקה, בת 67 ודודתו עבלה, בת 65.

"התייעצתי עם אחי והחלטנו לא לקנות מכלים חדשים אלא לתקן אותם באופן זמני עם ברגים ודבק. שלושה מכלים חדשים יעלו לנו 1,500 שקלים", מסכם שתיווי.

"הטרוריסטים שאתם מכנים נערי הגבעות בטח מוחאים כפיים בשמחה כי החיילים עושים להם את העבודה", אמר אחד מהפעילים בכפר למגפון.

תגובת דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר כי "ביום שבת האחרון, 30 במאי 2020, נערכה כמדי שבוע הפרת סדר אלימה במרחב הכפר קדום בהשתתפות עשרות מפרי סדר. מפרי הסדר הציתו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות צה״ל, לרבות מתוך גגות וחצרים בכפר. מתחקיר ראשוני שנערך עולה כי לוחמי צה״ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. האירוע מתוחקר", דובר צה"ל הוסיף כי אירוע ניקוב הצמיגים על ידי החייל "מוכר ומתוחקר". דובר צה"ל לא ידע להסביר מדוע כוח צה"ל שנע בתוך "הפרות הסדר", נע בכפר שלא בתל"ם מבצעי ונראה כחבורת מטיילים שנעה בכפר ועשתה בו כבתוך שלה.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן